Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko alkaa suhteeseen sellaisen kanssa, joka ei kuulu kirkkoon?

Vierailija
21.04.2016 |

Juuri luin uutisen kuinka tänä vuonna on jo 10 000 eronnut kirkosta. Aloin sitten miettiä, että jos tapaisin kiinnostavan miehen ja hän kertoisi, ettei kuulu kirkkoon, niin homma jäisi varmastikin siihen.
En ole mikään seurakunta-aktiivi, joka käy viikonloppuisin kirkossa ja seurakunnan jutuissa jne., mutta kyllä meidän arvomaailma olisi varmastikin tosi erilainen sen miehen kanssa.

Toisekseen, kirkkoon kuulumattomasta tulee mieleen vihervasuri ja itsekäs hedonisti. Vaikka kaikki ei sellaisia varmasti olekaan.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei väliä kunhan ei olisi kiihkeästi kumpaakaan suuntaan, asioiden miettiminen ja kyseenalaistaminen on viehättävää. Itse liityin takaisin kirkkoon kun pyydettiin kummiksi ja maksan mielelläni vähistä rahoistani sen veron koska arvostan kirkon avustustyötä, diakonipuolelta olen itsekin saanut apua. Uskon kanssa kirkkoon kuulumisella ei ole väliä. En itse usko, muttei toisten usko häiritse.

Aika outoa on kirkkoon kuulua ellei usko kirkon julistamaan oppiin. Kirkon päätehtävähän on uskontonsa julistus ja levitys. Diakoniatoimi yms. ovat vain pieni sivuhaara. Kuuluisitko johonkin puolueesenkin, ellet sen aatteeseen uskoisi?

Kirkoillisveroista pääosa menee juurikin uskontotoimen pyörittämiseen, pappien ja muun henkilökunnan palkkoihin ja kirkkojen ja muiden tilojen ylläpitoon. Diakoniatoimeen menee vain rahtunen.

Vierailija
22/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vasta kauhee oonki ku en ole edes rippikoulua käyny :D enkä tietenkään kuulu kirkkoon eikä miesystäväkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei väliä kunhan ei olisi kiihkeästi kumpaakaan suuntaan, asioiden miettiminen ja kyseenalaistaminen on viehättävää. Itse liityin takaisin kirkkoon kun pyydettiin kummiksi ja maksan mielelläni vähistä rahoistani sen veron koska arvostan kirkon avustustyötä, diakonipuolelta olen itsekin saanut apua. Uskon kanssa kirkkoon kuulumisella ei ole väliä. En itse usko, muttei toisten usko häiritse.

Tässä ehkä juuri se ajatus, mikä mulla on.

Erottavana tekijä ei niinkään ole se usko, niin kuin sanoit, kirkolla ei ole sen kanssa paljoakaan tekemistä, vaan se ajattelutapa. En osaa oikein tuoda sitä mun ajatusta paremmin esille, mutta sen ydin on tuossa sun vastauksessa, kun vaan osaisin sen sieltä napata ja osoittaa. :)

ap.

Vierailija
24/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiihkeästi kumpaankaan suuntaan? Eli ei saisi kiihkeästi pitää järkevästä ja kirkkaasta ajattelusta, johon ei kuulu taikauskoa?

Just. Tarkoitin niin että himouskovainen tai himoateisti joka PAASAA ja arvottaa ihmisiä oman mielipiteensä mukaan, on turn-off. Ajattele vaikka 😊.

Vierailija
25/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa on kirkkoon kuulua ellei usko kirkon julistamaan oppiin. Kirkon päätehtävähän on uskontonsa julistus ja levitys. Diakoniatoimi yms. ovat vain pieni sivuhaara. Kuuluisitko johonkin puolueesenkin, ellet sen aatteeseen uskoisi?

Kirkoillisveroista pääosa menee juurikin uskontotoimen pyörittämiseen, pappien ja muun henkilökunnan palkkoihin ja kirkkojen ja muiden tilojen ylläpitoon. Diakoniatoimeen menee vain rahtunen.

No mä ajattelen, niin, että voi uskoa vaikka kirkkoon ei kuuluisikaan. Että siinä mielessä kirkolla ei ole mun mielestä uskomisen kanssa paljoa tekemistä. Mutta se on toki hiukan kummaa, että miksi henkilö, joka ei usko ollenkaan kuuluisi kirkkoon.

ap.

Vierailija
26/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervasuri ja itsekäs hedonisti täällä.

Kyllä kirkkoon kuuluminen on minulle enemmän plssa kuin miinus. Minun on vaikea kunnioittaa ihmistä, joka oikeasti uskoo näihin taivaskeijuihin. Se on epäloogista ja laiskaa ajattelua.

Mikäs käänteinen logiikka tuossa on? Kirkkoon kuuluminen on plussa, mutta et voi kunnioittaa uskovaista? Tapakristitty on ihannekumppanisi?

27/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tiedoksenne, hautauskulut ovat kaikille samat uskontokuntaan katsomatta.

Minä voisin hyvin seurustella kirkkoon kuulumattoman kanssa. En kuulu kirkkoon itsekään. Mä tosin olen naimisissa kirkkoon kuuluvan miehen kanssa, joten tämä nyt oli tällaista teoreettista pohdintaa.

Vierailija
28/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se arvomaailma nyt liittyy mihinkään? Erosin kirkosta, koska a) en usko siihen mitä kirkko tuputtaa ja b) vaikka uskoisinkin, niin en tarvitse kirkkoa kertomaan minulle miten uskoa; osaan tehdä sen ihan itsekin. Ei tämä kirkosta eroaminen liity mitenkään arvoihini :D

Vierailija
29/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hhahaha 1/5 . Yritystä kuitenkin oli xD mikä vitun takia en voisi

Vierailija
30/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiihkeästi kumpaankaan suuntaan? Eli ei saisi kiihkeästi pitää järkevästä ja kirkkaasta ajattelusta, johon ei kuulu taikauskoa?

Just. Tarkoitin niin että himouskovainen tai himoateisti joka PAASAA ja arvottaa ihmisiä oman mielipiteensä mukaan, on turn-off. Ajattele vaikka 😊.

Jokainen meistä arvottaa ihmisiä omien mielipiteidensä mukaan. Aika huolestuttavaa, jos kuvittelet olevasi itse jotenkin vapaa tästä.

Vierailija
31/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meitä ihmisiä on moneen junaan. Itse haluan olla asiasta sen ihmeemmin meteliä pitämättömienn ateistien seurassa noin muutenkin, ihan hyvin voisi mennä puhtaasti tavan vuoksi kirkkoon kuuluvakin (joka ei vain ole jaksanut erota, on ehkä erityisesti halunnut kummiksi tms.), mutta se ei sitten tosiaankaan voisi hänen puoleltaan tarkoittaa mitään kirkossa käyntejä tai hihulipuhetta jeesussitäjeesustätä.

Oikein tosiuskiksen kanssa en olisi. Mitään, en yhtään mitään. Jompikumpi kääntyisi, ja se en muuten olisi minä. Mutta kun en mä kuuntelisi niitä puheita edes siihen saakka että mikään todellinen ihmissuhde olisi mahdollinen, koska en mä myöskään kuuntelisi nonstoppia verkostomarkkinointipuhetta enkä muutakaan saman tason huttua, joka on itseasiassa vain kaiken kattavan niskalenkin ottamista muista, manipulointia ja yleistä kukkoilua.

Mulle asia nro. 1 on älykkyys. En olisi siis sunkaan kanssa, ap, koeta nyt kestää. ;)

Vierailija
32/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelen kirkosta eronneen kanssa ja erosin itsekin viime vuoden puolella.

Jos sitä liittyis sitten vanhana takaisin, niin tulee hautaaminen halvemmaksi.

Ei tule senttiäkään halvemmaksi, joten ainakaan sen takia ei tarvitse liittyä. Suomessa hautaamisen kulut maksaa yhteiskunta ja aiemmin se on hoidettu yhteisöveron kautta, josta tietty osuuus on maksettu kirkolle (noin 100 miljoonaa euroa) korvauksesi siitä, että kirkko hoitaa kaikkien suomalaisten hautaamisen. Tänä vuonna laki muuttui ja tästä eteenpäin se maksetaan kirkolle suoraan valtion budjetista ja summa on kiinteä, eikä prosentuaalinen, kuten aiemmin. Tänä vuonna summa on 114 miljoonaa. Eli kirkollisverolla ei ole hautaamisen kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
33/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta heti täytettyäni 18. Äitini aina varoitteli, että mitä jos tuleva mieheni haluuakin kirkkohäät. Sanoin, etten halua miestä, joka haluaa kirkkohäät. Sellaisen löysinkin, mieheni ei ole koskaan kuulunutkaan kirkkoon.

Vierailija
34/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen meistä arvottaa ihmisiä omien mielipiteidensä mukaan. Aika huolestuttavaa, jos kuvittelet olevasi itse jotenkin vapaa tästä.

Tässä puhuttiinkin uskonasioista? Älä turhaan huolestu siis.

Vierailija
35/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät kuuluneet kirkkoon, itse en ole koskaan kuulunut, eikä minun lapsenikaan. Mieheni ei kuulu kirkkoon. Lapseni päättäköön itse asiasta, kun ovat sen ikäisiä. Mitä tulee arvomaailmaani, niin teen hyväntekeväisyyttä esim. avustan ulkomaalaisia lastenkoteja. Osallistun erilaisiin keräyksiin, esim. vaate. Autan naapureita ja läheisiäni tarpeen mukaan. Kierrätän kaiken mahdollisen, säästämme sähköä, tuunaan tarvittaessa vanhasta uutta. En ostele turhia ja seuraan perheeni kulutusta. Pyrimme elämään niin, että emme valinnoillamme aiheuta enempää pahaa tähän maailmaan kuin on pakko.

Vierailija
36/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään kykenisi seurustelemaan uskovaisen kanssa. En pystyisi luottamaan häneen. Esiintyy paremmuudentunnetta, tuomitsevaa käyttäytymistä. Heikko luonne, heittäytyy olemattoman armoille, ei kykene ajattelemaan omilla aivoillaan jne.

Vierailija
37/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei kuulu kirkkoon siksi että sen mielestä evlut on eksynyt harhaopin puolelle niin voisin.

Jos se ei kuulu kirkkoon koska on ateisti, tai joku muu kuin kristitty niin joo ei.

Vierailija
38/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustelen kirkosta eronneen kanssa ja erosin itsekin viime vuoden puolella.

Jos sitä liittyis sitten vanhana takaisin, niin tulee hautaaminen halvemmaksi.

Et sä koskaan tiedä, millon se hautaaminen tulee ajankohtaiseksi. Et välttämättä sitten vanhana ole enää täällä liittymässä kirkkoon.

Hautausmaksut ovat samat kirkkoon kuuluville ja kuulumattomille. Tässä kirkko yritti ensin venkoilla, mutta asiasta on tehty laki. Kirkko kun saa rahat hautaustoimea varten rahat valtiolta (osuus yritysveron tuotosta), eikä kirkollisveroista.

kirkkoon kuulumaton haudataan eri paikkaan kuin kirkkoon kuuluva.

Vierailija
39/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon ja olen jo 45v. Kohta Helsingissä kirkkoon kuuluminen on harvinaista nuorimpien ikäluokkien joukossa koska lasten kastaminen vähenee ja vähenee. 

Kaupungistuminen katkaisee useimmilta kirkkoon kuulumisen siteet viimeistään toisessa sukupolvessa koska siellä ei ketää kiinnnosta toisten kirkoon kuuluminen tai kuulumattomuus. Ja kaupungeissa kun on paljon muutakin toimintaa kuin kirkon tilaisuudet, jotka kiinnostaa entistä pienempää porukkaa. Kirkon tilastojen mukaan kaikissa viime vuonna järjestyissä tilaisuuksissa kävijämäärä oli lasakenut vuodesta 2014. Tilasto löytyy kirkon sivuilta.

Vierailija
40/51 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita ap rintanappi, jossa lukee "panen vain kirkkoon kuuluvien kanssa". ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi