Voisitko alkaa suhteeseen sellaisen kanssa, joka ei kuulu kirkkoon?
Juuri luin uutisen kuinka tänä vuonna on jo 10 000 eronnut kirkosta. Aloin sitten miettiä, että jos tapaisin kiinnostavan miehen ja hän kertoisi, ettei kuulu kirkkoon, niin homma jäisi varmastikin siihen.
En ole mikään seurakunta-aktiivi, joka käy viikonloppuisin kirkossa ja seurakunnan jutuissa jne., mutta kyllä meidän arvomaailma olisi varmastikin tosi erilainen sen miehen kanssa.
Toisekseen, kirkkoon kuulumattomasta tulee mieleen vihervasuri ja itsekäs hedonisti. Vaikka kaikki ei sellaisia varmasti olekaan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin seurustelen kirkosta eronneen, kuin himouskovaisen kanssa.
Sama täällä.
Seurustelen kirkosta eronneen kanssa ja erosin itsekin viime vuoden puolella.
Jos sitä liittyis sitten vanhana takaisin, niin tulee hautaaminen halvemmaksi.
Vihervasuri ja itsekäs hedonisti täällä.
Kyllä kirkkoon kuuluminen on minulle enemmän plssa kuin miinus. Minun on vaikea kunnioittaa ihmistä, joka oikeasti uskoo näihin taivaskeijuihin. Se on epäloogista ja laiskaa ajattelua.
No esimerkiksi täällä Helsingissä kirkkoon kuuluu enää alle 60 % väestöstä, ja jos ei huomioitaisi vanhuksia, niin ehkä puhutaan jo alle 50 % lukemista niiden potentiaalisten treffikumppanien kohdalla. Ja kyllähän tuollainen puolittaminen jo jossain tuntuu.
Matemaattisestihan vain 10 kriteeriä, joissa on jokaisessa 50/50 -mahdollisuus osua oikeaan (esim. haluat pidemmän kuin 180 cm miehen, tai haluat ettei ole läski yms.), tiputtaa potentiaaliset kumppanit 1/1024 osaan lähtömäärästä. Tällöin 10 000 alueesi sinkkumiehestä vain noin 10 miestä sopisi ehtoihisi.
Mitä väliä? Itsekin aion kirkosta kuitenkin erota. Typerää maksaa satasia johonkin huuhaahan.
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä liittyis sitten vanhana takaisin, niin tulee hautaaminen halvemmaksi.
Et sä koskaan tiedä, millon se hautaaminen tulee ajankohtaiseksi. Et välttämättä sitten vanhana ole enää täällä liittymässä kirkkoon.
En seurustelisi uskovaisen kanssa.
Ainakaan minun arvomaailmani ei ole muuttunut ollenkaan niistä ajoista, kun vielä kuuluin kirkkoon.
Ei haittaisi. Tuskin tulisi edes puheksi ennen kuin naimisiin meno tulisi ajankohtaiseksi.
Aloin joitain vuosia sitten seurustelemaan ja viime vuonna erosin itsekin. Ja ollaan molemmat Kokoomuksen kannattajia, hyvätuloisia ja korkeasti koulutettuja johtavissa tehtävissä olevia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi täällä Helsingissä kirkkoon kuuluu enää alle 60 % väestöstä, ja jos ei huomioitaisi vanhuksia, niin ehkä puhutaan jo alle 50 % lukemista niiden potentiaalisten treffikumppanien kohdalla. Ja kyllähän tuollainen puolittaminen jo jossain tuntuu.
Matemaattisestihan vain 10 kriteeriä, joissa on jokaisessa 50/50 -mahdollisuus osua oikeaan (esim. haluat pidemmän kuin 180 cm miehen, tai haluat ettei ole läski yms.), tiputtaa potentiaaliset kumppanit 1/1024 osaan lähtömäärästä. Tällöin 10 000 alueesi sinkkumiehestä vain noin 10 miestä sopisi ehtoihisi.
Tämä on erittäin hyvä huomio - sen takia noiden taustakriteerien takia ei kannata olla ihan liian tarkka.
Ap:n kysymykseen - en itsekään kuulu kirkkoon, joten voisin seurustella ellen olisi jo naimisissa kirkkoon kuuluva kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No nämähän ovatkin vaihtoehdot. Entäs jos vaihtikset on kirkkoon kuuluva tapakristitty tai eroa kirkosta aktiivi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kirkkoon kuuluminen on minulle enemmän plssa kuin miinus. Minun on vaikea kunnioittaa ihmistä, joka oikeasti uskoo näihin taivaskeijuihin. Se on epäloogista ja laiskaa ajattelua.
Sun vastaus on epälooginen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun vastaus on epälooginen :D
Joo, tajusin tuon kämmini heti itsekin. Se taitaa erottaa minut uskovaisista.
Ei väliä kunhan ei olisi kiihkeästi kumpaakaan suuntaan, asioiden miettiminen ja kyseenalaistaminen on viehättävää. Itse liityin takaisin kirkkoon kun pyydettiin kummiksi ja maksan mielelläni vähistä rahoistani sen veron koska arvostan kirkon avustustyötä, diakonipuolelta olen itsekin saanut apua. Uskon kanssa kirkkoon kuulumisella ei ole väliä. En itse usko, muttei toisten usko häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Ei väliä kunhan ei olisi kiihkeästi kumpaakaan suuntaan, asioiden miettiminen ja kyseenalaistaminen on viehättävää. Itse liityin takaisin kirkkoon kun pyydettiin kummiksi ja maksan mielelläni vähistä rahoistani sen veron koska arvostan kirkon avustustyötä, diakonipuolelta olen itsekin saanut apua. Uskon kanssa kirkkoon kuulumisella ei ole väliä. En itse usko, muttei toisten usko häiritse.
Kiihkeästi kumpaankaan suuntaan? Eli ei saisi kiihkeästi pitää järkevästä ja kirkkaasta ajattelusta, johon ei kuulu taikauskoa?
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin uutisen kuinka tänä vuonna on jo 10 000 eronnut kirkosta. Aloin sitten miettiä, että jos tapaisin kiinnostavan miehen ja hän kertoisi, ettei kuulu kirkkoon, niin homma jäisi varmastikin siihen.
Siihenhän jäisi, ja tuskin minua ainakaan suuremmin surettaisi. Onneksi minun ev.lut. kirkkoon kuuluva naisystäväni ei ajatellut samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä liittyis sitten vanhana takaisin, niin tulee hautaaminen halvemmaksi.Et sä koskaan tiedä, millon se hautaaminen tulee ajankohtaiseksi. Et välttämättä sitten vanhana ole enää täällä liittymässä kirkkoon.
Hautausmaksut ovat samat kirkkoon kuuluville ja kuulumattomille. Tässä kirkko yritti ensin venkoilla, mutta asiasta on tehty laki. Kirkko kun saa rahat hautaustoimea varten rahat valtiolta (osuus yritysveron tuotosta), eikä kirkollisveroista.
En koskisi hihhuleihin kymmenen metrisellä kepilläkään. Pidän näitä satuihin uskovia vähän... Vajaina.