Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen oikeus lomaan?

Vierailija
20.04.2016 |

Onko sellaista edes?

Tulipa vain mieleeni, kun eräs 5v lapsi saa kesälomaa peräti 10pv, muuten on ympäri vuoden päiväkodissa kaikkina mahdollisina päivinä 9,5-10h/pvässä. Ja ihan on kummatkin vanhemmat olemassa ja elossa.

Sylettää ja isosti, siinähän hymyilet ja olet ammatillinen.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kommentteja muiden syistä. Meillä on maatila, siksi lomaa vähän koska olemme itsekin töissä 24/7/365. Mutta aina johonkin väliin otetaan viikko tai pitkä viikonloppu.

Onhan meillä vuosilomaa 26 päivää vuodessa. Ikävä kyllä noista menee 20 päivää siihen että lomittaja on kiireimpään aikaan lisäkätenä.

Viime vuonna päästiin viikoksi porukalla reissuun. Meillä lomilla on oikeasti lähdettävä kokonaan pois kotoa, mutten ei voi lomaksi sanoa.

Vierailija
62/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhtenä kesänä tuollainen tilanne. Lapset 3. 5 ja 7 vuotta. Minä palasin hoitovapaasta työhön tammikuussa ja miehellä ei ole lomaa ollenkaan. Ei ole isovanhempia tai muita sukulaisia. Mitä ihmettä meidän olisi pitänyt tehdä? Kummallista, että työssäkäynnistä ja yrittämisestäkin sut voidaan leimata huonoksi vanhemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän vanhempia, jotka vie lapsen hoitoon, vaikka ovat lomalla. Ai miksi, no koska he ovat tuttujani. Tämä tuntuu yleistyvän koko ajan. Kun sain esikoisen 90-luvulla, ei kellään tutuistani olisi tullut mieleenkään viedä lasta hoitoon esim. viikolla vapaapäivänä. Nyt ajatellaan, että vanhemmilla on oikeus lomailla kuukauden kesälomasta kaksi  viikkoa kahdestaan ja kaksi viikkoa annetaan sitten aikaa lapsille.

Mun naapuri oli 90-luvun alussa perhepäivähoitaja ja hänellä oli kesällä hoidossa 2 lasta, joiden vanhemmat lomaili, lapset oli hoidossa. Lisäksi lasten isoäiti oli 2 vko näiden lasten kanssa kotona (isoäiti oli siis töissä, mutta asui nuo 2 vko lastenlastensa luona) ja hänen työpaikkansa oli 80 km päässä, joten lapsille tuli pitkät hoitopäivät. Ei sitä kukaan ihmetellyt, siihenhän oli oikeus.

Äläpäs trollaile siellä Subjektiivinen päivähoito-oikeus tuli voimaan vasta 1995.

Mistä ihmeestä keksit, että subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa sitä, että lapsi saa olla kesällä hoidossa? Kyllä ne lapset oli kesällä hoidossa jo vuonna 1986, itsekin olin. Silloin vain päivähoitopaikkaa ei saanut automaattisesti.

1986 taisi olla niin, että vanhemmilta kysyttiin työvuorot ja hoitoajat määrättiin sen mukaan. Muistan nimittäin sen, kun meille tuli työajan lyhennykset, työkaveri joutui ilmoittamaan ne päiväkotiin ja lapsi piti hakea perjantaina siksi aiemmin pois, koska työt loppuivat aiemmin. Koski varmaan myös vanhempien kesälomia. En muista, että silloin olisi kukaan kertonut, että olisi saanut pitää lapset päivähoidossa, kun olivat puolison kanssa lomalla.

t. mummeli 54v ja muistaa vielä tuota aikaa.

Vierailija
64/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla minun lapseni. Kaikki kun eivät voi työpaikkaa vaihtaessaan asettaa ehdoksi sitä, että saa palkallisen vuosiloman.

Jep, eipä ole sellaisesta kysymys. Ja toisaalta, se rahako kaiken määrittää?? että ei 2 työssäkäyvää aikuista pysty asioitaan sumplimaan niin että voivat tarjota ja antaa alle eskari-ikäiselle lapsellensa edes 1kk kesäloman?!! Prioriteetit taas hakusessa, ja pahasti!

ap

Varmasti sinusta tuntuu, että prioriteetit ovat hakusessa, mutta oletko koskaan itse ollut töissä? Ei huhtikuussa aloittanut voi sanella, että haluan kuukauden kesäloman. MInä priorisoin lapselle kodin, ruokaa ja vaatteita sen edelle, että olen kuukauden palkatta pois töistä ja todennäköisesti menetän työpaikkani.

Eikä kaikilla ole isovanhempia, jotka vuosi toisensa jälkeen uhrautuvat ja käyttävät kesälomansa lastenlasten kaitsemiseen.

Päivähoidossa ei ole kesällä jatkuvaa tuokiosta toiseen siirtymistä, ei tiukkoja aikatauluja eikä tappavaa tylsyyttä vaan paljonn vapaata leikkiä, kesästä nauttimista, pieniä retkiä. Ei päivähoito kesällä ole kamala asia ollenkaan!

Ai mistäkö tiedän? Olen kolmena kesänä ollut töissä päiväkodissa.

Miksi sen huhtikuussa työnsä aloittaneen lapsi on ollut koko toimintakauden päiväkodissa? Tässä aloituksessa puhuttiin lapsesta, jotka ovat koko vuoden aikana lomalla kokonaista 10 päivää.

Vierailija
65/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Lapsen oikeus lomaan tulee nykyään usein vanhempien tarpeiden jälkeen.  Nykyajan minäminä-yhteiskunnassa äitylit ja isylit vaativat kurkku suorana omaa aikaa, omaa vapautta ja omaa oikeutta onneen unohtaen lastensa oikeudet. Se vaan mietityttää, että jos niiden lasten kanssa ei ikinä halua/jaksa olla niin minkä helvetin takia niitä pitää sitten tehdä? Status? Siks ku muutkin ni mäki haluun?

Itse en ole kenenkään muun kanssa mieluummin kuin lapseni ja lasken jo päiviä siihen kun pääsen hetkeksi eroon raskaasta työympäristöstä ja viettämään ihanaa lomaa maailman parhaan pikku ihmisen kanssa. 

Vierailija
66/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi olla minun lapseni. Kaikki kun eivät voi työpaikkaa vaihtaessaan asettaa ehdoksi sitä, että saa palkallisen vuosiloman.

Jep, eipä ole sellaisesta kysymys. Ja toisaalta, se rahako kaiken määrittää?? että ei 2 työssäkäyvää aikuista pysty asioitaan sumplimaan niin että voivat tarjota ja antaa alle eskari-ikäiselle lapsellensa edes 1kk kesäloman?!! Prioriteetit taas hakusessa, ja pahasti!

ap

Varmasti sinusta tuntuu, että prioriteetit ovat hakusessa, mutta oletko koskaan itse ollut töissä? Ei huhtikuussa aloittanut voi sanella, että haluan kuukauden kesäloman. MInä priorisoin lapselle kodin, ruokaa ja vaatteita sen edelle, että olen kuukauden palkatta pois töistä ja todennäköisesti menetän työpaikkani.

Eikä kaikilla ole isovanhempia, jotka vuosi toisensa jälkeen uhrautuvat ja käyttävät kesälomansa lastenlasten kaitsemiseen.

Päivähoidossa ei ole kesällä jatkuvaa tuokiosta toiseen siirtymistä, ei tiukkoja aikatauluja eikä tappavaa tylsyyttä vaan paljonn vapaata leikkiä, kesästä nauttimista, pieniä retkiä. Ei päivähoito kesällä ole kamala asia ollenkaan!

Ai mistäkö tiedän? Olen kolmena kesänä ollut töissä päiväkodissa.

Miksi sen huhtikuussa työnsä aloittaneen lapsi on ollut koko toimintakauden päiväkodissa? Tässä aloituksessa puhuttiin lapsesta, jotka ovat koko vuoden aikana lomalla kokonaista 10 päivää.

Ei, kyllä tässä aloituksessa nimenomaan kauhisteltiin sitä, että jollakin lapsella on vain 10 päivää KESÄlomaa.

Vierailija
67/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän vanhempia, jotka vie lapsen hoitoon, vaikka ovat lomalla. Ai miksi, no koska he ovat tuttujani. Tämä tuntuu yleistyvän koko ajan. Kun sain esikoisen 90-luvulla, ei kellään tutuistani olisi tullut mieleenkään viedä lasta hoitoon esim. viikolla vapaapäivänä. Nyt ajatellaan, että vanhemmilla on oikeus lomailla kuukauden kesälomasta kaksi  viikkoa kahdestaan ja kaksi viikkoa annetaan sitten aikaa lapsille.

Tuo todennäköisesti kertoo enemmänkin sinun tuttavapiiristäsi kuin perheistä kokonaisuutena. Nykyään vanhemmat ovat hyvinkin tietoisia lasten loman tarpeesta ja pyrkivät pitämään lapsilla pitkän loman usein jopa sen kustannuksella, että eivät saa yhteistä lomaa juuri lainkaan. Tähän ajaa sekin, jos on lapsia alaluokilla koulussa.

Voi olla. Tuttavapiirini, mistä mainitsin koostuu ihan tutuistani, sekä työpaikaltani, naisvaltaisella alalla, missä on n. 500 työpaikkaa. Sieltä saa aika kattavan näkemyksen, miten maailma muuttuu ja mielipiteet. Ja kyllä nykyään tuntuu olevan vallalla ajatus, että vanhempien parisuhdeaika menee kaiken edelle ja eihän loma ole lomaa, jos joutuu hoitamaan omia lapsiaan. Ja kun nykyinen laki sen sallii, että lapset saavat olla hoidossa, vaikka vanhemmat lomailee, sitä käytetään surutta hyväksi.

On toki sellaisiakin vanhempia, jotka yrittävät ketjuttamalla järjestää lapsilleen pitkän loman, mutta suurin osa tuntuu ajattelevan, että kaikki otetaan irti hoito-oikeudesta.

Olen vankasti eri mieltä. Ja alakoulun luokanopettajana tiedän myös yhden jos toisen perheen lomajärjestelyistä.

Joten kannattaa esittää tuo mielipiteenä, ei minään faktana. Asiasta voi olla täysin päinvastaistakin mieltä, etkä sinä ole asiaa mitenkään tutkinut.

Onko mielestäsi kyse nyt tutkimuksesta, kun kaksi eri ihmistä kertoo kokemuksistaan. Sinä olet kokenut, että vanhemmat eivät pidä lapsiaan kesällä hoidossa, minä olen kokenut, että pitävät. Tässä on vain kaksi erilaista kokemusta. 

Yksi asia vain, että alakouluikäiset eivät ole enää päiväkodissa ja minä puhuin nyt päiväkoti-ikäisistä. Voisihan se olla, että jos vanhemmat saisivat tuoda alakouluikäiset kesäksi lomillaan kouluun, he tekisivät senkin. Mutta koska kesällä on koulusta lomaa, on lapset pakko pitää kesät pois koulusta, kuten sinä kerrotkin. Joten uskon, että puhut totta, että vanhemmat pitävät alakouluikäiset lapset lomalla, koska näin on pakko, koska koulut ovat kiinni.

Nyt vakavasti neuvoisin palaamaan koulunpenkille trenaamaan sisälukutaitoa.

En sanonut itsekään omaavani tutkimustietoa, sanoin vaan, että vaikka väität asioita vuorenvarmasti jonkinlaisiksi, se on silti mutua, eikä SINULLA ole tutkimustietoa sen kummemmin.

Minä puhuin perheiden hoitojärjestelyistä. Lomien sumplimisesta niin, että koululaisella on kotona loma-aikana vanhempi kotona.

Enemmistössä suomalaisista perheistä on enemmän kuin yksi lapsi, keskimäärin liki kaksi. Olen paljonkin jutellut perheiden kanssa siitä, miten he hoitavat kesäajan hoidot, siis pienempienkin sisarusten, ja todella monessa alakoululaisen perheessäkin luovutaan useammaksi vuodeksi yhteisistä lomaviikoista lähes kokonaan, ettei koululaisen tarvitse lomailla yksin, ja jotta pienemmät sisaruksetkin saavat pitkän kesäloman. Ei ole millään tasolla uskottavaa, että nuo peräkkäin lapsen vuoksi lomailevat vanhemmat olisivat vanhempien lastensa päiväkoti-iässäkään toimineet lapsen etua vastaan ja vieneet tätä ehdoin tahdoin hoitoon, saadakseen "kahdenkeskistä parisuhdeaikaa".

Vierailija
68/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyse yrittäjistä, joilla ei ole mahdollisuutta lomaan, kun pitää työtekijät päästää lomalle ja tuurata lisäksi kaikki vakkareiden sairaslomat. Ei mun mieskään pystynyt pitämään ensimmäiseen kuuteen vuoteen lomaa ja nyt on taas niin huono taloudellinen tilanne firmassa, että joutuu taas itse lomittamaan työntekijät. Kesä on niin tajuttoman kallista yrittäjälle, kun maksaa kaikki lomarahat työntekijöilleen, niin kesätyöntekijöihin ei enää rahat riitä. Kaikkensa tekee jotta yritys pysyisi pystyssä ja säilyisi oma ja työtekijöiden työpaikat.

Vierailija
69/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee haloo taas aikaseks perheestä jota kukaan ei tunne, ap:tä lukuunottamatta.

Vierailija
70/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää aina miten tämä lomattomat lapset on aivan tajuton ongelma.

Asun Helsingissä, pohjoisella varhaiskasvatusalueella. Koko tällä alueella lienee alun toistakymmentä kunnallista suomenkielistä päiväkotia. Heinäkuussa on niistä auki yksi. Toki varmaan iso, siellä on ne kaikki lapset Pohjois-Helsingistä joiden vanhemmat ovat heinäkuussa töissä sekä lisäksi ne kaikki lukuisat vanhemmat, jotka vetävät skumppaa terassilla kun lapset on päiväkodissa. Koko Pakilasta, Paloheinästä, Pirkkolasta, Torpparinmäestä, Maunulasta etc ne kaikki lapset menevät siihen yhteen päiväkotiin, joka on heinäkuussa auki.

Vierailija
71/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhee haloo taas aikaseks perheestä jota kukaan ei tunne, ap:tä lukuunottamatta.

Ja jota hyvin suurella todennäköisyydellä ei ole edes olemassa. On meinaan näin kesän lähestyessä niiiiin vakioprovo aihe kuin olla ja voi.

Vierailija
72/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää aina miten tämä lomattomat lapset on aivan tajuton ongelma.

Asun Helsingissä, pohjoisella varhaiskasvatusalueella. Koko tällä alueella lienee alun toistakymmentä kunnallista suomenkielistä päiväkotia. Heinäkuussa on niistä auki yksi. Toki varmaan iso, siellä on ne kaikki lapset Pohjois-Helsingistä joiden vanhemmat ovat heinäkuussa töissä sekä lisäksi ne kaikki lukuisat vanhemmat, jotka vetävät skumppaa terassilla kun lapset on päiväkodissa. Koko Pakilasta, Paloheinästä, Pirkkolasta, Torpparinmäestä, Maunulasta etc ne kaikki lapset menevät siihen yhteen päiväkotiin, joka on heinäkuussa auki.

Niinpä. Mystiset "ilman lapsia lomailija vanhemmat", joita kukaan ei tunne tai ole tavannut irl.  

Vierailija
73/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä karseeta, jos pieni lapsi ei saa perheen kanssa lomailla yhtään :( miettikää mikä elämä. Vuosi on lapselle jo ikuisuus.

Jonkun jutun luin, että jossain kunnassa 10% lapsista piti yli kaksi viikkoa lomaa vuodessa. Se kyllä pysäytti. Kyseessä oli varmaan joku pienempi kunta ja ehkä just maaseutu missä varsinainen lomailu ei onnistu? Mutta silti, varhaiskasvatuksen näkökulmasta tosi vahingollista jo ihan perhesuhteiden muodostumiselle. Haitat ei sillä poistu, että töille ei voi mitään. Lapsi kärsii ihan yhtä paljon, oli lomattomuus pakollista tai ei. Outoa mulle, kun en pysty laittaa lapsia edes 5pv/vk 9h/pv hoitoon.