Lapsen oikeus lomaan?
Onko sellaista edes?
Tulipa vain mieleeni, kun eräs 5v lapsi saa kesälomaa peräti 10pv, muuten on ympäri vuoden päiväkodissa kaikkina mahdollisina päivinä 9,5-10h/pvässä. Ja ihan on kummatkin vanhemmat olemassa ja elossa.
Sylettää ja isosti, siinähän hymyilet ja olet ammatillinen.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Aargh, turhaan tätä tänne puran.
Tämä maailma on paska ja julma paikka ja entistä paskemman ja julmemman tästä tekee useiden vanhempien lähes totaalinen piittaamattomuus jälkeläisistään. Niitä on kyllä kiva tehdä mutta se vastuunkanto, lapsen parhan ajattelu ja omien uhrausten tekeminen lapsen vuoksi, ne asiat ovatkin sitten niin pirun vaikeita ja hankalia. Kun se on vain se "me myself & i" mikä rulettaa, ja raha. Se siitä. Ja samaan aikaan tuskaillaan lasten lisääntynyttä pahoinvointia, häiriökäyttäytymistä ja ties mitä. Neurologien myöäntämä fakta on mm se että osa adhd-oireisista lapsista ei niin oireilisi jos saisivat tarpeeksi unta. Samaan kastiin menee tämä asia, osa mm päiväkodissa (ja koulussa) häiriökäyttäytyvistä lapsista ei käyttäytyisi niin jos he vain saisivat aikaa, huomiota, turvaa ja syliä _tarpeeksi_ vanhemmiltaan ja kotoa. Piste.
ap
Hiukan_liikaa_paatosta ja tehosteita
Piste
Meillä mies on yrittäjä = aina töissä, pystyy pitämään ehkä 2x 1 viikon lomaa. Itse lomailen elokuussa, koska esikoinen aloittaa koulun. Lapsille tulee yhteensä 3 viikkoa lomaa ja mies yrittää pitää yksittäisiä vapaita, jotta ei pitkiä viikkoja tulisi. Ja itse teen vuorotyötä, joten joskus arkivapaitakin.
Ei se aina ole niin helppoa sumplia. Meillä ei ole tukiverkkoja lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla minun lapseni. Kaikki kun eivät voi työpaikkaa vaihtaessaan asettaa ehdoksi sitä, että saa palkallisen vuosiloman.
Jep, eipä ole sellaisesta kysymys. Ja toisaalta, se rahako kaiken määrittää?? että ei 2 työssäkäyvää aikuista pysty asioitaan sumplimaan niin että voivat tarjota ja antaa alle eskari-ikäiselle lapsellensa edes 1kk kesäloman?!! Prioriteetit taas hakusessa, ja pahasti!
ap
Varmasti sinusta tuntuu, että prioriteetit ovat hakusessa, mutta oletko koskaan itse ollut töissä? Ei huhtikuussa aloittanut voi sanella, että haluan kuukauden kesäloman. MInä priorisoin lapselle kodin, ruokaa ja vaatteita sen edelle, että olen kuukauden palkatta pois töistä ja todennäköisesti menetän työpaikkani.
Eikä kaikilla ole isovanhempia, jotka vuosi toisensa jälkeen uhrautuvat ja käyttävät kesälomansa lastenlasten kaitsemiseen.
Päivähoidossa ei ole kesällä jatkuvaa tuokiosta toiseen siirtymistä, ei tiukkoja aikatauluja eikä tappavaa tylsyyttä vaan paljonn vapaata leikkiä, kesästä nauttimista, pieniä retkiä. Ei päivähoito kesällä ole kamala asia ollenkaan!
Ai mistäkö tiedän? Olen kolmena kesänä ollut töissä päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Aargh, turhaan tätä tänne puran.
Tämä maailma on paska ja julma paikka ja entistä paskemman ja julmemman tästä tekee useiden vanhempien lähes totaalinen piittaamattomuus jälkeläisistään. Niitä on kyllä kiva tehdä mutta se vastuunkanto, lapsen parhan ajattelu ja omien uhrausten tekeminen lapsen vuoksi, ne asiat ovatkin sitten niin pirun vaikeita ja hankalia. Kun se on vain se "me myself & i" mikä rulettaa, ja raha. Se siitä. Ja samaan aikaan tuskaillaan lasten lisääntynyttä pahoinvointia, häiriökäyttäytymistä ja ties mitä. Neurologien myöäntämä fakta on mm se että osa adhd-oireisista lapsista ei niin oireilisi jos saisivat tarpeeksi unta. Samaan kastiin menee tämä asia, osa mm päiväkodissa (ja koulussa) häiriökäyttäytyvistä lapsista ei käyttäytyisi niin jos he vain saisivat aikaa, huomiota, turvaa ja syliä _tarpeeksi_ vanhemmiltaan ja kotoa. Piste.
ap
Miksi ihmeessä eduskunta sääti esikoulun pakolliseksi, jos se on todella noin vahingollinen lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla minun lapseni. Kaikki kun eivät voi työpaikkaa vaihtaessaan asettaa ehdoksi sitä, että saa palkallisen vuosiloman.
Jep, eipä ole sellaisesta kysymys. Ja toisaalta, se rahako kaiken määrittää?? että ei 2 työssäkäyvää aikuista pysty asioitaan sumplimaan niin että voivat tarjota ja antaa alle eskari-ikäiselle lapsellensa edes 1kk kesäloman?!! Prioriteetit taas hakusessa, ja pahasti!
ap
Varmasti sinusta tuntuu, että prioriteetit ovat hakusessa, mutta oletko koskaan itse ollut töissä? Ei huhtikuussa aloittanut voi sanella, että haluan kuukauden kesäloman. MInä priorisoin lapselle kodin, ruokaa ja vaatteita sen edelle, että olen kuukauden palkatta pois töistä ja todennäköisesti menetän työpaikkani.
Eikä kaikilla ole isovanhempia, jotka vuosi toisensa jälkeen uhrautuvat ja käyttävät kesälomansa lastenlasten kaitsemiseen.
Päivähoidossa ei ole kesällä jatkuvaa tuokiosta toiseen siirtymistä, ei tiukkoja aikatauluja eikä tappavaa tylsyyttä vaan paljonn vapaata leikkiä, kesästä nauttimista, pieniä retkiä. Ei päivähoito kesällä ole kamala asia ollenkaan!
Kesäajat ovat todella stressaavia. Henkilökunta vaihtuu, lapset ovat stressaantuneita, kun tulevat uuteen hoitopaikkaan, missä väki vaihtuu koko ajan, ovat myös usein väsyneitä ja loman tarpeessa, joten meno on villiä. Ja ihan samanlaista rutiinista toiseen siirtymistä se on kesälläkin. Aamupala on klo 8, ulos ysin jälkeen 11 jälkeen syödään, sitten unet, välipalaa klo 14.00, ja sitten ihanaa, se klo tulee 17.00 ja päiväkoti menee kiinni.
Lisäksi henkilökunta on usein jo ihan väsynyttä, koska odottaa vain lomaa, eikä mitään kivaa keksitä.
Mistäkö tiedän?
Olen ollut kesän töissä kahdeksana vuonna, seitsemässä eri päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä tiedät, mitä tässä on taustalla? Mielenterveysongelmia, uupumusta, aviokriisi? Asiahan ei AP sinulle kuulu. Mutta jos oikein häiritsee, voisit ehkä sanoa asiasta suoraan ko. vanhemmille.
Minä en omista asioistani puhu päiväkodin henkilökunnalle. Tiedän, että siellä kuoritaan vanhemmista. Oma esikoinen oli kolme päivää viikossa hoidossa, vaikka olin kotona vauvan kanssa. Minua varmasti pidettiin laiskana ja huonona äitinä. Enpä kertonut, että minulla on masennusdiagnoosi ja esikoinen hoidossa lääkärin suosituksesta.
Kai se on tuossakin jokin logiikka, että esiintyy mieluummin laiskana kuin kertoisi että on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla siis syy olettaa, että vanhemmat itse lomailevat?
On. Ja se että kumpikin vanhemmista olisi tyyliin tammikuussa aloittanut uuden työn eikä lomaa olisi kertynyt kummoisesti, ei ole kovinkaan todennäköistä, eikä edes totta tässä tapauksessa. Ja kuten totesin niin jokainen työssäkäyvä pystyy sumplimaan sitä palkatontakin itselleen, edes hieman.
ap
Sinulla on ap tyypilliset julkisen sektorin työntekijän harhaluulot. Tiedoksesi nyt kumminkin, että niitä palkattomia lomia ei niin vain "sumplita". Esim. mun työpaikalla palkatonta lomaa ei saa millään ilveellä. Muutaman päivän voi saada, jos alle kymmenvuotias lapsi on kipeä, eikä parane lakisääteisten 3 päivän aikana.
Mutta mitään kahta, kolmea viikkoa ei saa, kysytty on useaan kertaan.
Varsinkin lomakaudella sellaisen saaminen ei välttämättä kerta kaikkiaan onnistu, koska tuotanto/toiminta pitää pitää käynnissä, eikä sijaisia saa kuin tietyn määrän, jos ollenkaan.
Joten toivottavasti et esitä paheksuntaasi kovin kovaan ääneen.
On monia muitakin, joilla ei ole mahdollisuuksia pitkiin vapaisiin. Yksitisyrittäjät, jotka sinnittelevät olemassaolon ja konkurssin rajalla. Pätkätyöläiset. Ihmiset, joiden alalla sesonki on kesä (esim. rakennustyömiehet). Ok, vm. voivat lomailla sitten muulloin, ja lapselle loma on kiva muulloinkin kuin kesällä.
Siitä olen samaa mieltä, että lapset tarvitsevat ja ansaitsevat lomaa. En ymmärrä alkuunkaan, jos joku vanhempi on lomalla ja vie lapsen silti päivähoitoon. Mutta en lähtisi syyttämään lomattomia vanhempia ahneiksi ja ilkeiksi kuten sinä ap teet. Heillä voi olla hyvinkin oikeat syyt tilanteelle, se selviää kysymällä nätisti tuomitsemisen sijasta!
Ja sua kun niin sylettää ja ketuttaa tämän lapsen vanhemmat, niin tietenkin kohtelet lasta niin kuin saastaa, vai mitä?
Minä tiedän vanhempia, jotka vie lapsen hoitoon, vaikka ovat lomalla. Ai miksi, no koska he ovat tuttujani. Tämä tuntuu yleistyvän koko ajan. Kun sain esikoisen 90-luvulla, ei kellään tutuistani olisi tullut mieleenkään viedä lasta hoitoon esim. viikolla vapaapäivänä. Nyt ajatellaan, että vanhemmilla on oikeus lomailla kuukauden kesälomasta kaksi viikkoa kahdestaan ja kaksi viikkoa annetaan sitten aikaa lapsille.
Hieno tuo ap:n tyyli ensin haukkua ja mollata ihmisiä tuntematta tapauksia ollenkaan ja sitten heittäytyä martyyriksi ja ilmoittaa vain taistelevansa lasten parhaaksi, ennen kuin vetäytyy pois keskustelusta.
Taisi raasu huomata, että jäi alakynteen ennakkoluuloineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kesäajat ovat todella stressaavia. Henkilökunta vaihtuu, lapset ovat stressaantuneita, kun tulevat uuteen hoitopaikkaan, missä väki vaihtuu koko ajan, ovat myös usein väsyneitä ja loman tarpeessa, joten meno on villiä. Ja ihan samanlaista rutiinista toiseen siirtymistä se on kesälläkin. Aamupala on klo 8, ulos ysin jälkeen 11 jälkeen syödään, sitten unet, välipalaa klo 14.00, ja sitten ihanaa, se klo tulee 17.00 ja päiväkoti menee kiinni.
Lisäksi henkilökunta on usein jo ihan väsynyttä, koska odottaa vain lomaa, eikä mitään kivaa keksitä.
Mistäkö tiedän?
Mutta kesällä ei ole niitä turhauttavia aamu- jne. piirejä, jolloin pitää paikallaan odottaa jotain, mitä ei ikinä tapahdu. Porukka ei ole sen stressaantuneempaa kuin muulloinkaan, koska päiväunet voi nukkua jopa pihalla :-). Ihan kiinni viitsimisestä ja kekseliäisyydestä. Tietyt rutiinit on koko ajan taustalla, mutta välipala ei ole välipala vaan retki, saippuakuplien puhaltaminen on pihaleikki jne.
Harmi, että sinä et ole halunnut tarjota hoitolapsille kivaa kesää.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän vanhempia, jotka vie lapsen hoitoon, vaikka ovat lomalla. Ai miksi, no koska he ovat tuttujani. Tämä tuntuu yleistyvän koko ajan. Kun sain esikoisen 90-luvulla, ei kellään tutuistani olisi tullut mieleenkään viedä lasta hoitoon esim. viikolla vapaapäivänä. Nyt ajatellaan, että vanhemmilla on oikeus lomailla kuukauden kesälomasta kaksi viikkoa kahdestaan ja kaksi viikkoa annetaan sitten aikaa lapsille.
Tuo todennäköisesti kertoo enemmänkin sinun tuttavapiiristäsi kuin perheistä kokonaisuutena. Nykyään vanhemmat ovat hyvinkin tietoisia lasten loman tarpeesta ja pyrkivät pitämään lapsilla pitkän loman usein jopa sen kustannuksella, että eivät saa yhteistä lomaa juuri lainkaan. Tähän ajaa sekin, jos on lapsia alaluokilla koulussa.
Minä olen miettinyt niin, että on syytä olettaa perheellä olevan jonkin ongelman, jos eivät halua viettää lapsen kanssa lomaa (ja todella jo omasta kokemuksestani tiedän, että kaikilla ei ole halustaan huolimatta mahdollisuutta, enkä tarkoita nyt heitä). Silloin on paras, että lapsi on heille seuraavaksi tärkeiden ihmisten seurassa, ja toivonkin, että varahoito järjestettäisiin aina niin, että ainakin yksi tuttu aikuinen omasta päiväkodista olisi paikalla (jos varahoitopaikka on jokin muu kuin oma, kuten usein on)
Olen pätkätyöläisenä töissä silloin kun vakkarit lomailee. Eli kesät, syyslomat, joululomat, hiihtolomat, pääsiäisviikot jne
Vierailija kirjoitti:
Mun naapuri oli 90-luvun alussa perhepäivähoitaja ja hänellä oli kesällä hoidossa 2 lasta, joiden vanhemmat lomaili, lapset oli hoidossa. Lisäksi lasten isoäiti oli 2 vko näiden lasten kanssa kotona (isoäiti oli siis töissä, mutta asui nuo 2 vko lastenlastensa luona) ja hänen työpaikkansa oli 80 km päässä, joten lapsille tuli pitkät hoitopäivät. Ei sitä kukaan ihmetellyt, siihenhän oli oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Hieno tuo ap:n tyyli ensin haukkua ja mollata ihmisiä tuntematta tapauksia ollenkaan ja sitten heittäytyä martyyriksi ja ilmoittaa vain taistelevansa lasten parhaaksi, ennen kuin vetäytyy pois keskustelusta.
Taisi raasu huomata, että jäi alakynteen ennakkoluuloineen.
Sinulle on tärkein asia päästä nitistämään toisen mielipide, eikä lapsen paras? Hieno homma lapsellesi
"Tuo todennäköisesti kertoo enemmänkin sinun tuttavapiiristäsi kuin perheistä kokonaisuutena. Nykyään vanhemmat ovat hyvinkin tietoisia lasten loman tarpeesta ja pyrkivät pitämään lapsilla pitkän loman usein jopa sen kustannuksella, että eivät saa yhteistä lomaa juuri lainkaan. Tähän ajaa sekin, jos on lapsia alaluokilla koulussa."
Minäkin olen ilokseni huomannut tämän. Toivottavasti vanhemmat ovat kuitenkin pystyneet saamaan elämässään hyvän turvaverkon, ja edes joskus pystyvät viettämään myös yhteistä omaa aikaa- Uskon siihen, että hyvin voivien lasten takana, ovat hyvin voivat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mistäkö tiedän?
Mutta kesällä ei ole niitä turhauttavia aamu- jne. piirejä, jolloin pitää paikallaan odottaa jotain, mitä ei ikinä tapahdu. Porukka ei ole sen stressaantuneempaa kuin muulloinkaan, koska päiväunet voi nukkua jopa pihalla :-). Ihan kiinni viitsimisestä ja kekseliäisyydestä. Tietyt rutiinit on koko ajan taustalla, mutta välipala ei ole välipala vaan retki, saippuakuplien puhaltaminen on pihaleikki jne.
Miksi jonkun huonopalkkaisen kesäsijaisen pitäisi tarjota kakarallesi kiva kesä, kun sinä et sitä itse viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mistäkö tiedän?
Kiva oli viime kesä-heinäkuussakin nukkua pihalla. Muistatko.
Ja kyllä,...
Ja ei, ei...
Onko mielestäsi hienot tyylikeinot?
Vai miksi valitsit?