Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen oikeus lomaan?

Vierailija
20.04.2016 |

Onko sellaista edes?

Tulipa vain mieleeni, kun eräs 5v lapsi saa kesälomaa peräti 10pv, muuten on ympäri vuoden päiväkodissa kaikkina mahdollisina päivinä 9,5-10h/pvässä. Ja ihan on kummatkin vanhemmat olemassa ja elossa.

Sylettää ja isosti, siinähän hymyilet ja olet ammatillinen.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän vanhempia, jotka vie lapsen hoitoon, vaikka ovat lomalla. Ai miksi, no koska he ovat tuttujani. Tämä tuntuu yleistyvän koko ajan. Kun sain esikoisen 90-luvulla, ei kellään tutuistani olisi tullut mieleenkään viedä lasta hoitoon esim. viikolla vapaapäivänä. Nyt ajatellaan, että vanhemmilla on oikeus lomailla kuukauden kesälomasta kaksi  viikkoa kahdestaan ja kaksi viikkoa annetaan sitten aikaa lapsille.

Mun naapuri oli 90-luvun alussa perhepäivähoitaja ja hänellä oli kesällä hoidossa 2 lasta, joiden vanhemmat lomaili, lapset oli hoidossa. Lisäksi lasten isoäiti oli 2 vko näiden lasten kanssa kotona (isoäiti oli siis töissä, mutta asui nuo 2 vko lastenlastensa luona) ja hänen työpaikkansa oli 80 km päässä, joten lapsille tuli pitkät hoitopäivät. Ei sitä kukaan ihmetellyt, siihenhän oli oikeus.

Äläpäs trollaile siellä Subjektiivinen päivähoito-oikeus tuli voimaan vasta 1995.

Vierailija
42/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno tuo ap:n tyyli ensin haukkua ja mollata ihmisiä tuntematta tapauksia ollenkaan ja sitten heittäytyä martyyriksi ja ilmoittaa vain taistelevansa lasten parhaaksi, ennen kuin vetäytyy pois keskustelusta.

Taisi raasu huomata, että jäi alakynteen ennakkoluuloineen.

Sinulle on tärkein asia päästä nitistämään toisen mielipide, eikä lapsen paras? Hieno homma lapsellesi

Minulle tärkeintä on lasten paras, mutta ketään mollaamatta ja syyllistämättä ilman faktoja.

Ps. Mun lapset on jo teinejä, aikoinaan menivät kolme- ja nelivuotiaana päiväkotiin ja pitivät pitkät lomat. Olin onnekas siinä suhteessa, vakityö ja 42 lomapäivää. Mutta toisin kuin sinä ap, minä ymmärrän, että maailmassa on eri tilanteissa eläviä ihmisiä, ja vaikka he tekevät parhaansa lapsensa hyvinvoinnin eteen, heillä ei välttämättä ole samanlaisia etuoikeuksia kuin minulla. Siksi en koppavana kuvittele tietäväni, että he ovatkin ahneita ja ilkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiaa puhut. Yhtä asiaa ihmettelen: Miksi päiväkodin työntekijät sahaavat omaa oksaansa? Jos työttömät ja lomalaiset eivät saa enää tuoda lapsia päivähoitoon, työt vähenevät päivähoitopuolella rankasti ja työntekijöitä tarvitaan vähemmän....

Vierailija
44/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harmi, jos et sinä tarjonnut hoitolapsillesi kivaa kesää "

Haha, et saa minua syyllistettyä. Minä teen aina työni hyvin, vaikka olisin kuinka väsynyt (onneksi minulla on maailman paras perhe, joka ymmärtää sitten väsymykseni kotona)

Mutta en voi yksin määrätä ison porukan toimintapaa. 

Vierailija
45/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans tympäsee ap:n kaltaiset "kaikki kyllä saa palkatonta" -tyypit, joilla ei oikeasti ole hajuakaan nykyisestä työelämästä. Ovat joko ikänsä olleet julkisella puolella hulppeine lomakertymineen tai sitten eivät ole töissä lainkaan. Varmasti monella vanhemmalla on tosi inhottava tilanne pitää lapsiaan hoidossa, ei siinä tarvita vielä ap:n kaltaista moralistia. Ne vanhemmat jotka pitää lapsiaan hoidossa, vaikka itse ovat lomalla, eivät varmasti ihan täysillä käy. Niihin ei ap:n tai kenenkään muunkaan paheksunta vaikuta millään tavalla. Ja eikös niitä tutkittukin jokunen vuosi sitten, että kuinka paljon näitä vanhempia loppujen lopuksi on, kun kauhea älämölö aina asiasta nousee. Eihän niitä ollut pääkaupunkiseudullakaan kuin kourallinen.

Ja itsellä ei ole lapset päivähoidossa, olemme sillä tavoin onnekkaita että molemmat isovanhemmat kilvan hoitaa lapsia, mutta ymmärrän hyvin, että kaikilla ei ole tällaista mahdollisuutta.  

Vierailija
46/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän vanhempia, jotka vie lapsen hoitoon, vaikka ovat lomalla. Ai miksi, no koska he ovat tuttujani. Tämä tuntuu yleistyvän koko ajan. Kun sain esikoisen 90-luvulla, ei kellään tutuistani olisi tullut mieleenkään viedä lasta hoitoon esim. viikolla vapaapäivänä. Nyt ajatellaan, että vanhemmilla on oikeus lomailla kuukauden kesälomasta kaksi  viikkoa kahdestaan ja kaksi viikkoa annetaan sitten aikaa lapsille.

Tuo todennäköisesti kertoo enemmänkin sinun tuttavapiiristäsi kuin perheistä kokonaisuutena. Nykyään vanhemmat ovat hyvinkin tietoisia lasten loman tarpeesta ja pyrkivät pitämään lapsilla pitkän loman usein jopa sen kustannuksella, että eivät saa yhteistä lomaa juuri lainkaan. Tähän ajaa sekin, jos on lapsia alaluokilla koulussa.

Voi olla. Tuttavapiirini, mistä mainitsin koostuu ihan tutuistani, sekä työpaikaltani, naisvaltaisella alalla, missä on n. 500 työpaikkaa. Sieltä saa aika kattavan näkemyksen, miten maailma muuttuu ja mielipiteet. Ja kyllä nykyään tuntuu olevan vallalla ajatus, että vanhempien parisuhdeaika menee kaiken edelle ja eihän loma ole lomaa, jos joutuu hoitamaan omia lapsiaan. Ja kun nykyinen laki sen sallii, että lapset saavat olla hoidossa, vaikka vanhemmat lomailee, sitä käytetään surutta hyväksi.

On toki sellaisiakin vanhempia, jotka yrittävät ketjuttamalla järjestää lapsilleen pitkän loman, mutta suurin osa tuntuu ajattelevan, että kaikki otetaan irti hoito-oikeudesta.

Vierailija
47/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun naapuri oli 90-luvun alussa perhepäivähoitaja ja hänellä oli kesällä hoidossa 2 lasta, joiden vanhemmat lomaili, lapset oli hoidossa. Lisäksi lasten isoäiti oli 2 vko näiden lasten kanssa kotona (isoäiti oli siis töissä, mutta asui nuo 2 vko lastenlastensa luona) ja hänen työpaikkansa oli 80 km päässä, joten lapsille tuli pitkät hoitopäivät. Ei sitä kukaan ihmetellyt, siihenhän oli oikeus.

Äläpäs trollaile siellä Subjektiivinen päivähoito-oikeus tuli voimaan vasta 1995.

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta sinä sekotat nyt pahasti asioita. Subjektiivinen päiväoikeus tarkoittaa oikeutta saada lapselleen hoitopaikka. Se ei säätele sitä, millaisia päiviä lapset ovat hoidossa eikä sitä, saako joku viedä lapsensa päivähoitoon vanhemman ollessa lomalla.

Aiemminkin useimmat päivähoitopaikkaa hakeneet sen saivat, eikä sitä valvottu, ovatko vanhemmat kotona vaikkapa vauvan kanssa.

Vierailija
48/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiaa puhut. Yhtä asiaa ihmettelen: Miksi päiväkodin työntekijät sahaavat omaa oksaansa? Jos työttömät ja lomalaiset eivät saa enää tuoda lapsia päivähoitoon, työt vähenevät päivähoitopuolella rankasti ja työntekijöitä tarvitaan vähemmän....

Hyville työntekijöille löytyy kyllä töitä senkin jälkeen. Mutta hyvä työntekijä uskaltaa myöskin reilusti kertoa, mikä on lapsen parhaaksi.

Tosin tässä maassa se on tehty lähinnä laittomaksi. Siksi kai sitä on pakko jakaa näillä palstoilla. Kyllä lapsikin on lomansa ansainnut.

Onneksi ap-n tapauksella on  edes tuo 10 päivää lomaa. Se on saman verran kuin minulla. 

Vierailija
49/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njääh, tässä on ihan klassinen tapaus, jossa mies ei suostu olemaan lasten kanssa lomallansa, koska "tarvitsee oikeeta lomaa palautuakseen rankasta vuodesta" ja vaimo on vasta palannut työelämään, eikä ole ansainnut enempää lomaa.

Vierailija
50/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo todennäköisesti kertoo enemmänkin sinun tuttavapiiristäsi kuin perheistä kokonaisuutena. Nykyään vanhemmat ovat hyvinkin tietoisia lasten loman tarpeesta ja pyrkivät pitämään lapsilla pitkän loman usein jopa sen kustannuksella, että eivät saa yhteistä lomaa juuri lainkaan. Tähän ajaa sekin, jos on lapsia alaluokilla koulussa.

Voi olla. Tuttavapiirini, mistä mainitsin koostuu ihan tutuistani, sekä työpaikaltani, naisvaltaisella alalla, missä on n. 500 työpaikkaa. Sieltä saa aika kattavan näkemyksen, miten maailma muuttuu ja mielipiteet. Ja kyllä nykyään tuntuu olevan vallalla ajatus, että vanhempien parisuhdeaika menee kaiken edelle ja eihän loma ole lomaa, jos joutuu hoitamaan omia lapsiaan. Ja kun nykyinen laki sen sallii, että lapset saavat olla hoidossa, vaikka vanhemmat lomailee, sitä käytetään surutta hyväksi.

On toki sellaisiakin vanhempia, jotka yrittävät ketjuttamalla järjestää lapsilleen pitkän loman, mutta suurin osa tuntuu ajattelevan, että kaikki otetaan irti hoito-oikeudesta.

Olen vankasti eri mieltä. Ja alakoulun luokanopettajana tiedän myös yhden jos toisen perheen lomajärjestelyistä.

Joten kannattaa esittää tuo mielipiteenä, ei minään faktana. Asiasta voi olla täysin päinvastaistakin mieltä, etkä sinä ole asiaa mitenkään tutkinut.

Vierailija
51/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän sitä vanhempien saada hoitaa suhdettaan. Lähteä iltapäiväolusille ja kuksia uusia mukuloita veronmaksajien iloksi.  Kynsihuolto ja kuntosali - totta kai ne menee lapsen edelle. Yhteiskunnan tehtävähän se on hoitaa lapset  ja ilmaiseksi.

Vierailija
52/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aargh, turhaan tätä tänne puran.

Tämä maailma on paska ja julma paikka ja entistä paskemman ja julmemman tästä tekee useiden vanhempien lähes totaalinen piittaamattomuus jälkeläisistään. Niitä on kyllä kiva tehdä mutta se vastuunkanto, lapsen parhan ajattelu ja omien uhrausten tekeminen lapsen vuoksi, ne asiat ovatkin sitten niin pirun vaikeita ja hankalia. Kun se on vain se "me myself & i" mikä rulettaa, ja raha. Se siitä. Ja samaan aikaan tuskaillaan lasten lisääntynyttä pahoinvointia, häiriökäyttäytymistä ja ties mitä. Neurologien myöäntämä fakta on mm se että osa adhd-oireisista lapsista ei niin oireilisi jos saisivat tarpeeksi unta. Samaan kastiin menee tämä asia, osa mm päiväkodissa (ja koulussa) häiriökäyttäytyvistä lapsista ei käyttäytyisi niin jos he vain saisivat aikaa, huomiota, turvaa ja syliä _tarpeeksi_ vanhemmiltaan ja kotoa. Piste.

ap

Miksi ihmeessä eduskunta sääti esikoulun pakolliseksi, jos se on todella noin vahingollinen lapsille?

Täh? Esikoulua ei ole kesällä ja kouluaikanakin vain 4-5 h/päivä. Tässä ketjussa puhutaan lapsista, jotka ovat hoidossa koko päivän ympäri vuoden.

Vierailija
53/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei veronmaksajana kiinnosta osallistua nykyvanhempien laiskotteluelämäntavan maksajiksi.

Vierailija
54/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vankasti eri mieltä. Ja alakoulun luokanopettajana tiedän myös yhden jos toisen perheen lomajärjestelyistä.

Joten kannattaa esittää tuo mielipiteenä, ei minään faktana. Asiasta voi olla täysin päinvastaistakin mieltä, etkä sinä ole asiaa mitenkään tutkinut.

Onko mielestäsi kyse nyt tutkimuksesta, kun kaksi eri ihmistä kertoo kokemuksistaan. Sinä olet kokenut, että vanhemmat eivät pidä lapsiaan kesällä hoidossa, minä olen kokenut, että pitävät. Tässä on vain kaksi erilaista kokemusta. 

Yksi asia vain, että alakouluikäiset eivät ole enää päiväkodissa ja minä puhuin nyt päiväkoti-ikäisistä. Voisihan se olla, että jos vanhemmat saisivat tuoda alakouluikäiset kesäksi lomillaan kouluun, he tekisivät senkin. Mutta koska kesällä on koulusta lomaa, on lapset pakko pitää kesät pois koulusta, kuten sinä kerrotkin. Joten uskon, että puhut totta, että vanhemmat pitävät alakouluikäiset lapset lomalla, koska näin on pakko, koska koulut ovat kiinni.

Vierailija
55/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän sitä vanhempien saada hoitaa suhdettaan. Lähteä iltapäiväolusille ja kuksia uusia mukuloita veronmaksajien iloksi.  Kynsihuolto ja kuntosali - totta kai ne menee lapsen edelle. Yhteiskunnan tehtävähän se on hoitaa lapset  ja ilmaiseksi.

Lapset joutuvat olemaan kesät hoidossa itsekkäiden isovanhempien vuoksi. Et-sukupolvi haluaa kesät lomailla keskenään, eivätkä ota lapsenlapsi hoitoon, kuten ennen suvun lapsetlapset tuli mummolaan, jotta vanhemmat saivat levätä kesäloman. Tämän vuoksi avioerotilastotkin ovat räjähtäneet käsiin, koska isovanhemmat ajattelevat vain itseään. Mikä parisuhde kestää, ellei vanhemmat saa nauttia toisistaan koskaan miehenä ja naisena, jos lapset ovat koko ajan paikalla. Siksi lomalla hoitoonvienti voi pelastaa lasten kodin avioerolta. Kiitos Suomen päivähoitolain siitä oikeudesta.

Vierailija
56/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas huonot vanhemmat keksivät syitä miksi lapsen etu ei ole tärkeintä. Sen eteen ei olla valmiita uhraamaan mitään ja tekosyitä riittää. Kyllä päiväkoti on lapselle hyvä ympäristö mutta koti on koti. Lapsi on lomansa ansainnut enemmän kuin vanhempansa.

Vierailija
57/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha yrittää selittää lapsen lomailemattomuutta sillä, että päiväkodissa on niiin kivaa kesällä. Heinäkuussa vain osa päiväkodeista on auki ja vain välttämätön määrä henkilökuntaa on töissä. Osalla sijaisista on työ kesän katkolla eli henkilökuntaa on kesällä vähemmän työsuhteessa.

Lapsia tulee muista taloista päivystävään  päiväkotiin. Tietenkin muista taloista tulee myös henkilökuntaa, mutta ei välttämättä juuri lapsen omasta ryhmästä. Lapset ovat ryhmissä, joista eivät välttämättä tunne kuin muutaman lapsen. Ryhmät ovat yleensä melko täynnä, koska se on sitä tehokkuutta, joka vähentää kuluja... joita veronmaksajat maksavat. Lapsia vaihtuu ryhmissä viikoittain, koska osa jää lomalle tai palaa lomalta.

Miettikää oikeasti sitä yhtä lasta, joka saa "nauttia" tästä kaikesta vaihtelevuudesta koko kesän, eikä hänen lomansa vuoro ole koskaan.

Ai miksi tiedämme perheiden asioista... koska lapset ja heidän vanhempansa kertovat tai isovanhemmat, jotka hoitavat lapsen haut päiväkodista, kun vanhemmat ovat lomamatkalla. Hoitosopimuksissa on yleensä myös työpaikka ja sen vaihtumisesta kuuluu ilmoittaa jne.

Ymmärrämme, että uudessa työssä aloittaessa ei ole lomaa, mutta jonakin vuonna sitä on yleensä jo kertynyt ainakin toiselle vanhemmalle. Joo...onhan näitä nähty, kuten talonrakennusprojekteja, jotka tekevät lasten lomailusta mahdotonta.

Vierailija
58/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aargh, turhaan tätä tänne puran.

Tämä maailma on paska ja julma paikka ja entistä paskemman ja julmemman tästä tekee useiden vanhempien lähes totaalinen piittaamattomuus jälkeläisistään. Niitä on kyllä kiva tehdä mutta se vastuunkanto, lapsen parhan ajattelu ja omien uhrausten tekeminen lapsen vuoksi, ne asiat ovatkin sitten niin pirun vaikeita ja hankalia. Kun se on vain se "me myself & i" mikä rulettaa, ja raha. Se siitä. Ja samaan aikaan tuskaillaan lasten lisääntynyttä pahoinvointia, häiriökäyttäytymistä ja ties mitä. Neurologien myöäntämä fakta on mm se että osa adhd-oireisista lapsista ei niin oireilisi jos saisivat tarpeeksi unta. Samaan kastiin menee tämä asia, osa mm päiväkodissa (ja koulussa) häiriökäyttäytyvistä lapsista ei käyttäytyisi niin jos he vain saisivat aikaa, huomiota, turvaa ja syliä _tarpeeksi_ vanhemmiltaan ja kotoa. Piste.

ap

Miksi ihmeessä eduskunta sääti esikoulun pakolliseksi, jos se on todella noin vahingollinen lapsille?

Täh? Esikoulua ei ole kesällä ja kouluaikanakin vain 4-5 h/päivä. Tässä ketjussa puhutaan lapsista, jotka ovat hoidossa koko päivän ympäri vuoden.

Oikeastiko eskarilaiset on iltapäivät yksin kotona eikä 6v eskarilaisella ole kesällä hoitopaikkaa?

Vierailija
59/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä keksit, että subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa sitä, että lapsi saa olla kesällä hoidossa? Kyllä ne lapset oli kesällä hoidossa jo vuonna 1986, itsekin olin. Silloin vain päivähoitopaikkaa ei saanut automaattisesti.

Vierailija
60/73 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla siis syy olettaa, että vanhemmat itse lomailevat?

On. Ja se että kumpikin vanhemmista olisi tyyliin tammikuussa aloittanut uuden työn eikä lomaa olisi kertynyt kummoisesti, ei ole kovinkaan todennäköistä, eikä edes totta tässä tapauksessa. Ja kuten totesin niin jokainen työssäkäyvä pystyy sumplimaan sitä palkatontakin itselleen, edes hieman.

ap

Eli et tiedä. Ja aina puhutaan, ettei lapsiperheillä riitä rahat nii nyt pitäisi olla varaa olla palkattomalla kotona? Mitä jos työtilanne nyt vaikka onkin sellainen ettei vaan voi?

Miten se on palkatonta? Onhan se edellinen työnantaja maksanut kertyneet lomat ulos lopputilissä. Ja tammi-maaliskuussa kertyy uuttakin lomaa jo 6 pvää..