Raskauteen valmistautuminen
Lapsen yrittäminen olisi minulle ajankohtaista ehkä vuoden sisällä. Haluaisin tietenkin käydä läpi raskauden ja synnytyksen mahdollisimman vähin vaurioin ja haluaisin todella tehdä kaikkeni, että olisin mahdollisimman hyvävointinen.
Olen hoikka ja syön terveellisesti, en polta tai juo, mutta liikun aika vähän. Kannattaisiko esimerkiksi treenata vahvat keskivartalon lihakset ja jatkaa treeniä läpi raskauden? Entä aerobinen ja kestävyysharjoittelu?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Ei elämää, eikä raskautta, saati pikkulapsiaikaa voi suorittaa. Moni asia raskaaksi tulemisessa, synnytyksessä ja palutumisessa ei todellakaan ole omissa käsissä. Teetpä mitä hyvänsä, lopputulos voi olla mitä hyvänsä.
Tajuan kyllä ettei kaikkeen voi vaikuttaa, mutta kannattaa kai tilannetta optimoida parhaansa mukaan? Kyllähän maratonillekin lähdetään yleensä treenattuna.. On ihan tutkittua, että fyysisesti hyväkuntoiset äidit toipuvat raskaudesta nopeammin jne.
Syvät keskivartalolihakset ainakin kannattaa treenata mahdollisimman hyviksi. Jos on mahdollista, kannattaa vaikka fyssarilta pyytää henkilökohtainen keskivartalotreeni, jota alat noudattaa. :) selkä joutuu nimittäin useimmiten aika koville raskaudessa ja raskauden jälkeen.
Juoksua tai vähintään kävelyä kannattaa myös jo ennalta alkaa harrastaa, niitä on muutamia poikkeustilanteita lukuun ottamatta mahdollista harrastaa raskauden aikana (kehoa kuunnellen) ja pohjakunto tietty helpottaa asiaa.
Joitan ryhmäliikuntoja ja lihaskuntoharjotteita / kuntosalia pystyy myös harrastamaan raskaanakin ja niissä myös aikaisempi kokemus auttaa.
Toki, joillakin onnistuu raskaus ja raskaudesta palautuminen oikein mainiosti, vaikka mitään liikuntaa ei ikinä oltaisi harrastettu, mutta kyllä se on ehkä ihan hyvä varautua. Mulla ainakin on tässä meneillään projekti raskauskuntoon, vaikka opintojen jälkeinen työllistymisen epävarmuus saattaa lapsihaaveita siirtää hieman. Mulla siis tavoitteena päästä hyvään fyysiseen kuntoon ja ruokavaliopohja aiempaa terveellisemmäksi, koska astma saattaa olla aika iso vaikeuttava tekijä mahdollisessa raskaudessa. :)
Vierailija kirjoitti:
Syvät keskivartalolihakset ainakin kannattaa treenata mahdollisimman hyviksi. Jos on mahdollista, kannattaa vaikka fyssarilta pyytää henkilökohtainen keskivartalotreeni, jota alat noudattaa. :) selkä joutuu nimittäin useimmiten aika koville raskaudessa ja raskauden jälkeen.
Juoksua tai vähintään kävelyä kannattaa myös jo ennalta alkaa harrastaa, niitä on muutamia poikkeustilanteita lukuun ottamatta mahdollista harrastaa raskauden aikana (kehoa kuunnellen) ja pohjakunto tietty helpottaa asiaa.
Joitan ryhmäliikuntoja ja lihaskuntoharjotteita / kuntosalia pystyy myös harrastamaan raskaanakin ja niissä myös aikaisempi kokemus auttaa.
Toki, joillakin onnistuu raskaus ja raskaudesta palautuminen oikein mainiosti, vaikka mitään liikuntaa ei ikinä oltaisi harrastettu, mutta kyllä se on ehkä ihan hyvä varautua. Mulla ainakin on tässä meneillään projekti raskauskuntoon, vaikka opintojen jälkeinen työllistymisen epävarmuus saattaa lapsihaaveita siirtää hieman. Mulla siis tavoitteena päästä hyvään fyysiseen kuntoon ja ruokavaliopohja aiempaa terveellisemmäksi, koska astma saattaa olla aika iso vaikeuttava tekijä mahdollisessa raskaudessa. :)
Kiitos vastauksesta ja tsemppiä! :)
En osaa näihin liikunnallisiin asioihin ottaa kantaa, varsinkin vatsalihaskysymyksissä kysyisin suoraan joltakin fysioterapeutilta. Minusta noillakin lähtökohdilla, että olet hoikka, päihteetön, peruskuntoinen, pääset jo pitkälle. Jonkinlainen liikunta, vaikka edes lenkkeily kannattaisi tietysti aloittaa jos sellaista ei jo harrasta. Raskauteen valmistautuessa kannattaa kuitenkin muistaa erilaiset vitamiinit yms. jo ennen raskautta, erityisesti foolihapon syönti kannattaa aloittaa jo muutama kuukausi ennen raskautta.
"synnytyksen mahdollisimman vähin vaurioin" - suunniteltu sektio on sitten paras tolta kannalta, alatiesynnytyksessä on miljoona asiaa jotka voivat mennä pieleen, ja siitä voi joka tapauksessa joutua kiireelliseen- tai hätäsektioon. nyt tänne hyökkää ihan just kaikki alatiefanaatikot, enkä aio sitä aivopesua lukea, joten be my guest. kannattaa tutustua vähän tarkemmin sitten tilastoihin ja faktoihin ym. itse, koska sitä valheen määrää ei voi mitata kun sektiosta varotellaan (juu, ei ole sekään vaaratonta todellakaan, tiedetään) ja vastaavasti kaikkia alatievaaroja väheksytään ja suoranaisesti kielletään. t: molemmat läpikäynyt
raskauteen ja synnytykseen täytyy henkisesti valmistautua siten, että siitä voi lähteä henki tai jäädä elinikäiset vammat. ja haluta lasta itse niin paljon että on siis oikeasti valmis uhraamaan myös sen oman terveytensä, kuten esim. ulosteenpidätyskyvyn ainiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei elämää, eikä raskautta, saati pikkulapsiaikaa voi suorittaa. Moni asia raskaaksi tulemisessa, synnytyksessä ja palutumisessa ei todellakaan ole omissa käsissä. Teetpä mitä hyvänsä, lopputulos voi olla mitä hyvänsä.
Tämä ajatus tuntuu olevan yllättävän yleinen. Että jos nainen haluaa jälkikasvua niin sitten olisi samalla oltava valmis uhraamaan kaikki, eikä mihinkään voi vaikuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ajatus tuntuu olevan yllättävän yleinen. Että jos nainen haluaa jälkikasvua niin sitten olisi samalla oltava valmis uhraamaan kaikki, eikä mihinkään voi vaikuttaa...
Se on vain valitettava fakta. Mielestäni kyllä pitäis rehellisesti puhua mitä synnytyksestä voi seurata, että tietää mihin on ryhtymässä, eikä tule yllätyksenä, joka sitten välittyy katkeruutena ja pettymyksenä ja pahimmassa tapauksessa jopa vihana sitä lasta kohtaan.