Miten saan lapsien pyöräilyn parkkipaikalla loppumaan kun puhe menee kuuroille korville?
Eilen illalla viimeksi kolme 8-10 vuotiasta poikaa leikki todella holtittomia pyörällä jahtaamisleikkejä kolmen kerrostalon yhteisellä parkkiksella ja tuli useampiakin läheltäpititilanteita, että joku meinasi kaatua tai törmätä autoihin ja yksi potki isosta vesilätäköstä vettä kahden muun päälle, mutta samalla sitä kuravetta lensi myös autoihin. Sanoin pojille, että varokaahan niitä autoja ettei tule mitään vahinkoa mihinkään niin nauroivat vaan ja jatkoivat leikkejään.
En usko, että huoltoyhtiökään voi tuota kieltää, kun pitäisi tyyliin koko ilta istua vartioimassa siinä parkkiksella, että millon ne siihen taas tulee suhaamaan ja kun tossa ei kellään kuitenkaan hengen hätää ole niin tuntuu todella turhalta soittaa poliisillekaan, tuskin edes tulisivat tuollaisen takia. Todella turhauttavaa ja ihan pelottaa nykyisin jättää auto töiden jälkeen tonne pihaan, kun joka aamu saa jännittää, että onko joku kolhassut tai vetänyt kauheet naarmut kylkeen leikkien keskellä, mutta mitä ihmettä tässä oikein voi tehdä, kun en edes tiedä, missä talossa saatika rapussa pojat asuu, että voisin käydä vanhemmille sanomassa? Onhan tuossa vielä sekin vaarana, että eivät leikkiensä keskellä muista, missä leikkivät ja tulee vielä joku haaveri parkkipaikalla liikkuvan auton kanssa.
Kommentit (41)
Siis teidänkö mielestä parkkipaikka on ihan turvallinen paikka leikkiä huolettomasti pyörällä ja antaa olla vaan niin kauan, kunnes jonu vahinko oikeasti käy? Olisko teistä kiva aamulla töihin lähtiessä huomata, että no nyt on joku naarmuttanut autoa ja et voi sitten millään poissulkea niitä pyörillä suhaavia lapsia syyllislistalta, mutta millään et voi todistaakaan, kuka ne naarmut teki ja joudut omasta pussista maksamaan?
Sano, että laki kieltää parkkipaikalla lasten leikit. Ja seuraavan kerran tulee poliisit, jos eivät usko.
Pikkutyttö jäi auton alle parkkipaikalla Helsingissä.
Poliisin mukaan tyttöön autollaan törmännyt mies kertoi, ettei nähnyt parkkipaikalla leikkivää lasta.
Lapsi voi kuolla kävelyvauhtia menevän auton alle, jos vartalo tai pää murskaantuu renkaan alle.
Kumien puhkominen lopettaa fillaroinnin ja samalla varmaan selviää missä pallinaamat asuu.
Meilläpä jotkut pitää autoaan parkissa leikkipaikalla. Kielläpä siinä sitten lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Sano, että laki kieltää parkkipaikalla lasten leikit. Ja seuraavan kerran tulee poliisit, jos eivät usko.
Onko oikeasti näin? Lapset vaikuttivat muutenkin just näiltä vapaankasvatuksen kukkasilta, kun eivät edes vastanneet mun huomautukseen mitään, vaan nauroivat kovaan ääneen ja jatkoivat pyörällä suhailua niinkun aiemminkin. Yleensä kun olen jonkun lapsen käytöstä mennyt kommentoimaan niin lapsi on kuitenkin ymmärtänyt, että tekee väärin ja pyytänyt anteeksi ja asia on ollut sillä selvä, mutta nää varmaan nauraisivat vaan sille poliisilla uhkailullekin... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti näin? Lapset vaikuttivat muutenkin just näiltä vapaankasvatuksen kukkasilta, kun eivät edes vastanneet mun huomautukseen mitään, vaan nauroivat kovaan ääneen ja jatkoivat pyörällä suhailua niinkun aiemminkin. Yleensä kun olen jonkun lapsen käytöstä mennyt kommentoimaan niin lapsi on kuitenkin ymmärtänyt, että tekee väärin ja pyytänyt anteeksi ja asia on ollut sillä selvä, mutta nää varmaan nauraisivat vaan sille poliisilla uhkailullekin... Ap
Sä voit sanoa niille nulikoille kuule ihan mitä vain. Mistä ne voi tietää mikä on laki ja soitatko sä tosissas poliisille ja tulisko poliisit oikeasti. Aina voit sanoa! En usko, että nauravat poliisilla uhkailulle.
Vierailija kirjoitti:
Kumien puhkominen lopettaa fillaroinnin ja samalla varmaan selviää missä pallinaamat asuu.
No en nyt missään nimessä kenekään kumeja mene puhkomaan, kun nimenomaan tässä on kyse siitä, että pelkään oman omaosuuteni vahingoittuvan ja en kellekkään sellaista toivo. Ja kuten sanoin en edes tiedä, missä pojat asuvat niin pitäskö järjestään mennä yöllä puhkomaan jokaisesta pyöräparkin pyörästä renkaat. :D Ap
Voit myös sanoa, että heidän toimiaan tarkkaillaan talojen ikkunoista ja muutkin naapurit ovat tässä messissä. Että jos vielä kerrankin tässä leikitään, joku heistä soittaa poliisit paikalle ja sitten se ei olekaan enää ihan pieni juttu. Kyllä kuule ton ikäisiltä valahtaa naama valkoseks. Muista olla uskottava ja puhua tiukasti. Älä huuda.
Hei, jospa keksisit itsellesi jotain tekemistä, kuulostaa siltä, että sinulla on vähän liikaa tekemisen puutetta, kun kerran jotain parkkipaikkaa olet aikeissa koko päivän vahtia.
Niin moni lapsi istuu nykyään päivästä toiseen sisällä pleikan edessä, että eikö se ole vain hyvä, että osa sentään vielä pyöräilee ulkona?
Lahna kirjoitti:
Hei, jospa keksisit itsellesi jotain tekemistä, kuulostaa siltä, että sinulla on vähän liikaa tekemisen puutetta, kun kerran jotain parkkipaikkaa olet aikeissa koko päivän vahtia.
Niin moni lapsi istuu nykyään päivästä toiseen sisällä pleikan edessä, että eikö se ole vain hyvä, että osa sentään vielä pyöräilee ulkona?
Sulle on siis ihan ok, että ajan lapsesi kuoliaaksi vahingossa?
Mä ottaisin pyörät pois (olen ottanutkin) ja ilmoittaisin että ne voi tulla hakemaan vanhempien kanssa.
Lahna kirjoitti:
Missähän kohtaa kerroin istuvani koko päivän vahtimassa parkkista? :D Sanoin vaan, että jos huoltoyhtiön kautta tuohon koittaisi puuttua niin niiden huoltomiesten pitäs koko ilta odotella siinä, että jos ne lapset taas tulee sinne sohlaamaan. Itse huomasin nuo vaarallisen näköset leikit, kun olin käyttämässä koiraa iltapissalla ja hain samalla omasta autostani sinne jääneet silmälasit. Ap
Vaikea tietenkin arvioida kun en ole leikkejä nähnyt, mutta en olisi huolissani että 10-vuotias törmäisi autoihin, 5-vuotias ehkä. Ja kuravettä hui, kyllä sitä saattaa ajossakin vähän auton päälle joskus roiskahtaa. Ymmärrän tietysti että huolettaa ja ärsyttää mutta onkohan uhka nyt aivan todellinen. Tietysti pojille voi ja pitää sanoa että täytyy olla todella varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tietenkin arvioida kun en ole leikkejä nähnyt, mutta en olisi huolissani että 10-vuotias törmäisi autoihin, 5-vuotias ehkä. Ja kuravettä hui, kyllä sitä saattaa ajossakin vähän auton päälle joskus roiskahtaa. Ymmärrän tietysti että huolettaa ja ärsyttää mutta onkohan uhka nyt aivan todellinen. Tietysti pojille voi ja pitää sanoa että täytyy olla todella varovainen.
No vähemmän mä tässä sitä pelkään, että pojat jäisivät itse auton alle vaan lähinnä sitä, kun suhailevat kauheeta vauhtia autojen välistä ja tekevät nopeita käännöksiä ihan autojen vieressä, että joku kerta kolahtaa ja autoon jää naarmut. Eikä välttämättä edes omaan autooni, vaan jonkun muun, onhan se nyt todella raivostuttavaa huomata, että joku on naarmuttanut autoa parkkipaikalla eikä ole jättänyt mitään yhteystietoja tai pahotteluja vaikka lapulla pyyhkijän alle. Ap
Kerro isännöitsijälle ja ota asia puheeksi viimeistään taloyhtiön kokouksessa.
Jos olisi minusta kyse, ja jos pääsisin pyörien läheisyyteen, laittaisin niihin u-lukot renkaaseen ja antaisin puhelinnumeroni ja avaimet saa vasta kun tulevat vanhempiensa kanssa kylään keskustelemaan leikkipaikoista.
Niin juuri että lapset eivät saa pyöräillä ulkona. Ja ei haittaa jos jäävät alle muuta jos autoon tulee naarmu.
Vain Suomessa.
Kaikestapa ihmiset valittaa. Itse asun rivitalossa, jonka parkkipaikka ja edestä kulkeva pihatieksi merkitty tie on eri-ikäisten lasten sählykenttänä, rullaluistelu- tai lautailualueena, yleisenä hengailupaikkana. Ja eipä täällä ketään haittaa.
Pari kertaa olen tosin lapsille tai nuorille huomauttanut. Eka kerta, kun alle kouluikäiset pojat potkivat jalkapalloa vasten olkkarin seinääni (rivitalon päätyasunto, pääty pihatielle päin), ja pallo kävi välillä huolestuttavan lähellä ikkunaa niin että lasi helisi. Kehotin potkimaan palloa johonkin ikkunattomaan seinään, ja lapset uskoivat. Toinen kerta kun sanoin oli, kun teinit heitteli energiajuomatölkkejä aitani yli pihaani. Nämä tosin vaan nälvivät minua ja matkivat jäkätysääniä.