Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ne joilla on työhistoriaa takana noin 30 vuotta stressaavat irtisanomisesta?

Vierailija
20.04.2016 |

Itse nauttisin täysillä jos kävisi noin sillä talous on useimmilla plus 50 vuotiailla kunnossa eli lapset ovat omillaan, velat on maksettu ja voi nauttia elämästä vailla työhuolia, matkustella jne.

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko nautit elämästä, kun käteen jää alle 500 e/kk seuraavan noin 8 vuoden ajan ja sen jälkeen saat eläkettä nettona noin 900 e/kk? Jos olisit töissä, saisit nettona noin 2400 e/kk ja eläkettäkin kertyisi sen verran, että se kipuaisi päälle tonnin.

Ei se 50v asuntonsa maksanut työtön ihmeemmin reissaa tai nauti elämästä, koska harvalla on satojen tuhansien säästöjä, joilla rahoittaa makeaa elämää.

Ei ihan kuulu tähän ketjuun mutta ihmettelen kuinka se viitisensataa on nyt niin pieni summa jolla ei nauti vaan kituuttaa kun muissa ketjuissa työssäkäyvät ovat sitä mieltä että se on aivan liian suuri summa työttömille jotka eivät joudu tekemään yhtään mitään se eteen, sen kuin makoilevat ja hummailevat vain.

Kummasti näkökanta muuttuu riippuen koskeeko jokin asia itseä vai muita.

Entä jos suhteuttaisit sen 500 e tämän ketjun aloitukseen, jossa todettiin näin "Itse nauttisin täysillä jos kävisi noin sillä talous on useimmilla plus 50 vuotiailla kunnossa eli lapset ovat omillaan, velat on maksettu ja voi nauttia elämästä vailla työhuolia, matkustella jne."

On ihan loogista kysyä ap:lta, miten paljon hän nauttisi elämästään tuolla summalla.

Vierailija
82/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli surullista ja turhaa syytellä ja kadehtia muita, työttömiä, työssäkäyviä, eläkeläisiä..

Ei auta mitään että ihmiset on toistensa kurkussa kiinni, huomio pitäisi kohdistaa politiikkaan ja päättäjiin ja tehdä jotain muuta kuin kärsiä hiljaa tai katkerana, ei tämä sotku muuten selviä.

Sitähän hallitus ilmeisesti haluaakin, ruokkia vihaa ja vääriä käsityksiä jotta kansa ei tajua mistä on kyse ja mihin se "viha" pitäisi suunnata.

Kovin helposti sitä kuvittelee että jonkun toisen osa on aiheettomasti parempi kuin oma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiintoista lukea tätä keskustelua. Miksi ihmiset pelkäävät työttömäksi joutumista, sehän on aina ihmisestä itsestään johtuvaa jos niin käy eli jos olet hyvä työntekijä jne sinua ei irtisanota. Samoin mikä pelottaa pienessä eläkkeessä tai työttömyyskorvauksessa, nehän ovat valtavia tukia joita pitäisi kiristää tai ottaa työttömiltä kokonaan pois. Ja kukaan ei ole työtön jos ei itse halua, ainahan töitä tekevälle löytyy kun ei nirsoksi heittäydy. Ei väliä vaikka työstä ei makseta palkkaa, pääasia että kukaan ei loisi kotona riistämässä kunniallisia veronmaksajia.

Ainakin monesta työttömien mollauskeskusteluista päätellen.

Tosiaan, mielipiteet ja se miltä asiat näyttävät ovat kovin riippuvaisia siitä missä asemassa oleva niitä esittää.

"Sehän on aina ihmisestä itsestä johtuvaa"..... siis ei ole. Vaikka olet kuinka hyvä työntekiä, aina voit jäädä työttömäksi. Esim. meillä omistaja jää eläkkeelle ja firma loppuu.

Vierailija
84/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kyllä moni saa lapsia nelikympoisenä ja silloin he eivät kyllä ole omillaan, kun vanhemmat viiskymppisiä. Olkas te nuoretnyt järkeviä ja maksakaa ne asunnot pian ja samalla se sijoitusasunto/ 100 000€ osakesalkku viiteenkymppiin mennessä, jos se niin kätevästi kerran onnistuu.

Montaa vuotta ette voi lapsia kotona hoitaa tai ulkomaanmatkoja tehdä, jos viiskymppisenä sijoitusten tuotoilla meinaatte elää ja "aikuisia"opiskelevia lapsianne tukea.

Vierailija
85/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiintoista lukea tätä keskustelua. Miksi ihmiset pelkäävät työttömäksi joutumista, sehän on aina ihmisestä itsestään johtuvaa jos niin käy eli jos olet hyvä työntekijä jne sinua ei irtisanota. Samoin mikä pelottaa pienessä eläkkeessä tai työttömyyskorvauksessa, nehän ovat valtavia tukia joita pitäisi kiristää tai ottaa työttömiltä kokonaan pois. Ja kukaan ei ole työtön jos ei itse halua, ainahan töitä tekevälle löytyy kun ei nirsoksi heittäydy. Ei väliä vaikka työstä ei makseta palkkaa, pääasia että kukaan ei loisi kotona riistämässä kunniallisia veronmaksajia.

Tosiaan, mielipiteet ja se miltä asiat näyttävät ovat kovin riippuvaisia siitä missä asemassa oleva niitä esittää.

"Sehän on aina ihmisestä itsestä johtuvaa"..... siis ei ole. Vaikka olet kuinka hyvä työntekiä, aina voit jäädä työttömäksi. Esim. meillä omistaja jää eläkkeelle ja firma loppuu.

Jos luit ajatuksella huomasit ehkä että kirjoittaja itse ei ole sitä mieltä että työttömäksi joutuminen ja sellaisena olo/pysyminen ei todellakaan ole ihmisen huonoudesta johtuvaa. Vaan siinä lainattiin asenteita ketjuista ja yleisestä keskustelusta joissa aina syytetään ja mitätöidään työttömiä.

Vierailija
86/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viimeiset työvuodet kasvattaa eläkeenmäärää suhteelisesti eniten."

Täällä liikkuu nyt vanhaa tietoa. Nykyään eläke kertyy koko työuralta eikä viimeisten vuosien ansiotasolla ole sen enempää merkitystä kuin uran alkuvuosillakaan. Myös ns. superkertymästä on luovuttu eli siitä, että jos jatkaa töissä yli virallisen eläkeikän, eläke kasvaa suhteellisesti nopeammin. Eläkettä kertyy koko ajan samassa suhteessa.

Kyllä se ainakin näillä jotka nyt on yli sen 50v eläke kertyy enemmän viimeisiltä vuosilta. Tiedän koska mieheni tulee saamaan huomattavasti paremman eläkkeen jos on töissä vielä 2v. Jos on työttömänä eläke jää  paljon pienemmäksi, koska eläke kertymä on viimeisiltä vuosilta isompi. Jos jatkaa vielä senkin jälkeen kun jo pääsisi eläkkeelle eläkettä kertyy vieläkin enemmän. Eli kyllä viimeisiltä työvuosilta kertyy enemmän. Itse olen ollut työelämässä noin 30v ja eläke on vielä muutamissa satasissa. Viimeiset 10v pitäisi saada olla töissä,että edes se 1000ekua eläkkettä saisi(-verot) Jos nyt jään työttömäksi eläke on aivan onneton koska työttömänä ei eläke juurikaan kasva ja kuitenkun eläkkeelle pääsee vasta 66vuotiaana.Ne jotka nyt on 20v, en tiedä miten heidän eläkkeensä lasketaan, mutta ainakin niillä jotka  seuraavan kymmenen vuoden silällä jää eläkkeelle, eläkekertymä nousee, mitä kauemmin tekee töitä. Jos minulle olisi kertynyt eläke koko ajan samalla lailla, olisi sitä nyt jo enemmän, kun työvuosia kuitenkin on takana jo ne 30v. 

Vierailija
87/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luit ajatuksella huomasit ehkä että kirjoittaja itse ei ole sitä mieltä että työttömäksi joutuminen ja sellaisena olo/pysyminen ei todellakaan ole ihmisen huonoudesta johtuvaa. Vaan siinä lainattiin asenteita ketjuista ja yleisestä keskustelusta joissa aina syytetään ja mitätöidään työttömiä.

Oho, niinpä onkin. Oon lukenut jo niin pyörryksiin itseni tän ketjun myötä,että ihan jo ajatukset pätkii;)

Vierailija
88/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap itse laskenut minkä ikäisiä hänen lapsensa ovat kun hän on esim. 52 vuotias? Saattaa hyvinkin olla vielä kotona asuvia esim. lukiolaisia. Ja 30-40 vuotiaat laskekaapas onko lainat varmasti maksettu pois kun olette 50 v. ?

Onneksi itse olen alalla jossa paras ammattitaito on kertynyt 50 vuotiaille. 30 vuotiaat ovat auttamattomasti liian osaamattomia ja heitä ei voi laittaa tekemään yhtä vaativia töitä kuin 50 v.

Vierailija
89/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 49 ja nuorimmainen on 5-vuotias. Lisäksi kotona on 10- ja 13-vuotiaat.

Kyllä tässä on vielä eläkeikään asti maksettavana koko perheen eläminen.

Ihme yleistystä, että 50-vuotiaalla olisi tyhjä koti ja asunto maksettuna. Hyvin harvalla on.

Aivan. Ihmisten mielipiteet ovat jostain kaukaa menneisyydestä. Kauan sitten ihmiset tekivät lapset suureksi osaksi tosi nuorina, reippaasti alle kolmekymppisinä. Eivät tietenkään kaikki, mutta iso osa. Myös oma asunto ostettiin tosi nuorena, monesti jopa parikymppisellä oli oma asunto. Ihmisten mielipiteet pohjautuvat osin yhä näihin vanhoihin asioiden tilaan.

Mikä on todellisuus nyt. Monella viiskymppisellä on vielä alakouluikäiset lapset, paljon lainaa, pätkätyö. Esimerkiksi monilla akateemisilla aloilla on jo pitkään tehty pätkätöitä. Jonkinlaisenkaan eläkkeen saamiseksi olisi todella välttämätöntä olla töissä mahdollisimman pitkään. 

Niin ja pitää muistaa sekin seikka, että avioerojen yleistyminen ja yksinelämisen yleistyminen ovat nekin huonontaneet ihmisten elintasoa - vaikka toisaalta ovat varmasti monessa tapauksessa lisänneet elämisenlaatua. 

Vierailija
90/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Viimeiset työvuodet kasvattaa eläkeenmäärää suhteelisesti eniten."

Täällä liikkuu nyt vanhaa tietoa. Nykyään eläke kertyy koko työuralta eikä viimeisten vuosien ansiotasolla ole sen enempää merkitystä kuin uran alkuvuosillakaan. Myös ns. superkertymästä on luovuttu eli siitä, että jos jatkaa töissä yli virallisen eläkeikän, eläke kasvaa suhteellisesti nopeammin. Eläkettä kertyy koko ajan samassa suhteessa.

Kyllä se ainakin näillä jotka nyt on yli sen 50v eläke kertyy enemmän viimeisiltä vuosilta. Tiedän koska mieheni tulee saamaan huomattavasti paremman eläkkeen jos on töissä vielä 2v. Jos on työttömänä eläke jää  paljon pienemmäksi, koska eläke kertymä on viimeisiltä vuosilta isompi. Jos jatkaa vielä senkin jälkeen kun jo pääsisi eläkkeelle eläkettä kertyy vieläkin enemmän. Eli kyllä viimeisiltä työvuosilta kertyy enemmän. Itse olen ollut työelämässä noin 30v ja eläke on vielä muutamissa satasissa. Viimeiset 10v pitäisi saada olla töissä,että edes se 1000ekua eläkkettä saisi(-verot) Jos nyt jään työttömäksi eläke on aivan onneton koska työttömänä ei eläke juurikaan kasva ja kuitenkun eläkkeelle pääsee vasta 66vuotiaana.Ne jotka nyt on 20v, en tiedä miten heidän eläkkeensä lasketaan, mutta ainakin niillä jotka  seuraavan kymmenen vuoden silällä jää eläkkeelle, eläkekertymä nousee, mitä kauemmin tekee töitä. Jos minulle olisi kertynyt eläke koko ajan samalla lailla, olisi sitä nyt jo enemmän, kun työvuosia kuitenkin on takana jo ne 30v. 

Sulla on kaikki faktat hukassa. Alkaen eläkekertymästä. Jopa omastasi sekä miehesi. Myös eläkeikä. Hae vähän tietoa

Vierailija
91/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäisin työttömäksi nyt, 54 vuotiaana 36 vuoden työuran jälkeen, saisin 11 vuoden kuluttua eläkettä saman verran kuin sellainen, joka ei ole eläessään tehnyt töitä saa takuueläkettä ja tukia. Ne on nämä viimeiset vuodet jolloin se eläke oikeasti tienataan.

Vierailija
92/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nauttisin täysillä jos kävisi noin sillä talous on useimmilla plus 50 vuotiailla kunnossa eli lapset ovat omillaan, velat on maksettu ja voi nauttia elämästä vailla työhuolia, matkustella jne.

Samaa olen ihmetellyt, varsinkin kovapalkkaiset paperimiehet on itkeneet pitkin lehtien sivuja että kun tehdas lopetettiin just kun olin 40 vuotta ollu siä töis ja kakaratki kaikki, nyt ollaan koko suku työttömänä... 

Vierailija
93/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on yli 50v ja kertoi, että työkaverit yrittävät painostaa häntä jäämään eläkkeelle, lun hän on jo niin vanha, että nuoremmat saisivat vakipaikan. Nuoremmat kun eivät ymmärrä, että eläke ei vielä viisikymppisenä ole juuri mitään. Sitä paitsi eläkkeelle ei pääse vielä viisikymppisenä, vaan pitää oikeasti olla jotain sairautta, että sairaseläke myönnetään. Äidin työkaveri oli kuitenkin vinkannut, että sairautta voi teeskennellä. Huh huh, ei ihan taida ihan onnistua.

Olen pahoillani äitisi puolesta. Sano hänelle, että pysyy lujana, hänelle on oikeus työhönsä, kuten muillakin. Minä olen 61 vuotias, olen ollut nykyisellä työnantajallani toukokuusta 1979. Viimeisessä kehityskeskustelussa esimies vannotti, että ethän lähde ennenkuin täytät 65 vuotta. Työuraa kaikenkaikkiaan n. 40 vuotta.

Olen kiitollinen että leipäni on ollut pitkä, kapeakin se on ollut ja on edelleen, mutta sillä on lapset kasvatettu.

Vierailija
94/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaikilla noin.

Vierailija
95/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jäisin työttömäksi nyt, 54 vuotiaana 36 vuoden työuran jälkeen, saisin 11 vuoden kuluttua eläkettä saman verran kuin sellainen, joka ei ole eläessään tehnyt töitä saa takuueläkettä ja tukia. Ne on nämä viimeiset vuodet jolloin se eläke oikeasti tienataan.

No ei ole

Vierailija
96/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, elämäntilanteet ovat hyvin erilaisia meillä 50 vuotiaillakin. Hoitelin  viisi lasta kouluikään ja nyt olen ollut 12 vuotta työelämässä. Aika vähän on tuota eläkettä ehtinyt kertyä...Moni nainen elää yhdeksänkymppiseksi, joten aikalailla jäisi aikaa elellä muiden elätettävänä. Suomessahan eläkkeet maksaa ne töissäkävijät.

Vierailija
97/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkejärjestelmää on uudistettu ja muutokset tulevat voimaan ensi vuodesta. Käytännössä muutokset koskevat suurinta osaa nyt työelämässä olevia.

"Eläkettä kertyy 1,5 prosenttia vuodessa 17 vuoden iästä alkaen. Eläkettä kertyy koko palkasta eikä työntekijän eläkemaksua enää vähennetä eläkkeen perusteena olevista työansioista. Korotettua kertymää (1,7 %) saavat 53–62-vuotiaat vuosina 2017–2025."

https://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakeuudistus/Sivut/Default.aspx

Toki aina parempi, jos vaikka viimeisinä työvuosinaan tienaa enemmän, koska nostaahan se myös eläkettä - mutta ei sitä kerry suhteessa yhtään enempää.

Vierailija
98/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on yli 50v ja kertoi, että työkaverit yrittävät painostaa häntä jäämään eläkkeelle, lun hän on jo niin vanha, että nuoremmat saisivat vakipaikan. Nuoremmat kun eivät ymmärrä, että eläke ei vielä viisikymppisenä ole juuri mitään. Sitä paitsi eläkkeelle ei pääse vielä viisikymppisenä, vaan pitää oikeasti olla jotain sairautta, että sairaseläke myönnetään. Äidin työkaveri oli kuitenkin vinkannut, että sairautta voi teeskennellä. Huh huh, ei ihan taida ihan onnistua.

Olen pahoillani äitisi puolesta. Sano hänelle, että pysyy lujana, hänelle on oikeus työhönsä, kuten muillakin. Minä olen 61 vuotias, olen ollut nykyisellä työnantajallani toukokuusta 1979. Viimeisessä kehityskeskustelussa esimies vannotti, että ethän lähde ennenkuin täytät 65 vuotta. Työuraa kaikenkaikkiaan n. 40 vuotta.

Olen kiitollinen että leipäni on ollut pitkä, kapeakin se on ollut ja on edelleen, mutta sillä on lapset kasvatettu.

Niin, tuollaista uraa ei tule meillä nuoremmilla koskaan olemaan, ei nykyiset nelikymppisetkään kukaan kuvittele olevansa noin pitkään samassa työpaikassa, saatika edes samalla alalla. Jo ennen 90-luvun laman alkamista kun aloitin opiskelut, rehtori sanoi että tämän jälkeen joudutte elämänne aikana takaisin koulupenkille vielä 3-4 kertaa, ja oikeassa hän oli, nyt opiskelen taas, tällä kertaa oppisopimuksella, mutta kolmas ammatti jo menossa. Koskaan en ole ollut oikeassa työpaikassa ennen tätä missä nyt olen puolitoista vuotta ollut, ja olen vielä toisen puolitoista, sitten valmistun ja tulevaisuus taas epävarma. Olen ollut yrittäjänä muutaman vuoden, kotona lasten kanssa, ja yhteensä varmaan 10 vuotta työttömänä, siitä kun ekan kerran ammattiin valmistuin on 24 vuotta aikaa, mutta työuraa ei tule edes kymmentä vuotta yrittäjyys mukaanlukien. Ennen tätä työpaikkaa eläkettä oli kertynyt todella vähän, nyt on jo sentään yli monta kymppiä, olisko jo peräti satanen.

Vierailija
99/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset työvuodet kasvattaa eläkeenmäärää suhteelisesti eniten. Esim. työttömäksi jääminen pari vuotta ennen eläkeikää laskee eläketasoa roimasti. Vaikka ihminen jää eläkeelle ja ehkä omistaa velattoman asunnon ei se poista kaikkia niitä, perusmenoja joita hänellä on asumiseen ja elämiseen liittyen. Lisäksi jos on oma halu olla mukana työelämässä niin työstä pois jääminen voi olla henkisesti tosi iso juttu. On helppoa heitellä asioita, mutta kovin näköalatonta.

Sinulla on väärää tietoa. Eläke lasketaan koko työurasta, 23v.  (nykyisin 18v) iän jälkeen. Viimeiset työvuodet itseasiassa vähentää eläkekertymää, sillä palkasta peritty eläkemaksu (suurempi 50+, kuin nuorimmilla) on verotuksessa vähennyskelpoinen, eikä se lainkaan kerryty eläkettä, vaikka työnantaja maksaa täydet eläkevakuutuksen.

Ongelma muodostuu aikaisemmin maksetuista palkoilta, jotka tähän päivään olivat maltilliset, sillä palkat nousivat vasta 1990-luvulla. Nykyisin 2000€/kk on pienipalkkainen, kun se vielä 80-luvulla oli hyvätuloinen.

Vierailija
100/135 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksi parempia provoja. Yritä edes. Jos firman johto ryssii niin että pitää laittaa lappu luukulle, niin siinä ei auta yhtään vaikka olisit ollun kunka hyvän ja tuottava työntekijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän