Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tsempatkaa mua lukeen pääsykokeisiin.. Lähipiiri on saanut minut lannistettua ihan huolella

Vierailija
19.04.2016 |

En siis ole mitenkään erityisen fiksu, taustalla ammattikoulu, olen mielenterveyskuntoutuja.. Näin aluksi. Haluan kuitenkin yliopistoon, ja olen sinne nyt reippaasti lukenutkin. Aluksi en kertonut lukemisestani kenellekkään. Kun olin lukenut kirjan ekan kerran, tiesin heti että tää on se mun juttu. Ja toinen lukukerta tulille.

No, jostain syystä sitten kerroin muutamalle kaverille aikeistani. He ovat siis ihan perus amiksia kuten minäkin.. vastaanotto ei ollut oikeastaan sellainen mitä olisin toivonut. Kaksi repesi ihan totaalisesti nauramaan, ja toinen sai kysyttyä et sinäkö yliopistoon, hahaa, no ainahan saa haaveilla. Muutama muukin kaveri oli tosi yllättyneitä, ja kyseenalaistivat että kannattaako se nyt kuitenkaan.. petyt vaan.

En olisi edes alkanut lukemaan, ellei ammattikoulun opinto-ohjaaja ja ryhmänvalvoja olisi suositelleet ja suorastaan laittaneet hakemaan. Olin niin innoissani ja motivoitunut kun hoksasin että kaikki natsasi ja että minusta voisi tulevaisuudessa tulla jotain, mutta nyt nämä läheisten kommentit ovat saaneet innon laskemaan. Miksi he epäilisi minua ellei aihetta olisi?

Eilen jo pähkäilin että lopetan tähän enkä edes mene pääsykokeeseen, mutta taas koko päivä on menty puoliteholla. Päässä pyörii jatkuvasti ne "et pysty siihen" kommentit, naurut.. Omat vanhemmatkin ovat todella epäuskoisia, ja valmistelevat pettymykseen. Tiedän kyllä etten todennäköisesti pääse nyt ekalla sisään, mutta mitä sitten? Voisinhan mennä avoimeen. Heistä se ei ole oikeaa opiskelua ja kannattaisi vain mennä töihin.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka vain valitsemallasi tiellä ja onnea yritykseen. Varaudu kuitenkin siihen, että sut tullaan kyseenalaistamaan ja lyttäämään myös yliopistolla ja töissä. Se on osa suomalaista systeemiä. Siinä pitää vain mennä pää pystyssä. Olen itse tohtori ja vaativassa asiantuntijatyössä. Aikoinaan niin vanhempani (korkeakoulutettuja!) kuin lukio-opettajat pitivät tavoitteitani hulluina. Yliopistolla ja työssäni on yleistä, että muut nostavat itseään jalustalle mitätöimällä toisia. Ja tosiaan mun tavoitteet ovat olleet realistisia ja olen ne myös aina ylittänyt.

Vierailija
22/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille ihanista kommenteista, itkuhan tässä meinaa tulla. Tällaista tukea sitä kaipaisi läheisiltäkin, vaan kun ei saa niin ei saa. Tämä alkaa väkertämään miellekarttoja uudella innolla. Kiitos vielä. <3

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne ei oo kateellisia, ne on tyhmiä. Ja sinä et ole.

Vierailija
24/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kiinnostuksen kohteen oivaltaminen on mahtava juttu. Sinä lähdet opiskelemaan oman itsesi vuoksi, et kenenkään muun. Vanhempasi varmaankin vain ajattelevat parastasi ja yrittävät jo etukäteen tasoitella sitä, ettet vielä pääsisikään opiskelemaan (useimmathan eivät pääse haluamaansa paikkaan), mutta kavereidesi räkätykset voit jättää ihan huomiotta.

Minä jouduin toisen vuosikurssin alussa valitsemaan poikaystäväni ja opiskelujen välillä. Poikaystävä oli sitä mieltä, että minusta tulisi "herra" ja jättäisin hänet valmistuttuani, joten hän yritti painostaa minut lopettamaan. Onneksi tajusin sen, että poikaystäviä, ystäviä, kavereita ja tuttuja tulee ja menee, ja kaikki heistä eivät olisi kuvioissa enää neljän vuoden kuluttua. Minun oli ajateltava omaa tulevaisuuttani ja otettava kaikki irti siitä, että sain opiskella juuri sitä alaa, joka minua oli kiinnostanut yläasteelta saakka - nyt olen viisikymppinen ja saanut juuri täydennyskoulutuspaikan, enkä tunne itseäni yhtään liian vanhaksi opiskelemaan. Opiskelijaelämä - oli se sinun tapauksessasi sitten urheilemista, riekkumista, järjestötoimintaa tai kirjastossa viihtymistä - tempaisee sinut mukanaan, ja saat uutta tekemistä ja uusia kavereita. Voit toki pitää vanhatkin kaverit, jos teillä vielä synkkaa.

Nauti opiskelusta. Älä pety kauheasti, jollet heti saa opiskelupaikkaa. Ja sitten ensi vuonna uudelleen hyvin haudutetun ja pohditun tiedon kanssa. Tsemppiä. :)

Vierailija
25/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnenpotku pääsykokeeseen! Sä niin teet tän!!!

Vierailija
26/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen yhdellä vaikeimmista yliopistoaloista, ja on täällä niitäkin jotka amiksesta tulleet :-) se että ystäväsi ovat saamattomia ja tyytyvät matalaan koulutukseen ei tarkoita että olisit samanlainen ;) tsemppiä lukemiseen, viimeiset viikot menossa!

Vierailija
27/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla että apn kaverit ovat suoraan sanottuna typeriä, ja tietävät ettei heillä ole mitään mahdollisuutta pärjätä yliopistossa. Kaikki ei ihan oikeasti siellä pärjää, kun osa suomalaisista ei edes osaa lukea/kirjoittaa kunnolla vaikka yrittäisivätkin. Ei edes välttämättä ole kysymys lukiohäiriöstä tai vastaavasta, vaan eivät vaan osaa. Ovat todennäköisesti pitäneet apta samanlaisena, tai jopa vähempiarvoisena hänen mt-ongelmistaan johtuen. Nyt tämä "luuseri" hakee yliopistoon ja he jatkavat elämää kuten ennenkin ilman toivoa etenemisestä. Yliopisto avaa maailman ihan eri tavoin kuin ammattikoulu.. Jo se pääsykokeeseen lukeminen voi olla joillekkin ylivoimaista sillä pääsykoekirjat ovat yleensä tieteellisiä julkaisuja joita ei moni ymmärrä ilman että selvittää lukiessaan käytettävää termistöä. Ei siis ihan oikeasti ymmärretä mitä luetaan. 

Vierailija
28/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen pystyy ihan mihin tahansa kyse on siitä,että viitsii nähdä vaivaa tavoitteidensa eteen. Pääsykokeisiin ja kokeisiin lukemisessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota opiskelutekniikkaan. Esimerkiksi omien muistiinpanojen ja tiivistelmien sekä erilaisten muistilistojen tekobon usein tehokkaampaa kuin pelkkä lukeminen.

Vierailija
29/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne ei oo kateellisia, ne on tyhmiä. Ja sinä et ole.

Tämä. Minusta kuulostaa, että apta on pidetty porukan surkimuksena koska hänellä on ollut mielenterveysongelmia. Kukas sitten joutuu surkimuksen asemaan kun ap lähtee yliopistoon? Ja sä ap muuten menet sinne, joko nyt pääsykokeen tai avoimen kautta. 

Vierailija
30/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa suunnattomasti se, että miten iso vaikutus lähipiirin tuella/tukemattomuudella on siihen, mitä nuoret ihmiset lähtee elämältään tavoittelemaan. Mä olen sitä mieltä, että lapsia ja nuoria pitää aina tsempata ja tukea kehittämään itteään ja opiskelemaan -antaa niille sellanen viesti, et mihin vaan pystyy jos tekee kovaa töitä ja uskoo itteensä. Millanen vanhempi ei toivoisi lapselleen mahdollisimman hyvää ja onnellista elämää? Vai onko tossa kannustamattomuudessa kyse vanhemman omasta huonosta itsetunnosta; siitä, että pelkää että oma jälkikasvu kuitenkin epäonnistuu? Ei kai kukaan vanhempi oo kateellinen lapselleen, eihän?

Ap, tsemppiä sulle ihan hurjasti, näytä epäilijöille, mutta näytä ennen kaikkea itelles! Sulle käy vielä elämässä hyvin. :)

Vierailija
31/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku näistä apn "kavereista" voisi tulla avaamaan sielunmaailmaansa. Kiinnostaisi ymmärtää.

Vierailija
32/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amisten kulttuurissa l. työläiskulttuurissa opiskelemisella ja korkeammalla koulutuksella on negatiivinen arvo. Niinsanotut kaverit pyrkivät vahvistamaan omaa statustaan ja imagoaan kulttuurinsa sisällä pilkkaamalla opiskeluasi.

Jos lukemasi ala tuntuu hyvältä, niin anna palaa. Itsellesi sinä elät.

Vierailija
33/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos epäilevät niin luet vaan kahta kauheammin ja pääset sisään. Näytä näille epäilijöille että ovat väärässä! :))

Tsemppiä luku urakkaan ja onnea kokeisiin!!! :))))

Vierailija
34/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö välitä muiden puheista, aina ihmiset yleensä tuovat esiin negatiivisemman vaihtoehdon.

Minullekin sanottiin että entäs sitten kun et pääse, no uskoin vain itseeni ja pääsin.

Vierailija
35/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että sun kaverisi pelkäävät, että muutut liikaa. Vähän kuin ateistiporukasta yksi höyrähtäisi uskomaan keijukaisiin ja maahisin.

Onnittelut oman alan löytämisestä! Toivotan jaksamista luku-urakkaan ja onnea pääsykokeisiin. Älä anna periksi, sulla on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet ja ihan yhtä suuri oikeus päästä opiskelemaan kuin muillakin.

<3

Vierailija
36/36 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole sun kavereita ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän