Lasta ei saa päästää kolmoselle, jos ei ole luku- ja kirjoitustaitoa!
Tämä on kirjattava lakiin nykyistä selvemmin. Ei mitään erityislapsi-hössötystä vaan selkeä vaade, kuin katekismus rippikoulussa. Jos et osaa lukea ja kirjoittaa itsenäisesti, et pääse kolmoselle. Aivan järkyttävää vollotusta ammattikouluista kuuluu. Miten nuo lapset ovat päässeet perusopetuksen läpi?
Ja lässytyksen lopettamiseksi Opettajat rikosvastuuseen jos päästävät kolmoselle lapsen, joka ei osaa lukea!
Kommentit (28)
Minusta lukemaan oppiminen pitäisi olla vaatimuksena kouluun pääsylle. Jos ei osaa lukea, niin miten voi oppia mitään
Vierailija kirjoitti:
Minusta lukemaan oppiminen pitäisi olla vaatimuksena kouluun pääsylle. Jos ei osaa lukea, niin miten voi oppia mitään
Mitä ?
Taitaa olla liian suuri vaatimus valtakunnallisista tasokokeista kevällä. Eli yksittäinen koulu ei voi päättää, pääseekö lapsi seuraavalle luokalle, vaan ylioppilaskirjoitusten tapainen testi kolmannella, kuudennella ja yhdeksännellä luokalla. Saadaaan kiinni ja voidaan puuttua ongelmalapsiin ennen kuin ne pääsevät ylemmäs pilaamaan muiden opiskeluvauhdin.
Ja lasta ei rangaista, muttä hänen opettajaansa ja huoltajiaan kyllä ptiää valtion muistaa taloudellisella kirpaisulla, jotain on jätetty tekemättä.
Luokan kertaaminenhan ei ole lapselle mikään rangaistus vaan keino oppia ne asiat, joita ei ole pystynyt syystä tai toisesta oppimaan lukuvuoden aikana.
Tai toki jos ei luokan kertaaminen ole vaihtoehto niin ehkä ainakin osassa aineista pienryhmä.
Se, että lapsi jää paljon jälkeen opiskeltavissa asioissa, luo huonon pohjan kiinnostukselle oppimiseen jatkossa, kun koko ajan tuntuu jäävän jälkeen.
Ennen osattiin lukea sekä kirjoittaa jo ekalle mennessä. Nyt ei osaa nelosluokkalaisetkaan. Lukekaa lapsillenne!! Tietsikat&puhelimet pois, pelit pois, ja lapset ulos leikkimään etteivät syrjäydy heti nuorena.
Ei voida kun lapselle tulee paha mieli ja se on räsismiä jättää luokalle.
t: ite aikoinaan 2. luokan kerranut, pskalta se tuntu mutta minkäs teet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lukemaan oppiminen pitäisi olla vaatimuksena kouluun pääsylle. Jos ei osaa lukea, niin miten voi oppia mitään
Mitä ?
Eikö äitisi opettanut sinua lukemaan ja kirjoittamaan ennen kouluun menemistä? Laiska vanhempi, jos ei
Vierailija kirjoitti:
Ennen osattiin lukea sekä kirjoittaa jo ekalle mennessä. Nyt ei osaa nelosluokkalaisetkaan. Lukekaa lapsillenne!! Tietsikat&puhelimet pois, pelit pois, ja lapset ulos leikkimään etteivät syrjäydy heti nuorena.
,,Ennen,, opeteltiin ekalla lukemaan ja kirjoittamaan. Toki moni osasi jo koulun alkaessa, muttei se ollut vaatimus. Muuten olen samaa mieltä kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Luokan kertaaminenhan ei ole lapselle mikään rangaistus vaan keino oppia ne asiat, joita ei ole pystynyt syystä tai toisesta oppimaan lukuvuoden aikana.
Tai toki jos ei luokan kertaaminen ole vaihtoehto niin ehkä ainakin osassa aineista pienryhmä.
Se, että lapsi jää paljon jälkeen opiskeltavissa asioissa, luo huonon pohjan kiinnostukselle oppimiseen jatkossa, kun koko ajan tuntuu jäävän jälkeen.
Kyllä se on nimenomaan rangaistus. Oppivellisuus on lapsien orjuutta.
Hyvinkäällä vanhemmat haastoi koulun oikeuteen kun lapsi jätettiin luokalle. Oisko noilla vanhemmilla mitään vastuuta ? No entäs ne vanhemmat, jotka ei itsekään osaa lukea tai kirjoittaa ?
Osasin lukea ja kirjoittaa ekaluokan aloittaessani. Paukapäisimmät oppivat viimeistään tokalla.
Millaisia lapsia nykykouluissa oikein on??
Vierailija kirjoitti:
Ennen osattiin lukea sekä kirjoittaa jo ekalle mennessä. Nyt ei osaa nelosluokkalaisetkaan. Lukekaa lapsillenne!! Tietsikat&puhelimet pois, pelit pois, ja lapset ulos leikkimään etteivät syrjäydy heti nuorena.
Älä nyt sontaa jauha.Kyllä ne opittiin vasta koulussa yleensä.Sitä varten se koulu on että siellä opetetaan ja opitaan.
Jos lapsi on jäljessä jo kakkosluokalla niin jää aina vaan enemmän jälkeen vuosi vuodelta, kun uudet asiat rakennetaan jo opittujen asioiden päälle. Jos perustus ei ole kunnossa niin ei rakennelmakaan pysy pystyssä. Parempi hoitaa jälkeen jääminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta haitta jää mahdollisimman pieneksi, vaikka se tuntuukin silloin kurjalta.
en tajua, että miten lapsi voisi edes kolmosella tai sen jälkeen oppia mitään jos ei osaa lukea tai kirjoittaa. Se on ihan selvä, että kolmoselle ei pitäisi päästää yhtään lasta joka ei osaa lukea tai kirjoittaa. Ihan järjenvastaista, että luku- ja kirjoitustaidottomia olisi kolmosella.
Vierailija kirjoitti:
Ennen osattiin lukea sekä kirjoittaa jo ekalle mennessä. Nyt ei osaa nelosluokkalaisetkaan. Lukekaa lapsillenne!! Tietsikat&puhelimet pois, pelit pois, ja lapset ulos leikkimään etteivät syrjäydy heti nuorena.
Ennen ehkä yksi tai kaksi luokallaan osasi lukea kouluun mennessä. Nykyään jo puolet lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lukemaan oppiminen pitäisi olla vaatimuksena kouluun pääsylle. Jos ei osaa lukea, niin miten voi oppia mitään
Mitä ?
Eikö äitisi opettanut sinua lukemaan ja kirjoittamaan ennen kouluun menemistä? Laiska vanhempi, jos ei
Minut opetti isä. Ilmeisesti nykypäivänä ihan mahdoton ajatus.
Mutta jos kyseessä on maahan muuttaja?
Suomalaiset ovat niin nöyrää kansaa. Että taipuvat vaikka ässälle. Jotta ihan kaikki suomea osaamattomat olisisivat tyytyväisiä Suomessa.
Minulla ei ole lapsia mutta muistelisin että todellakin kolmosella piti osata lukea ja muut perusasiat, silloinhan alkoi jo historiat ja muut joissa taidot on pakollisia. Eskarin ja ykkösenkin taisi useampikin oppilas kerrata, se tasoittaa alku- loppuvuodesta syntyneiden kehityserojakin, ja on varmasti harmittomampaa kuin jättää samoista syistä joku jo yläkoululainen jälkeen tutuista luokkakavereistaan.
Omana aikana oli vielä kova paikka jos luit takerrellen sitten hyvin myöhään sitten syksyllä ekalla luokalla kun itse luin paino kirjain tekstiä sitten syyskuussa.