Piirteitä joita sain tietää eksistäni vasta suhteiden päättymisen jälkeen - sisältää pitkän avautumisen
Onko kenelläkään muulla näin paska miesmaku kuin mulla tai vastaavia kokemuksia seurustelun saralta?
Sain tietää eksistäni vasta suhteiden päätyttyä sellaisia asioita, joita olisi ollut hyvä tietää jo suhteen aikana. Ihmettelin heidän oikutteluaan, perusasioissa kiistelyä "Ei, et voi haukkua minua rumaksi äitini/kavereitteni/kenenkään kuullen tai ylipäätään" tai "Ei, et voi pierasta ruokapöydässä ja pitää sitä hauskana juttuna varsinkaan jos kummivanhempani ovat käymässä", lapsenomaista uppiniskaisuutta ja itsekeskeisyyttä sekä omahyväisyyttä. Ei siis kovin mukavia piirteitä yhdistettynä sovinistiseen ylimielisyyteen.:/
Herra numero 1.
Käyttäytyi todella omistushaluisesti, kontrolloivasti, halusi että pysyn kotona neljän seinän sisällä ja sielläkin silleen etten kuulu, näy, tuoksu ja lopulta sekin oli kiellettyä.
Mies oli käytöstavoiltaan aivan sika. Pieri ruokapöydässä, huusi mulle kaupoissa ja julkisissa paikoissa avoimesti tyhmäksi huoraksi, oli estottoman aggressiivinen mua kohtaan käytökseltään ja saattoi suuttuessaan lähteä retuuttamaan mua pois paikalta pitääkseen mulle puhutteluita tai muuta mukavaa. Pyyhki räkää seinävaatteeseen eli käyttäytyi kuin kolmivuotias. Omien sanojensa mukaan hän oli olevinaan todella älykäs, tiesi ja osasi kaiken, ja hän oli maailman paras autokuski. Silti hän pääsi nipinnapin yläasteelta, lähellä oli ettei koulua jouduttu polttamaan sen takia että hän saisi ysin päättötokarin, ja amiksesta hän ei valmistunut koskaan johtuen asenteesta (opettajat eivät katselleet hänen käytöstään) sekä kyvyttömyydestä hoitaa asioita. Tajusin vasta jälkeen päin, että pikku jututkin aiheuttivat hänelle suuria hankaluuksia. Hän ei osannut käyttää rahaa tai hän priorisoi ne ihan ihmeellisiin kohteisiin, ei missään tapauksessa ruokaan tai vaatteisiin, vaan esimerkiksi autonosiin (ja nekin olivat wunderbaumeja ja takaikkunalle laitettavia leluja). Silloin jos oli vaihtoehtona ostaa maitoa tai jotain muuta, hän osti jotain muuta. Usein hän olikin kroonisesti persaukinen. Hän räyhäsi usein, miten en saa tilata H&M:ltä vaatteita liikaa, koska se näkyy postimaksuissa. Selitin hyväntahtoisesti, ettei se määrä siihen vaikuta, että lasku on aina sama, tilasin paidan tai kolme. (Se oli siihen aikaan niin, nykyisin en enää tiedä, koska ostan vaatteeni mielummin liikkeistä.) Samaten hän ei käsittänyt millään, miksi en voi mennä nostamaan rahaa Nordean konttorista jos mulla on tili POP-Pankissa ja POPpi on väliaikaisesti kaatunut. Se ei vain millään mennyt hänen jakeluunsa, vaikka kuinka yritimme yhdessä äitini kanssa selittää asiaa. Hän teki myös hirveästi väitteitä, joille ei ole mitään todellisuuspohjaa eikä hän pystynyt vastaanottamaan järkipuhetta. Jos hauki oli hirvi, niin se oli koska hän sanoi niin.
Mies hiiltyi myös todella nopeasti, eikä hänen malttinsa riittänyt mihinkään. Hän oli minua kaksi vuotta vanhempi, mutta yhdessä reilusti vanhemman serkkuni kanssa mollasi miten olen niin nuori (tämä oli siis osoitus hänen lapsellisuudestaan). Kaikessa hänen piti aina olla paras, eli hän keskittyi vain mollaamaan ja kilpailemaan muiden ihmisten kanssa unohtaen että kokonaisuudessaan sellaisilla asioilla ei ollut väliä joihin hän kohdisti energiansa.
Mies ei myöskään tiennyt, että mainoksissa esiintyvät mallit ja elokuvien naiskohtalot eivät ole todellisia tai mitenkään sellaisia esikuvia joihin olisi edes mahdollista pyrkiä. Hän ihmetteli miksi suurinosa ihmisistä on niin rumia verrattuna mainoskuvien naisiin. Hän saattoi myös suuttua poskettomasti, jos arvostelin elokuvien reploja, ja puolustella niitä aivan vakavissaan vaikka luulin ensin sen olevan huumoria: "Se sanoi siksi niin koska se on niin vihainen!" Tuo oli mm. joskus perustelu elokuvan kohtauksen repliikkiin, vaikka selkeästi oli nähtävissä että kyse oli vain huonosta näyttelemisestä.
Vasta myöhemmin sain tietää, että hänen äitinsä tupakoi ja ilmeisesti joi aika paljon hänen odotusaikanaan. Näin jopa valokuvia, joissa äiti imettäessään veti samalla sätkää ja kuvia katsellessani anoppikokelas mainosti miten lapsi jaksoi syödä tunninkin putkeen. Mies käyttäytyi ikäistään huomattavasti nuoremmalla tavalla, ja tuo piereminen pöydässä ja muu häiriökäyttäytyminen oli selkeästi häiriintyneen lapsen asteelle jääneen ihmisen käytöstä. Samaten tuo yksinkertaisten asioiden oivaltamisen vaikeus kertoi ongelmista, sekä nopea kiihtyvyys siitä, että heikko itsetunto ei kestänytkään epäonnistumisia. Mies oli siis ikäisiään jäljessä, ja kaiken huipuksi ilkeä ja ylimieliseksi kasvatettu mikä on äärimmäisen huono kombo. Mies ei myöskään osannut jakaa mitään, ja jopa päiväkoti-ikäisetkin olivat sosiaalisesti älykkäämpiä jonotustilanteissa. Tuon tajuaminen itse hetkessä olisi auttanut todella paljon, että mies oli älyllisesti jälkeenjäänyt ja empatiakyvytön.
Herra numero 2
Oli todella vähäpuheinen. Ei sanonut koskaan kauhean pitkiä lauseita, ja keskustelua ei syntynyt mistään. Totuin piirteeseen, vaikka harmitti se, että mies kommunikoi todella niukasti. Usein saatoin riitatilanteessa tiukata häneltä tuntikausia jotain asiaa, mihin hän ei uppiniskaisesti vain vastannut mitään. Tuijotti vain eteensä ja oli hiljaa. Samaten kerran yksi yhteinen tuttumme aukoi mulle päätään, eikä mies tehnyt muuta kuin nauroi vieressä sanomatta sanaakaan väliin. Edes se ei saanut häntä avaamaan suutaan ja olin tyrmistynyt tuen puutteesta. Luulin, että se oli miehen asenteesta johtuvaa.
Vasta erottuamme kuulin häneltä itseltään, että hänelle oli todettu todella paha dysfasia, joka aiheutti sen, että saattoi kulua 20 minuuttia ennen kuin hän saa itsestään ulos puhetta. Terapiaan hän ei aikonut mennä koska se maksaa ja asia ei häirinnyt häntä.
Miksi silti siitäkään ei voinut kertoa ajoissa? Olisin osannut suhtautua suopeammin ja etsiä toiset keinot puhua miehen kanssa, patistaa häntä vaikka viittomakielen kursseille ja lähtenyt rakentamaan yhteisymmärrystä toisin kuin sanallisin keinoin. Kummasti dysfasia ei silti estänyt miestä valehtelemasta taukoamatta, eli sekin vähä mitä hänen suustaan tuli, oli silkkaa paskapuhetta, ja vaikka hän jäi kiinni ja myönsi valheensa, hän ei lopettanut sitä, joten tämäkin oli rikkana rokassa.
Herra numero 3 - ja tämän jälkeen viisastuin ja lopetin miehet kokonaan.
Hän oli alkuun todella ihana ja herttainen. Alussa aina kun tapasimme, tapasimme isossa porukassa jossa hän oli todella hyvä seuraihminen ja sosiaalinen. Pidin häntä oikeasti herttaisena ja älykkäänä, joskin kyseenalaistin myöhemmin mielikuvani kun tutustuimme tarkemmin.
Kun tutustuimme, huomasin, että mies on todella, todella hiljainen kotioloissa ja se sosiaalisuus olikin sitä että hän osasi nauraa oikeissa paikoissa oikeaan aikaan ja halata ihmisiä. Hän oli varma omasta ulkoisesta viehättävyydestään ja ilmoitti heti miten emme voi seurustella jollen pidä häntä hyvännäköisenä. Hänen juttunsa olivat todella erikoisia ja niin kuutamonpimeitä etä hätkähdin välillä. "Haluan isona musiikkituottajaksi", "näyttelijäksi", mutta mikään normaali josta saa säännöllistä liksaa ei kiinnostanut vähääkään. Ajattelin sen olevan perus haaveilua, mutta tajusin pian että hän eli noissa haaveissaan aivan tosissaan. Hänellä oli arjenhallintavaikeuksia, hän ei osannut siivota ja eteisestä löytyi kolmen vuoden mainoslehdet ja sauna oli täytetty likapyykillä.
katselin kerran eräältä klubilta kuvia, joissa mies oli kaverinsa kanssa, ja kiinnitin huomiota miten yllättävän pieni pää hänellä oli verrattuna muuhun kroppaan. tavatessamme en pystynyt kiinnittämään enää muuhun huomiota, kuin siihen liian pieneen päähän ja niihin erikoisiin kasvoihin joita olin pitänyt söpöinä. vasta vuosia myöhemmin joku kertoi, että mies oli fas- lapsi, ja ensin en meinannut uskoa sitä. Kerroin asiasta eräälle läheiselleni, joka on päihdetyöntekijä ja hän sanoi, että oli epäillyt samaa nähdessään miestä muutaman kerran. Kuulemma käytös ja kasvonpiirteet soittivat hänelle hälytyskelloja. Kun katselin kuvia myöhemmin ja lueskelin fasista, diagnoosi taisi osoittautua olevan aika liki; hänellä oli hyvin pieni pää verrattuna muuhun kroppaan, hänen ylähuulensa oli tuskin olematon, nenänselkä todella erikoinen ja muut vastaavat fasiin liittyvät piirteet stemmasivat miehen kasvonpiirteisiin. Ensimmäinen tunne oli häpeä, kun tajusin asian, sen jälkeen kirkastui, miksi mies oli niin yksinkertainen ja lapsenomainen tietyllä tapaa. Hänellä oli erittäin vaikea lukihäiriö ja ihan normaalit syy-seuraus-suhteet olivat äärimmäisen vaikeita hahmottaa.
Juttumme ei kestänyt kauaa, sillä enemmänkin pelkäsin häntä ja kun en saanut häneen minkäänlaista tervettä kontaktia alkuhuuman jälkeen, oli parempi luovuttaa.
Mitä opin: älä mene suhteeseen suhteen vuoksi, vaan tutustu ensin ja kyseenalaista tämä miesmaku vielä kertaalleen. Kohtalontovereita? Käyttikö miehesi aineita kaiken aikaa? Oliko hänellä puolia, joista sait tietää vasta suhteenne päätyttyä ja jotka selittivät omituisen käytöksen tai piirteet joita olit ihmetellyt?
Kommentit (30)
Todellakin. Näissä tapauksissa pitäisi olla joku tähti hihassa..
Olen ollut ongelmatapauksien kanssa tekemisissä, mutta liuennut näistä ihmissuhteista nopeasti. Sen takia en tarkkaan tiedä ongelmien syitä, mutta yhdellä oli vastaavia harhakuvitelmia pokeriammattilaiseksi tai räppäriksi tulemisesta, yksi oli liian hiljainen ja joko kuvitteli olevansa peluri tai tunne-elämässä oli vikaa, yhdellä paljastui päihdeongelma ja mahdollisesti jokin persoonallisuushäiriö...
Ajatuksia herää: millaisia nämä miehet ovat olleet, kun olet alkanut heidän kanssaan seurustelemaan? Ovatko he osanneet tuoda itsensä esille niin viehättävästi, että epäilyttävät piirteet ovat pysyneet piilossa?
Ajatus herää: ei taida sinunkaan äö olla kovin korkea kun tuollaisia miehiä olet alkanut tapailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksia herää: millaisia nämä miehet ovat olleet, kun olet alkanut heidän kanssaan seurustelemaan? Ovatko he osanneet tuoda itsensä esille niin viehättävästi, että epäilyttävät piirteet ovat pysyneet piilossa?
Hyvinkin normaaleja. Kaikki kolme osasivat näytellä todella lahjakkaasti parempaa kuin olivatkaan ja karu totuus tuli ilmi vasta kun olin varma nakki. Jutut eivät olleet kauhean pitkiä, paitsi ensimmäinen joka paheni kuukausien saatossa. Lisäksi olin todella nuori noihin aikoihin. Nykyisin tutustun ihmisiin ennen kuin teen suurempia lupauksia.
Aloitus kyllä kertoo enemmän sinusta itsestäsi kuin näistä miehistä.
Sulla ohjaa parinvalintaa täysin joku muu kuin järki. Jotain fetissiä älyllisesti jälkeenjääneitä kohtaan? Ei nimittäin ole ihan tavallinen katras exiä. Eikä se ole tavallista, ettet huomannut mitään heistä ensi alkuun. Jokin osa sinua ei halunnut huomata...
Olisin toivonut, että mulle olisi kerrottu, kun kaverit oli usein nähneet exän baareissa kun olin vauvan kanssa kotona. Exällä oli vuorotyö, en osannut epäillä mitään 😒
Aloittaja, kiinnostaisi tietää enemmän tuosta miehestä, jolla epäilit olevan FAS. Voisitko kuvailla vähän tarkemmin hänen käytöstään ja ulkonäköään?
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, kiinnostaisi tietää enemmän tuosta miehestä, jolla epäilit olevan FAS. Voisitko kuvailla vähän tarkemmin hänen käytöstään ja ulkonäköään?
Mitä siis haluat tietää? ap
Yritin mutten kuitenkaan jaksanut lukea. Mitä väliä ne on entisiä. Ehkä hekin vielä kasvavat ja miehistyvät.
Miten ajattelit miesmakuasi kohentaa? Vai jatkatko samaan malliin?
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko vielä kauan vastailla palstalle sisäistämättä edes lukemaasi? :)
"Usein saatoin riitatilanteessa tiukata häneltä tuntikausia jotain asiaa,"
Miten kummassa saatat kuvitella, että tuo on hyväksyttävää käytöstä? Ja kerrot sen meille vielä noin avoimesti! Jos toinen ei vastaa, tarkoittaa se yleensä sitä ettei hän halua tai voi sinulle vastausta antaa. Se sinun pitää hyväksyä, eikä jäädä tuntikausiksi jankkaamaan vastausta koska sellaiseen ajattelet olevasi oikeutettu. Huh mikä nainen.
Vierailija kirjoitti:
Ajatus herää: ei taida sinunkaan äö olla kovin korkea kun tuollaisia miehiä olet alkanut tapailemaan.
Mikä ihmeen äö???Tarkoitat varmaan äo eli älykkyys osamäärä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko vielä kauan vastailla palstalle sisäistämättä edes lukemaasi? :)
Joo. Niin kaikki muutkin tekevät.
Varsinainen torvelo kyllä tuo ap. Kumma mieltymys hitaasti kehittyneisiin kumppaneihin. En kuitenkaan ap:ta pitäisi minään ihannekumppanina itseäänkään. Riitelee jankkaamalla tuntikaupalla yhtä kysymystä ja katsoo asiakseen patistaa toista jossakin hyvin henkilökohtaisessa asiassa. Liian päsmäävä tuo ap:mme ja kirjoituksesta saa vaikutelman melkoisen omahyväisestä ihmisestä. Johon toisaalta kirjoituksen perusteella ei pitäisi liiemmin olla mitään syytä.
Sulla on selvästi ns tyyppi. Itsekin hurahdan helposti älykkäisiin ja heikkoitsetuntoisiin miehiin. Tyypeissä on paljon syvyyttä, mutta tunne-elämältään ovat olleet häiriytyneitä. Pätemisen tarve, ylimielisyys ja roolin vetäminen ovat yhdistäneet näitä henkilöitä. Kun on päässyt pintaa syvemmälle, alkaa avautuminen lapsuuden traumoista tms. Kertovat vihaavansa itseään. Yleensä nämä henkilöt ovat myös melko epäsuosittuja tai mielipiteen jakavia: eivät siis taitavia vetämässään roolissa, kuten narsistit. Oikea henkilö on yleensä hyvin päinvastainen kuin "roolihahmo", kiltti ja herkkä.
Jostain syystä tällaiset miehet ovat kokeneet minulle helpoksi puhua ja näyttää haavoittuvan puolensa. Ongelmat syntyvät siinä vaiheessa kun heidän "pirupuolensa" loukkaa minua toimiensa lomassa. Koska olen ymmärtänyt heidän traumojaan ja käytöstään, minun tulisi ymmärtää myös esimerkiksi heidän tarvettaan iskeä muita, mutta rinnallani "merkityksettömiä" naisia. Ymmärtää voin, mutta hyväksyminen on toinen juttu.
Tuo on huolestuttavaa. Ap on ilmeisesti ollut tosi nuori, mutta silti pitää aina liimautua johonkuhun. Vielä tuollaisiin jotka ei ole selvästikään järjen jättiläisiä tarkemmin katsottuna? Ap sinuna pitäisin seurustelusta ihan muutaman vuoden tauon, kokonaan, ollenkaan. Opettele olemaan seurustelematta, sinulla on joku pakko olla osana pariskuntaa että olet olemassa. Ei sellaista pakkoa ole, eikä sinulla ole mikään kiire. Olet ihan hyvä ja riittävä omana itsenäsi.
Siis klubilla otettuja kuvia miehestä, ei klubista..
ja oliko miehellä piirteitä tai tapoja, joista sait tietää vasta suhteen päätyttyä: oliko hän köyhän esittämisestä huolimatta sikarikas, joka ei paskalle taipunut mutta pesetti pyykkinsä ja maksatti lounaansa sinulla? Oliko miehelläsi kummallisia menoja ja sait tietää hänen dq- taipumuksistaan vasta myöhemmin? Käyttäytyikö hän kummallisesti ja sait tietää vasta myöhemmin että hän oli pudonnut pienenä päälleen? - ap