Vinkkejä miten me selvittäis.
Elikkäs meille on piakkoin tulossa toinen lapsi ja saamme vauvelin maailmaan sektiolla. Meillä on myös 2-vuotias lapsi. Asumme toisessa kerroksessa nyt vielä kolme kuukautta ja mietinkin miten saan nosteltua vaunut ja esikoisen päivittäin alas...
Mieheni ei voi pitää päivääkään isyyslomaa.
Ystäviä meillä ei ole täällä.
Miten muut ovat tehneet vastaavassa tilanteessa tai olisiko jollain antaa vinkkejä joita en ole itse tullut ajatelleeksi??
Kommentit (33)
itselläni tuli ihan paha mieli sun puolesta! Mun mielestä tuo ongelma on suuri ja ymmärrän tosi hyvin miksi olet siitä huolestunut! Missä kaupungissa asut? Ajattelin vain, että jos ollaan samalta suunnalta niin voisin vaikka itse tulla joskus auttamaan tuossa rattaiden kannossa jne.
tuntua hankalemmilta kuin onkaan. Tämäkin ongelma varmasti jotenkin ratkeaa kun sen aika on. Jos teillä on mukavia naapureita, niin voit pyytää heitä kantamaan rattaat alas. Kyllä se siitä!
Jospa minä ryttyytän vaan ne rattaat alas:)-ap
Onko pakko ulkoilla heti joka paiva, jos on leikkaushaava? Voisiko odottaa kunnes se on parantunut? Ja eiko isa voi toista tultuaan kayda 2-vuotiaan kanssa pihalla, vastasyntyneen ei kai tarvitse ulos heti mennakaan?
Anteeksi jos kysyn tyhmia, mutten oikein ymmarra koko ongelmaa...?
t. lapseton ulkomailla asuva av:ta lukeva, joka ei edes tieda mika on luhtitalo.
itse asun pääkaupunkiseudulla. En toki olisi voinutkaan joka aamu tulla auttamaan, koska olen itse päivisin töissä, mutta jos olisin ollut samasta kaupungista, olisin voinut järjestää edes kerran viikossa niin, että olisin tullut jossakin välissä auttamaan tai jopa ulkoilemaan.
Kuulostaa kurjalta tilanteelta! Sen leikkaushaavan kanssa ei ole leikkimistä. Vaikka " rytyttäisitkin" rattaat alas niin fyysistä liikettä siinä siltikin tulee, ehkä jopa liikaa.
Tiedän, että tämä kuulostaa pahalta, mutta: voisiko 2-vuotiasta saada edes parina päivänä viikossa johonkin hoitoon? Silloin saisit levättyä leikkauksen jälkeen ja kerättyä voimia. Ja 2-vuotiaskin pääsisi hoitopaikassa ulkoilemaan.
Toinen ajatus, joka tuli mieleeni: Monilla lukiolaisillahan saattaa olla hyppytunteja tms. Voisitko laittaa lähikaupan seinään lapun, jossa esim. euron korvausta vastaan toivottaisiin apua 10 min/päivä (rattaiden nostamiseen jne.). Luulisi, että joku reipas nuori tulisi mielellään avuksi!
Äärikeinoina on sitten tuo, että kunnan ON järjestettävä apua, ainakin, jos leikkaushaavasi on paha tai jopa tulehtunut. Silloin sinä et saa nostaa etkä varmasti pystykään ulkoilemaan haavan kanssa. Parempi tietysti olisi, jos saisit jo etukäteen tiedusteltua, saisitko esim. kotihoitoapua pari kertaa viikossa.
Tsemppiä!
ja tenavani on tottunut ulkoilee aamuisin,no se nyt on aika huono syy mut näin nyt meillä.-ap
Sektion jälkeen pärjäsin vauvan ja vaunujen kanssa isyysloman ajan mieheni avulla, mutta sen jälkeen en voinut muutakaan kuin jättää vaunut ulos odottamaan miestä. Ulkoilut ajoitettiin niin, että mies oli tulossa pian kotiin tai oli kotona. 4. kerros, ei mahdollisuutta säilyttää vaunuja muualla kuin huoneistossa, ei hissiä. Kantoliinan kanssa olisi ollut paljon helpompaa.
Vierailija:
minä olin päivisin yksin vauvan ja koiran kanssa. Kannoin vauvan kopassaan alas ja koiran hihna oli toisessa kädessä. Ja me asuimme 4 kerroksessa, kierreportaat alas, ei hissiä. Vaunut piti jättää alakertaan ja kopassa kantaa vauva sitten alas, monta kertaa vein vauvan ensin nukkumaan ulos vaunuihin ja hain sitten koiran mukaan.
Riuhtomisliikkeet tekevät hallaa leikatuille vatsalihaksille!
Sanoitko, että vauva voisi nukkua parvekkeella? Laita vauvalle itkuhälytin ja mene sillä aikaa 2-vuotiaan kanssa pihalle. 2-vuotias voi onnistua kiipeämään portaita talutettuna, jolloin ei tarvitse kantaa.
Pakko se vaan on jotenkin ne ryttyyttää ne rattaat alas. en nyt oikein muuta keksi.-ap
parveke hyvin ahkerassa käytössä. Laitoin parvekkeelle hieman alle 2 v esikoiselle leikkipaikan ja isännän töissäoloaikana esikoinen " ulkoili" parvekkeella. Kun tuli töistä, niin nosti vaunut alas ja sitten päästiin ulos ulkoilemaan.
Kannattaa ainakin kokeilla.
Sulla tuntuu olevan kyllä vähän asennevikaakin, kun mikään ehdotus ei kuitenkaan oikein kelpaa.. mietipä nyt ihan ajatuksella näitä ideoita, joukossa on hyviäkin ja ennen kaikkea sellaisia, joita varten joudut ehkä muuttamaan pinttyneitä tapojasi (ja mielipiteitäsi), muttei se välttämättä ole huono asia...
Osta siksi ajaksi halvat käytetyt rattaat, jotka raaskit jättää sinne lukolliseen ulkovarastoon. Käytä niitä parempia parvekevaunuina se aika kun vielä asutte siellä kamalassa paikassa. Sitten kun muutatte, tulee halvoista rattaista parvekevaunut ja päinvastoin. Säästyy vatsa ja rattaat.
pitäisi varmaan kysyä.
Esikoista pitäisi kuitenkin käyttää ulkona kerran päivään ainakin. olisihan se helpompaa jos joku käyttäisi ja vauva nukkuisi parvekkeella.
Anopista tai äidistäni ei oikein apua ole kuin vkonloppuisin kun töissä ovat hekin vielä. Onhan toki apu jo sekin että edes vkonloppuisin auttavat.
En tiedä vielä miten nostelen esikoista-ollaan kyllä opeteltu tyyliä jossa esikoinen kiipeää syliin.-ap