Kuinka vähäisestä lenkittämisestä voi jo tehdä eläinsuojeluilmoituksen?
Tekisi melkein mieli tehdä eläinsuojeluilmoitus tutusta. Koiria kyllä otetaan, mutta niitä ei viitsitä lenkittää edes puolta tuntia päivässä. Sitten vielä valittaa kun koirat ovat levottomia.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljon liikuntaa vaativa rotu, joka ei kyllä kostu yhtään mistään kävelylenkeistä hihnassa. Mut sitku se on pääsy luolalle se makaa reporankana pari päivää...ei tiiä mitä se koiran kaa harrastetaan, voi hyvinkin näyttää et koiraa "ulkoilutetaan" autolla...
sori typot! joku hulttio on päässy tunkemaan muovailuvahaa näppiksen väliin!
siis naapurit ei tiiä, voi näyttää pahalta ulkopuolisille tää meidänki meno.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiiät paljonko se ulkoiluttaa?
Puhuttiin aiheesta. Alkoi siitä kun järjestelimme aikatauluja ja sanoin sitten tyyliin "pääsen kotiin joskus neljältä, vien Mustin ensin noin tunnin kävelylle, syön nopeasti ja tulen siis luultavasti bussilla x". Tuttu alkoi ihmetellä että miksi niin pitkän lenkin teen ja että miten se Musti edes jaksaa kävellä tunnin. Vähän ihmetellen vastasin että koira tarvitsee liikuntaa ja tuo on ihan normaali määrä. Tähän vastaus oli että "ei mulla olisi ikinä aikaa tollaseen, mennään joskus korkeintaan jotain parinkymmenen minuutin lenkkejä." Ja tästä se keskustelu jatkui.
Toisin sanoen piti tätä liikuntamäärää niin normaalina ettei tajunnut edes hävetä vaan piti minua outona.
Ihmetyttää aina mistä te tiedätte kuinka paljon ja milloin koiraa ulkoilutetaan. Me käydään koiran kanssa 3-4 krt päivässä ulkona, joista yksi on aina pitkä n. tunnin lenkki. Joskus tehdään se aamulla, joskus myöhäänkin illalla. Silloin kun olin ennen vuorotyössä niin saatoimme käydä klo 3 tai 5 aamuyöllä lenkillä. Kannattaisi ehkä ottaa asia kaverin kanssa ensin puheeksi ja kysellä vähän mikä tilanne ja selittää, että koirat tarvitsevat liikuntaa joka päivä. Jos ei sittenkään mene perille, niin ilmoitusta.
Ihmisillä on mahtava kyky tietää mitä naapurissa tapahtuu 24/7. En minä vaan tiedä onko naapurin koira käynyt tänään lenkillä vai ei. Omat ovat käyneet jo kahdesti ja vielä käydään illalla joten se riittää mulle tiedoksi.
Myös pikkukoirat lenkkeilyä yhtä paljon kuin isot,jos vain saa.Mulla alle 3 kg koira.Viikolla ulkoilua 1.5h/pvä.Vkl 2-3h/pvä.Kävelyä metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää aina mistä te tiedätte kuinka paljon ja milloin koiraa ulkoilutetaan. Me käydään koiran kanssa 3-4 krt päivässä ulkona, joista yksi on aina pitkä n. tunnin lenkki. Joskus tehdään se aamulla, joskus myöhäänkin illalla. Silloin kun olin ennen vuorotyössä niin saatoimme käydä klo 3 tai 5 aamuyöllä lenkillä. Kannattaisi ehkä ottaa asia kaverin kanssa ensin puheeksi ja kysellä vähän mikä tilanne ja selittää, että koirat tarvitsevat liikuntaa joka päivä. Jos ei sittenkään mene perille, niin ilmoitusta.
Et varmaan ehtinyt nähdä viestiä mutta tiedän lenkitysten määrän juuri siksi että asia tuli puheeksi.
Ja jos sillä on monta koiraa eikä vain yhtä niin nehän saa ihan jumalattomasti liikuntaa jos vaik voivat olla pihassa vapaana tai muualla peuhata
Tuo "räkäinen puolituntia" toi mieleeni erään asian... En ole vielä itse hankkinut koiraa, koska olen aivan samaa mieltä, että koiran kanssa sitten kanssa ollaan ja tehdään, eikä sitä oteta jos ei ole aikaa.
Sain kaverini koiran hoitoon ja ajattelin, että jee ihanaa, lenkkejä ja touhuamista! Ja paskanmarjat.. koiralla ei ollut MITÄÄN intressejä muuhun, kuin räkäiseen puolituntiseen korttelin ympäri, jos siihenkään. Kotona tykkäsi loikoilla, ei jaksanut lähteä aamulla aikaisin lenkille... Ja yritin kyllä, mutta kun yrittäminen olisi pitänyt viedä johonkin eläinrääkkäämisen asteelle, jotta koira olis liikkunut enemmän. Ja oli tosi tyytyväinen tapaus noin muuten.
Että ei ole koiraa karvoihin katsomista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "räkäinen puolituntia" toi mieleeni erään asian... En ole vielä itse hankkinut koiraa, koska olen aivan samaa mieltä, että koiran kanssa sitten kanssa ollaan ja tehdään, eikä sitä oteta jos ei ole aikaa.
Sain kaverini koiran hoitoon ja ajattelin, että jee ihanaa, lenkkejä ja touhuamista! Ja paskanmarjat.. koiralla ei ollut MITÄÄN intressejä muuhun, kuin räkäiseen puolituntiseen korttelin ympäri, jos siihenkään. Kotona tykkäsi loikoilla, ei jaksanut lähteä aamulla aikaisin lenkille... Ja yritin kyllä, mutta kun yrittäminen olisi pitänyt viedä johonkin eläinrääkkäämisen asteelle, jotta koira olis liikkunut enemmän. Ja oli tosi tyytyväinen tapaus noin muuten.
Että ei ole koiraa karvoihin katsomista.
Jos koiraa ei aktivoida ja lenkitetä kunnolla, niin totta kai se turtuu ja taantuu. Ihan sama kuin ihmisillä, ei sohvan pohjalla makaavat yhtäkkiä nauti lenkkeilystä kun taas säännöllisesti urheileva suorastaan ahdistuu jos ei pääse ollenkaan liikkumaan.
Voihan niitä ilmoituksia tehdä. Ne eivät kuitenkaan johda mihinkään, ellei ole kyse räikeistä rikkomuksista ja tällöinkin asiat etenevät hyvin hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sillä on monta koiraa eikä vain yhtä niin nehän saa ihan jumalattomasti liikuntaa jos vaik voivat olla pihassa vapaana tai muualla peuhata
Saavatko ihmislapsetkin tarpeeksi liikuntaa jos peuhaavat sisaruksen kanssa sisällä?
Koira tarvitsee lenkkeilyä myös muuhun kuin pelkkään liikkumiseen (joka sekin on tärkeää). Hajut ja ympäristön tutkiminen tekevät sen mielenterveydelle hyvää. Koiria ei suositella pidettäväksi pelkästään tarhassa vaikka niitä olisi useita.
Jos millään mahdollista, keskustele asiasta ensin suoraan tämän koiranomistajan kanssa ennen eläinsuojeluilmoituksen tekemistä. Se on kuitenkin aina ikävä tilanne omistajalle, ja on ajanhukkaa kaikille, jos onkin turha.
Meillä esimerkiksi voi vaikuttaa ison liikunnallisenrotuisen koiran ulkoilutus aivan riittämättömältä ulkopuolisen silmin. Koira on reipas, pirteä, ja intoa sekä energiaa täynnä kuin pentu, eikä onnu tai muutakaan vastaavaa. Silti koiralla on erittäin paha nivelrikko, jonka takia liikuntaa on pakko rajoittaa erittäin tiukasti eläinlääkärin määräyksestä. Että jos meidän tapauksessa meinattaisiin tehdä ilmoitus, arvostaisin suuresti, että tultaisiin ensin puhumaan minulle suoraan, niin asia olisi sillä selvä. Ja niin voi olla sinunkin tapauksessasi :)
Nivelrikko kirjoitti:
Jos millään mahdollista, keskustele asiasta ensin suoraan tämän koiranomistajan kanssa ennen eläinsuojeluilmoituksen tekemistä. Se on kuitenkin aina ikävä tilanne omistajalle, ja on ajanhukkaa kaikille, jos onkin turha.
Meillä esimerkiksi voi vaikuttaa ison liikunnallisenrotuisen koiran ulkoilutus aivan riittämättömältä ulkopuolisen silmin. Koira on reipas, pirteä, ja intoa sekä energiaa täynnä kuin pentu, eikä onnu tai muutakaan vastaavaa. Silti koiralla on erittäin paha nivelrikko, jonka takia liikuntaa on pakko rajoittaa erittäin tiukasti eläinlääkärin määräyksestä. Että jos meidän tapauksessa meinattaisiin tehdä ilmoitus, arvostaisin suuresti, että tultaisiin ensin puhumaan minulle suoraan, niin asia olisi sillä selvä. Ja niin voi olla sinunkin tapauksessasi :)
Mutta etköhän mainitsisi asian lenkityksestä keskusteltaessa, vaikkei kukaan ilmoituksesta vielä puhuisi?
Kuten kirjoitin, kaikki lähti siitä kun tuttu ihmetteli miksi meidän Mustia muka pitää tunnin verran lenkittää, ja ihmetteli miten se jaksaa kävellä tunnin. Mustilla ei ole mitään terveysongelmia, eli tämä kaverihan siis olettaa että terve, normaali koira ei jaksa liikkua tuntia päivässä, mikä on minusta huolestuttava luulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitten ilmoitusten idea oo, että siitä seuraa se että eläinsuojeluviranomainen tutkii asian. Eli tee ihmeessä ilmoitus kerta on vahva epäilys että eläimistä ei pidetä huolta.
SEY:llä on niin vähän resursseja etten tahtoisi tehdä "turhaa" ilmoitusta. Eli jos 10-20 min katsotaan riittäväksi ulkoilutukseksi on ilmoitus vain vienyt kallista aikaa joltain toiselta eläimeltä.
Jos ulkoilutus tehdään vähintään 3-5x päivässä, niin että eläimet saavat tehdä tarpeensa eli on OK. Toki on hölmöyttä ottaa aktiivisia koiria, jos ei niiden kanssa jaksa puuhailla. Pitkät lenkit ei ole ainoa tapa aktivoida.
Vierailija kirjoitti:
Huolehdi omista asioistasi.
Yläpeukuttajien mielestä eläinten huono kohtelu on ihan ok?
Vierailija kirjoitti:
Myös pikkukoirat lenkkeilyä yhtä paljon kuin isot,jos vain saa.Mulla alle 3 kg koira.Viikolla ulkoilua 1.5h/pvä.Vkl 2-3h/pvä.Kävelyä metsässä.
Mun naapurilla oli pikkukoira ja se vei sitä tyyliin kerran päivässä kuselle piharoskiksen viereen. Sitte takas sisälle. Muuten se vietti aikaansa äänistä päätellen häkissä. En ikinä nähnyt tai kuullut että esim illalla olis vieny koiraa, joten en tiedä koko totuutta. Kyseessä nuori nainen.
Jaa-a, koirauskovaisten mielestä varmaan meistäkin pitäisi tehdä eläinsuojeluilmoitus. Tänään ei ole käyty koirien (kaksi kääpiövillakoiraa) kanssa lenkillä ollenkaan.
Mutta koirat oli aidatulla isolla pihalla ensin mökillä ja sitten kotona noin 4h yhteensä. Puutarhahommien lomassa niille heiteltiin keppejä/palloa, joten omasta mielestäni saivat ihan riittävästi liikuntaa.
Palstaillaan juu ja haukkumisesta on myös ilmoitettu naapureille, mitä muutakaan tässä voi tehdä, kun naapurit lupasivat tehdä asialle jotain mutta mitään muutosta ei ole tapahtunut? :D