Miksi sinua ei uhkaa työttömyys?
Lueskelin noita työttönytsketjuja ja kovin tuntuu olevan porukka varmalla pohjalla, että omat työt eivät alta lähde. Olen ollut työttömänä ja päässyt takaisin työelämään. Korkeakoulutus, pitkä kokemus, hyvä cv, asuinpaikka pääkaupunkiseutu, ikä alkaa nelosella. Työnsaanti ei ole itsestäänselvyys näillä parametrina. Hain myös hommia, joihin olisin ollut ylipätevä enkä päässyt edes haastatteluun. Nyt tyytyväisenä töissä.
Mutta kovasti siis edelleen ihmettelen sitä, mistä nämä tuomiopäivän pasuunat tietävät, että eivät tule ikinä jäämään itse ilman töitä?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen IT alan asiantuntijana alalla jossa järjestelmiä uusitaan isolla kädellä seuraavien vuosien aikana. Meitä ei ole kovin montaa suomessa jotka osaavat tämän toimialan järjestelmät. Joten en usko jääväni ilman työtä ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen.
Äkkiäkös ne opettelee.
Niinkö luulet? Miksihän meitä sitten on vain muutamia? Olemme onnekas joukko eli olemme alusta saakka päässeet rauhassa askel askeleelta opettelemaan asiat. Oppiminen on vienyt vuosia. Nyt kun joku uusi tulee mukaan niin hänellä on valtava määrä opeteltavaa ja on vaikea päästä asioihin sisälle. Kestää vuosia ennen kuin uusi osaa sanoa asioihin yhtään mitään.
Monet ei ehkä ole huomanneet mahdollisuutta. Kilpailu on kiristynyt, ihmiset yrittää nyt vielä enemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen IT alan asiantuntijana alalla jossa järjestelmiä uusitaan isolla kädellä seuraavien vuosien aikana. Meitä ei ole kovin montaa suomessa jotka osaavat tämän toimialan järjestelmät. Joten en usko jääväni ilman työtä ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen.
Äkkiäkös ne opettelee.
Niinkö luulet? Miksihän meitä sitten on vain muutamia? Olemme onnekas joukko eli olemme alusta saakka päässeet rauhassa askel askeleelta opettelemaan asiat. Oppiminen on vienyt vuosia. Nyt kun joku uusi tulee mukaan niin hänellä on valtava määrä opeteltavaa ja on vaikea päästä asioihin sisälle. Kestää vuosia ennen kuin uusi osaa sanoa asioihin yhtään mitään.
Kun aloitin edellisessä työpaikassani, työkaverini oli sitä mieltä, että hommaa ei opi hetkessä, vaan se vie vuosia. Kuukaudessa tein töitä siinä missä hänkin ja jotain pikkujuttuja vain tuli sen jälkeen vastaan, mutta nekin olivat ihan itse opeteltavissa. Elämä on opettanut monessakin paikassa, että moni liioittelee oman työnsä vaikeutta, tehdäkseen itsensä tärkeäksi. Jos vaan päästetään joku oikea tyyppi opettelemaan, sen kyllä oppii. Enemmän on kyse siitä, että pantataan tietoa, tehdäkseen itsensä tärkeämmäksi kuin on.
Mutta, mulla oli sukulaismies firmassaan avainhenkilö ja mielestään korvaamaton. Sattuipa niin, että muutama vuosi sitten tämä mies kuoli äkilliseen sairakohtaukseen. Firman toiminta jatkuu yhä ja he tekevät hyvää tulosta ihan ilman tätä korvaamatonta tyyppiä, muuten oli mukava mies, ja ikävöin häntä kyllä pitkään minäkin, mutta työssään vähä ylimielinen. Eikä hän ole ainoa entinen korvaamaton, joka nykyään löytyy hautausmaalta.
Hyville kirjanpitäjille/talouspäälliköille löytyy kyllä töitä pk-seudulla.
Jo kohta viisi vuotta sen kurimuksen ulkopuolella!
Tiedostan täsmälleen, että työttömyys voi kohdata ketä tahansa, myös minua. Olen korkeakoulutettu ja työkseni autan muita työllistymään. Pitkä kokemus ja pidetty persoona työyhteisössä takaa, etten ensimmäisten joukossa lähde, mutta en elä utopiassa, ettenkö voisi saada kenkää minäkin. Pitkittyneeseen työttömyyteen en omalla kohdallani usko, sillä tunnen työllisyyskiemurat, pystyn tarvittaessa työllistämään myös itseni ja olen väliaikaisesti valmis lyömään tumppuni melkein mihin tahansa työhön pysyäkseni leivässä.
Silti - aina on mahdollisuus, että jotain menee pieleen, ja lopputulos on toinen. Siksi en ymmärrä kokkarimaista ylpeyttä ja työttömien lyömistä.
Vierailija kirjoitti:
...ja Virosta....
http://www.tallinna24.ee/artikkeli/312076-posti-vie-kirjanpitoa-tallinn…
Koska olen hyvä työssäni Ja alalla jossa riittää töitä, niin paljon saa tehä hommia kun jaksaa ja täytyy osata sanoa ei myös välillä. Olen saanut jopa tarjouksen vakituiseen työsuhteeseen paikkaan jossa en ole ikinä käynyt enkä hakenut, huhut vaan liikkuu. En huolinut. En jaksa stressata.
Hoitoalalla vakituisena, yksityinen työnantaja. Asiakasmäärät senkun lisääntyy ja kunta ostaa palvelut sopimuksen myötä, eli melkolailla vakaalta näyttää.
Mun jälkeen on tullu firmaan monta muuta työntekijää, eli jos väkeä karsitaan ni en oo eka lähtijä. En myöskään oo saikuttaja enkä jauha konttorissa paskaa työajalla vaan teen töitä. :D
EI uhkaa työttömyys koska teen rankkaa työtä jota suomalaiset ei halua tehdä. Laitoshuoltaja sairaalassa. Koulutus pitää olla mutta palkka ei päätä huimaa, on jatkuva pula sijaisista ja pomot tappelee kuka saa kenetkin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jo pk tarkoittaa Panaman kanavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiäkös ne opettelee.
Kun aloitin edellisessä työpaikassani, työkaverini oli sitä mieltä, että hommaa ei opi hetkessä, vaan se vie vuosia. Kuukaudessa tein töitä siinä missä hänkin ja jotain pikkujuttuja vain tuli sen jälkeen vastaan, mutta nekin olivat ihan itse opeteltavissa. Elämä on opettanut monessakin paikassa, että moni liioittelee oman työnsä vaikeutta, tehdäkseen itsensä tärkeäksi. Jos vaan päästetään joku oikea tyyppi opettelemaan, sen kyllä oppii. Enemmän on kyse siitä, että pantataan tietoa, tehdäkseen itsensä tärkeämmäksi kuin on.
Mutta, mulla oli sukulaismies firmassaan avainhenkilö ja mielestään korvaamaton. Sattuipa niin, että muutama vuosi sitten tämä mies kuoli äkilliseen sairakohtaukseen. Firman toiminta jatkuu yhä ja he tekevät hyvää tulosta ihan ilman tätä korvaamatonta tyyppiä, muuten oli mukava mies, ja ikävöin häntä kyllä pitkään minäkin, mutta työssään vähä ylimielinen. Eikä hän ole ainoa entinen korvaamaton, joka nykyään löytyy hautausmaalta.
Niin ja taisin unohtaa mainita, että itse vaihdoin paikkaa ja työkaveri on sen jälkeen irtisanottu. Sitä hommaa, minkä piti olla vaikea, ei enää ole, vaan koko toiminto on lopetettu, osia myyty toiselle firmalle ja osa vain päätetty lopettaa.
Totuus on se, että työ on ihan keskinkertaisten ihmisten mahdollista tehdä. Aniharva työ vaatii paljon mitään. Siltikin niin moni jaksaa kiillottaa työkilpeään. Itse olen ollut yhdessä ainoassa työssä, jossa ei tosiaankaan kuka tahansa olisi voinut olla, vaikka periaatteessa asiantuntijatyötä teinkin. Parissa muussa työssä oli mahdollista, ettei kuka tahansa olisi käynyt, mutta tämä ei toteutunut käytännössä.
Töitä, jossa jotain vaaditaan: erikoistunut lääkäri, insinööri monella alalla, kielenkääntäjä/tulkki, ohjelmoija (en nyt lue jonkun perushötömölön vääntämistä tähän kuitenkaan).
Sitten toinen asia on se, että vaikka jotain vaaditaan, niin työntekijöissä ei oikeasti ole suurta eroa. Esimerkiksi perusohjelmoija pystyy ohjelmoimaan suurimmassa osassa työpaikoissa sen tarvittavan ohjelmoinnin. Erikoista ohjelmointitaitoa harvoin tarvitaan.
Eli ihan osaamisen puolesta melkein kaikki voi tosta noin vaan joutua työttömiksi. Toinen asia on, että jos kemiat esimerkiksi ei toimi, niin kuka tahansa työntekijä voidaan irtisanoa.
Lyötiin rakennusalan firma pystyyn abaut kolme vuotta sitten ja vielä ollaan pystyssä.Tosin halpatyövoimaa puskee ovista ja ikkunoista, eikä työnlaadullakaan tunnu monesti olevan mitään väliä.Ollaan olosuhteisiin nähden saatu firmaan puhallettua eloa, mutta en ihmettelisi vaikka vakuutusmaksujen ja verotuksen takia joutuisimme laittamaan ovet kiinni muutaman vuoden päästä.Olisin jopa hitusen ihmeissäni, jos kymmenen vuoden päästä olemme vielä toiminnassa.Hauskaa on kuitenkin ollut, enkä vaihtaisi hetkeäkään pois.
Meidän alalla halpatyövoima on ollut jo arkipäivää monta vuotta, mutta muille aloille se vasta tekee tuloaan.Mitä enemmän kaikkea yksityistetään, sitä varmemmin palkanlaskentaa voi hoitaa vaikka Puolasta käsin tulevina vuosina.Myös IT-hommissa on osaamista muuallakin, vaikka me luulemme olevamme maailman napa siinäkin hommassa.Ihailen ihmisiä jotka kuluttavat tälläisinäkin aikoina ja hakevat kunnon autolainoja.Itse koitan perityilläkin rahaoilla elellä melko seesteisesti, koska en usko Suomen nousevan tästä suosta moneen vuoteen.
En sano, ettenkö koskaan voisi jäädä työttömäksi. Mutta toistaiseksi EU suoltaa sen verran paljon kaikenlaista direktiiviä ja asetusta, että mulla riittää niiden parissa töitä.
Kyllä mun työpaikka voi mennä. Näillä näkymin töitä on hyvin mutta puolen vuoden päästä ei voi olla yhtään varma vaikka vakituinen työ onkin. Ala on hyvin suhdanneherkkä ja yt-neuvotteluita on jatkuvasti. Tähän on tosin jo niin tottunut että en edes osaa kuvitella millaista olisi täysin 100% varma työ jossa ollaan eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö kaikkien suomalaisten miettiä sitä, että nyt lähtee työt alta? Vai mikä on toiveesi ap?
Mieluummin ei. Hakijoita on jo nyt tulvaksi asti lähes jokaiseen paikkaan. Kiinnostavaa lukea täältä missä ammateissa ja tehtävissä ollaan tänään varmoja paikoista.
Ap
Olen kunnallisessa laitoksessa vakituisessa työsuhteessa. Jos yksikköni jostain syystä päätettäisiin lakkauttaa, olisi edessä siirto johonkin toiseen yksikköön. Alalla on niin paljon määräaikaisia työntekijöitä, sekä myös eläkeikää lähestyviä, että ensisijaisesti säästettäisiin näiden paikkojen täyttämisestä. Jos koko kunnallinen toiminta siirtyisi yksityisen sektorin pyöritettäväksi, luulisin työllistyväni nopeasti uudelleen, sillä minulla on kokemusta alan tehtävistä monipuolisesti suorittavalta tasolta esimiestehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnallisessa laitoksessa vakituisessa työsuhteessa. Jos yksikköni jostain syystä päätettäisiin lakkauttaa, olisi edessä siirto johonkin toiseen yksikköön. Alalla on niin paljon määräaikaisia työntekijöitä, sekä myös eläkeikää lähestyviä, että ensisijaisesti säästettäisiin näiden paikkojen täyttämisestä. Jos koko kunnallinen toiminta siirtyisi yksityisen sektorin pyöritettäväksi, luulisin työllistyväni nopeasti uudelleen, sillä minulla on kokemusta alan tehtävistä monipuolisesti suorittavalta tasolta esimiestehtäviin.
Niin, mutta ne mielummin palkkaisi niitä, joita saisi halvemmalla/ilmaiseksi.
Mummot ei ihan helpolla lopu, sote tosin voi viedä nykyisen ihanan työpaikan, mutta on tässä vielä muutama vuosi.