Miksi sinua ei uhkaa työttömyys?
Lueskelin noita työttönytsketjuja ja kovin tuntuu olevan porukka varmalla pohjalla, että omat työt eivät alta lähde. Olen ollut työttömänä ja päässyt takaisin työelämään. Korkeakoulutus, pitkä kokemus, hyvä cv, asuinpaikka pääkaupunkiseutu, ikä alkaa nelosella. Työnsaanti ei ole itsestäänselvyys näillä parametrina. Hain myös hommia, joihin olisin ollut ylipätevä enkä päässyt edes haastatteluun. Nyt tyytyväisenä töissä.
Mutta kovasti siis edelleen ihmettelen sitä, mistä nämä tuomiopäivän pasuunat tietävät, että eivät tule ikinä jäämään itse ilman töitä?
Kommentit (95)
Opiskelen puheterapeutiksi. Aina löytyy jostain joku kunta jossa ei ole ainuttakaan puheterapeuttia. Uskon että valmistuttuani saan ennemminkin valita monista vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnallisessa laitoksessa vakituisessa työsuhteessa. Jos yksikköni jostain syystä päätettäisiin lakkauttaa, olisi edessä siirto johonkin toiseen yksikköön. Alalla on niin paljon määräaikaisia työntekijöitä, sekä myös eläkeikää lähestyviä, että ensisijaisesti säästettäisiin näiden paikkojen täyttämisestä. Jos koko kunnallinen toiminta siirtyisi yksityisen sektorin pyöritettäväksi, luulisin työllistyväni nopeasti uudelleen, sillä minulla on kokemusta alan tehtävistä monipuolisesti suorittavalta tasolta esimiestehtäviin.
Niin, mutta ne mielummin palkkaisi niitä, joita saisi halvemmalla/ilmaiseksi.
No, eipä tätä hommaa juuri halvemmalla voi enää tehdä...
Ikävä kyllä voi, halvemmalla ja huonommilla työehdoilla.
Ja minä en voisi ottaa vastaan työtä halvemmalla ja huonommilla työehdoilla, koska...?
Lääkärit tekee enemmän itsareita kuin hammaslääkärit. Mutta sehän vain parantaa muiden samalla alalla olevien työllisyyttä.
Tuo on tosiaan yleinen harha vielä tänä päivänäkin, että pisimpään ollut saisi jäädä. Moni on saanut karvaasti kokea, että ei se menekään niin, vaikka ovat luulleet. Ei tartte kuin vähän yhdistellä ja muuttaa toimenkuvia, vaatia ehkä tiettyä tuoreempaa tutkintoa tai muuta osaamista, mitä nuoremmilla on ja näillä verukkeilla vanhemmat ja kalliimmat pistetään pois. Tiedän tapauksia, joissa porukat ovat kuvitelleet, että nuoremmat lähtevät, mutta niin ei käykään. Nämä ovat myös pitäneet itseään korvaamattomina osaajina, mutta ei se olekaan mennyt ihan niin. Täytyy sanoa, että itsekin tiedän entiseltä työpaikalta 30 vuotta samassa työpaikassa olleen, pari kertaa tehtävää vaihtaneen, joka mielestäni on firman tehottomin tyyppi, kun ei ole yhtään päivittänyt osaamistaan oma-alotteisesti, kuten kaikki muut ovat tehneet. Ainakin kerran se tehtävä on vaihdettu juuri siksi, että osaaminen ei ole riittänyt.
Olen puheterapeutti. Valmistuin joulukuussa ja allekirjoitin työsopimuksen jo 8kk ennen valmistumistani. Useampaan paikkaan olisin päässyt ja niistä valitsin parhaimman. En keksi mitään syytä miksi työttömyys uhkaisi minua.
Vierailija kirjoitti:
Olen puheterapeutti. Valmistuin joulukuussa ja allekirjoitin työsopimuksen jo 8kk ennen valmistumistani. Useampaan paikkaan olisin päässyt ja niistä valitsin parhaimman. En keksi mitään syytä miksi työttömyys uhkaisi minua.
Olet ilmeisesti viimeinen koulutettu puheterapeutti joten onnittelut siitä.Työpaikkasi on sinetöity ja palkkaa tulee joka vuosi lisää.Ja sitten se ei mennytkään sillai..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miespuolinen lähihoitaja, joka asuu pääkaupunkiseudulla ja on hyvä työssään.
Lähärilogiikkaa, jos on hyvä työssään niin ei irtisanomiset uhkaa.
Ymmärrän että ottaa päähän ja rankasti kun on opiskellut jonkun huuhaa yliopisto tutkinnon jolla ei yksinkertaisesti tee mitään ja lähäreillä pyyhkii hyvin ja tienaavat vieläpä paremmin. Jaxuhali ❤️
T. Ei se lähäri vaan yks suuhygienisti jolla myös töitä riittää 🙂
Lähärit tienaa...eiköhän lähäreillä ole se pienin palkka organisaatiossa, on sitten kyse sairaalasta, terveyskeskusesta, lastentarhasta ti vanhustenhoidosta. Tietysti jos vertailukohta on (korkeakoulutettu) työtän , lähäri varmaan tienaa enemmän.
Olen käynyt perushoitajakoulutuksen 80-luvulla (oli ensin apuhoitaja, sitten perushoitaja, sitten lähihoitaja). Tuosta tienaamisesta sen verran, että pitkällä tähtäimellä kun ajattelee, että minäkin ehdin olla työelämässä n. 45 vuotta lukuun ottamatta kahta äitiyslomaa, voi sanoa, että on elantonsa tienannut. Tällä hetkellä vuosiansiot oli esim. viime vuodelta 47 000 ja kyllä sillä ihan hyvin tulee toimeen. Toki se ei mitään hirveän isoa tienaamista ole, mutta kun elää tulojen mukaan, on saatu talo maksettua ja lapset tuettua maailmalle ja säästöönkin on jäänyt vanhuutta varten.
Ja ei, en usko, että jään työttömäksi. Joskus toivoo kyllä, että voisi jäädäkin kuusikymppisenä työttömäksi, mutta oletettavasti näin ei pääse tapahtumaan, koska hoitajista on koko ajan pula. Itse olisin valmis kyllä elämään 5 viimeistä vuotta jollakin työttömyyskorvauksella ennen eläkettä
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan työttömyys uhkaa, mutta julkiselta puolelta voi jossain vaiheessa oikeasti loppua rahat ja tili ei tule enää ajallaan.
Kaikki opettajat, hoitajat ja lääkärit on siinä mielessä samassa veneessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti viimeinen koulutettu puheterapeutti joten onnittelut siitä.Työpaikkasi on sinetöity ja palkkaa tulee joka vuosi lisää.Ja sitten se ei mennytkään sillai..
Tällä hetkellä puheterapeutit listataan mm. ammattikuntiin, joiden työ on vähiten uhattuna, ja joista on eniten pulaa. Työttömyys on 0%. Puheterapeutteja myös koulutetaan vähemmän kuin mitä tarvetta on, ja koulutus kestää 5 vuotta joten uusien työntekijöiden tulo työmarkkinoille kestää. Aina voi rahat loppua mutta kyllä silti väitän että puheterapeuttien työ on parhaiten turvattu lääkäreiden, hammaslääkäreiden, farmaseuttien yms. ohella.
Olen puheterapeuttiopiskelija (viesti nro 82) ja kun joku mainitsi kuntien taloustilanteen niin puheterapeutteja työllistyy paljon myös yksityiselle sekä yrittäjiksi. Meille on yliopistolle tullut jo monesti yksityiset kuntoutuslaitokset yms. kosiskelemaan.
Asun ulkomailla, maassa jossa taloudelline tilanne on Suomea huomattavasti parempi sekä olen hyvä ammatissani..
Vierailija kirjoitti:
Olen työpaikkani luottamusmies, olen viimeinen joka voi saada kenkää. Joten mulla on varma työpaikka, paitsi ehkä sitten jos firma menisi nurin, mikä on todella epätodennäköistä.
Niin paitsi sitten, kun sua ei enää valitakaan luottamusmieheksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyville kirjanpitäjille/talouspäälliköille löytyy kyllä töitä pk-seudulla.
...ja Virosta....
http://www.tallinna24.ee/artikkeli/312076-posti-vie-kirjanpitoa-tallinn…
Siinä vaiheessa, kun nuo osaavat tehdä Suomen verolakien mukaiset vähennykset, tulkinnat ja jaksotukset ja tilinpäätökset ja veroilmoitukset, voin ihan hyvillä mielin jäädä pois töistä ja elää työkkärillä ja säästöillä.
Mun äitini on Suomessa kirjanpitäjänä, Virossa opiskellut ja tänne muuttanut. Kunnalla töissä, ja oikein hyvin taitaa Suomen verolait. Ei ne niin haastavia ole, etteikö nopeasti oppisi.
Työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei "pelkoa" duuneista!
Puheterapeuteista on tosiaan pulaa, olen kuullut kanssa. Mikä on palkkataso ja pidätkö työstäsi?