Miksi sinua ei uhkaa työttömyys?
Lueskelin noita työttönytsketjuja ja kovin tuntuu olevan porukka varmalla pohjalla, että omat työt eivät alta lähde. Olen ollut työttömänä ja päässyt takaisin työelämään. Korkeakoulutus, pitkä kokemus, hyvä cv, asuinpaikka pääkaupunkiseutu, ikä alkaa nelosella. Työnsaanti ei ole itsestäänselvyys näillä parametrina. Hain myös hommia, joihin olisin ollut ylipätevä enkä päässyt edes haastatteluun. Nyt tyytyväisenä töissä.
Mutta kovasti siis edelleen ihmettelen sitä, mistä nämä tuomiopäivän pasuunat tietävät, että eivät tule ikinä jäämään itse ilman töitä?
Kommentit (95)
Teen työtä, jonka ansiosta ihmisiä irtisanotaan. Juuri nyt on työn alla kokonaisuus, jonka ansiosta ensi vuonna lakkautetaan valtiolla noin 100 - 200 maksatustehtävissä olevan virkaa. Seuraavana vuonna sitten irtsisanotaan lisää. Tämän ansiosta maksatuksesn vastuu siirtyy entistä enemmän maksatuksen hakijan montolle ja jos ei osaa täyttää lomakkeita, jää rahat saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua uhkaa, olen media-alalla. Vaihtuva elämäntilanne ei vaan muuta perusarvojani. Olen täysin sinut sen kanssa, että jos jään työttömäksi niin eipä sitten paljoa enää törsäillä. Olen ottanut tämän huomioon myös asuntoa ostaessani, sillä en ottanut kohtuutonta lainaa näin epävarmassa tilaneessa ja yritin panostaa asuntoon joka on myös helposti myytävissä.
Ajattelin, että voisin opiskella jotain jos jään työttömäksi. Jos pääsen täysipäiväiseksi opiskelijaksi niin tukeni on vielä pienempi kuin työttömän, mutta niin se vaan valitettavasti menee tässä maassa. Te ketkä olette työttömiä tai pelkäätte työttömyyttä voitte ajatella että voisi mennä vielä paljon huonomminkin: saattaisitte olla opiskelijoita, huuu!! Opiskelu kuitenkin maksaa itsensä takaisin ja on aina hienoa päästä oppimaan uusia asioita.
Ainakaan viime vuonna ja en jälkeen valmistuneet eivät niin vain vaihda alaa, koska tukia ei saa enää. En tiedä, saavatko sitä ennen tutkinnon suorittaneetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miespuolinen lähihoitaja, joka asuu pääkaupunkiseudulla ja on hyvä työssään.
Lähärilogiikkaa, jos on hyvä työssään niin ei irtisanomiset uhkaa.
Ymmärrän että ottaa päähän ja rankasti kun on opiskellut jonkun huuhaa yliopisto tutkinnon jolla ei yksinkertaisesti tee mitään ja lähäreillä pyyhkii hyvin ja tienaavat vieläpä paremmin. Jaxuhali ❤️
T. Ei se lähäri vaan yks suuhygienisti jolla myös töitä riittää 🙂
Eipä se ole kiellettyä opiskella lisäksi lähäriksi tai suuhygienistiksi. Kivahan se on osata montaa asiaa ja että on mahdollisuus tehdä montaa erilaista työtä elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja teen työni hyvin. Kouluani ei olla lakkauttamassa.
Työpaikkasi säilymisen kannalta on yksi lysti teetkö työsi hyvin vai et. Suojatyöpaikoista ei saa potkuja.
Pitääkö kaikkien suomalaisten miettiä sitä, että nyt lähtee työt alta? Vai mikä on toiveesi ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miespuolinen lähihoitaja, joka asuu pääkaupunkiseudulla ja on hyvä työssään.
Ymmärrän että ottaa päähän ja rankasti kun on opiskellut jonkun huuhaa yliopisto tutkinnon jolla ei yksinkertaisesti tee mitään ja lähäreillä pyyhkii hyvin ja tienaavat vieläpä paremmin. Jaxuhali ❤️
Lähärit tienaa...eiköhän lähäreillä ole se pienin palkka organisaatiossa, on sitten kyse sairaalasta, terveyskeskusesta, lastentarhasta ti vanhustenhoidosta. Tietysti jos vertailukohta on (korkeakoulutettu) työtän , lähäri varmaan tienaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja teen työni hyvin. Kouluani ei olla lakkauttamassa.
Työpaikkasi säilymisen kannalta on yksi lysti teetkö työsi hyvin vai et. Suojatyöpaikoista ei saa potkuja.
Prööö-ööött!!
Olen Pasilan postikeskuksen nopein postinlajittelija. Sormieni ja aivojeni yhteispeli on taikuutta!
Olen aika varma, pätevä erityisopettaja, virassa nyt ja paikkoja on täälläpäin auki tosi paljon.
Ei uhkaa, koska olen jo pitkään ollut työtön.
t. pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miespuoliset lähihoitajat työllistyvät helposti.
Koska olen huippujoustava. Tykkään muuttaa, nähdä ja kokea uusia ympyröitä. Voin muuttaa työn perässä lähes minne vaan, ulkomaita myöten. Oman alan työt on tietysti etusijalla, mutta oma-alani on todella laaja-alainen ja epämääräinen: on hyvin mahdollista käyttää luovuutta siihen, missä omaa osaamista voi hyödyntää. Olen täysin avoin myös ei-oman alan töille. On ns. upotettu kädet paskaan, naama kauhusta kalpeana - ja opittu paljon uutta, kieliä ja muita taitoja. Siitä tiedän, että pärjään kyllä pahan näköisissäkin raoissa ja uskallan tulevaisuudessakin lähteä. Kaikki on mahdollista siksikin kun ei ole sitoumuksia. Ei lapsia, ei omistusasuntoa, ei lemmikkejä. Sisarukset ja kaverit hankkii ne puolestani ja minä saan siitä osakseni nauttia. Lemmikeistä ja lapsista siis. Parisuhde on, mutta partneri on yhtä seikkailunhaluinen kuin minä, eikä ole juurtuvaa sorttia.
Tietenkin jokaisen pitäisi myös voida juurtua ja rakentaa ympärilleen pysyvämpi elinpiiri, ja nauttia silti turvatusta työelämästä. Nykymaailma kuitenkin suosii minunlaisiani. Yhteiskunnan kannaltahan se ei ole hyvä, että varallisuuden rakentaminen on tehty riskialttiiksi. Mutta minkäs teet.
Olen IT alan asiantuntijana alalla jossa järjestelmiä uusitaan isolla kädellä seuraavien vuosien aikana. Meitä ei ole kovin montaa suomessa jotka osaavat tämän toimialan järjestelmät. Joten en usko jääväni ilman työtä ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen.
Ei uhkaa työttömyys koska ihmiset edelleen pitää karieksen lapseen tarttumisen varomista hysteerisenä nipotuksena. T: hammaslääkäri
Vierailija kirjoitti:
Olen IT alan asiantuntijana alalla jossa järjestelmiä uusitaan isolla kädellä seuraavien vuosien aikana. Meitä ei ole kovin montaa suomessa jotka osaavat tämän toimialan järjestelmät. Joten en usko jääväni ilman työtä ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen.
Äkkiäkös ne opettelee.
Noin puolet tähän vastanneista tulee joutumaan työttömäksi jossain vaiheessa elämäänsä. Osalla ei enää terveys kestä entistä työtä. Kouluja on lakkautettu yllättävistäkin paikoista. Opetussuunnitelmat muuttuvat. Erityisoppilaita integroidaan yhä enemmän. It-alan porukkaa, pätevää, tulee keski-Euroopasta. Ruotsiin on itä-Eurooppalaiset jo perustaneet halvempia hl-keskuksia ja Suomessakin olen käynyt jonkun "Natalian" vastaanotolla isommassa keskuksessa. Hän oli ihan pätevä, osaava ja halvempi kuin yleensä yksityinen.
Parhaana pidän miespuolisen lähihoitajan tilannetta, jos hänellä terveys kestää. Tunnen tai tiedän muutaman miespuolisen lähihoitajan, mutta heitä en yhtään työtöntä, vaan kaikilla vakipaikat. Kaikilla muilla on sellaiset alat, että tiedän jonkun työttömän alalta. Tosin sen, jolla työväline on lp-lihakset, kollegoida en tunne yhtään. Mutta sekin on uskoakseni ammatti, jossa taantuman tullen asiakkaita on vähemmän kuin nousukaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiäkös ne opettelee.
Niinkö luulet? Miksihän meitä sitten on vain muutamia? Olemme onnekas joukko eli olemme alusta saakka päässeet rauhassa askel askeleelta opettelemaan asiat. Oppiminen on vienyt vuosia. Nyt kun joku uusi tulee mukaan niin hänellä on valtava määrä opeteltavaa ja on vaikea päästä asioihin sisälle. Kestää vuosia ennen kuin uusi osaa sanoa asioihin yhtään mitään.
Itse pelkään todellakin. Korkeakoulutus, 42v ikää, työkokemusta yli 15v... Yksikkö lakkautetaan syksyllä ja olen aloittanut työnhaun... En pääse edes haastatteluihin, hakijoita n.80 joka paikkaan 😞 Syksyllä odottanee taas työttömyys ( vuosi sitten jäin työttömäksi ja olin onnekas kun työllistyisivät vain 3 kk:ssa, nyt ollaan samassa tilanteessa jälleen 😔)