Hesarissa juttu kannustinloukuista
Siinä todettiin että yhden lapsen yksinhuoltajan ei kannata taloudellisesti ottaa alle 2600€ palkkaa vastaavaa työtä vastaan.
Minulla on kaksi huollettavaa ja olen töissä 2400€ kuukausipalkalla, josta käteen jää 1700 verojen jälkeen.
Olenko siis tyhmä?
Yh
Kommentit (44)
Palkassa on se hyvä puoli, että sen käytöstä ei tarvitse tehdä tiliä kenellekään. Minua kauhistuttaa ajatuskin, että joku syynäisi tiliotteeni ja kyselisi, mikäs se tuollainen osto on.
En kyllä ymmärrä tuollaisia esimerkkejä, ei ne kuitenkaan osu oikeaan. Samalla tavalla listaukset keskimääräisistä palkoista, aina menee metsään.
Kääk. Olen tehnyt viimeiset kuusi vuotta töitä 2750 brutolla. Yksi lapsi ja yh. Tyhmä oon.
Kerryttääkö tuilla eläminen eläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Palkassa on se hyvä puoli, että sen käytöstä ei tarvitse tehdä tiliä kenellekään. Minua kauhistuttaa ajatuskin, että joku syynäisi tiliotteeni ja kyselisi, mikäs se tuollainen osto on.
.
No en minä maksaisikaan kortilla, vaan käyttäisin käteistä.
Olet, koska luet Hesarista jutun, et suhteuta sitä yhtään mihinkään vaan vertaat suoraan itseesi eikä tilanteesi ole edes sama kuin haastatellulla ihmisellä.
Minä olen ollut kahden lapsen yh:na ihan tyytyväisenä pienipalkkaisessa työssä, koska elimme sillä palkalla kuitenkin ihan tyydyttävästi. Toisten tilanteet eivät kiinnosta minua, heillä on oikeus päättää omasta elämästään. Tosin viisasta voisi olla antamatta haastatteluja rahatilanteestaan, tuokaan tuskin oli kenenkään etu julkaista. Tai olihan se jonkinlaista mielipidemuokkausta, tyhmät uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku urpo oikeasti, että tulevat sukupolvet näiden suurten ikäluokkien jälkeen tulevat saamaan mitään eläkkeitä??!
Sallikaa minun nauraa.
Jutussa oli merkittävä puute. Siinä ei mainittu mitään vammaisten kannustinloukusta.
Vaikka työpaikka olisikin tiedossa, työkyvyttömyyseläkettä saavan työllistymisen voi estää kannustinloukku: ansiosuhteista työtä ei kannata ottaa vastaan eikä työpanosta lisätä, jos kuukausipalkka on 743–1 700 euroa. Vähimmäistyökyvyttömyyseläkettä saavilla eläke leikkaantuu kerralla pois palkan ylittäessä 743 euroa kuukaudessa. Työnteko kannattaa vain, jos ansaitsee joko alle 743 euroa tai yli 1700 euroa kuussa.
Asiaa on yrittänyt nostaa esille ainakin VATES-säätiön ekonomisti Harri Hietala, esim. tässä:
http://www.aspasaatio.fi/fi/suuntaaja/suuntaaja-12014/vammaisten-ja-osa…
Vierailija kirjoitti:
Kuka alle 50v muutenkaan uskoo, että palkastaan vähennetyistä eläkemaksuista pääsee ikinä itse hyötymään?
Tyhmä kuvittelee että on viisaampaa elää tuilla. Viimeistään eläkkeellä tulee tuntemaan sen että on elänyt tuilla.
Ja eiköhän jokainen ole sen ymmärtänyt että nuo liian suuret tuet pienenevät vähitellen. Ei vain ole varaa siihen että ihminen ikäänkuin voisi tehdä valinnan tukien ja työn välillä (jos siis saisi töitäkin) riippuen siitä kumpi "kannattaa". Sellainen yhteiskunta on mätä ja menee konkkaan jos jotain ei tehdä.
Kysyin vaan yksinkertaisesti että kerryttääkö tuilla eläminen eläkettä, en tilannut mitään tietoiskua eläkevajeesta tai suurista ikäluokista. Koita vähän rauhotttua, käy vaikka kävelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin vaan yksinkertaisesti että kerryttääkö tuilla eläminen eläkettä, en tilannut mitään tietoiskua eläkevajeesta tai suurista ikäluokista. Koita vähän rauhotttua, käy vaikka kävelyllä.
Saattaa kerryttää. Eläkesäästäminen tai sijoitus.
Viisas ihminen osaa katsoa asioita pitkällä ajalla. Teet siis viisaasti. Saat työkokemusta, rytmin elämääsi ja työtuloa, jonka saat käyttää siten kuin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Viisas ihminen osaa katsoa asioita pitkällä ajalla. Teet siis viisaasti. Saat työkokemusta, rytmin elämääsi ja työtuloa, jonka saat käyttää siten kuin haluat.
Niinpä. Kuka luulee, että se yh saisi kotona odottelemalla parempipalkkaista työtä ikinä. Pelkän sen hetkisen palkan vertailu sen hetkisiin potentiaalisiin tukiin on äärettömän lyhytnäköistä.
Minulla on tilanne, jossa saan suunnilleen saman työssä tai tuilla. Olen valinnut työn ja luulen, että näin tekee melkein kaikki täyspäiset. Se helpottaa kaikkea sosiaalista kanssakäymistä, tuo sisältöä ja mielekkyyttä elämään. Toisaalta työkokemusta kertyy koko ajan, joten tulevaisuudessa cv:n esittely on helpompaa, jos pyrin paremmin palkattuhin töihin.
Et ole tyhmä, vaan sinulla on arvot kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku urpo oikeasti, että tulevat sukupolvet näiden suurten ikäluokkien jälkeen tulevat saamaan mitään eläkkeitä??!
Sallikaa minun nauraa.
Perustelehan nyt meille, miksi eivät saisi? Tämä myytti kiertää mielestään tiedostavien ihmisten parissa, mutta kun olen yrittänyt tivata perusteluja, niin eipä ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sallikaa minun nauraa.Perustelehan nyt meille, miksi eivät saisi? Tämä myytti kiertää mielestään tiedostavien ihmisten parissa, mutta kun olen yrittänyt tivata perusteluja, niin eipä ole tullut.
Ihmettelen kanssa samaa. Ihan kuin joku maailmanloppu olisi ihan nurkan takana. Tai sit kyseessä on jotkut sijoitusfirmojen trollit. Samanlaista skeidaa siellä heittävät.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Kysy Kelasta vaikka huomenna. Luulen, ettei työmarkkinatuesta kerry eläkettä tainainakin hyvin minimaalisesti. Opiskeluajalta nykyääm kertyy vähän, ennen ei. Uskon sitä paitsi, että tulevaisuudessakin maksetaan eläkkeitä. Nämä pelottelijat on katkeria nihilistejä, jotka ei usko mihinkään. Kaikkein vähiten haluavat mukaan päätöksentekoon. Työpaikkaan liittyy muutakin: on työterveyshuolto, sosiaaliset suhteet ja päiväaikataulu selkeä. Ongelmana kannustinloukuissa on oikeastaan asumisen hinta. Verotus leikkas palkasta niin ison osan, että asunmisen kustannukset nousevat liian korkeiksi. Ratkaisu ei ole asumistuen nosto, vaan vuokria-asuntojen rakentaminen ja vuokrien lasku. Esim maakuntakaupungissa Itä-Suomessa viisi vuotta vanhassa talossa kolmio 65 neliötä lähiössä maksaa lähes 800 euroa! Kyseessä kaupungin vuokra-asuntoyhtiö. Siis kuntien asuntoyhtlöt rakentavat liian kalliille tonteille ja vielä asuntosaunoilla. Nämä hinnat eivät taas sovi asunistuen eikä sossun normeihin. Halvat kämpät ovat taas kosteusvaurioisia ja sisäilmaongelmia täynnä. Köyhien asukkaiden pitäö siis pakosti muuttaa niihin terveyden menon uhalla, ja ei saa asumistukea tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tilanne, jossa saan suunnilleen saman työssä tai tuilla. Olen valinnut työn ja luulen, että näin tekee melkein kaikki täyspäiset. Se helpottaa kaikkea sosiaalista kanssakäymistä, tuo sisältöä ja mielekkyyttä elämään. Toisaalta työkokemusta kertyy koko ajan, joten tulevaisuudessa cv:n esittely on helpompaa, jos pyrin paremmin palkattuhin töihin.
Ei kaikilla ole mahdollisuus "valita työtä". Luulen, että jokainen ottaisi vakituisen työn vastaan, ennen tuilla elämistä, jos olisi se työ mahdollista saada.
Harvinaisen.