Ateismi johtuu ihmisen alhaisesta tietoisuudesta
Kerrottakoon tähän heti, että en ole uskovainen, vaan agnostikko. Minulle on oikeastaan yhdentekevää onko "jumalaa" olemassa. Olen itsedtäni kuitenkin huomannut, että silloin kun tietoisuuteni taso on alhaisimmillaan, esim aamuisin tai hieman väsyneenä tai nälkäisenä, en näe yhtään syytä epäillä jumalan olevan kaiken takana. Olemassaolomme tuntuu siis aivan luonnolliselta.
Mutta kun oloni on virkeä (sekä henkisesti että fyysisesti) näen maailman usein ikään kuin laajakuvaperspektiivissä, minut valtaa tunne ettei olemassaolomme voi olla mahdollista ilman jotakin korkeampaa voimaa, jota emme ole vielä kunnolla havainneet. Toisin sanoen heikkoina tietoisuuden hetkinä minulla ei riitä edes mielikuvitusta kuvitellakseni edes mahdollista jumalaa, kun taas niinä selkeinä hetkinä se ajatus tuntuu luonnolliselta. Olen aina ollut sitä mieltä että ihmksten mielikuvitus on keskimäärin aika heikko, tämä pätee myös älykkäisiin ihmisiin. Einstein oli itse asiassa poikkeuksellinen, hän oli tiedemieheksi hyvin luova, herkkä ja intuitiivinen. Ehkä hän ei siksi ollutkaan ateisti?
Pelkästään keskustelu tästä aiheesta todistaa ihmisten olemattoman mielikuvituksen. Useimmat eivät edes kykene kuvittelemaan muuta jumalaa kuin Jeesusta ja ateistit vetoavatkin usein Raamattuun, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa (elleivät kritityt satu olemaan oikeassa).
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Totta. Älykkyys on kykyä abstraktiin ajatteluun. Ateistit perustavat ajattelunsa konkretiaan. Mitään hienoa siinä ei ole että puuttuu kyky ymmärtää näkymättömiä asioita kuten symbolismia ynnä muuta, joita nämä konkreettiset palikka-ajattelijat eivät myöskään yleensä ymmärrä.
Tarkoittanet näkymättömillä asioilla olemattomia asioita. Ne ovat kuule eri asioita.
Olipa höhlä heitto, että ateistit eivät kykenisi abstraktiin ajatteluun. Vai onko abstrakti ajattelu mielestäsi sama asia kuin perusteeton uskomus?
Uskovaiset tosissaan näyttävät pitävänsä itseään jonkinlaisina ylivertaisina ajattelijoina uskonnottomiin nähden. Sitä se indoktrinaatio teettää.
Melkein kaikissa yhteiskunnissa tässä maailmassa on Jumala jossain muodossa. Maksetaan veroja, palkataan Jumalan Jumala "palvelijoita", noudatetaan rituaaleja, kuten häät ja hautajaiset. Kaipa tuo on uskomista jos mikä, vaikkei se arkielämässä juuri näkyisikään.
Ap:n alhainen tietoisuus johtuu indoktrinaatiosta.
Ei Einstein ollut mikään uskovainen. Ap höpisee ihan joutavia.
Satuja ja tarinoita ei oo hyvä uskoa.