Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet matkustajatietorekisteristä, joka kerää ja lähettää tiedot sinusta poliisille aina lentäessäsi

Vierailija
16.04.2016 |

http://nyt.fi/a1460773791719?ref=tf_iHSisboksi-artikkeli&utm_campaign=t…

Mitä mieltä? Eli lentoyhtiöt joutuvat luovuttamaan kaikki matkustajien tiedot lähtö- ja kohdemaan poliisille.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ainakaan haittaa.

Vierailija
2/33 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisillä reissuilla lentelen. Ei mitään väliä.

Vierailija
4/33 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoja käytetään terrorismin ehkäisyn LISÄKSI muiden rikosten ehkäisyyn, esim tietokoneisiin liittyvään rikollisuuteen. Kuten uutisessa mainitaan, kaikki liittyy tietokoneisiin.

AP

Vierailija
5/33 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä asia kaikin puolin. Ei ole mitään salattavaa minulla. Haluan pysyä turvassa terroristeilta. Euroopankin on syytä skarpata tässä asiassa.

Vierailija
6/33 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä asia kaikin puolin. Ei ole mitään salattavaa minulla. Haluan pysyä turvassa terroristeilta. Euroopankin on syytä skarpata tässä asiassa.

Vierailija
7/33 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu Euroopassa ehkä max 5 terroristiä on menossa tekemään hyökkäystä ja sen takia 900 000 000 miljoonan matkustajan tiedot kerätään. Järjestelmä ei voi erottaa kuka aikoo tehdä pahojaan ja aiheuttaa sen että väärinkäsityksiä syntyy ja paljon!

Vierailija
8/33 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu Euroopassa ehkä max 5 terroristiä on menossa tekemään hyökkäystä ja sen takia 900 000 000 miljoonan matkustajan tiedot kerätään. Järjestelmä ei voi erottaa kuka aikoo tehdä pahojaan ja aiheuttaa sen että väärinkäsityksiä syntyy ja paljon!

Hyvä jos ne viis terroristia saadaan kiinni. Todennäköisyys väärinymmärrykselle minun matkani suhteen lienee jokseenkin nolla, joten siitä vaan. Ja tietokoneitakaan en salakuljeta enkä hakkeroi enkä edes lataa laittomia elokuvia.

Vierailija
9/33 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää nämä "mulla ei ole mitään salattavaa" perustelut sille, että asialla ei olisi mitään merkitystä. Tai, että tietoja käytetään vain vakavien rikosten selvittämiseen.

Haluaisitteko poliisin kameravalvonnan kotiinne, koska ettehän te ole mitään rikollisia, eikä teillä ole mitään salattavaa - ja tietojahan käytettäisiin vain, jos tapahtuisi joku rikos.

Ei kiitos. Ei lisää valvontaa, eikä automaattisia algoritmeja, jotka erottavat ehkä jonkun rikollisen, mutta taatusti monta täysin viatonta lentomatkustajaa.

Vierailija
10/33 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää nämä "mulla ei ole mitään salattavaa" perustelut sille, että asialla ei olisi mitään merkitystä. Tai, että tietoja käytetään vain vakavien rikosten selvittämiseen.

Haluaisitteko poliisin kameravalvonnan kotiinne, koska ettehän te ole mitään rikollisia, eikä teillä ole mitään salattavaa - ja tietojahan käytettäisiin vain, jos tapahtuisi joku rikos.

Ei kiitos. Ei lisää valvontaa, eikä automaattisia algoritmeja, jotka erottavat ehkä jonkun rikollisen, mutta taatusti monta täysin viatonta lentomatkustajaa.

Nimenomaan näin! Olen samaa mieltä. Ja kun tämä alkaa, vauhti vaan kiihtyy kun erilaisia järjestelmit luodaan. Tuntuu että ihmiset ei mieti järjellä, mietitään vaan omaa napaa ja sitä vuosittaista espanjan reissua..

11/33 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enitenhän kaikissa verkossa olevissa viranomaisrekistereissä häiritsee, että milloin aletaan yhdistämään niitä ja luomaan mm. Kanta ja muiden nettitietojen avulla henkilöistä profiileja. Yksittäiset matkustajatiedot lienevät kuitenkin aika selviä, kunhan muita tietoja ei jaeta.

Jo nyt lentokentillä osa matkustajista valitaan turvatarkastuksiin profiloinnin pohjalta. Kun se tapahtuu subjektiivisen sen hetken arvion pohjalta tai olemassaolevan rikosrekisterin vuoksi, se on minusta Ok.

En kuitenkaan usko, että joka puolella kunnioitettaisiin rekisteritietojen kasvaessa yksityisyyttä ja hyviä profilointimekanismeja voidaan helposti perustella yhdellä tai volyymien kohdalla useammalla onnistumisella. Samalla siitä saattaa seurata, että yhtä onnistumista kohden sata muuta vastaavan profiilin saaneesta jää ilman aihetta vaikka ilman viisumia. Tai se profiili aiheuttaa haittaa viranomaisissa, josta rekisteröity ei tiedä itse mitään.

12/33 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois jos poliisi tutkis teidän anuksenkin, kun eihän teillä ole mitään salattavaa? Ne tunnistimetkaan kun ei löydä pommia jos sen tunkee perseeseensä.

13/33 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammanpoika kirjoitti:

Miten ois jos poliisi tutkis teidän anuksenkin, kun eihän teillä ole mitään salattavaa? Ne tunnistimetkaan kun ei löydä pommia jos sen tunkee perseeseensä.

Kyllähän ne joillain lentokentillä näkeekin sen anuksesi halutessaan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Backscatter_X-ray

Vierailija
14/33 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammanpoika kirjoitti:

Miten ois jos poliisi tutkis teidän anuksenkin

Tykkäisin!

Vierailija
15/33 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos. Ei lisää valvontaa, eikä automaattisia algoritmeja, jotka erottavat ehkä jonkun rikollisen

Miksi ei? Eikö se ole hyvä asia jos joku rikollinen jää kiinni?

Vierailija
16/33 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bautismo de Fuego kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos. Ei lisää valvontaa, eikä automaattisia algoritmeja, jotka erottavat ehkä jonkun rikollisen

Miksi ei? Eikö se ole hyvä asia jos joku rikollinen jää kiinni?

Tietysti on hyvä, jos joku rikollinen jää kiinni. 

Rikollisia ei kuitenkaan pidä saada kiinni hinnalla, millä hyvänsä. Joskus joku on sanonut,  "on parempi, että tuhat syyllistä kulkee vapaana, kuin että on yksikin syytön tuomittuna"

Rikollisia saataisiin kiinni myös niin, että poliisi perustaisi kaduille tarkastuspisteitä, joissa jokaisen ohi kulkijan henkilöllisyys ja taustat tarkastettaisiin. Poliisi voisi myös tehdä kotitarkastuksia ja pidättää ihmisiä määräämättömäksi ajaksi - tutkinnallisista syistä, jotta rikolliset tai sellaisiksi epäillyt saataisiin kiinni. 

"koska eihän meillä, jotka emme ole tehneet mitään, ei ole mitään salattavaa, eikä se meitä haittaa" ja "pitäähän rikolliset saada kiinni"

Tuollaisia valtiota on ollut ja edelleen on. Enkä halua, että minun Euroopasta tulee yhtään enempää poliisin ja turvallisuusviranomaisten mielivallan vapaa temmellyskenttä, kuin se jo nyt on.

Vierailija
17/33 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis johan poliisi ja tulli nytkin profiloi rajanylittäviä laiva-, lento ja junamatkustajia. Saavat listat yhtiöistä.

Vierailija
18/33 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö mm selaimet ja esim FB sekä pari muutakin ohjelmaa varmasti tietää missä päin maailmaa olette milloinkin kun teillä on sijainti päällä. Ja osa vielä jakaa ihan avoimesti netissä tietoa itsestään. Nämä samat puljut yhdistelevät kaikkia teidän tietojanne aika monella tavalla, ja tietävät teistä todella paljon. Tästä syystä joku yhteinen matkustajarekisteri ei ole kovin kummoinen tietolähde.

Vierailija
19/33 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis johan poliisi ja tulli nytkin profiloi rajanylittäviä laiva-, lento ja junamatkustajia. Saavat listat yhtiöistä.

unohdin listasta rajavartiolaitoksen. Tämähän on ollut normaalia toimintaa jo vuosikausi ainakin Suomessa. Poliisi tosin sai oikeudet matkustajien profilointin vasta viime vuonna.

Kyllä teidän tiedot käyvät niin Suomen kuin kohdemaankin analysointiohjelmien läpi kun ulkomaille ja takaisin kuljette. Riippuu tietysti millä välineellä ja mistä kohtaa rajan ylittää ja vielä minkä rajan. Turha kuvitella että tietoja ei kerätä tai analysoidaa.

Alla oleva uutinen on vuodelta 2015. 

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/poliisi-paasee-kasiksi-matk…

"Eduskunta hyväksyi loppuvuodesta lakiesityksen, jossa poliisille haluttiin antaa pääsy maa-, meri- ja ilmaliikenteen matkustajarekistereihin. Aiemmin pääsy oli vain Tullilla ja Rajavartiolaitoksella. "

Vierailija
20/33 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

öö mm selaimet ja esim FB sekä pari muutakin ohjelmaa varmasti tietää missä päin maailmaa olette milloinkin kun teillä on sijainti päällä. Ja osa vielä jakaa ihan avoimesti netissä tietoa itsestään. Nämä samat puljut yhdistelevät kaikkia teidän tietojanne aika monella tavalla, ja tietävät teistä todella paljon. Tästä syystä joku yhteinen matkustajarekisteri ei ole kovin kummoinen tietolähde.

Tämä =D

Samat Pirkko-Liisat jotka päivittää faceen kaikki menemisensä ja tekemisensä itkevät kun heidän lentämisestään jää merkki rekistereihin.

Myös kotimaisista hotelliyöpymisistä jää aina rekisterimerkintä viranomaisille, on jäänyt vuosikymmeniä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi