Luontonimi tytölle!
Joku raikas luontonimi olisi kiva syksyllä syntyvälle tytölle, ja siksi esim. Ruska on pyörinyt listallani jo jonkun aikaa, mutta toisaalta oon miettinyt onko se vähän liian blääh.. Tsekkasin tän sivuston http://www.etunimet.net/luontonimet/ ja aloin miettimään että onko tässä kaikki vaihtoehdot? Siellä on sekä tyttöjen että poikien nimiä sekaisin, ja kaikista noista en ole edes varma mikä on tytön nimi.. (Sitä paitsi suurin osa noista on ihan kamalia, kuka antaa lapselleen esim. nimen Lukki???? Kuinka sekopäitä vanhemmat oikein on?? Tosin tarkistin väestörekisteristä ja tuota nimeä on annettu oikeasti ihan vaan muutama, 1900-luvun taitteessa ja uudestaan 1980-luvulla. Mutta silti.)
Oisko esim. jotain ulkomaisia luontonimiä mitkä sopis suomalaiseen suuhun? Ei mielellään mitään kukkien nimiä, ne on vähän liian jotenkin.. imeliä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Entäs Vanamo? :)
Ihan pojan nimi!
Ja tulee kokit Vanamo ja Kolmonen mieleen.
Pohdin vielä miehen kanssa, mutta uskon että sekin tykkäisi tuosta Pihla Vellamosta. Myös Usva on ihan hauska, mutta omaan korvaan pikkiriikkisen liian lemmikin nimen kuuloinen. Mun alkuperäinen Ruska on ehkä liian syksymäinen. Eli Pihlalla varmaan mennään! Ei mua haittaa että se on "yleinen", tärkeintä että se on kaunis nimi ja sopii meidän perheelle :)
Ap
Muita lukematta: Niini, Selja, Varpu ja Virpi
Vierailija kirjoitti:
Pohdin vielä miehen kanssa, mutta uskon että sekin tykkäisi tuosta Pihla Vellamosta. Myös Usva on ihan hauska, mutta omaan korvaan pikkiriikkisen liian lemmikin nimen kuuloinen. Mun alkuperäinen Ruska on ehkä liian syksymäinen. Eli Pihlalla varmaan mennään! Ei mua haittaa että se on "yleinen", tärkeintä että se on kaunis nimi ja sopii meidän perheelle :)
Ap
Onhan se hauskaa olla se luokan seitsemäs Pihla.
Pihla on tämän päivän Sari.
Joka toinen on Pihla.
Aavasta tulee mieleen vaan se yksityinen lääkärikeskus..
Marja-Terttu
Kaisla-Sirkka
Floora Pilde
Karva Pilde
Chiquita-Terttu
Malviinasta tulee mieleen jokin ätläkkä teiniviina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onhan se hauskaa olla se luokan seitsemäs Pihla.
Pihla on tämän päivän Sari.
Joka toinen on Pihla.
Minun kouluaikoinani (ala-asteelta lukioon) tunsin viisi muuta joilla oli sama nimi kuin minulla. Kaksi heistä oli jossain vaiheessa samalla luokalla kuin minä, loput rinnakkaisluokilla. Ja minun nimeni oli todella suosittu, annettu 80- ja 90-luvulla yhteensä noin 4000 kertaa. Joten jos samalle luokalle osuu kaksi Pihlaa, niin se on varmaan ihan odotettavissa, mutta että seitsemän? Silloin kyllä puhutaan jo harvinaisen huonosta tuurista.
Ap
Unique Kuura-Aurinko Lumihiutale
Vierailija kirjoitti:
Kaisla ois muuten tosi nätti, mutta tunnen valitettavasti yhden Kaisa-nimisen ihmisen, joka aiheuttaa mussa vaan negatiivisia tunteita.
Pinja ja Pihla on myös hirmu nättejä, eikä se nyt välttämättä haittaa että ovat niin yleisiä. Ja Hilla ja Varpu on kans kauniita!
Meri ja Lilja on ehkä liian "tavallisia" ja Lumi, Taimi ja Vilja taas liian "erikoisia", ei sovi mun suuhun.
Kiitos ehdotuksista! :)
AP
Jos yleisyydellä on väliä, kannatta tarkistaa väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta. Esimerkiksi Lumi on tällä hetkellä huomattavasti tavallisempi nimi kuin Meri (joka ei ole koskaan ollut super suosittu).
Malvina
Flora
Nanna
Pippa
Melita
Kyllä kannattaisi laittaa nimeksi
Carlita.
Ihan vain Carl von Linne'n muistoa kunnioittaakseen.
Linnea on toinen vaihtoehto.
miksi kukaan ei ole sanonut Tuulia .Aurora on myös kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaisla ois muuten tosi nätti, mutta tunnen valitettavasti yhden Kaisa-nimisen ihmisen, joka aiheuttaa mussa vaan negatiivisia tunteita.
Pinja ja Pihla on myös hirmu nättejä, eikä se nyt välttämättä haittaa että ovat niin yleisiä. Ja Hilla ja Varpu on kans kauniita!
Meri ja Lilja on ehkä liian "tavallisia" ja Lumi, Taimi ja Vilja taas liian "erikoisia", ei sovi mun suuhun.
Kiitos ehdotuksista! :)
AP
Jos yleisyydellä on väliä, kannatta tarkistaa väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta. Esimerkiksi Lumi on tällä hetkellä huomattavasti tavallisempi nimi kuin Meri (joka ei ole koskaan ollut super suosittu).
En tarkoita yleisyyttä siinä mielessä että kuinka paljon niitä on annettu, esim. siksi Pihlan yleisyys ei haittaa. En usko että tytön luokalle tulee aikanaan 7 muuta Pihlaa.
Tarkoitin siis vain että Meri assosioituu minulla Mariin ynnä muihin samankaltaisiin nimiin (ja tunnen kaksi Meriä, joten omassa maailmassa se on suht yleinen), kun taas Lumi, Taimi ja Vilja kuulostaa mun korvaan jotenkin.. liian tekemällä tehdyiltä nimiltä, jotenkin lemmikkieläimen nimisiltä. Tunnejuttuja, eri asiat assosioituu eri ihmisillä :)
(Ja Liljan torppasin myös sillä että kukkanimet on omasta mielestä yleisiäja lisäksi kamalan "imeliä" kuten aloitusviestissäkin sanoin.)
Ap
Entäs Vanamo? :)