Apua kasvissyöjät! En vain osaa tehdä hyvää kasvisruokaa
Ilman kermaa ja juustoa. Koko perhe on projektissa mukana, että vähennetään lihan syöntiä. Ensin oli päivä viikosta, nyt kaksi päivää viikosta ja kyllä ne ihan kauheita kermajuustopläjäyksiä on olleet jotka kaikille maistuu.
Nyt teen viikonloppuisin herkkuruokina kasvislasagnea, kasvispizzaa ja kesäkurpitsapihvejä (juustoraastella of course). Kasvissosekeitot onnistuu, niihin tosin on perhe jo kyllästynyt.
Kasviswokit jakaa, suurin osa ei tykkää mausteisista, itsekään en. Minulle riittäisi ruokaan mausteeksi suola, mustapippuri ja yrtit paitsi korianteri.
Olisiko jotain hyviä mietoja reseptejä jotka olisivat lastenkin makuun jota ei tarvisi kyllästää kermalla ja juustolla. Kiitos 😊 👪
Kommentit (73)
Osta joku hyvä kasvisruoka reseptikirja! Mulla on pari, tosi kivoja ja monipuolisia reseptejä.
Googlaa meksikolainen papukeitto. Kerran tein karibialaisen kasviskeiton, tosi mielenkiintonen.
Tee bolognesekastike tummalla soijarouheella tai juurespihvejä? Eka varsinkin todella nopea ja ei ole kermaa, kasvispihvit kätevä varsinkin jos blenderiä käyttää.
Tee kasvis tai tofuwokki vihreellä curryllä, se on mieto tai mausta itse. Kookosmaitoa käytä.
Mun neuvo on, että totutelkaa mausteisiin, jos ette ole jotain yliherkkiä. En itsekään ennen matkustelua tykännyt mausteisesta tai tulisesta ruoasta, mutta ulkomailla oli pakko opetella tykkäämään. Intialainen ja aasialainen kasvisruoka on ihan parasta :)
Jos lapsesi aikovat matkustella isompina, teet heille palveluksen jos totutat eri makuihin jo kotona. Suomalainen ruoka on mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa meksikolainen papukeitto. Kerran tein karibialaisen kasviskeiton, tosi mielenkiintonen.
Tee bolognesekastike tummalla soijarouheella tai juurespihvejä? Eka varsinkin todella nopea ja ei ole kermaa, kasvispihvit kätevä varsinkin jos blenderiä käyttää.
Eikun bolognesekastike tietysti jauhelihalla, hupsu. Ja jauhelihapihvejä, tietty!
Miten ois täytetyt paprikat? Sinne sopii couscous ja sekaan mitä vaan haluat. Entä ruokaisa salaatti, vaikka pavuilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun bolognesekastike tietysti jauhelihalla, hupsu. Ja jauhelihapihvejä, tietty!
Mut jauheliha on ällöä. Jos lihaa syön ni sen pitää olla kunnon lihaa. Suosittelen!
Plus aika monelle tekisi hyvää rajoittaa sitä eläinrasvan saantia, samalta se soijalla maistuu kun käyttää samoja mausteita.
Tortillat? Tomaattimurskasta, sipulista ja esim. pavuista saa hyvän täytteen. Myös soijarouheesta ja tacomausteesta.
Ei tarvitse juustoa, itse laitan vaan kermaviiliä. :)
-lainaa kirjastosta joku hyvä kasviskeittokirja ja kokeile uusia reseptejä
-kokeile korvata perheen suosikkiruoista liha lisäkasviksilla/soijarouheella/tofulla yms. vastaavalla
Itse olen voimakkaiden mausteiden ystävä, mutta miedosti maustettuna esimerkiksi linssikeitto maistuu meillä koko perheelle.
Unehtu sanoa, että soijaa ei syödä koska on poikalapsia.
Ap
Mulla on pari neuvoa:
Ensinnäkin, käytä hyvää ruokaöljyä. Ruoka tarvitsee jonkun verran rasvaa, koska rasva on se, joka kuljettaa maun kielen aistinystyröille. Joten jos ja kun et upota kaikkea kermaan, köytä maltilisesti oljyä. Ja öljyllä on väiä, se vaikuttaa ruoan makuun.
Toisenakin, pyöristä maku lusikallisells hunajaa ketissa, padoissa ja kasviksissa, ainakin aina kun sulla on tomaattia pohjassa. Myös ne wokin hyötyy lusikallisesta hunajaa, varsinkin jos et halua maustaa vahvasti. Oikeastaan hyväön wokkiin ei tarvitakaan kuin lusikallinen hunajaa, vähän mudtapippuria ja yrttejä - sekä tuoreita hyvänmakuisia kasviksia.
Sitten on nämä tutut ja turvalliset kasvisruoat, joita vanha keittiökin oli täynnä: pinaattikeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, ratatuille, kesäkeitto (hyvää kun tekee tuoreista kasviksista), kasvishernekeitto, parsa, jne
Vierailija kirjoitti:
Ap
Papuja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miks poikalapset ei voi syödä soijaa?
Pizzan päälle juustoketta, http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/542921/Juustoke%20(vegaani)/
Soijaa voi syödä pojatkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari neuvoa:
Ensinnäkin, käytä hyvää ruokaöljyä. Ruoka tarvitsee jonkun verran rasvaa, koska rasva on se, joka kuljettaa maun kielen aistinystyröille. Joten jos ja kun et upota kaikkea kermaan, köytä maltilisesti oljyä. Ja öljyllä on väiä, se vaikuttaa ruoan makuun.
Toisenakin, pyöristä maku lusikallisells hunajaa ketissa, padoissa ja kasviksissa, ainakin aina kun sulla on tomaattia pohjassa. Myös ne wokin hyötyy lusikallisesta hunajaa, varsinkin jos et halua maustaa vahvasti. Oikeastaan hyväön wokkiin ei tarvitakaan kuin lusikallinen hunajaa, vähän mudtapippuria ja yrttejä - sekä tuoreita hyvänmakuisia kasviksia.
Sitten on nämä tutut ja turvalliset kasvisruoat, joita vanha keittiökin oli täynnä: pinaattikeitto, pinaattiletut, porkkanaletut, ratatuille, kesäkeitto (hyvää kun tekee tuoreista kasviksista), kasvishernekeitto, parsa, jne
Totta. Ratatouille on ihanan kätevä ja nopsa.
Kokatkaa patoja, keittoja, kastikkeita, laatikoita...
Linssejä, papuja, kikherneitä...soijaa ja tofua, jos soija ei ole ulkona ruokavaliosta. Ilman soijaakin pärjää mainiosti 😄
Mantelit, siemenet ja pähkinät ovat myös hyviä proteiinin ja vitaaliaineiden lähteitä ;)
Idut ja versot ovat hyvä lisä kenen tahansa ruokavalioon. Helppoa myös, kun perehtyy ;)
Oletko perehtynyt kasvisruokaresepteihin?
Netissäkin niitä on pilvin pimein 😃
Niistä saat uusia ideoita ja innostusta ;)
Loistava valinta teillä 😉
Onnea ja tsemppiä matkalle 💚
Mäkin harjoittelen kasvisruokia. Tämä maistuu koko meidän perheelle, on myös helppotekoinen, suosittelen!
http://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/kerryann-s-chilli…
Kannattaa opetella hyvä tomaattipohjainen kastike ja käyttää sitä välillä, niin ei tule niin kermapainotteisesti syötyä. Tomaattipohjaisessa kastikkeessa voi kypsentää oikeastaan mitä tahansa kasviksia. Useimmiten näkee tomaattipohjaan laitettavan soijaa esim. rouheena, jolloin se toimii eräänlaisena jauhelihakastikkeen korvikkeena. Itse en niin välitä soijasta, vaan kypsennän siinä tomaattikastikkeessa vihanneksia. Ja tosiaan, kannattaa rohkeasti kokeilla niitä mausteita. Vaikka et yleisesti ottaen pidä mausteisesta ruuasta, niin kasviksissa mausteiden käyttö on usein tarpeen, jotta tulisi makua. Tai sitten ihan vaan yrttejä edes.
Intialainen kasvisruoka on todella hyvää ja se maistuu lapsillekin, kunhan oppivat syömään mausteisempaa ruokaa. Eikä muuten ole kermaa joukossa.
Aloita vaikkapa dalista ja palak paneerista ja kasviscurrystä. Tässä muutama meidän perheessä erinomaiseksi todettu resepti:
http://www.gogreen.fi/reseptit/paaruokaa/dal-intialainen-linssisose/
http://uneliasblogi.blogspot.fi/2008/01/palak-paneer.html
http://www.jamieshomecookingskills.com/core_jo/images/jhcs-docs/doc6965…
Laita lihaa mukaan.