Apua kasvissyöjät! En vain osaa tehdä hyvää kasvisruokaa
Ilman kermaa ja juustoa. Koko perhe on projektissa mukana, että vähennetään lihan syöntiä. Ensin oli päivä viikosta, nyt kaksi päivää viikosta ja kyllä ne ihan kauheita kermajuustopläjäyksiä on olleet jotka kaikille maistuu.
Nyt teen viikonloppuisin herkkuruokina kasvislasagnea, kasvispizzaa ja kesäkurpitsapihvejä (juustoraastella of course). Kasvissosekeitot onnistuu, niihin tosin on perhe jo kyllästynyt.
Kasviswokit jakaa, suurin osa ei tykkää mausteisista, itsekään en. Minulle riittäisi ruokaan mausteeksi suola, mustapippuri ja yrtit paitsi korianteri.
Olisiko jotain hyviä mietoja reseptejä jotka olisivat lastenkin makuun jota ei tarvisi kyllästää kermalla ja juustolla. Kiitos 😊 👪
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Miten ois täytetyt paprikat? Sinne sopii couscous ja sekaan mitä vaan haluat. Entä ruokaisa salaatti, vaikka pavuilla?
Jauhelihaa ja riisiä täytteeksi ja paljon juustoraastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa meksikolainen papukeitto. Kerran tein karibialaisen kasviskeiton, tosi mielenkiintonen.
Tee bolognesekastike tummalla soijarouheella tai juurespihvejä? Eka varsinkin todella nopea ja ei ole kermaa, kasvispihvit kätevä varsinkin jos blenderiä käyttää.
Eikun bolognesekastike tietysti jauhelihalla, hupsu. Ja jauhelihapihvejä, tietty!
Joku lihisti tunkee aatettaan.
Hyvä, kiinnostus kasvisruokiin on herännyt :)
Musta tuntuu, että teidän liharuoatkin ovat olleet aika yksitoikkoisia. Eli periaatteessa teille on tärkeää että ruoassa maistuu rasva, ei mausteet tai yritit, saati se ruoka-aine itse?
Mikä on esim. teidän perheessä ollut liharuoista koko perheen suosikki? Voisiko sen tuunata kasvisversioksi?
Mutta jos terveellisyyttä haetaan, niin eikö pitäisi juuri kokeilla uusia makuja ja ruveta välttämään tuota ruoan maun peittämistä rasvalla? Se tarkoittaa, että kasvisruoka tehdään ruoka-aineen omilla ehdoilla ja lisätään mauste- ja yrittivalikoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Tortillat? Tomaattimurskasta, sipulista ja esim. pavuista saa hyvän täytteen. Myös soijarouheesta ja tacomausteesta.
Ei tarvitse juustoa, itse laitan vaan kermaviiliä. :)
Me syötiin tätä eilen ja hyvää oli! Tosin laitettiin kermaviilin sijaan soijajogurttiin tehtyä taco-pussidippiä :) Mies ei meinannut malttaa lopettaa syömistä kun maistui niin hyvin.
Savupaprikajauhe toimi tosi hyvin täytteen maustamisessa, käytän sitä muutenkin kaikkeen. Suosittelen! Tais löytyä ainakin Stockalta ja Cittarista sellaisessa punaisessa metallipurnukassa.
Kiitos! Hyviä vinkkejä tuli monta 😊. Soija ei ole suositeltavaa poikalapsille luontaisen estrogeenin vuoksi, luulin että kaikki tämän jo tietää.
Kiitos, ja laittakaa lisää vinkkejä jos vain voitte 😊
Voi alapeukuttajaressukkaa :) On se toisten kasvissyönti niin ikävää!
Linssisosekeitto:perunaa, porkkanaa, purjoa tai sipulia, punaista linssiä, kukkakaalia, ehkä kasviliemikuutiota ja suolaa ja mustapippuria, soseuta lopuksi, kukkakaalin voi myös vaihtaa bataatiksi ja lisätä kookoskermaa.
Linsseistä ja pavuista saa myös hyviä "pihvejä" joita voi maun mukaan maustaa enempi tai vähempi.
Itse olen nyt viimeaikoina tehnyt makaronilaatikkoa ja kaalilaatikkoa härkäpapurouheesta. Netistä löytyy ohjeita pilvin pimein, esim. chokochili
Korvaa kana quorn-paloilla (ihana koostumus) ja tee kookoscurrykastike. Vihanneksia, esim. paprikaa ja kesäkurpitsaa, sipulia, kookoskermaa, currytahnaa, kafferilimetin lehtiä, muita mausteita oman maun mukaan. Tarjoile kookoscurry-kastike keitetyn riisin (ja pannulla paistetun ohuen leivän) kanssa. Niin hyvää :)
Mun maailma valaistui ve3aanina, kun hoksasin, että tässä ruuassa ei ole piilorasvaa vaan rasva on lisättävä itse. Käytän siis aika paljon öljyjä ja sinistä keijua ruuanlaitossa, lisäksi käytän kaurapohjaista kermaa, fraicea ja tuorejuustoa sekä intalaistyylisissä ruuissa käytän kookoskermaa. Vaikea neuvoa kun en ihan hoksannut, että haluatteko vältää kavispäivinä maitoa eettisistä vai terveydellisistä syistä. Neuvonko maistuvaa kasvisravaista vegeruokaa vai niitä parhaita kevyitä kasvisruokia?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Hyviä vinkkejä tuli monta 😊. Soija ei ole suositeltavaa poikalapsille luontaisen estrogeenin vuoksi, luulin että kaikki tämän jo tietää.
Xenoestrogeeneja saa vähän kaikesta, isoin lähde niille on maitotuotteet, 80% kehon ulkopuolisesta estrogeenista tulee maidosta.
Pubmedissa löytyy tutkimus aiheesta, jos haluat katsoa.
Tietysti voitte olla syömättä soijaa, itsekin syön vain välillä tempehia ja edamameja, mutta tuo soijahysteria ei ole täysin todellisuuteen perustuvaa, ja maitotuotteet kannattaa jättää ekana pois, jos haluaa vähentää xenoestrogeenikuormaa.
Vierailija kirjoitti:
On jo aika kauan sitten todettu että tuo ei pidä paikkaansa.
http://www.hs.fi/m/hyvinvointi/a1396413275380
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, että teidän liharuoatkin ovat olleet aika yksitoikkoisia. Eli periaatteessa teille on tärkeää että ruoassa maistuu rasva, ei mausteet tai yritit, saati se ruoka-aine itse?
Mikä on esim. teidän perheessä ollut liharuoista koko perheen suosikki? Voisiko sen tuunata kasvisversioksi?
Mutta jos terveellisyyttä haetaan, niin eikö pitäisi juuri kokeilla uusia makuja ja ruveta välttämään tuota ruoan maun peittämistä rasvalla? Se tarkoittaa, että kasvisruoka tehdään ruoka-aineen omilla ehdoilla ja lisätään mauste- ja yrittivalikoimaa.
Näin se varmaan on. Kaikkien lempiruokaa on mun tekemät lihapullat ja muusi, kanasoosi pekonilla ja ananaksella, uuni- ja savulohi (savustan itse), jauhemaksapihvit omenaraasteella jne... Osaan kyllä tehdä hyvin liharuokia. Nyt vaan tuntuu että paukut loppuu ja haluttaisiin jatkaa tätä. Minä en vain osaa.
Ap
Kokeile quornia tofun ja soijan sijasta. Se on sieniproteiinia. Sitä saa isommista kaupoista pakastealtaasta ja on halpaa ja riittoisaa. Sitä saa myös "jauhelihana", jolla voi korvata soijarouheen. Sisältää tosin vielä toistaiseksi pieniä määriä kananmunaa, vaikka jostain olin lukevinani, että aikovat lähteä tulevaisuudessa kokonaan vegaanilinjalle.
Quorn käy periaatteessa korvikkeeksi kanalle, tosin vaatii minusta silti jonkinlaista marinadia, vaikka marinadissahan se broilerikin yleensä ostetaan.
Hampparit linssipihveillä. Itse en siis ole kasvissyöjä, mutta joskus tuli tuollaisia tehtyä mitä kaapista löytyy -periaatteella ja yllätyin, miten herkullisia olivat. Linssit vaativat kyllä aika tehokkaasti mausteita, jotta ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Korvaa kana quorn-paloilla (ihana koostumus) ja tee kookoscurrykastike. Vihanneksia, esim. paprikaa ja kesäkurpitsaa, sipulia, kookoskermaa, currytahnaa, kafferilimetin lehtiä, muita mausteita oman maun mukaan. Tarjoile kookoscurry-kastike keitetyn riisin (ja pannulla paistetun ohuen leivän) kanssa. Niin hyvää :)
Tohon kookoscurrykastikeeseen sopii ihanasti myös cashewpähkinät.
Mä suosittelen sulle ap. ohsheglows sivua ja sen tekijän kirjoja, muitakin hyviä on, mutta sen reseptit sopii hyvin lapsille, samoin esim. happy herbivore eka kirja on sellainen, jossa on perusvegereseptit, jotka sopii hyvin lapsille myös.
http://www.amazon.com/The-Happy-Herbivore-Cookbook-Delicious/dp/1935618…
http://www.drweil.com/drw/u/QAA312211/Can-Soy-Feminize-a-Baby-Boy.html
In March 2002 the Journal of Nutrition published results of a survey of men consuming soy foods or supplements containing 40-70 milligrams of isoflavones (the phytogenic components). None of the studies showed that consuming soy had any effects on reproductive hormones or semen quality, both changes that you might expect to see before any overt "feminization" would occur.
Including soy foods in your diet may enhance your health and help protect against heart disease and prostate cancer. I recommend two servings per day of such soy foods as tofu, tempeh (soy protein), soy milk or edamame. That would add up to about 40 milligrams of isoflavones, less than the amount consumed in the traditional Asian diet. The earlier in life one begins to consume soy, the greater the protection against breast and prostate cancer seems to be.
When you consider that millions of men in China, Japan and other Asian countries have had soy foods in their daily diets from earliest childhood, you can appreciate that the plant estrogens they contain have no discernible effect on male sexual development, and no feminizing effects at all. Given the huge populations of Asian countries there's no reason to think that soy affects male fertility, either.
Ap vois sivistää vähän itseään. Soijaa vaan pojalle naamaan, ei sille tissejö kasva
Vierailija kirjoitti:
Näin se varmaan on. Kaikkien lempiruokaa on mun tekemät lihapullat ja muusi, kanasoosi pekonilla ja ananaksella, uuni- ja savulohi (savustan itse), jauhemaksapihvit omenaraasteella jne... Osaan kyllä tehdä hyvin liharuokia. Nyt vaan tuntuu että paukut loppuu ja haluttaisiin jatkaa tätä. Minä en vain osaa.
Ap
Just tuollaiseen makuun sopivia reseptejä on siinä happy herbivore kirjassa.
Varmasti on muitakin tuollaisia meat and potatoes tyylisiä vegekirjoja, mutta ekana tulee mieleen happy herbivore.
Vaikutat hyvältä kokilta, joten luulen, että sulta luonnistuu kyllä lopulta helposti kasvisruoatkin.
Kikherneistä tehty curry! Keltaista tai punaista currytahnaa, kookosmaitoa ja kikherneitä, halutessa sekaan voi heittää vaikka paprikaa tai jotain pakastevihannesta, jos siltä tuntuu. Tomaatista, punaisista linsseistä ja kesäkurpitsasta saa kanssa hyvänmakuisen pataruuan. Molemmat voi tarjoilla riisin kanssa.
-Perunamuusi + kasvis/papupihvit (esim. kikherne + porkkanaraaste tai valkopapu + tomaatti + yrtit) + kermaviilikastike (tai soijajogurttikastike)
-Marinoitu paistettu savutofu, bataattiranskikset uunissa ja tomaatti-kurpitsansiemenkastike
-Savupaprikakeitto, käy myös pastakastikkeeksi. Päälle paahdettuja pinjansiemeniä tai cashew-pähkinöitä. Paahda paprikoita uunissa kunnes alkavat mustua pinnalta kunnolla, anna jäähtyä ja kuori. Keitä kattilassa tomaattimurskan, valkosipulin ja sipulin kanssa ja soseuta. Voit lisätä lorauksen (kasvi)kermaa halutessasi, mutta ei tarvitse. Mausta suolalla ja pippurilla.
- Opettele tekemään ruokaisia ja hyviä salaatteja ja osta niihin uusia aineksia. Eli vaikka marinoitua artisokansydäntä, paahdettuja pähkinöitä ja siemeniä, papuja, herneitä, kikherneitä, avokadoa, krutonkeja, tofua jne. Mielikuvitus on rajana tässä.
-Tee salaatinkastikkeet itse. Hyvä on esim. tahini-valkosipuli-sitruunamehu-suola-pippuri.
-Täytetyt paprikat. Sisälle riisiä, sipulia, soijarouhetta, sieniä, mitä sattuu huvittamaan. Halutessasi voit lisätä ihan vähän raejuustoa tai tuorejuustoa tuomaan mehevyyttä. Tuorejuustoa saa myös vegaanisena.