yksinhuoltaja, miten hoidat koiran lenkityksen?
Ero tuli, mies lähti, jäin kaksin 4-vuotiaan lapsen ja 1-vuotiaan koiran kanssa. Kertokaas miten muut hoidatte koiran lenkityskuviot että koira saa tarpeeksi liikuntaa?
Kommentit (30)
Meillä ei ole omaa koiraa, mutta naapurin koiria olen lenkittänyt, kun naapurit ovat olleet poissa kaupungista. En ole yh, mutta mies tekee niin paljon töitä ja on työmatkoilla, että käytännössä olen.
Minulla on kaksi pientä lasta ja olen ottanut lapset kevyisiin rattaisiin seisomalaudan kanssa ja koirat (tanskandoggeja) hihnaan vierelle. Tehtiin kaksi 45min lenkkiä, yksi aamuisin heti herättyämme (aamupala syötiin lenkillä) ja yksi iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Ulkoiluttaja haki koirat parin tunnin lenkille päivällä.
Aika pitkä väli jäi siihen yöksi, mutta onneksi koirat kestivät sen hienosti. Ei tuntunut aamulla olevan mikään kiire lenkille. Kyllähän se rehellisesti oli se melko haastavaakin, kuopus meinasi nukahtaa iltalenkillä ja esikoinen riiteli paljon väsyneenä.
Mun lapseni ovat jo aikuisa ja koirakin vaihtunut, mutta edelleen pisän aamulenkit lyhyinä. Normaalisti mulla olisi aamuisin aikaa tehdä vaikka parin tunnin lenkki, mutta on niitäkin aamuja, jolloin on tukka putkella ehdittävä lentokentälle tai junaan. Tämän vuoksi olen opettanut koirani niin, että aamuisin vain lyhyt lenkki.
Nyt on kesä tulossa, valoisat ja yhä lämpenevät aamut, joten uskoisin sun voivan viedä koiran ulos yhdessä lapsen kanssa. Tai jos mahdollista, niin ota koira mukaan, kun viet lapsen päivähoitoon. Tee seuraavan päivän ruuat tai viikonloppuna koko viikon ruuat valmiiksi pakkaseen, jolloin sulla ei mene heti töiden jälkeen aikaa ruuanlaittoon. Mä tein aikoinaan paljon hitaasti kypsyviä uuniruokia ja pata hautui uunissa sen aikaa, kun olin koiran ja lasten kanssa ulkona. Otin myös lopulta tavaksi vaihtaa iltapalan ja päivällisen paikkaa. Kutsuinkin sitä "kello viiden teeksi". Eli nopea välipala, huomisen ruoka uuniin ja sitten ulos. Illalla seitsemän jälkeen syötiin joko sitä uunissa ollutta ruokaa, edellisenä päivänä tehtyä ruokaa tai kaivoin pakkasesta viikonloppuna tehtyä ruokaa. Tuon "kello viiden teen" ansiosta meidän arkipäivien kiire helpotti, koska nälkäinen lapsi sai heti ruokaa eikä mulla ollut kiirettä alkaa laittamaan päivällistä. Lapsesi kasvaa ja parin vuoden päästä voi olla jonkin aikaa yksinkin eikä sun tarvitse enää ottaa aamulenkeille lasta mukaan. Tsemppiä, kyllä sä pärjäät!
Vastaavassa tilanteessa opetin pojan käyttämään radiopuhelinta, joista tietysti toista kannoin aina itse mukana. Siis jos sattui heräämään juuri kun olin pissattamassa koiraa. En myöskään koskaan lähtenyt koiran kanssa kauemmas kuin mitä ikkunasta näki. Pissatus 10 min aamuin illoin, pitkä lenkki päivällä hoidettiin ajamalla autolla vaikka koirapuistoon jos lapsi oli kipeä esim, niin istui sen ajan lämpimässä autossa. Onneksi koira oli pieni, eli aina helppo pitää mukana, aikuinen ja hyvin koulutettu.
Kannattaa muuten rohkeasti kysyä tilapäiseen tarpeeseen apua alueen muilta koiranomistajilta. Erityisesti sellaisilta, jotka ovat hiljattain menettäneet oman koiransa. Moni ei halua kovin nopeasti ottaa uutta koiraa, mutta koiran mukanaan tuomista säännöllisistä päivärytmeistä on vaikea luopua. Kun edellinen koirani kuoli, ulkoilutin ja hoidin aina pyydettäessä muiden koiria.
Miksei mies ottanut koiraa? Taai eikö voi pitää sitä vaikka viikolla tai osan arkiviikosta?
Ap, harkitse vakavasti koirasta luopumista jos lenkitys tuottaa noin paljon päänvaivaa.
Koiraa pitää käyttää ulkona vähintään se kolme kertaa päivässä mielellään enemmänkin. Ja tarvitsee koira myös liikuntaa ja muuta aktivointia. Onko sinulla sellaiseen aikaa tai halua?
Nelivuotias saattaa kyllä pärjätä hetken television ääressä tai nukkua kun käytät koiraa aamulla tai illalla ulkona. Mutta siinäkin on olemassa riski, että jotain sattuu juuri kun et ole kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ap, harkitse vakavasti koirasta luopumista jos lenkitys tuottaa noin paljon päänvaivaa.
Koiraa pitää käyttää ulkona vähintään se kolme kertaa päivässä mielellään enemmänkin. Ja tarvitsee koira myös liikuntaa ja muuta aktivointia. Onko sinulla sellaiseen aikaa tai halua?
Nelivuotias saattaa kyllä pärjätä hetken television ääressä tai nukkua kun käytät koiraa aamulla tai illalla ulkona. Mutta siinäkin on olemassa riski, että jotain sattuu juuri kun et ole kotona.
Halusin vaan kuulla muilta vinkkejä miten muut asian hoitaneet, mielellään en koirasta luopuisi. Koira pääsee joka päivä 3-5krt ulos ja jatkossa varmaan sit aamu ja iltapissatukset hoidan lapsen ulkoilu aikoina kun nyt ollut mukana.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin vaan kuulla muilta vinkkejä miten muut asian hoitaneet, mielellään en koirasta luopuisi. Koira pääsee joka päivä 3-5krt ulos ja jatkossa varmaan sit aamu ja iltapissatukset hoidan lapsen ulkoilu aikoina kun nyt ollut mukana.
-ap
hups, siis hoidan lapsen nukkuma aikoina :)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse päästä ulos kukonlaulun aikaan. Tai kai se riippuu myös vähän rodusta..
Meillä koira pääsee arkisin aamulenkille puol seiskan aikaan ja viikonloppuisin ehkä kymmeneltä. Jos kauhea hätä tulee ennen tätä, niin kyllä osaa ilmaista, mutta harvoin tulee. On myös pitkän välin käymättä, koska mennään iltapäivällä lenkille vasta syömisen jälkeen klo. 18-19. Sitten kyllä pääseekin pitkälle lenkille 5-10km.
Meillä muksut usein keskenään kotona tämän lenkin ajan. Ovat 6 ja 10. Olivat kyllä jo 4 ja 8-vuotiainakin, mutta se 4 veen jättäminen riippuu ihan lapsesta. Meillä jäi mielellään ja toisinaan lähti myös mukaan fillarilla.
Onpas teillä ankeaa.
Ymmärsinkö nyt oikein, että koira käy vain aamulla ja 18-19 aikaan lenkillä?