Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehkäisyn lopettaminen ja finnit

Vierailija
15.04.2016 |

Olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä noin 10-vuotta, olin teini-ikäinen kun ehkäisy aloitettiin. Teininä oli finnejä, mutta ei tainnut enää tuossa myöhäisessä teini-iässä olla, tai sitten en vaan muista. Vanhemmillani on molemmilla hyvä iho eli akne ei ainakaan kulje suvussa. Minulla on ollut ainakin tämän viimeisen 10 vuotta virheetön iho.

Tammikuussa lopetin ehkäisyn, koska minulle tuli voimakkaasti olo että ei enää. Tyhjennysvuoto tuli normaalisti, ja siitä noin 25 päivän päästä, eli helmikuussa, tuli kuukautiset muutoin normaalisti mutta ei kipuja. Sen jälkeen ei ole tullut kuukautisia. En ole raskaana, monta testiä olen tehnyt.

Ikävä ongelma on näppyläinen naama. Minulla on otsa täynnä semmoisia pikkunäppyjä, jotka ovat punaisia ja ulkonevia mutta eivät puristettavissa. Siellä täällä on valkoisia näppyjä eli sellaisia jotka voisi puristaa, ja muutama kunnon tulehtunut iso kipeä finnikin on. Tuntuu että tämä vain yltyy ja finnien tulo alkoi noin kolme viikkoa sitten.

Pyyhin kasvoja merisuola-vesi seoksella aamuin illoin, ja kostutan kokosöljyllä. Ennen pystyin laittamaan kasvoilleni oikeastaan mitä tahansa ja iho ei kärsinyt. Nyt viikko sitten siirryin noihin edellä mainittuihin, jotta ei ainakaan turhia lisäaineita tms osuisi iholle.

Ruokavalioni on vähintäönkin suht terveellinen, mutta luultavasti erittäin terveellinen. Ulkoilen päivittäin, saan aurinkoakin. En ole muuttanut mitään elämäntavoissani.

Onko muilla kokemusta huonosta ihosta ehkäisyn jälkeen, ja loppuiko se milloin(kaan)?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppui noin 1,5 vuoden jälkeen pillereiden lopettamisesta. Senkään jälkeen iho ei ollut eikä ole vieläkään niin hyvä kuin ennen pillereitä. Eli on kokemusta.

Vierailija
2/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Pitääkö tässä leikata otsatukka...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua. Pitääkö tässä leikata otsatukka...

Ei kannata, se lisää vaan sitä ihon rasvoittumista otsassa. Osta hyvä meikkivoide.

Vierailija
4/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jättämässä pian pillerit 5 vuoden jälkeen pois. Mulla oli finnejä ennen pillereitä oikeastaan aika paljonkin ja heti kun aloitin pillerit niin iho parani parissa kuukaudessa kokonaan eikä sen jälkeen ole tarvinnut niistä kärsiä. Nyt pelottaakin todella paljon, että mihin kuntoon iho mahtaa mennä, kun lopetan. Muistan, kun teininä verhosin naamani peitevoiteiden alle ja finnit olivat kivuliaita, en haluaisi palata tuohon aikaan takaisin :( kestän kyllä jos finnejä tulee vähän, mutta olen kuullut niitäkin kauhutarinoita missä e-pillereiden lopetuksen jälkeen on puhjennut kunnon akne. Noh ei kai tässä auta muuta kuin katsoa mitä tapahtuu. Tsemppiä aloittajalle! 

Vierailija
5/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin e-pillereitä n. 6 vuotta, jonka jälkeen lopetin ne. Tuloksena selvä yhtäkkinen painonnousu, finnejä kasvoissa ja selässä sekä aivan epäsäännölliset kuukautiset vielä parikin vuotta lopettamisesta. Finnit sentään katosivat puolen vuoden aikana, mutta eipä ollut kiva kesä esitellä selkää bikineissä...

Vierailija
6/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 3 ekaa kuukautta ihan hirveää röpelönäppyä pillereiden lopettamisen jälkeen. Sitten vähän helpotti, mutta iho pysyi huonona seuraavat 4 vuotta, ennen kuin aloitin hormoniehkäisyn taas.

Vierailija
7/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hankkinut pillerit (Diane Novat) 16-vuotiaana aknen vuoksi, ja iho olikin ihan mielettömän hyvässä kunnossa sen aikaa kun pillereitä söin. Vaihdoin jossain vaiheessa ehkäisyrenkaaseen ja laastareihin, ja tuolloinkin iho pysyi hyvänä. 

Neljä vuotta sitten lopetin hormonaalisen ehkäisyn käytön, ja iho alkoi kukkimaan noin parin kuukauden kuluttua lopettamisesta. 

Tässä sitä ollaan edelleen huonon ihon kanssa. Ikää on jo 34 vuotta ja en usko, että tulen ikinä enää saamaan kaunista ihoa. Sisaruksillani ollut aikoinaan samaa ongelmaa, ja 40-vuotiaalla siskollanikin on edelleen finnejä.

Nykyään asian kanssa osaa elää, ainakin joten kuten. Kesällä turhauttaa laittaa meikkivoidetta, varsinkin kuumalla säällä, mutta ilmankaan en kehtaa mennä ihmisten ilmoille.  

Vierailija
8/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Jos nämä eivät kahdessa viikossa vähene, laitan otsatukan.

Olen jo vuosia pitänyt itseäni suht järkevänä, "ei ulkonäkö ole kaikki kaikessa", tyyppisenä järkevänä ihmisenä, mutta tämä näppyjen määrä saa minut melkein itkemään. Tämä tuntuu ihan hirveältä, siksi kun on niitä näppyjä ja siksi että olen niin ahdistunut siitä.

Vierailija
9/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta oli iho näppyläinen e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Senkin jälkeen näppyjä vielä jonkin verran, mutta ei häiritsevästi. Tuskin iho enää palaa ennalleen.

Vierailija
10/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua nyt oksettaa, itkettää ja ahdistaa vielä enemmän. silloin 10 vuotta sitten ei kauheasti kerrottu ehkäisyn sivuvaikutuksista, eikä ehkä niin tiedettykään. Kauheaa jos loppuelämän on nyt huono iho :(

Vierailija
11/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, täälläkin e-pillereiden jälkeen tuli finniongelma. Yli 40 vuotias olen ja edelleen painin ongelman kanssa. Just löysin mineraalisuolasaippuan, joka näyttää auttavan (koputan puuta...) Kaikkea olen kokeillut, kurissa oon saanut pysymään jotenkuten, mutta ongelma ei itsessään ole hävinnyt mihinkään.

Vierailija
12/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun sairauden takia käyttämään hormonikierukkaa, joka aiheuttaa sivuvaikutuksena finnejä. Nyt olen pessyt ainoastaan kookosöljyllä kasvot aamuin illoin välttäen yhtään ihon hankaamista. Mielummin suihkuttaa lopuksi pelkällä vedellä kasvot käsilä hankaamisen sijaan ja taputtelee varovasti pyyhkeellä kuivaksi. Jojobaöljy on tulossa myös postista, se on kuulemma erittäin hyvää akneiholle. Mulla on nyt iho parantunut jo huomattavasti! :)

Vierailija
13/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut ikinä ongelmia ihon kanssa ennen pillereitä, mutta niiden lopettamisen myötä puhkesi akne, josta en ole päässyt eroon vielä 7 vuotta myöhemminkään. :( Vituttaa suoraan sanottuna, ja harmittaa miten huolettomasti e-pillereitä määrätään teineille informoimatta kunnolla mahdollisista haittavaikutuksista, joista iho-ongelmat on kuitenkin vielä lievemmästä päästä. Ärsyttävää, että e-pillerien syömistä pidetään ihan normina.

Vierailija
14/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen bion tuotteita! Siskollani tuli paha akne pillereiden lopetuksen jälkeen ja nyt todella hyvä iho kun on käyttänyt niitä ja itsekin käytän. Bion antibacterial puhdistusaine, kasvovesi, sitte täsmähoito en muista nimeä mutta laitetaan vain finnien päälle ja vielä rasva! En tiedä toimiiko sinulle mutta pari positiivista kokemusta tiedän ja voin suositella!

Vierailija
15/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkki + kalanöljy +d-vitamiini - kuuri kannattaa kans testata jos auttaisi.

Vierailija
16/16 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on auttanut meine base emäksinen suola kasvoille+ sinkkiä sisäisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan