Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävää oletusta, että haluaisimme TOISEN lapsen...

äitikinväsyy88
15.04.2016 |

Esikoisemme on lähes 2 vuotias ja jatkuvasti tulee vihjailuja, milloin lapsemme saa sisaruksen. Se tuntuu olevan joku automaattinen kysymys, jota hoetan kun mantraa. Olen rehellisesti kertonut, ettemme halua toista lasta. Esikoisemme on itselleni maailman rakkain ja tekisin hänen vuokseen mitä vaan, mutta ei, toista lasta emme halua.

Raskausaika oli kamalaa, voi luoja että se oli tuskaa. Synnytyksestä puhumattakaan tai siitä palautumisesta. Ensimmäisen vuoden koliikkihuudot, hampaat, allergiat, yksinäisyys tai puhumattakaan siitä väsymyksen määrästä. Olimme miehen kanssa lähellä erota, olimme täysin jaksamisen äärirajoilla ja hulluuden partaalla.

Nyt lapsemme on lähes kaksi vuotias ja oma jaksaminen on voimistunut. Perheeseen on palanut rauha. Tai lähes, onhan lapsellamme alkavaa uhmaa, mutta se pieni kiukuttelu (ainakin vielä pienimuotoinen) ei oo mitään siihen nähden, mitä oon lapsen kanssa käynyt läpi. Lähes vuoden kuuntelin öisin itkua tunnista toiseen, kannoin sylissä, hyssyttelin, lauloin, silittelin... Tein kaikkeni. Itkin lapsi sylissä ja rukoilin apua. Ja silloin päätin, että ei enää ikinä.

Meillä on hyvä näin, mutta se tuntuu vaivaavan muita! Onko muilla asiasta kokemuksia? Haluan vielä painottaa, että lapseni on parasta, mitä minulla on. Rakastan häntä enemmän, kuin ketään muuta, hän on elämäni valo! <3

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilapsisuus onneksi yleistyy koko ajan. Itse tiedän meidän lisäksi viisi perhettä, joihin ei ole tulossa lisää lapsia syystä tai toisesta. En tiedä liittyykö lapsilukuun mitenkään, mutta ovat onnellisia ja hyvinvoivia perheitä kaikki. Lapsen kanssa tehdään paljon asioita ja häneen panostetaan. Muutenkin meno on kyllä ihan toista kuin niiden kavereideni perheissä, joissa on 2-4lasta. Mutta kyse voi olla myös kavereideni luonteista ja henkisistä resursseista, ei pelkästään lapsiluvusta.

Ne kyselyt ja arvostelut ovat kyllä ihan naurettavia. Itse esitin kerran vastakysymyksen, että pitäisikö minun oikeasti synnyttää tähän maailman lapsi, jota en halua? Sen ihanan, rakkaan ja toivotun lapseni epätoivotuksi sisarukseksi ja leikkikaveriksi. Että olisiko se reilua? Kysyjä mietti hetken, aukoi suutaan, mutta ei saanut mitään sanottua.

Vierailija
22/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saa kysyä, mikä siinä loukkaa?

Kyseleepi 3 lapsen äiti.

Miksi pitää kysyä, asiahan ei kuulu perheen ulkopuolisille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole kysynyt keneltäkään mutta itselläni on vasta ensimmäinen tulossa ja osa on jo kysynyt että teettekö toisenkin. No, oikeasti haluan tehdä, pari lasta mutta en ole vastaillut juuta enkä jaata. En ole hirveästi ottanut nokkiini jos läheinen ihminen on kysynyt puolileikillään, mutta muutama sellainen ihminen kenestä en liiemmin pidä on jotain heittänyt tyyliin: "nyt sitten laitatte oikein suurperheen!" niin sellainen särähtää korvaan.  Jotenkin ei osaa  tulkita onko se vittuilua vai ei.

Surullista on se että joidenkin  ihmisten käytös on muuttunut nyt kun tulin raskaaksi. Miksi raskaana olevaa aletaan yhtäkkiä syrjiä? Minusta tuntuu että kaipaisin nyt hirveästi seuraa ja tukea mutta nämä lapsettomat ovat suorastaan katkaisseet välit kokonaan. :(

Vierailija
24/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseleepi 3 lapsen äiti.

Ei se kysely niinkään. Vaan se oletus, että kaikille automaattisesti on tulossa toinen lapsi. Ja se, että arvostellaan avoimesti, kun joku sanoo haluavansa vain yhden. Taivastellaan ja ladotaan ainoan lapsen stereotypioita pöytään. Pyöritellään silmiä kuin yksilapsinen olisi maailman naurettavin ihminen. Sitä ihan oikeasti saa ihan naurettavia kommentteja, kun on mennyt tekemään vain yhden lapsen.

Vierailija
25/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuin nuorena seurakuntapiireissä ja siellä oli yksi vanhapoika, semmonen kolmekymppinen, joka aina uteli pariskunnilta lastenteosta, siis ihan jatkuvasti. Eräskin nuoripari oli tälle miehelle selvittänyt, että heillä mies on altistunut radioaktiiviselle säteilylle, ja on siksi steriili eivätkä he pysty saamaan lasta. Ja tämänkin jälkeen vanhapoika kärtti tältä pariskunnalta lasten teosta.

Vierailija
26/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tokas vuos sitte appi synnärillä, että sitte vaan veljeä tekemään. Ajattelin sinä hetkenä, että haistapa vittu :D (anteeksi) mutta joo ei ole tulossa toista, ainakaan näillä näkymin!

Tämä on totta, aika moni olettaa että jos eka lapsi on tyttö, tehdään myös poika. Hassua kyllä, harvemmin kysytään että meinaatteko tehdä siskon pojallenne. 

27/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseleepi 3 lapsen äiti.

No ei itseasiassa mikään muukaan asia. Miksi siis keskustella perheen ulkopuolisten kanssa mistään?

Vierailija
28/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuin nuorena seurakuntapiireissä ja siellä oli yksi vanhapoika, semmonen kolmekymppinen, joka aina uteli pariskunnilta lastenteosta, siis ihan jatkuvasti. Eräskin nuoripari oli tälle miehelle selvittänyt, että heillä mies on altistunut radioaktiiviselle säteilylle, ja on siksi steriili eivätkä he pysty saamaan lasta. Ja tämänkin jälkeen vanhapoika kärtti tältä pariskunnalta lasten teosta.

Meillä on naapuri, aika ihmeellinen kärttyinen vanhapoika, kohta varmaan neljääkymmentä lähenee. Kerran oli sitten tunnustanut miehelleni että on harmissaan ettei ole löytänyt vaimoa tai saanut lapsia. Luulen että tuossa oli samasta kyse. Kyllä ne miehetkin ikääntyy ja kaipaa perheenlisäystä. 

Vierailija
29/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksilapsisuus onneksi yleistyy koko ajan. Itse tiedän meidän lisäksi viisi perhettä, joihin ei ole tulossa lisää lapsia syystä tai toisesta. En tiedä liittyykö lapsilukuun mitenkään, mutta ovat onnellisia ja hyvinvoivia perheitä kaikki. Lapsen kanssa tehdään paljon asioita ja häneen panostetaan. Muutenkin meno on kyllä ihan toista kuin niiden kavereideni perheissä, joissa on 2-4lasta. Mutta kyse voi olla myös kavereideni luonteista ja henkisistä resursseista, ei pelkästään lapsiluvusta.

Ne kyselyt ja arvostelut ovat kyllä ihan naurettavia. Itse esitin kerran vastakysymyksen, että pitäisikö minun oikeasti synnyttää tähän maailman lapsi, jota en halua? Sen ihanan, rakkaan ja toivotun lapseni epätoivotuksi sisarukseksi ja leikkikaveriksi. Että olisiko se reilua? Kysyjä mietti hetken, aukoi suutaan, mutta ei saanut mitään sanottua.

Miten niin onneksi yksilapsisuus lisääntyy? Ei se yksi lapsi takaa automaattisesti onnea. Jos parisuhde on kunnossa niin kyllä siinä kaksikin lasta menee. Lapsilla on myös seuraa toisistaan. 

Ja turha on vedota maailman pelastumiseen. Voi luottaa siihen että ulkomaalaiset suomessa tekevät lapsia vähintään 3-4 eikä heitä kiinosta vähääkään maapallo. Kantaväestö jääpi jalkoihin ennen pitkää..

Vierailija
30/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maailmassa on ihan tarpeeksi ainokaisia. Tehkää vaan se toinenkin.

Vierailija
31/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisellä lapsella on synkkä tulevaisuus.

Parempi olisi ollut jättää se yksikin tekemättä.

Vierailija
32/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin onneksi yksilapsisuus lisääntyy? Ei se yksi lapsi takaa automaattisesti onnea. Jos parisuhde on kunnossa niin kyllä siinä kaksikin lasta menee. Lapsilla on myös seuraa toisistaan. 

Ja turha on vedota maailman pelastumiseen. Voi luottaa siihen että ulkomaalaiset suomessa tekevät lapsia vähintään 3-4 eikä heitä kiinosta vähääkään maapallo. Kantaväestö jääpi jalkoihin ennen pitkää..

Onneksi lähinnä siksi, että yleistymisen myötä kyselykin ehkä vähenee. Ei mulla siinä muuta pointtia ollut.

Vierailija
33/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä mutta hemmotteltu tenava saattaa tulla. Lapsi ei opi jakamaan mitään. Koulu voi olla sosiaalisen elämän puolelta haastavampaa. 

Vierailija
34/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseleepi 3 lapsen äiti.

ON näitäkin johon yksi saadaan mutta toista ei vain tule. Lapsettomuudesta (ei saa lasta vaikka haluaisi) voi kärsiä lapsellisetkin.

Vierailija
35/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa JÄRKYTTÄVÄÄ vihjailua

Vierailija
36/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä mutta hemmotteltu tenava saattaa tulla. Lapsi ei opi jakamaan mitään. Koulu voi olla sosiaalisen elämän puolelta haastavampaa. 

Kannattaa lukea tutkimuksia ainoista lapsista ennen kuin alkaa heittelemään tällaisia täysin vääriä oletuksia. Googlettamalla löytyy.

Vierailija
37/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea tutkimuksia ainoista lapsista ennen kuin alkaa heittelemään tällaisia täysin vääriä oletuksia. Googlettamalla löytyy.

Ei tarvitse lukea kun näitä on nähty. Lähipiirissä yksi hyvä esimerkki. Vanhemmat antavat tytölle kaiken periksi ja vaikka lapsi vasta kolme, melkoista diivailua jo nyt. Muistan myös koulusta ainakin yhden tytön joka sai kaiken mitä vain halusi. Oli vanhempien silmäterä joten pitihän vkullanmurun nyt saada VAIN parasta. 

Vierailija
38/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin alunperin kolme lasta mutta muutin mieleni kun sain tämän ensimmäisen pojan. Koin raskausmyrkytyksen ja vauva melkein kuoli mahaani, jouduin hätäsektioon ja se oli aika shokki. No, ei siinä vielä kylliksi, sillä lääkäri sanoi että seuraavassa raskaudessa joutuisin piikittämään itseeni JOKA PÄIVÄ eräänlaista verenohenninta, sillä minulla on kohonnut riski saada veritulppa jolloin sekä minun että vauvan henki olisi vaarassa ilman sitä. Ja tottahan tämä lääke on kallista kuin perkele. Joten näin meni nyt tässä elämässä. Minua ei haittaa sillä olen keksinyt jo paljon syitä miksi yksi lapsi on loistojuttu ja nyt en enää mitenkään päin haluaisi enempää! Mies haluaisi, mutta valitan.. saa hankkia niitä sitten jonkun toisen kanssa jos tästä tulee kynnyskysymys.

Vierailija
39/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä lapsia kaikki ihan tuosta vaan edes saa. Minä olen nyt raskaana yli kahden vuoden yrittämisen jälkeen, ja todennäköisesti emme halua kuin tämän yhden. Jos haluaisimme toisen, kyselyt muistuttaisivat jatkuvasti siitä, miten hankala lasten saaminen meille on, enkä jaksaisi miettiä koko ajan uudestaan sitä tuskaa, jota lapsettomuusajan sai tuntea. Siksikin lapsista utelu on todella mautonta ja julmaa.

Vierailija
40/51 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseleepi 3 lapsen äiti.

No ei itseasiassa mikään muukaan asia. Miksi siis keskustella perheen ulkopuolisten kanssa mistään?

Taas näitä, että jos ei voi kysellä kaikkea niin sitte ollaan turpa rullalla, voi huoh....