Olenko Kelan mielestä metsänomistaja?
Jos olen jakamattoman kuolinpesän osakas, ja myös jonkin verran metsäomaisuutta kuolinpesässä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Omistan Etelä-Suomessa 10 ha metsää. Kun tarvitsin toimeentulotukea, niin kuukaudeksi sain ja se perittiin vielä takaisin. On selvää, etten koskaan saa toimeentulotukea. Asumistuessa metsä vähentää saamaani rahaa. Työmarkkinatuessa vaikutus on onneksi niin pieni, ettei rahan määrä vähene. Ja kaiken huipuksi en ole tähän keski-ikään mennessä saanut metsästä euron euroa (tai markan markkaa)!
Sinulla on aina mahdollisuus myydä omistamasi metsä. Silloin saat tuloja siitä. Jos se elämääsi haittaa, niin miksi et myy?
Itse asiassa sinä et omista metsää, kuten asunto-osakkeen omistaja ei omista asuntoa. Sinä omistat vain kuolinpesäosuuden, et metsää. "Asunnon omistaja " ei omista asuntoa vaan sen hallintaan oikeuttavat paperit.
Mikä sellainen Kelan paperi on?
Minäkin olen ap:n tapainen metsänomistaja. Vuosituotto vuodessa noin 40 000 euroa. Ei tipu KELA:n tukia. On se niin väärin, että on jakamattoman kuolinpesän osakas, vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2015 alusta ei omaisuuden ole pitänyt vaikuttaa millään lailla asumistukeen. Joten ei sun tarvi kertoa siihen mitään.
Niin minäkin luulin, mutta ei. Kummasti se metsä vaan vaikuttaa. Ihan on mustaa valkoisella, se lukee laissa ja KELAn ohjeissakin...
t. 11
Esimerkiksi metsä ja osakkeet ovat omaisuutta, joiden katsotaan tuottavan tuloa omistajalleen, ja sen takia Kela kysyy niitä yleistä asumistukea haettaessa. Niistä saatava arvioitu tulo jaetaan vuodelle ja huomioidaan kuukausitulona. Omaisuusrajoja kyseiselle tuelle ei enää ole. :)
Kela kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Omistan Etelä-Suomessa 10 ha metsää. Kun tarvitsin toimeentulotukea, niin kuukaudeksi sain ja se perittiin vielä takaisin. On selvää, etten koskaan saa toimeentulotukea. Asumistuessa metsä vähentää saamaani rahaa. Työmarkkinatuessa vaikutus on onneksi niin pieni, ettei rahan määrä vähene. Ja kaiken huipuksi en ole tähän keski-ikään mennessä saanut metsästä euron euroa (tai markan markkaa)!
Sinulla on aina mahdollisuus myydä omistamasi metsä. Silloin saat tuloja siitä. Jos se elämääsi haittaa, niin miksi et myy?
Koska en halua! Se on minulle siirretty maa, josta minulla on velvollisuus omassa mielessäni pitää huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2015 alusta ei omaisuuden ole pitänyt vaikuttaa millään lailla asumistukeen. Joten ei sun tarvi kertoa siihen mitään.
Niin minäkin luulin, mutta ei. Kummasti se metsä vaan vaikuttaa. Ihan on mustaa valkoisella, se lukee laissa ja KELAn ohjeissakin...
t. 11
Esimerkiksi metsä ja osakkeet ovat omaisuutta, joiden katsotaan tuottavan tuloa omistajalleen, ja sen takia Kela kysyy niitä yleistä asumistukea haettaessa. Niistä saatava arvioitu tulo jaetaan vuodelle ja huomioidaan kuukausitulona. Omaisuusrajoja kyseiselle tuelle ei enää ole. :)
Ihan sama niponipo, mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No myy se metsä?! Miksi mun pitäisi veroilla rahoittaa sun toimeentulotukesi, kun sulla kerran on myytävää omaisuutta? Mä pidän ne omalla työllä ansaitsemani rahat ennemmin itse ja ostan niillä vaikka oman metsäpalan. Siis ihan oikeasti, sun mielestä mun pitäisi tinkiä omaisuudestani, että voisin rahoittaa sun elämisesi, sen sijaan sun omaisuuteen ei saisi koskea?!!
Ja mitäköhän erikoista sinäkin runkkari tämän yhteiskunnan eteen teet?
Oon myös osakas jakamattomassa kuolinpesässä ja saan asumistukea.
Oleellinen seikka on se saako pesästä tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Jos toimeentulotukea haet, et saa juurikin metsäomaisuuden takia.
Mistä lähtien toimeentulotuki on haettu Kelasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet metsänomistaja. Sitä en tiedä, miksi se Kelaa kiinnostaisi.
Ainakin asumistukeen sitä kysytään. Myös mahdolliset osakkeet ja rahasto-osuudet kysytään. Niistä sitten kehitellään "kuukausitulo", jonka mukaan Kela asumistukea maksaa. Minullakin on muutama tuhat euroa rahastossa, josta Kela laskee minulle "kuukausituloon" 220 euroa. Köyhä nääs ei saa mitään omistaa, ei metsää sen paremmin kuin mitään muutakaan, vaikka vanhuudenturvaa ainakin minä yritän vähän säästää.
Ei ole enää vähään aikaan kysytty omaisuutta asumistukeen, koska se ei siihen enää vaikuta. Pääomatulot toki vaikuttaa, mutta silloin puhutaan ihan oikeista euromääräisistä tuloista, eikä mistään laskennallisista.
No myy se metsä?! Miksi mun pitäisi veroilla rahoittaa sun toimeentulotukesi, kun sulla kerran on myytävää omaisuutta? Mä pidän ne omalla työllä ansaitsemani rahat ennemmin itse ja ostan niillä vaikka oman metsäpalan. Siis ihan oikeasti, sun mielestä mun pitäisi tinkiä omaisuudestani, että voisin rahoittaa sun elämisesi, sen sijaan sun omaisuuteen ei saisi koskea?!!