Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tulkitse veriarvoni

Vierailija
15.04.2016 |

Soittoaika lääkärille vasta viikon päästä.

Vuosi sitten:

B-leuk 7.3
B-eryt 5,09
Hb 123
B-hkr 39,6
E-mcv 78
E-mch 25,1
E- mchc 323
B- tromb 352
E-rdw 16
S- ferrit 7
S- tfr 2,7

Heittoja siis muutamassa kohdassa viitearvoihin nähden. Nyt otettiin seurantana pieni verenkuva, josta sain seuraavat tiedot :

Hb 133, erytrosyytit koholla, punasolut matalalla, trombosyytit normaalin rajoissa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toimi alalla, joten arvaukseni on ihan yhtä hyvä kuin omasi.

Taitaa mennä seurannan hemoglobiinista päätellen aika normaalin vaihtelun piikkiin. Hemoglobiini on ollut matalahko samaan aikaan, kun ferritiini on ollut alhainen, mutta kontrollissa hemoglobiini on korjaantunut. Pieni punasolujen koko, iso määrä ja isompi vaihtelu myös viittaa, että elimistö on korjannut tilapäisesti vähentynyttä laskenutta hemoglobiinia, joka on heijastunut myös vähempään transferritiiniin. Kun punasoluja on jakaantunut nopeammin, koko on vaihdellut.

Voi olla, että on jotain puutoksia, mutta ainakin seurantatiedot antavat kehityksestä myönteistä kuvaa.

Vierailija
22/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne. Mitään hälyyttävää tässä tuskin on ilmassa. Alunperin pielessä olevat veriarvot huomattiin työhöntulotarkastuksen yhteydessä n.1,5-v. sitten. Silloin lähes kaikki arvot heittivät ja poikkesivat viitearvoista. Tähän nähden veriarvot ovat korjaantuneet jo paljon. Silloin hemoglobiini oli 108. Siitä lähtien olen syönyt lisärautaa eri muodoissaan, välillä ihan tripla-annostakin. Kovin hitaasti arvot vaan korjaantuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksistanne. Mitään hälyyttävää tässä tuskin on ilmassa. Alunperin pielessä olevat veriarvot huomattiin työhöntulotarkastuksen yhteydessä n.1,5-v. sitten. Silloin lähes kaikki arvot heittivät ja poikkesivat viitearvoista. Tähän nähden veriarvot ovat korjaantuneet jo paljon. Silloin hemoglobiini oli 108. Siitä lähtien olen syönyt lisärautaa eri muodoissaan, välillä ihan tripla-annostakin. Kovin hitaasti arvot vaan korjaantuvat.

Rautavalmisteissa on eroja. Osa imeytyy hyvin ja toimii. Osa ei imeydy ollenkaan.

Kuulun näihin joille kaikki rautavalmisteet eivät sovi refluksin takia.

Jouduin käyttämään Floradix Kräuterblut-Saft ja kahvin ja tee juonti olivat kiellettyjä.

Vierailija
24/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei sovi retafer tabletit. Olen käyttänyt floradixiä, nestemäistä maltoferia, maltofer tabletit reseptillä ja sanasol monivitamiini, jossa rautaa. Maltofer tabletit lääkäri määräsi tripla-annoksena, mutta sitä ei maha kestä.

Vierailija
25/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polysytemia vera eli todellinen verisolujen runsaus. Sulla on paksu veri. Se on paha tauti , joten  mene hoitoon. Tosin hematokriitti pitä olla jotain yli 48

Vierailija
26/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuuteanemia, punasolut pienikokoisia, kiinnitä huomiota kahteen viimeiseen arvoon, jotka tukevat tätä diagnoosia. 

Ferritiini ja TFR olivat kyllä ihan normaalit.

EI, S-ferrit tulisi olla vähintään 10, viitearvojen ala-raja. S-tfr hieman korkea. Vaativat lisätutkimuksia.

Vierailija
28/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polysytemia vera eli todellinen verisolujen runsaus. Sulla on paksu veri. Se on paha tauti , joten  mene hoitoon. Tosin hematokriitti pitä olla jotain yli 48

Varsinainen asiantuntija taas linjoilla.

Vierailija
29/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku jo aikaisemmin sen sanoikin... minulla oli vastaavat arvot ja raudanpuuteanemia oli lopullinen diagnoosi (jonka teki hematologian erikoislääkäri). Kaikilla vakava anemia ei näy hemologian tippumisena... minulla se oli 116, mutta vastaavasti vapaata seerumin rautaa ei ollut ollenkaan, rautavarastot loppuunkulutettuja ja koko kroppa huusi rautaa... hiukset tippuivat päästä, en tehnyt muuta kuin nukuin ja oksetti ja pyörrytti. Lisäraudan syömisen jälkeen (syön tupla-annosta, että jotain imeytyy) vei pari kuukautta ja sulkasato helpotti... samoin huippaus ja jatkuva oksettava olo, nyt pärjää myös 8h yöunilla ;) 

Eli rautaa vaan hakemaa.

Sama diagnoosi lähes samoilla arvoilla. Eli hemoglobiini voi olla viiterajoissa, vaikka rautavarastot ovat jo tyhjät. Ap, tulet saamaan tämän dg:n.

Vierailija
30/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät arvot parane, vaikka jo 1,5-v. Lisärautaa? Keliakiaa en usko sairastavani. Mahakipuja ei Ole koskaan. Verta ei vuoda suolistoon. Tutkittu 3 vrk ulostenäytteistä.

Vierailija
31/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin, ennen raskauksia minulla oli Hb jopa 160. Enkä syönyt mitään vitamiineja, enkä todellakaan elänyt terveellisesti. Raskausajat Hb tippui ja väsytti kovasti.

Vierailija
32/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät arvot parane, vaikka jo 1,5-v. Lisärautaa? Keliakiaa en usko sairastavani. Mahakipuja ei Ole koskaan. Verta ei vuoda suolistoon. Tutkittu 3 vrk ulostenäytteistä.

Ap, eivät ulostenäytteet ole riittävä tutkimus. Kuinka ei ole ehdotettu tähystyksiä, ne tehdään herkästi. Gastroskopia ja kolonoskopia. Kysy ihmeessä,ei tuo ole hyvää hoitoa.

Vierailija
33/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perna ultrattu ?

Vierailija
34/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä sisätautien erikouslääkärillä, joka erittäin kokenut. Hänen mielestään kun ulostenäytteet ok niin tähystyksiä ei tarvita. Minun ikäiselläni ( 40) kuulemma erittäin harvinaista että sieltä jotain löytyisi varsinkaan kun mitään kipuja tai suolistohäiriöitä ei Ole.

Vierailija
35/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pernaa ei ultrattu ?

Vierailija
36/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin yksityisellä sisätautien erikouslääkärillä, joka erittäin kokenut. Hänen mielestään kun ulostenäytteet ok niin tähystyksiä ei tarvita. Minun ikäiselläni ( 40) kuulemma erittäin harvinaista että sieltä jotain löytyisi varsinkaan kun mitään kipuja tai suolistohäiriöitä ei Ole.

Olisit pyytänyt vaan lähetteen. Syy täytyy aina selvittää, etenkin kun arvot eivät korjaannu, vaikka olet nauttinut rautalääkettä. Lisäksi ultraa ehdotan minäkin. Ylävatsan. 

Vierailija
37/41 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukkaa on tyrkytetty kuukautisten takia, mutta sitä en halua.

Vierailija
38/41 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia ei välttämättä oirehdi mahakipuna tms. Ainoa "oire" voi olla raudanpuuteanemia.

Vierailija
39/41 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paksunsuolentähystystä tuskin tarvitaankaan, mutta kyllä gastroskopia olisi tarpeellinen, juurikin tuon keliakian poissulkemiseksi.

Vierailija
40/41 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako keliakiaa muuten selville kuin tähystämällä?