Kissa repi tapettia, miten käy takuuvuokran?
Muutto edessä parin kuukauden päästä, ollaan asuttu tässä parisen vuotta. Aiemmin täällä ja aiemmissa kodeissa kissa on tyytynyt noihin raapimispuihin, mutta täällä sai olohuoneen tapetti kyytiä kahdesta kohtaa ja on pakko vaihtaa. Tapetit noin kymmenen vuotta vanhat ja kun tähän muutimme, niin vuokraisäntä jutteli että tapetoi meidän jälkeemme uusiksi.
Paljonkohan tämä suurin piirtein tulee kustantamaan? En ole itse mikään näppärä remppapirkko joten itse uudelleen tapetoiminenkaan ei onnistu. Muutoin kaikki paikat on kunnossa ja vuokrat maksettu ajallaan.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vuokran antaja laittaa kissan maksamaan. Osaako kissasi muuten tapetoida?
Tämä vois ollakin hyvä, esim. voisin vuokranantajana laskuttaa kissalta jonkun sen kivan pehmolelun meidän koiralle ja sitten oltais sujut. Sit ilmestyis av:lle nimimerkki "miau" valittamaan, että vuokranantaja pidätti takuuvuokrasta pehmoleluluni, onko oikein. Ja osa komppais, että ei oo oikein ja osa vaahtois, että pitää maksaa pehmolelu, jos toisen tapettia tuhoaa. Sit muutava välispiikki ssss:ltä, joka haukkuis pehmolelua ylipainoiseksi ja vegaaniketjun vakikommentoija ilmoittaisi, että kun hänelle tulee eläinvieraita ni on lelubuffetti, josta löytyy ihan jokaiselle sopiva pehmolelu.
Sitten asiaan: tuu ap, kertomaan sit miten kävi. Uskon, kyllä että hyvin satte sovittua asiasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman satasen tapetti maksaa, älkää nyt tonneja uskoko. Riippuu tietysti miten hienoa sinne laittaa, mutta kukaan vuokrakohteeseen laita kalleinta mahdollista. Itse vuokraisäntänä annoin olla kun vuokralaisen pieni lapsi repi tapetit. Annoin seuraavalle vuokralaiselle vapaat kädet laittaa mieleisensä ja minä makosin materiaalikulut.
20 neliön huone, tapetit (halvat) + muut materiaalikustannukset 380 e, vanhan tapetin poisto, tasoitus raapimajälkien osalta, tapetointi, jalkalistojen uudelleenmaalaus, jätteiden poiskuljetus => työtunteja 12 kpl a'60 e => 1200 e.
Olisi veronkiertoa teettää työ pimeästi. Vai oikeastiko raksamiehille ei tarvitse maksaa palkkaa?
Huh, onneksi meidän remppafirma veloitti vain 35€/h ja nopeampiakin olivat.
Toista se on Porvoossa...
Oliko siinä kämpässä muuten sallittu pitää piskejä ja katteja sun muita luikeroita? Jos ei, niin lasku napsahtaa varmasti kuin Manulle illallinen.
Soitat ja sovit asioista vuokraisännän kanssa. Jos meinaa koko takuun periä, niin voit ehdottaa että tapetoinnin hinta vähennetään takuusta.
Tuli mieleen vuosien takainen vuokranantajani, joka oli tosi tarkka loppusiivouksesta. Puunasin kämpän kyllä ihan tiptop, mutta hän soitti perääni että minun on tultava pesemään vielä kattilakaappi, missä oli kulumia ja pinttymiä. Lillutin kaappia vaikka millä aineilla ja hankasin kaikenmaailman taikasienillä eikä se edelleenkään kelvannut. Oli sitten laittanut oman emäntänsä kokeilemaan että lähteekö ne liat että olenko edes yrittänyt :D no, antoi hän sen jälkeen asian sitten olla ;)
Vierailija kirjoitti:
Oliko siinä kämpässä muuten sallittu pitää piskejä ja katteja sun muita luikeroita? Jos ei, niin lasku napsahtaa varmasti kuin Manulle illallinen.
Ap:han kertoi vuokranantajan kommentoineen, että heitä varten ei tapetoi, koska heillä on kissoja, joten oletettavasti kissoista sitten oli sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman satasen tapetti maksaa, älkää nyt tonneja uskoko. Riippuu tietysti miten hienoa sinne laittaa, mutta kukaan vuokrakohteeseen laita kalleinta mahdollista. Itse vuokraisäntänä annoin olla kun vuokralaisen pieni lapsi repi tapetit. Annoin seuraavalle vuokralaiselle vapaat kädet laittaa mieleisensä ja minä makosin materiaalikulut.
20 neliön huone, tapetit (halvat) + muut materiaalikustannukset 380 e, vanhan tapetin poisto, tasoitus raapimajälkien osalta, tapetointi, jalkalistojen uudelleenmaalaus, jätteiden poiskuljetus => työtunteja 12 kpl a'60 e => 1200 e.
Olisi veronkiertoa teettää työ pimeästi. Vai oikeastiko raksamiehille ei tarvitse maksaa palkkaa?
Huh, onneksi meidän remppafirma veloitti vain 35€/h ja nopeampiakin olivat.
Toista se on Porvoossa...
35 e/h tarkoittaa sitä, että tekijän palkka on alle 10 e/h. Sitä minä kutsuisin riistoksi.
Noin 20 neliön huoneessa on muuten seinää noin 35-40 neliötä ja aika ripeä saa olla, jos poistaa siltä alalta tapetit, tasoittaa ja hioo jne. alle 12 tunnissa. Tietty jos jätteiden poiskuljetus on sitä, että vie kaiken roskikseen, niin silloinhan tuo onnistuu, mutta maksatatko sinä taloyhtiöllä oman remonttisi?
Vierailija kirjoitti:
Oho, siis 1200 euroa kustannusarvio? Juuri summia pohdin että mitä mahtaa maksaa.
Mutta en tosiaan rupea toisen asunnossa opettelemaan, ei ole hyvä kohta ollenkaan.
Soittelen vuokraisännälle ja tulee katsomaan, niin siinähän sitten summa varmentuu. Mutta yli 1200 siis ei pitäisi kustantaa?
Ap
No summahan riippuu tietysti ihan huoneen koosta ja tapetin laadusta. Eihän tuo hatusta heittetty 1200 voi olla mikään virallinen tapetointikustannus tietämättä yhtään mitä tapetoidaan ja millä ja mitä muuta siihen kuuluu. Eihän tuota summaa täällä palstalla päätetä, vaan se on vuokranantajan ja sinun välinen sopimusasia. Jos on reilu niin ei veloita mitään jos on aikonut muutenkin tapetoida uudestaan. Mutta jos taas on vähemmän reilu, niin maksattaa sinulla kyseisen huoneen tapetoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi saattaa tulla jos tapetoit itse uudelleen
Aloituksesta: En ole itse mikään näppärä remppapirkko joten itse uudelleen tapetoiminenkaan ei onnistu.
No mikä estää opettelemasta?!?
Tietysti ap on velvollinen korvaamaan lemmikkinsä aiheuttamat vahingot. Vaihtoehtoina on siis tapetoinnin kustannusten maksaminen tai korvata vahinko omalla työllä itse tapetoiden (onko ystäviä/sukulaisia jotka voivat auttaa?) Netissä on hyviä ohjeita, auttavat liikkeessä tapetin valinnassa ja rullassa on vielä ohjeet. Hommaat hyvät työvälineet niin sujuu helposti. Ei tapetointi mitään ydinfysiikkaa ole, sopii hyvin naisille kun ei tarvitse voimaa. Ei kannata maksaa itseään kipeäksi omien ennakkoluulojen takia.
No mä muutan tästä nyt ekaan omaan asuntoon ja ehkä on reilumpaa kaikille osapuolille että otan remppahommat vasta siellä haltuun, missä joudun itse ihailemaan kätteni töitä :D
Ap
Meillä on tapetoinnin suorittaneet tuttavat, joilla jonkin verran kokemusta remonttihommista. En ole ihan täysin tyytyväinen laatuun, vaikka varsinaisia kupruja tai vekkejä ei nyt olekaan.
Tapeteissakin on eroa, jotkin vaikeampia, jotkin helpommin tapetoitavia.
ap vaikuttaa tolkun ihmiseltä!
Soiteltiin asiasta ja oli pahoillaan enemmän poismuutosta kuin tapetista. Pyysi myös tekemään listaa paikoista mitkä kannattaa samalla käydä läpi, aikovat sen laittaa ns "aikuiseen makuun".
Vielä ei summat selvinneet, mutta kattellaan nyt miten miettivät siellä päässä. Ja ymmärrän kyllä heidän harminsa, olin alustavasti ilmoittanut asuvani tässä vielä muutaman vuoden, joten joutuvat remppahommiin suunniteltua aiemmin.
Ap
Lupasin kirjoittaa kuinka tämä asia päättyy. Asunto tyhjeni jo toukokuussa, maksoin vielä kesäkuun vuokran tietty, kun oli määräaikainen soppari.
Vuokranantaja päätyi siihen ratkaisuun, että palauttaa koko takuuvuokran, kun heille jäi niin hyvin aikaa tapetointiin. Tapetit olivat siis muutenkin n kymmenen vuotta vanhat ja niissä oli jo sinne muuttaessa halkeamaa ja muutamia paikattuja kohtia.
Mutta oon tosi onnellinen, kun suhtautuivat näin tähän asiaan!
Ei se takuuvuokra sitä tarkoita, että siitä peritään remonttirahat kun asukas vaihtuu.
Normaalia kulumista ei myöskään voi asukkaalta laskuttaa. Jos tapetti on aidosti 10-12 vuotta vanhaa ei paria kissanraapamaa kohtaa voi sulta laskuttaa. Pysy alusta asti tiukkana ja puolla omia oikeuksiasi.
Jätä tämän ketjun mänttitrollien "neuvot" myös huomiotta. Jos oikein vaikealta tuntuu ota yhteyttä paikkakuntasi oikeusaputoimistoon. Toisaalta jos vuokranantajasi tietää yhtään mitään yhtään mistään hän myös tietää ettei tapettirahoja sulta tule saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Keskustele vuokranantajan kanssa. Halvemmaksi saattaa tulla jos tapetoit itse uudelleen, mutta reilu vuokranantaja katsoisi sormien läpi jos kerran tarkoitus on ollut teidän muuttonne jälkeen tapetoida uudestaan.
Fiksu vuokranantaja maksattaa tapetoinnin tällä tekosyyllä poistuvalla vuokralaisella. Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, siis 1200 euroa kustannusarvio? Juuri summia pohdin että mitä mahtaa maksaa.
Mutta en tosiaan rupea toisen asunnossa opettelemaan, ei ole hyvä kohta ollenkaan.
Soittelen vuokraisännälle ja tulee katsomaan, niin siinähän sitten summa varmentuu. Mutta yli 1200 siis ei pitäisi kustantaa?
Ap
Miksi ei? Työ maksaa 60 e/h eikä tapettikaan ole ilmaista. Täytyy tehdä vanhan tapetin poisto, mahdollinen pohjatyö (miten syviä naarmuja kissa tehnyt) ja sitten uusi tapetointi. Tuo on vielä kustannusarvio halvalla tapetilla tehdystä työstä.
Sillä ei ole mitään merkitystä, aikoiko vuokranantaja tapetoida jälkeenne vai ei. Kyse on siitä, että kissan raapima tapetti ei ole normaalia kulumista.
Älä ole pelle, ammattilainen ei saa yhden huoneen tapetinpoistoon, tasoitukseen ja uuden laittoon menemään yhtä työpäivää. Jopa minä saan homman tehtyä parissa päivässä ja olen vain maalarin tytär. Lehtikullalla saa sinun kustannusarviollasi silata lattialistat.
No näin tämä meni tällä kertaa. Onneksi tämä tilanne ei tule enää vastaan, kun muutin tähän kämppään joka on pankin ja minun yhteisomistuksessa. Ja täällä voi tarvittaessa harjoitella sitä tapetointiakin :D
Ap
Minullakin kissa repi aikoinaan tapetit. Pääsin vuokranantajan kanssa sellaiseen sopimukseen, että hän ostaa uudet ja minä hoidan tapetointityön. Molemmat olivat tyytyväisiä.
Vuokranantaja*