Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tekee "käytettävyysasiantuntija"?

Vierailija
13.04.2016 |

Veljen uusi naisystävä kertoi olevansa käytettävyysasiantuntija. Mitä ko. työssä tehdään? Luulin hänen olevan koodari, kun on veljen kanssa samassa firmassa mutta onko tuo enemmän markkinointiin liittyvää? Joku pilipaliasiantuntijatitteli? Ilmeisesti kuitenkin yliopiston käynyt.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneohjelmistojen käyttäjäkokemuksen asiantuntija. Ajattele vaikkapa verkkokauppaa tai peliä kuinka tärkeätä on suunnitella se käyttäjän kannalta fiksusti....

Mutta tokihan tilanne voi usein olla se että koodarit koodaa ja käytettävyysasiantuntija pääasiassa heiluttelee käsiään samoin kuin muutama muu henkilö jotka ovat mukana projektissa.

Vierailija
2/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alalla käytettävyysasiantuntija osallistuu sovelluksen/laitteen käyttöliittymän suunnitteluun ja testaukseen. Hän siis katsoo tekeillä olevaa sovellusta/laitetta sen tulevan käyttäjän näkökulmasta ja suunnittelee sitä käyttäjille mahdollisimman helppokäyttöiseksi, loogiseksi käyttää, ergonomian kannalta toimivaksi jne,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no esim tällä foorumilla tehtäis muutoksia niin se käytettävyysasiantuntija kertoisi miten foorumista tehdään käyttäjäystävällinen. hän siis miettii miten foorumi/järjestelmä/nettisivu toimii käyttäjälle parhaiten ja helpoiten. erittäin tärkeä homma!

Vierailija
4/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettävyyteen kiinnittää huomiota vasta sitten, kun sitä ei ole. Siinä mielessä työ muistuttaa siivoojan hommia.

Vierailija
5/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli paperilla kuulostaa hienolta, mutta käytännössä ei tee juurikaan mitään? Tämän palsta käytettävyysasiantuntija ei ainakaan mikään erityinen osaaja taida olla.

AP

Vierailija
6/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhutaan UX -specialisteista. Uuuh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli paperilla kuulostaa hienolta, mutta käytännössä ei tee juurikaan mitään? Tämän palsta käytettävyysasiantuntija ei ainakaan mikään erityinen osaaja taida olla.

AP

Yksi syy miksi Nokia jäi Applen jalkoihin kännyköissä oli nimenomaan käytettävyys. Mietipä seurauksia.

Vierailija
8/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on tärkeä osa suunnittelua. Insinöörit ja koodarit ovat koodanneet jotain ja sitten tämä käytettävyyden expertti analysoi ja kommentoi ja kertoo mitä pitää muuttaa. Siinä on tiettyjä perussääntöjä, mutta myös luovuutta tarvitaan.

Otetaan nyt vaikka tämä foorumi esimerkiksi. Jos tausta olisi musta ja fontti valkoinen, tulisi ysärifiilis, vielä kun voisi korostaa vähän punaisella ja linkit olisivat kirkkaan sinisiä. Se ei vaan näyttäisi hyvältä, eikä kaikki erottaisi tekstiä niin hyvin kuin tällaista hillittyä mitä nyt kirjoittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli paperilla kuulostaa hienolta, mutta käytännössä ei tee juurikaan mitään? Tämän palsta käytettävyysasiantuntija ei ainakaan mikään erityinen osaaja taida olla.

AP

Yksi syy miksi Nokia jäi Applen jalkoihin kännyköissä oli nimenomaan käytettävyys. Mietipä seurauksia.

Eikö käyttäjän näkökulmasta miettimisen pitäisi olla ihan itsestäänselvää? Miksi siihen tarvitaan erityisasiantuntemusta? Jokainen joka on jotain nettifoorumia joskus yhtään enemmän käyttänyt tajuaa, mitä käyttäjät esim. sellaiselta tarvii. Miten tuollaista sitten opiskellaan? Käytetään eri palveluita ja mietitään, mikä niissä on pielessä? Yliopistossa?

AP

Vierailija
10/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miusta tulee kohta käytettävyysasiantuntija, kunhan valmistun! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan kuulostaa mielenkiintoiselta työltä. Onko koulutus millainen ja miten riittää töitä? 

Vierailija
12/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis noihan ovat just niitä ketkä eivät osaa koodata, eli monesti reittä pitkin tai tissivakoa mainostamalle edenneitä naisia.

terv. assembly koodari

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli paperilla kuulostaa hienolta, mutta käytännössä ei tee juurikaan mitään? Tämän palsta käytettävyysasiantuntija ei ainakaan mikään erityinen osaaja taida olla.

AP

Yksi syy miksi Nokia jäi Applen jalkoihin kännyköissä oli nimenomaan käytettävyys. Mietipä seurauksia.

Eikö käyttäjän näkökulmasta miettimisen pitäisi olla ihan itsestäänselvää? Miksi siihen tarvitaan erityisasiantuntemusta? Jokainen joka on jotain nettifoorumia joskus yhtään enemmän käyttänyt tajuaa, mitä käyttäjät esim. sellaiselta tarvii. Miten tuollaista sitten opiskellaan? Käytetään eri palveluita ja mietitään, mikä niissä on pielessä? Yliopistossa?

AP

Pitäisi ja pitäisi. Kun sen käytettävimmän ratkaisun keksii, niin se on luultavasti itsestään selvää. Mutta kun sen koodarin on mietittävä tuhatta muutakin asiaa, niin käytettävyys jää helposti vähemmälle huomiolle.

Sen verran jatkan, että aikoinaan kun Apple julkaisi ensimmäiset kännykät, niin Nokialla naureskeltiin luurin teknisille rajoitteille. Eihän se ollut edes 3g-luuri. Mutta kun käytettävyys oli ihan eri planeetalta, niin muut rajoitteet tuntuivat mitättömiltä. Noksulla kehitystyö oli aivan liian teknologiavetoista.

Vierailija
14/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa niiin katkeralta ja kateelliselta amismuijalta. Corollan takapenkki tais kiinnostaa koulunpenkkiä enemmän aikanaan, hihihii :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheltä liippaa myös kaikkein uusin rooli it-maailmassakin: palvelumuotoilija , tuossa se käyttöliittymä on ainakin osa sitä palvelukokemusta

Vierailija
16/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta kun se koodari keskittyy koodaamaan niin herkästi unohtuu loppukäyttäjä jos kukaan ei keskity lopputulokseen. Tärkeä jopi tosiaan.

Vierailija
17/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli paperilla kuulostaa hienolta, mutta käytännössä ei tee juurikaan mitään? Tämän palsta käytettävyysasiantuntija ei ainakaan mikään erityinen osaaja taida olla.

AP

Tällä palstalla ei välttämättä ole edes käytetty käytettävyysasiantuntijaa. Olen itse nörtti ja koodari ja mua harmittaa välillä todella paljon, että meillä ei ole käytettävyysasiantuntijaa. Käyttöliittymämme olisivat paljon parempia, jos olisi, mutta säästösyistä ei ole ja meillä koodareilla taas ei ole aikaa alkaa käytettävyyttä miettimään, koska päivät venyy ihan vaan toiminnallisesta suunnittelusta ja koodauksestakin liian pitkiksi. 

Vierailija
18/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli paperilla kuulostaa hienolta, mutta käytännössä ei tee juurikaan mitään? Tämän palsta käytettävyysasiantuntija ei ainakaan mikään erityinen osaaja taida olla.

AP

Yksi syy miksi Nokia jäi Applen jalkoihin kännyköissä oli nimenomaan käytettävyys. Mietipä seurauksia.

Eikö käyttäjän näkökulmasta miettimisen pitäisi olla ihan itsestäänselvää? Miksi siihen tarvitaan erityisasiantuntemusta? Jokainen joka on jotain nettifoorumia joskus yhtään enemmän käyttänyt tajuaa, mitä käyttäjät esim. sellaiselta tarvii. Miten tuollaista sitten opiskellaan? Käytetään eri palveluita ja mietitään, mikä niissä on pielessä? Yliopistossa?

AP

Sun täytyy kysyä siltä tyttikseltä että valmistuuko yliopistosta käytettävyysasiantuntijan ammattiin.

Joo, käyttäjän näkökulman miettimisen pitäisi olla itsestään selvää mutta jokainen insinöörien / koodarien kanssa töitä tehnyt tietää ettei se tosiaankaan kaikille sitä ole. Ammatilainen osaa myös suunitella ja miettiä käytettävyttä laajemin kuin pelkkänä fontin värinä tms.

Vierailija
19/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli paperilla kuulostaa hienolta, mutta käytännössä ei tee juurikaan mitään? Tämän palsta käytettävyysasiantuntija ei ainakaan mikään erityinen osaaja taida olla.

AP

Yksi syy miksi Nokia jäi Applen jalkoihin kännyköissä oli nimenomaan käytettävyys. Mietipä seurauksia.

Eikö käyttäjän näkökulmasta miettimisen pitäisi olla ihan itsestäänselvää? Miksi siihen tarvitaan erityisasiantuntemusta? Jokainen joka on jotain nettifoorumia joskus yhtään enemmän käyttänyt tajuaa, mitä käyttäjät esim. sellaiselta tarvii. Miten tuollaista sitten opiskellaan? Käytetään eri palveluita ja mietitään, mikä niissä on pielessä? Yliopistossa?

AP

Pitäisi ja pitäisi. Kun sen käytettävimmän ratkaisun keksii, niin se on luultavasti itsestään selvää. Mutta kun sen koodarin on mietittävä tuhatta muutakin asiaa, niin käytettävyys jää helposti vähemmälle huomiolle.

Sen verran jatkan, että aikoinaan kun Apple julkaisi ensimmäiset kännykät, niin Nokialla naureskeltiin luurin teknisille rajoitteille. Eihän se ollut edes 3g-luuri. Mutta kun käytettävyys oli ihan eri planeetalta, niin muut rajoitteet tuntuivat mitättömiltä. Noksulla kehitystyö oli aivan liian teknologiavetoista.

Eli ovat käytännössä koodareiden apulaisia? Siten varmaan sitten tavanneetkin veljen kanssa.

Ja huutelijalle tiedoksi, että olen kyllä sen amiksen käynyt, mutta siinä samalla lukion. Molemmat puolet tullut nähtyä enkä jaksa ymmärtää tuota amisten mollaamista. Veljen nainen vaikutti ihan mukavalta kyllä, en ole katkera. Kyllästynyt vain siihen, että jokainen on olevinaan joku asiantuntija nykyään.

AP

Vierailija
20/53 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli paperilla kuulostaa hienolta, mutta käytännössä ei tee juurikaan mitään? Tämän palsta käytettävyysasiantuntija ei ainakaan mikään erityinen osaaja taida olla.

AP

Yksi syy miksi Nokia jäi Applen jalkoihin kännyköissä oli nimenomaan käytettävyys. Mietipä seurauksia.

Eikö käyttäjän näkökulmasta miettimisen pitäisi olla ihan itsestäänselvää? Miksi siihen tarvitaan erityisasiantuntemusta? Jokainen joka on jotain nettifoorumia joskus yhtään enemmän käyttänyt tajuaa, mitä käyttäjät esim. sellaiselta tarvii. Miten tuollaista sitten opiskellaan? Käytetään eri palveluita ja mietitään, mikä niissä on pielessä? Yliopistossa?

AP

Pitäisi ja pitäisi. Kun sen käytettävimmän ratkaisun keksii, niin se on luultavasti itsestään selvää. Mutta kun sen koodarin on mietittävä tuhatta muutakin asiaa, niin käytettävyys jää helposti vähemmälle huomiolle.

Sen verran jatkan, että aikoinaan kun Apple julkaisi ensimmäiset kännykät, niin Nokialla naureskeltiin luurin teknisille rajoitteille. Eihän se ollut edes 3g-luuri. Mutta kun käytettävyys oli ihan eri planeetalta, niin muut rajoitteet tuntuivat mitättömiltä. Noksulla kehitystyö oli aivan liian teknologiavetoista.

Eli ovat käytännössä koodareiden apulaisia? Siten varmaan sitten tavanneetkin veljen kanssa.

Ja huutelijalle tiedoksi, että olen kyllä sen amiksen käynyt, mutta siinä samalla lukion. Molemmat puolet tullut nähtyä enkä jaksa ymmärtää tuota amisten mollaamista. Veljen nainen vaikutti ihan mukavalta kyllä, en ole katkera. Kyllästynyt vain siihen, että jokainen on olevinaan joku asiantuntija nykyään.

AP

Mikä siinä asiantuntijuudessa sinua niin ärsyttää? Onko titteli sun mielestä liian hieno? Mikä ois sun vaihtoehto asiantuntijatittelille?