Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kohta 30, olen alkanut ymmärtää lapsuudenperheessäni olleen aika paljon narsismia ja valtasuhteita...

Vierailija
13.04.2016 |

Isäni käytös oli ehkä enimmäkseen aika klassista narsismia, hän on nyt kuollut. Isoon isareeni pätee pelottavasti oikeastaan kaikki covert narcissist -piirteet! Hänestä sanotaan usein että vaikea ja yliherkkä, en ole oikein tiennyt mikä hänessä on sellaista, että on vaikea tulla toimeen. Äitini käytös on lapsia kohtaan läheisriippuvaista, manipuloivaa ja uhriutuvaa, myös piilovähättelyä ja tunteiden mitätöimistä. Isosiskoani äiti myötäilee. Pikkusisko on hyvin konflikteja välttelevä ja miellyttämishaluinen äitiä, siskoa ja oikeastaan kaikkia kohtaan. Hänessä ei oikeastaan ole muuta vikaa, mitä osaisin huomata. Sisko on tottunut pärjäämään kiltteydellä ja onkin pidetty ihminen. Hän ei koskaan esimerkiksi halua puhua siitä, että äidissä olisi mitään outoa.
Äidin ja isän parisuhteessa oli vaikea sanoa, kuka milloinkin oli se, joka määrää ja kuka alistuu. Valtapeliä se kuitenkin aina oli eikä missään tapauksessa mitään normaalia kommunikointia. Ehkä jotain rakkautta on voinut olla kieroutuneella tavalla. Lapset ovat äidilleni varmaan olleet emotionaalisesti se parisuhteen korvike.
En kuitenkaan usko, että kukaan perheessäni on mikään täysnarsisti. En usko, että tunteet puuttuisivat kokonaan tai että mitään oikeaa rakkautta perheenjäseniä kohtaan ei olisi.
Itse en ole kovin ehjäksi myöskään kasvanut. Olen aina valinnut päihderiippuvaisia ja itsekeskeisiä miehiä. Olen myös hyvä manipuloimaan toisia, mutta en pidä siitä itsessäni. Jos lähtisin luettelemaan kaikki ongelmani ihmissuhteissa ja elämässä, siinä menisi pitkään. Minulla on lapsi ja äitiyteen kasvamisessa on ollut paljon vaikeutta. Rakastan kyllä lasta ja yritän kaikkeni, että olen hyvä vanhempi, mutta joskus tuntuu että minusta ikäänkuin puuttuisi joitain osia. Esimerkiksi kun lapsi itkee, minua suututtaa enkä haluaisi/tuntuu että en osaa lohduttaa.
Olen näitä asioita paljon saanut ratkottuakin itse ja ammattiavulla.
Ehkä siksi olen enemmän perillä alkuperäisen perheeni tilanteesta, että minun on ollut pakko, ainoana sisaruksista jolla on itsellä lapsi. Nyt on ongelmaksi alkanut muodostua, että kun käytökselläni ilmaisen haluavani olla vapaa näistä asetelmista, niin minähän se olen hankala ja kusipäinen perheeni ja suvun mielestä. Vastalahjaksi olen saanut sen tunteen, että saatan vihdoin pystyä kasvamaan tasapainoiseksi aikuiseksi, jolla on oma tahto ja oma elämä. Ensimmäistä kertaa ajattelen, että voisin jopa pystyä oikeaan parisuhteeseen. Haaveilen myös hyvistä ystävyyssuhteista, siitä, että osaan sekä laittaa rajani ja oikeasti antaa jotakin itsestäni toiselle.
Kirjoittelin, jos jollain on tästä ajatuksia tai samankaltaisia kokemuksia jaettavana. Olisi mielenkiintoista kuulla.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on erittäin tervettä, että olet havainnut lapsuudenkodissasi nämä piirteet ja perheessäsi nämä ominaisuudet. Ainoa tapa muuttua ja parantaa tapansa on aloittaa tiedostamalla tämänhetkinen tilanne. Sinulle ja sisaruksillesi on tehty vääryyttä.

Minusta vaikuttaa, että nyt on oikea aika löytää itsestään se vioittunut osa, hyväksyä se ja sitten muuttua ehjäksi, terveeksi ja hyvinvoivaksi ihmiseksi. Paljon jaksamista sinulle!

Vierailija
2/4 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olet alkanu hahmottamaan näitä asioita. Yleensähän lapsuutta pidetään hyvänä, jos ei ole fyysistä väkivaltaa tai alkoholismia ollut perheessä. Tuo henkinen puoli jätetään ihan huomioimatta. Itse olen yksinhuoltajaäidin lapsi ja minun puolisot on ydinperheistä. Kuitenkin minusta on tuntunu, et henkisellä puolella on heillä ollu ihan yhtä paljon (ellei jopa enemmän) ongelmia kuin minulla, vaikka lapsuuttani varjosti väkivaltainen ja alkoholisti isäpuoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M39 kirjoitti:

Nuorena olet alkanu hahmottamaan näitä asioita. Yleensähän lapsuutta pidetään hyvänä, jos ei ole fyysistä väkivaltaa tai alkoholismia ollut perheessä. Tuo henkinen puoli jätetään ihan huomioimatta. Itse olen yksinhuoltajaäidin lapsi ja minun puolisot on ydinperheistä. Kuitenkin minusta on tuntunu, et henkisellä puolella on heillä ollu ihan yhtä paljon (ellei jopa enemmän) ongelmia kuin minulla, vaikka lapsuuttani varjosti väkivaltainen ja alkoholisti isäpuoli.

Siis ex-puolisot. En sentään mitään haaremia täällä pidä :D

Vierailija
4/4 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, joka on kasvanut ehkä jotenkin kieroon ja tajusin myös vasta paljon myöhemmin, että lapsuudenkodillani voi olla jotakin tekemistä asian kanssa. Isäni ja äitini ja erosi kun olin kouluikäinen. Jäin isälleni, joka vain näennäisesti huolehti minusta. Äitiäni hän oli kieltänyt puuttumasta elämäämme ja kun tämän kuulin, niin vasta silloin ymmärsin miksi äiti muuttui etäiseksi, mutta herätti myös valtavan katkeruuden että miksi äiti antoi sen tapahtua.

Huolehdin itsestäni ja asioistani liian aikaisin. Kasvatin itselleni kovan kuoren ja tunsin olevani muita kypsempi, koska en "tarvinnut" enkä saanut huolenpitoa vaan määrittelin itse rajani ja valmistin itse ruokani yms. Oikeastihan olin varmasti vain kateellinen niille joista vanhemmat pitivät huolta.

No, miten tämä on vaikuttanut minuun? En ole saanut hyviä ihmissuhteita ja miehet ovat olleet narsistisia ja väkivaltaisia. Yksi suhde oli normaali mutta en pystynyt siihen. Se oli liian sitovaa. Olen siis helposti uhriutuva ja lisäksi sitoutumiskammoinen. Lisäksi koin täyden romahduksen yhdessä vaiheessa elämääni enkä pystynyt huolehtimaan asioistani. Olin niin väsynyt pärjäämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän