Toimitaanko muiden parisuhteissa näin
Tämä on jotenkin jännä ja uusi kuvio minulle. En aiemmassa pitkässä suhteessani törmännyt vastaavaan. Ilmeisesti nykyiselle miehelleni kuitenkin tämä on ollut normaali kuvio toimia ainakin loppuvuosina edellisessä liitossa. Olen ymmärtänyt, että hänen ex-vaimoaan ei niin paljon kiinnostanut miehen menot, että olisi tarvinnut infota.
Olen siis tottunut siihen,että menoista sovitaan yhdessä. Ei tarkoita sitä, että parisuhteessa pitäisi saada "lupa" kaikkeen toiselta vaan ihan sitä, että kerrotaan suunnitelmasta. Minä esimerkiksi viime sunnuntaina olin koko päivän oman lapseni pelejä seuraamassa niin etukäteen sanoin miehelle asiasta. Kerroin päivän ja sanoin,että suunnittelin meneväni sinne, jos ei mitään muuta ole. Näin olen tottunut toimimaan.
Nyt mies on pitkään jo puhunut, että hänen pitäisi viedä keskimmäinen lapsensa ulkomaille viikonloppulomalle. Joku palkinto minkä luvannut ja minä vanhin lapsi on jo joskus vuosi aiemmin saanut myös. Edellisellä viikolla sanoi saunassa, että "sekin tarttis hoitaa tässä tai se jää taas". Ei muuta. Eilen, kun tulin töistä niin sanoi varanneensa matkan ensi viikonloppuun. Siis puolentoistaviikon päähän. Että hän lähtee perjantaina ja tulee sunnuntaina.
Olin hiukan puulla päähän lyöty. Sanoinkin, että niin varasit sitten vaan matkan puhumatta mitään. No hän oli puhunut mielestään, kun oli sanonut saunassa, että se täytyisi nyt tehdä. Itse kuvittelen, että tuossa kohtaa vielä kerrottaisiin, että olen ajatellut mennä sinne x-viikonloppuna - ethän ole suunnitellut siihen mitään.
Vai teenkö minä tästä jotenkin vaikeaa nyt?
Kommentit (180)
Hän on kertonut, että matka on tulossa lähiaikoina. Sitten kertoo, että matka on puolentoista viikon kuluttua. Minusta ihan ok. Se olis eri, jos ko. viikonlopulla olisi ap:n siskon häät tai mummon 80 v. juhlat tms.
Sä olet siis jahkailjakeskustelija ja mies melko tyypillinen mies, joka toimii sitten kun pitää toimia. Eikö toi ole aika stereotyyppinen asetelma, että nainen haluaa suunnitella, varmistaa ja päätös on seurausta pitkästä keskustelusta. Kun mies taas miettii asiaa omassa päässään ehkä pitkäänkin ja yksi hetki vaan päättää toimia, koska ei se asia siitä mihinkään muutu. Esim. tapettiasia: mies ei löytänyt haluamaansa, no otetaan sitten se mitä sä halusit -pääasia että joku tapetti otetaan. Tai tän reissun suhteen niin mies on puhunut asiasta jo ennakkoon että pitää varata se matka ja sitten hän sen vaan varaa: sä olisit ilmeisesti järjestänyt vielä keskustelutilaisuuden aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Ja siis 14 tahtoo myös sanoa, että älä ole ihan noin jyrkkä, hän ehkä mokasi mutta ei ilkeyttään, ja mitään vahinkoa ei ole tapahtunut. Hänellä on oikeus mennä lapsen kanssa, ja hän ei ollut luvannut sinulle muutakaan. Koit vaan että sinun ylpeyttä on loukattu, mutta hän ei tehnyt sitä tahallaan. Se että et ymmärtänyt mitä hän yritti sanoa, on varmasti enimmiltä osin hänen vikansa... mutta voiko olla että ihan pieni osa voisi olla omaakin osuuttasi, minun kokemuksen mukaan ihmiset jotka itse höpisee kaiken aikaa asioistaan, ei aina kuuntele toisia kauhean tarkkaan, eikä ota muiden juttuja kauhean vakavasti ennen kuin niistä on sanottu viisi kertaa viidellä eri tavalla. Omakohtainen kokemus nimittäin.
No miten sinä itse osaisit poimia sen tiedon, jos talven mittaan olet kuullut moneen otteeseen lauseen "se matkakin pitäisi tehdä". Mistä tiedät, että nyt tällä kertaa se sama lause tarkoittaa sitä, että no nyt varaan sen matkan. Kuuntelin kyllä silloin saunassa, kun mies asiasta puhui.
Mutta ihan sama.
En nyt ymmärrä, mikä tuossa on ongelma jos sulla ei ollut miehen varalle mitään suunnitelmia sille viikonlopulle, niin tottakai aikuinen ihminen saa toteuttaa lapsensa kanssa matkan juuri kertomallaan tavalla. Jos ei olisi ikinä koskaan aiemmin maininnut matkasta, niin sitten olisi ollut kummallista.
Ihan normaali tapa toimia. Ettet nyt olis vähän liian mustasukkainen miehesi lapselle?
En olisi tosiaan kaivannut mitään muuta kuin, että olisi sanonut, että "olen nyt katsonut ja täällä on mahdollista lähteä 1,5 viikon päästä sinne. Ajattelin, että lähden sinne silloin."
Vaikkapa siis. Ei tarkoita mitään lupa-anomuksia tai muita ihmeellisiä kuvioita mitä täällä jotkut tahtoo kärjistää.
Mutta ihan sama siis.
Aloittanut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesit, että mies lähdössä lapsen kanssa reissuun, joten sinun olisi pitänyt siellä saunassa sanoa, että ei käy, sinä et hyväksy, se on väärin, minulta pitää kysyä lupa ja se luvan kysyminen ei ole joku sivulause. Tietenkin miehen täytyy anoa kuukausia etukäteen, voiko hän mennä lapsensa kanssa jonnekin, koska sehän on sinulta pois. Tietenkään et voi saunassa sanoa ääneen, että sinä olet suunnitellut jokaisen viikonlopun tästä ikuisuuteen täyteen yhteistä tekemistä, miehellä ei ole enää mitään sananvaltaa omaan elämäänsä.
Aikuisten oikeasti: mies on luvannut matkan lapselle, mies kertoo, että matka pitäisi varata ja kun mies niin tekee, niin sinulle se ei sovi, kun ei ole kysytty lupaa tälle nimenomaiselle viikonlopulle. No voi voi.
Öh... joo luetkin hienosti tuota tekstiäni.
Ja mies on koko talven höpöttänyt, että se matka pitäisi varata. Mistä minä saatan tietää, että nyt oli se keskustelu, kun hän sen sitten tosiaan varaa. Eikä kyse ollut mistään luvista tai muusta. Olisi vain ollut kiva tietää, että mistä viikonlopusta puhui.
Onko sinulta kielletty kysymyslauseet? Normiaikuinen pystyy avaamaan suunsa ja tiedustelemaan, että "mitä ajankohtaa ajattelit".
Mitä sellaisia yhteisiä menoja teillä voisi olla puolentoista viikon kuluttua, joista mies ei tiedä mitään?
Eli miksi ihmeessä miehen pitäisi erikseen kysyä sinulta yhteisistä sopimisista, jotka vain sinä tiedät, jos sinun mielestäsi olet kovasti avoin ja etukäteen varmistat, että asiat sopivat myös miehelle.
On tääkin. Isä ei saisi tehdä omien lastensa kanssa mitään, ettei tyttöystävä loukkaantuisi ja tulisi mustasukkaiseksi. Ymmärtäisin, jos teillä olisi yhteisiä lapsia, mutta jos miehellä ei ole mitään syytä roikkua sun kanssa 247 niin teet aika ison numeron. Sitäpaitsi, ilmoittihan tuo menostaan etukäteen.
Mieshän kertoi sulle suunnitelmasta? Kas tässä ihan omasta viestistäsi kopioitu.
"Eilen, kun tulin töistä niin sanoi varanneensa matkan ensi viikonloppuun. Siis puolentoistaviikon päähän. Että hän lähtee perjantaina ja tulee sunnuntaina."
Niin mikä tässä nyt on se ongelma?
En ymmärrä ollenkaan aloittajaa, kysyy mieheltään luvan saako mennä katsomaan lapsensa jalkapallopelejä "jos ei ole mitään muuta sovittu". Kiva ajatus lapselle. Mikä olisi ne tärkeämmät asiat mitä miehellä olisi voinut olla suunniteltuna?
Kyllä itse näkisin että tärkeistä asioista voi ilmoittaa että lähden vkl X, jos toinen on kerennyt tekemään suunnitelmia sille vkl kertomatta niin pata kattilaa soimaa. Ap kuulostaa sellaiselta jankkaajalta, ruokakaupassakin täytyy käydä jatkuvaa keskustelua otetaanko ruohosipuli- vai yrttituorejuustoa, "ollaanko me nyt varmasti yhteisymmärryksessä päädytty tähän vaihtoehtoon? Onko tämä meidän päätös?"
Aloittanut kirjoitti:
En olisi tosiaan kaivannut mitään muuta kuin, että olisi sanonut, että "olen nyt katsonut ja täällä on mahdollista lähteä 1,5 viikon päästä sinne. Ajattelin, että lähden sinne silloin."
Vaikkapa siis. Ei tarkoita mitään lupa-anomuksia tai muita ihmeellisiä kuvioita mitä täällä jotkut tahtoo kärjistää.
Mutta ihan sama siis.
Mitä lisäarvoa tuon sanominen olisi tuonut? Olisiko se ollut mielestäsi luvan kysyminen? en nyt ihan ymmärrä mitä haet sillä että mies olisi sanonut ajankohdan jota tuskin vielä edes tiesi ennen kuin oli selannut matkoja netistä.
Ens kerralla kysy milloin ajattelit että lähdette.
Aloittanut kirjoitti:
Mutta ihan sama siis.
Meidän parisuhteessa toimitaan näin, mies muutenkin miettii aina ääneen milloin vois olla mahdollista joku reissu tai vastaava tehdä. :)
Aloittanut kirjoitti:
Mutta ihan sama siis.
Ja mitä tällä olisi saavutettu? Nyt mieti itseksesi, mitä oikeasti olisit halunnut miehesi tekevän? Hän on puhunut sinulle tulevasta matkasta moneen otteeseen, varaa matkan ja kertoo sinulle ihan reippaasti etukäteen. Kyse nyt on kuitenkin viikonlopusta, eikä mistään kuukauden kaukomaakeikasta. Miksi olisit tarvinnut vielä tuon "olen nyt varaamassa matkaa" -lauseen? Vaikka puhut ettei mitään lupa-anomuksia tarvita, niin etkö juuri sitä kaipaa? Että sinut huomioidaan, olet se tärkein ja käsissäsi lepää viimeinen päätösvalta. Sinun päässäsi saattaa hautautua viikonloppusuunnitemia, joita mies ei vielä tiedä: koska sinun päässä ne saavat hautautua ja sinä saat tehdä päätökset niiden suhteen, mies ei voi päättää omista viikonlopuistaan ilman sinun siunaustasi. Moni avovaimo sijassasi (ja vielä äiti itsekin...) ajattelisi että hienoa rakas saamaton mieheni, vihdoinkin sait sen matkan varattua. Ja sinä ajattelet että nyt SINUA ei huomioitu, vaikka kyseessä ei ole sinun lapsesi etkä ole reissulle edes lähdössä mukaan. Teeppä pieni kieppi sisimmässäsi ja mieti: MIKÄ tässä nyt sinua oikeesti ärsyttää?
Onneksi en oo parisuhteessa sun kanssa:O tollasta ihme jankkausta jolla yrität vaan ettiä virheitä miehestä, koska oot mustasukkanen sen _LAPSELLE_. Ihanku sun viikonloppusuunitelmat ois jotenki tärkeempiä (joista et oo itekkään puhunut mitään) kuin se että isä vie lapsensa matkalle mikä on luvattu ja jota lapsi on odottanut.
No jos kyse olisi viikon reissusta niin sitten ehkä näkisin aihetta ärtymykselle. Mutta viikonloppu. Jos teillä ei ollut suunnitelmia sille viikonlopulle (eikä varmaan ollut, jos mies ei ollut niistä tietoinen) niin miksi ei voi lähteä.
Jos teillä ei kerta ollut sovittuna mitään sille viikonlopulle ja mies oli miettinyt että sehän on hyvä viikonloppu hoitaa asia alta, niin mikä ongelma? Kyllä koitat nyt jollakin tavalla kontrolloida miestäsi.
Olen itse aika jyrkkä tällaisissa asioissa, koska olen itse elänyt parisuhteessa, joka oli minulle kuin vankila. Ehkä jopa pahempi. En saanut tehdä mitään ilman toisen suostumusta ja jos luvan saikin, niin tunnelma kotona muuttui ja mies käytöksellään osoitti, että eipä sun tarvitsisi mitään tehdä. Suhteesta jäi jonkilainen trauma ja jos nykyään huomaan manipulointia minua kohtaan, niin näen punaista.
Jos toinen suostuu pikkuhiljaa kaikenlaisiin sääntöihin ja lupien kyselemisiin ja odottaa sinulta hyväksyntää kaikkeen, niin suhde sairastuu.
"mää nyt varasin sit sen reissun mistä on puhuttu, tolle viikonlopulle kun siinä oli halvat hinnat"
"hieno homma kulta, se on nyt tehty, teillä on siellä varmasti kivaa"
Olen samaa mieltä että ap ei tunne tulleensa tarpeeksi huomioiduksi jostain syystä. Tämä matkasta sanominen tuskin on edes se varsinainen syy vaan kumpuaa jostain pidemmältä aikaa. Äitipuolen osa ei ole helppo, mutta ei lapselle pidä olla mustasukkainen. Tai jos kumminkin on, myöntää sen edes itselleen ja yrittää kasvaa siinä kohtaa. Harmittaa ehkä, että sellainen raha taloudesta laitetaan matkaan, kun rahat on muutenkin tiukalla, olisi halvemmankin voinut varata, nyt ei päästä tänäkään vuonna sinne etelään, jne.jne..
Aloittanut jatkaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, kaipa hän olisi tosiaan voinut kysyä siinä saunoessa, onko ok sulle, mutta toisaalta olisi voinut vaan ilmoittaa että matka on varattu. Tiesit kuitenkin, että jotain on tulossa.
No jos ihan rehellisiä ollaan niin siitä saunassa tapahtuneesta kommentista jäin vain siihen samaan käsitykseen mitä se on koko talven ollut "se tarttis hoitaa". Mies on mielestään silloin antanut ymmärtää, että se pitää hoitaa huhtikuussa, mutta ei kyllä maininnut mitään kuukautta. Sanoi vain, että kohta se taas jää. En maininnut tästä mitään, koska jos hän on päättänyt, että on sanonut huhtikuussa niin silloin hän on sanonut huhtikuussa.
En siis todellakaan tuon saunassa tapahtuneen keskustelun pohjalta jäänyt yhtään siihen käsitykseen,että tosiaan parin viikon päästä lähtee ilmanmuuta.
Joo. Kyllähän tuosta riidan saa aikaan kun oikein kovasti alkaa kaivamaan ja toista syyttelemään. Mutta mitä se kannattaa?
Ymmärtäisin tuohtumuksesi jos mies ilmoittaisi että 'huomenna lähden sitten reissuun' ilman mitään ennakkovaroituksia. Mutta hänhän on puhunut asiasta jo ennakkoon ja ihan hyvissä ajoin ilmoitti sinulle matkan ajankohdan.
Kyllä se matka nyt pitää perua. Ei haittaa vaikkei saisi rahoja takaisin tai että lapsi pettyy. Pääasia että kaikessa toimitaan sinun protokollan mukaan.