Teini syönyt luvatta mielialalääkkeitä
Kyseessä 16-vuotias tyttö. Kävi vuosi sitten koulupsykologin juttusilla, kun kuulemma masensi. Sieltä sai lähetteen nuorisopsykiatrian pariin. Silloin sovimme, että saa käydä siellä juttelemassa, jos se auttaa esimerkiksi koulunkäyntiä, joka olikin ollut jonkun aikaa jo alamäessä. Lääkkeisiin en kuitenkaan antanut lupaa, sillä niitä määrätään aivan liian herkästi, ja kaikki nuoret diagnosoidaan masentuneiksi, vaikka kyseessä olisi vain teini-iän "angstit". Selvisi kuitenkin, että oli saanut lääkkeet, on niitä ostanut ja myös syönyt. Omilla viikkorahoistaan on ne maksanut, mutta silti mielestäni teki väärin. Ja nyt niitä ei niin vain lopetetakaan. En kuitenkaan kehtaisi tästä teiniä enää rangaista, vaikka puhuttelun pidinkin. Mutta mites nyt, on alaikäinen, joten voinko soittaa polille ja kieltää lääkkeiden markkinoinnin tyttärelle?
Teinin äiti
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
0/5
Tämä ei kuule ole niitä Porvoo-juttuja, vaan mielialalääkkeet aiheuttavat riippuvuutta, sotkevat aivotoimintaa mahdollisesti pysyvästi ja ovat aivan vääränlainen apu teini-ikäiselle. Olen huolissani, kun ilmeisesti mistään haitoista ei oltu puhuttu - napit kouraan vaan! Ja haluaisin - vaikka sitten pakottaen - saada tytön irti lääkekoukusta ennen kuin on liian myöhäistä.
Eli oliko kellään ASIALLISIA neuvoja?
Ap
Eikö se ollut 15v jonka jälkeen nuori saa itse päättää hoidostaan?
Ehkä kuitenkin lääkäri tietää parhaiten näistä asioista. Haluat varmaan kuitenkin että oma lapsesi voi hyvin. Ne lääkkeet on vähän niin kuin kainalosauvat, ne on tarkoitettu tukemaan muuta hoitoa. Ilman lääkkeitä sinulla saattaisi olla täysin toimintakyvytön teini. Mielialalääkkeet ovat turvallisia syödä ja poliisi ei tekisi tuolle mitään, älä kuormita niitä turhaan.
Ei se teini eikä poli kuule tarvi sun lupaas niihin lääkkeisiin. Sorry nyt vaan. Jos nuori ei halua niin ne ei edes kerro sulle mitään teinin hoidosta ja lääkkeistä. Ilmoittavat vaan että teinin asiat on luottamuksellsia ja heillä on vaitolovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuitenkin lääkäri tietää parhaiten näistä asioista. Haluat varmaan kuitenkin että oma lapsesi voi hyvin. Ne lääkkeet on vähän niin kuin kainalosauvat, ne on tarkoitettu tukemaan muuta hoitoa. Ilman lääkkeitä sinulla saattaisi olla täysin toimintakyvytön teini. Mielialalääkkeet ovat turvallisia syödä ja poliisi ei tekisi tuolle mitään, älä kuormita niitä turhaan.
Anteeksi, luin poli-sanan että poliisille. Ei kuitenkaan polillekaan yhteyttä tuolla asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi? Kuka tässä poliisista on puhunut?
Ap
Ton ikäinen saa lain mukaan päättää hoidostaan itse. T:lääkäri
Teini saa päättää itse hoidostaan. Tukipa turpasi ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Tämä ei kuule ole niitä Porvoo-juttuja, vaan mielialalääkkeet aiheuttavat riippuvuutta, sotkevat aivotoimintaa mahdollisesti pysyvästi ja ovat aivan vääränlainen apu teini-ikäiselle. Olen huolissani, kun ilmeisesti mistään haitoista ei oltu puhuttu - napit kouraan vaan! Ja haluaisin - vaikka sitten pakottaen - saada tytön irti lääkekoukusta ennen kuin on liian myöhäistä.
Ap
Lääkekoukusta? Saisiko tälle ihan jotain rationaalista selvennystä?
Fakta on, että haitoista ei puhuta tarpeeksi. Luotetaan siihen, että potilas lukee ne siitä lappusesta mikä lääkkeen mukana tulee. Useimmat lääkkeet sotkevat lähinnä seksielämää, tulee orgasmivaikeuksia yms. En usko, että teinillesi on annettu muuta kuin perusSSRI-lääkkeitä.
Millä tavalla mielialalääkkeet aiheuttavat mielestäsi riippuvuutta ja minkälaista riippuvuutta?
Miksi mielestäsi sinulla on suurempi tietämys masennuksen hoidosta kuin ammattilaisilla?
Ja mikä tämä - "ennen kuin on liian myöhäistä" on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi? Kuka tässä poliisista on puhunut?
Ap
Ei olekaan. Korjasin jo virheen viestissä 6. Luin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Ap
Saat varmaan niitä "asiallisia" neuvoja sieltä samoilta huuhaanettisivuilta mistä olet ammentanut nuo huuhaaväitteesikin.
Kauhea tilanne. En itsekään tahtoisi, että alaikäinen lapseni söisi mielialalääkkeitä. Eivät teet hyvää kehittyville aivoille. Etenkään ssri-lääkkeet. Ehkä joku täsmälääkkeitä voisi olla ok, kun on oikein paha olo? Raivostuttavaa, kuinka herkästi lääkärit jakelevat reseptejä, vaikka itse lääkevalmistajatkaan eivät suosittele niitä lapsille annettavan. Onhan se helpompaa määrätä lääkkeet kuin järjestää muuta apua :(
Kertoi varmaan, millainen äiti;) on saanut varmaan myös kasan bentsoja...
Kyllä teinin äidillä itsellään selvä vika nimittäin asenteessa. Masennus pitää ottaa vakavasti, kun harvempi sitä vielä liioittelee. Mitkään puhuttelut ei kuulu tälläisiin tilanteisiin vaan kuunteleminen ja nuoren tukeminen.
Minun äitini oli myös sitä mieltä että kyseessä oli vain "teini-iän angstit". Mitään apua en siis saanut enkä ollut niin neuvokas kuin sinun teinisi, että olisin osannut itse hakea sitä. Niinpä ikävuodet 15-30 menivät täysin hukkaan. Nyt on lopultakin toimiva lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea tilanne. En itsekään tahtoisi, että alaikäinen lapseni söisi mielialalääkkeitä. Eivät teet hyvää kehittyville aivoille. Etenkään ssri-lääkkeet. Ehkä joku täsmälääkkeitä voisi olla ok, kun on oikein paha olo? Raivostuttavaa, kuinka herkästi lääkärit jakelevat reseptejä, vaikka itse lääkevalmistajatkaan eivät suosittele niitä lapsille annettavan. Onhan se helpompaa määrätä lääkkeet kuin järjestää muuta apua :(
Etenkään SSRI-lääkkeet? Mikä sitten olisi parempi vaihtoehto? Astetta tujummat SNRI-lääkkeet? Bentso-pohjaiset? Piristeet, kuten buproprion, joka on amfetamiinijohdannainen?
Ja kyllä, jokainen psykiatrihan ajattelee, että hitsi kun kätevää määrätä nämä lääkkeet tästä näin, ei tarvitse muuta tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Nämä on niitä yleisiä vääriä käsityksiä. Riippuu lääkkeestä, voiko sitä antaa lapselle. Ja kun lääkehoito tapahtuu tarkassa lääkärin seurannassa niin se on varmasti ihan turvallista. Ja muuta apua on jo tässä tapauksessa järjestetty. Ikinä ei pidä olettaa masennusoireiden olevan "vain teiniangstia." Niillä on selvä ero!
Ihan hirveetä jos ap nyt räyhää teinilleen ja toinen joutuu pelkäämään saako enää rahaa tarpeellisiin lääkkeisiin. Kerropa ap onko koulu ja elämä nuorella sujunut viime aikoina paremmin? Itse jouduin syömään teininä psyykenlääkkeitä ja oli helvetin ahdistavaa kun äitini sai välillä jonkun kohtauksen ja uhkasi ottaa ne pois kun ne on niin haitallisia... Siinä jouduin sit ruinaamaan niitä takaisin, oikeasti hengenhädässä. Siis en tiedä olisinko oikeasti tehnyt itselleni mitään mutta tuo pelko oli todellinen mulle noihin aikoihin. Ihme kyllä olen nykyisin hyvin pärjäävä aikuinen, ja btw en tarvitse mitään lääkitystä. Sun lapsi kaipaa nyt tukea ja kuuntelevaa korvaa!
0/5