Teini syönyt luvatta mielialalääkkeitä
Kyseessä 16-vuotias tyttö. Kävi vuosi sitten koulupsykologin juttusilla, kun kuulemma masensi. Sieltä sai lähetteen nuorisopsykiatrian pariin. Silloin sovimme, että saa käydä siellä juttelemassa, jos se auttaa esimerkiksi koulunkäyntiä, joka olikin ollut jonkun aikaa jo alamäessä. Lääkkeisiin en kuitenkaan antanut lupaa, sillä niitä määrätään aivan liian herkästi, ja kaikki nuoret diagnosoidaan masentuneiksi, vaikka kyseessä olisi vain teini-iän "angstit". Selvisi kuitenkin, että oli saanut lääkkeet, on niitä ostanut ja myös syönyt. Omilla viikkorahoistaan on ne maksanut, mutta silti mielestäni teki väärin. Ja nyt niitä ei niin vain lopetetakaan. En kuitenkaan kehtaisi tästä teiniä enää rangaista, vaikka puhuttelun pidinkin. Mutta mites nyt, on alaikäinen, joten voinko soittaa polille ja kieltää lääkkeiden markkinoinnin tyttärelle?
Teinin äiti
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
En olisi kyllä itsekään tyytyväinen, jos lääkäri olisi teinilleni määrännyt mielialalääkkeitä. Ei se teini ole kykenevä vielä arvioimaan niiden vaikutuksia.
Mutta eipä auta, tehty mikä tehty, nyt sun pitää jutella että miten on lääkkeet kokenut, ovatko auttaneet, millä aikataululla lääkäri on miettinyt lopetusta jne.
No lähtökohtaisesti minkä vaan sairauden hoidossa lääkäri on se joka arvio lääke- ja muun hoidon vaikutukset, ei potilas itse. Toki psykiatriassa valtaosa siitä vaikuttavuuden arvioinnista liittyy potilaan subjektiiviseen kokemukseen, mutta ei kukaan potilas voi itse arvioida esim. vaikutuksia munasoluihin minkä joku täällä heitti, oli sitten teini, viisikymppinen tai satavuotias.
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Siinä taas yksi teini joutui sairaseläkeputkeen. On se hienoa kun nämä lääkäri- ja lääkeuskovaiset uhraavat vaikka omat lapsensa sen eteen, että lääkärit saavat parempia bonuksia ja kestityksiä lääkeyhtiöiltä. Ja te vielä yritetätte syyllistää niitä jotka eivät tuota suostu tekemään?
Kerrotko mitä nämä bonukset ovat, joita lääkärit saavat lääkeyhtiöiltä? Entäpä kerääkö apteekki sitten tiedot, että kuka lääkäri on mitäkin lääkettä määrännyt ja kuinka monesti, ja lähettää tiedot sitten lääkeyhtiöille? Vai miten tämä käytännössä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seronil eli juurikin noita pahamaineisia SSRI-lääkkeitä. Lisäävät mm. itsemurhariskiä, paljon muitakin vakavia haittavaikutuksia. Niin että onko se nyt joku suuri ihmetys, että olen huolissani? Ihanko oikeasti teille on aivan sama mitä myrkkyjä omat lapsenne syövät tietämättä niistä riittävästi?? Voi apua.
Ap
Ei Seronil koukuta, lopeta se riehuminen ja tue lastasi! Nimim. Olen käyttänyt, ei mitään haittavaikutuksia, mutta hyötyä oli.
Paitsi että munasolusi ovat nyt sitten lääkkeen muokkaamia ja lapsesi ja lapsen lapsesi tulevat kärsimään päätöksestäsi käyttää lääkettä.
Kerrotko, kuinka SSRI:t, tai vaikka bentsot, piristeet tai vaikka SNRI:t muokkaavat munasoluja ja kuinka se vaikuttaa mahdolliseen lapseen? Ihan niin tieteellisesti tai ratakiskosta kuin haluat.
Itsekin söin Seronilia yläkouluiässä paniikkihäiriön ja keskivaikean masennuksen vuoksi. Sivuvaikutuksia ei ollut, mutta esimerkiksi paniikkikohtaukset vähenivät radikaalisti ja toimintakyky parani huikeasti. Kun siis ennen lääkitystä en pystynyt menemään lainkaan edes kouluun tai kauppaan. Annos oli todella pieni, taisi olla joku 15 tai 30mg, kun olen ymmärtänyt, että kyseistä lääkettä sairaudesta riippuen määrätään jopa moninkertaisina annoksina. Itselläni saattoi olla siis terapian lisäksi ns. henkisenä tukena tuo lääke, mutta auttoi selkeästi kuitenkin. Söin viisi vuotta vaihtelevin annoksin, eikä mitään lopettamiseen liittyviä oireita tullut. Älä vähättele tyttäresi oloa. Et ainakaan siten auta.
Ap:lle voisi kyllä ojentaa vuoden paskin äiti -pokaalin. Olisiko mielestäsi parempi vaihtoehto että tyttö tekisi itsemurhan ilman lääkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Aivan aiheen vierestä, mutta miten masennus voi tappaa? Siis miten siihen voi kuolla (jos itsemurhat jätetään pois laskusta, ne kun aktiivisesti suoritetaan itse itselle)?
Lopettamalla syömisen
Lopettamalla liikkumisen
Välinpitämättömyydellä: riskien otto, vaarallisiin tilanteisiin meneminen, suojaamaton seksi, huumekokeilu "kun ei tunnu miltään"
Ap, olet hyvin tietämätön tässä asiassa. Seronil on uskomattoman hyvin siedetty valmiste. Ei mitään vieroitusoireita kun söin 6 vuoden ajan ja n. vuoden ajan häivytin hiljalleen pois.
Ilman lääkitystä ja terapiaa olisin jo oman käden kautta mullan alla. Mieti nyt ap mitä yrität kieltää maailmasi yhdeltä tärkeimmäiltä ihmiseltä. Pelkäätkö lääkitystä myös kehon vaivojen kohdalla, vai ovatko vain mielen sairaudet ja häiriöt kestettävä ilman asianmukaista lääkehoitoa?