Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltaihmisten terrori viihde-elämässä

Vierailija
12.04.2016 |

Viime parin vuoden aikana on ollut paljon keskustelua, miten ihmisten luontaiset rytmit poikkeavat toisistaan. Toisen vireysaika on toiselle yötä. Tässä aina otetaan esimerkiksi, miten työelämä ja yhteiskunta on järjestetty aamuihmisten mukaan, ja miten iltaihmisille virka-aika on kidutusta. Nyt onkin kauppojen aukioloa myöhennetty iltaihmisille sopivaksi.

Siitä en ole kumminkaan nähnyt mitään keskustelua, että iltaihmiset hallitsevat viihde-elämää. Sitähän kutsutaankin jopa osuvasti "yöelämäksi".

Se on minusta ihan järjetöntä. Jos nyt oletetaan, että eletään aamuihmisten terrorin vallassa ja töihin pitää mennä kello 8, niin kuka ihmeen valopää on keksinyt, että illan aikuisempaan makuun tarkoitettujen tv-ohjelmien pitää alkaa aikaisintaan kello 21, usein jopa myöhemmin kuin kello 22? Pienien lapsien nukkumaanmenoaika ei ole mikään syy, kyllä sitä järkyttävää sisältöä tulee 24/7 muitakin kanavia pitkin jos vanhemmat eivät vahdi.

Entä sen, että keikat ja klubit alkavat oikeasti yleensä vasta kun kello lyö puoltayötä? Kenellekään ei voi olla hyödyksi vaihtaa rytmiä joka viikko parin päivän takia täysin nurin, joten miksi näin tapahtuu?

Aamuihmiseltä menee koko seuraava päivä täydellisen pilalle, jos joutuu valvomaan yhteen tai peräti sinne viiteen, mihin normaali baari-ilta vie. Sisäinen kello herättää jo viimeistään parin tunnin päästä ja väsymys vaivaa koko päivän.

Lomanvietossa vaikka kaveriporukalla mökillä pidetään itsestäänselvyytenä, että aletaan elää iltaihmisten rytmillä. Illalla viivytellään ruuanlaittoa sinne 21-22 asti, ja valvotaan pitkän kaavan mukaan. Aamuihmisen on pakko mennä kesken sänkyyn. Sitten kun hän herää 6-7 aikoihin, kaikki muut kuorsaavat autuaasti ja hän yrittää hiljaa lueskella puoleenpäivään asti. Kun muut vihdoin heräävät ja aamuihmisellä huutava nälkä, muuta haukottelevat että ei heidän puolesta vielä kannata syödä kun juuri on herättykin. Liikkeelle päästään tuurilla illansuussa, kun aamuihmistä alkaa jo ramaista.

Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka. Vapaa-aika pyörii myöhäisten säännöillä, ja se osaltaan tottakai pahentaa heidän ongelmaansa mennä liian myöhään nukkumaan.

Ajatelkaa vaikka duunaria, jonka normivuoro alkaa kello 5 aamulla. Hänen pitää olla kello 21 pedissä syvässä unessa eikä katselemassa telkkaria, eli häneltä jää ohjelmat näkemättä. Jos hän haluaa rentoutua pubissa pari tuntia ennen yöunia, se tapahtuisi iltakuuden aikaan. Siellä ei siihen aikaan ole ketään kaveriksi. Kyläilemään ei viitsi hevillä lähteä, koska vieraan odotetaan valvovan ainakin yhtä myöhään kuin isäntäväki. Aamuihmiseltä jää helposti viihde-elämä väliin ystävine ja muistoineen.

Voisiko alkaa ajatella aamuihmisiäkin viihde-elämän suunnittelussa? Vastineeksi saisi tulla enemmän liukumavaraa työpäivän aloitukseen niille jotka oikeasti eivät pysty aamurytmiin sopeutumaan.

Hyvää yötä t. aamuihminen

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään sanottavaa tähän aamupäivällä?

Vierailija
2/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, jos tietää itse olevansa aamuihminen niin mikä pakko on lähteä esimerkiksi mökille iltaihmisten kanssa? Ja jos muut on iltaihmisiä niin pitäisikö heidän muuttaa rytmiään että sulla olisi kivaa? Jos vaikka valitsee seuransa siten että rytmit menee yksiin niin ei olisi tuotakaan ongelmaa. TV-ohjelmista olisin muuten samaa mieltä mutta nykyään ei tarvitse katsoa niitä ohjelmia lähetysaikaan kun voi tallentaa tai katsoa netti-tv:stä myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuihmiseltä menee koko seuraava päivä täydellisen pilalle, jos joutuu valvomaan yhteen tai peräti sinne viiteen, mihin normaali baari-ilta vie. Sisäinen kello herättää jo viimeistään parin tunnin päästä ja väsymys vaivaa koko päivän.

Hyvä kirjoitus, mutta tämä lainaamani kohta ehkä hieman hämmästytti. Onko kovinkin yleistä tuollainen sisäinen kello, joka herättää tiettyyn aikaan, vaikka olisi väsynyt? Ehkä outo kysymys, mutta en itse tuollaista tunnista. Jos valvon pitkään, nukun vastaavasti pitkään. Jos menen aikaisin nukkumaan, herään aikaisemmin.

Vierailija
4/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: Huoh. No kerropas viisastelija, kuinka nopeasti sinä otat vuorokausirytmin puheeksi uusien ihmisten kanssa, jottet vahingossakaan ystävysty "väärässä rytmissä" elävien kanssa?

Vierailija
5/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2: Huoh. No kerropas viisastelija, kuinka nopeasti sinä otat vuorokausirytmin puheeksi uusien ihmisten kanssa, jottet vahingossakaan ystävysty "väärässä rytmissä" elävien kanssa?

Itse en harrasta mökkireissuja tuntemattomien kanssa joten ei ole ollut tarpeen kysyä. Mutta oletko oikeasti sitä mieltä että muiden pitäisi yhtäkkiä elää sun rytmissä koska sinä et jaksa valvoa?

Vierailija
6/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vauhdikkaampina elämänvaiheinani tehnyt niin että nukun joka päivä 19-22 ja 04-09. Siitä tulee n. 8 tuntia nukkumista.

Vierailija
7/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus, mutta tämä lainaamani kohta ehkä hieman hämmästytti. Onko kovinkin yleistä tuollainen sisäinen kello, joka herättää tiettyyn aikaan, vaikka olisi väsynyt? Ehkä outo kysymys, mutta en itse tuollaista tunnista. Jos valvon pitkään, nukun vastaavasti pitkään. Jos menen aikaisin nukkumaan, herään aikaisemmin.

Minulla ainakin on. Herään viimeistään kahdeksalta, vaikka olisin mennyt nukkumaan vasta pari tuntia aikaisemmin. Ja olen siis väsynyt, en vain saa unta enää sen jälkeen.

Ja ap:lle, todella hyvä pointti. Tuo myöhään juhliminen on eurooppalainen tapa. Mm. Australiassa yökerhoihin lähdettiin kuuden, viimeistään seitsemän maissa. Kotona oltiin monesti jo 22-23 aikoihin. Se sopi minulle todella hyvin :)

Vierailija
8/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että omassa kaveripiirissäni on sekä ilta- että aamuihmisiä. Jokainen menee oman rytminsä mukaan. Ei ole ollut koskaan mikään ongelma matkoilla tai mökillä. Eikä tulisi mieleenkään vaatia että kaikki menevät nukkumaan samaan aikaan tai kaikkien olisi valvottava vaikka väsyttää :D

Vierailija
9/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä miksi tuo yöelämä tosiaan pitää sijoittaa sinne yöhön. Kaipa se on siksi, että vapaa-aika koitetaan maksimoida eikä "tuhlata" nukkumiseen. 

Olisi ihan kivaa jos baarit aukeaisi 19:00 ja menisivät kiinni 00:00 ja niissä oikeasti olisi porukkaa sen aikaa. Nykyään se menee niin että aukeaa 21:00, ensimmäinen asiakas on paikalla 23:00, eniten asiakkaita on 01:30 ja kiinni mennään 03:30.

Vierailija
10/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sisäinen kello on joillain aikamoisen tarkka. Minun alakoululainen lapseni osoitti sen tällä viikolla, kun oli pää kipeä ja nukahti siksi päiväunille pariksi tunniksi. No sen vuoksi illalla ei uni tullut, yöllä kolmelta nukahti viimein. Silti aamulla sisäinen kello herätti normaaliin tapaan puoli seitsemältä, vaikka unimäärä ei varmasti ollut alakoululaiselle riittävä.

Vierailija
11/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on noin valtavat ongelmat aamuihmisyytesi kanssa, ehkä sinun kannattaa muuttaa itseäsi sen sijaan, että yrittäisit muuttaa puolta yhteiskuntaa. Voit tietysti etsiä aamuihmisiä kavereiksesi vaikka silloin iltakuudelta ravintolasta, mutta jos se ei käy, tee näin:

- osta makuuhuoneeseesi kunnolliset pimennysverhot

- hanki kunnollinen kirkasvalolamppu

- siirrä kirkasvalolampun avulla päivä- ja yörytmisi hitaasti haluamaksesi; tähän on sitouduttava joka ikinen päivä kesät ja talvet ilman mitään "lomia"

- jos työsi on tehtävä sinulle väärään aikaan vuorokaudesta, etsi sopivampi työpaikka

Ja muista: kaikkea ei voi saada.

Vierailija
12/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aamuihminen, mutta kyllä jos illalla viihteellä olen ja menen myöhään nukkumaan, en herää kuudelta vaan nukun väsymyksen pois. Ja vaikka olen tänään herännyt viideltä, jaksan illalla valvoa esim juhlien ihan helposti ainakin kahteen, jos seura on hyvää, myös mökillä tämä onnistuu.

Vierailija
13/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on kuule yökerhoja ihan syystä, ei mitään aikuisten iltapäiväkerhoja! Vedä kalsarikännit kotona.

Vierailija
14/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä täytin 18 ja pääsin baareihin, niin bändien baarikeikat alkoivat klo 22. Ja baarit menivät kiinni klo 02. Jo silloin ajattelin, että mikä haitta siitä olisi, jos yöelämä tapahtuisi aiemmin. Mutta sitten tuli se, että yökerhot saivat olla auki klo 04 asti. Aika pian luovutin koko hommasta, kun oli aivan liian raskasta. Lavatanssit ovat vieläkin klo 01 tai 02 asti ja sinne sitten myös tullaan klo 20 - 21. Keskityin sitten loppunuoruuteni niihin.

Vierailija
15/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on kuule yökerhoja ihan syystä, ei mitään aikuisten iltapäiväkerhoja! Vedä kalsarikännit kotona.

Kyllä se on yötä iltayökin eikä vain aamuyö.

Vierailija
16/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että kysyit. Tämä saattaakin olla muuten yksi iso tekijä, joka jakaa ihmiset ryhmiin. Tiettyyn aikaan herääminen on hyvin tavallinen piirre säännöllistä rytmiä noudattavilla henkilöillä. Melkein kaikki tuntemani säännölliset herääjät ovat myös aamuihmisiä, mutta en tiedä liittyykö tämä siihen, että aamuihmiset usein käyvät säännöllisiin aikoihin töissä ja sen takia tottuvat rytmiin, vai onko se luontaista. Joka tapauksessa herääminen tapahtuu jopa ilman valon vaikutusta, ja viimeistään jos valoa alkaa näkyä, en saa enää unen päästä kiinni vaikka yrittäisin. Hyvä puoli tässä on se että kun normaali rytmi toteutuu, nukun hyvin joka yö ja olen päivällä täysin pirteä. Sen sijaan rytmin häiriintyessä olen valveaikanakin täydessä pöhnässä riippumatta miten kauan olen nukkunut (eli varmaankin samassa tilanteessa kuin liian aikaisin herätetty iltarytmiläinen).

En tietysti vaadi että kaikkien pitäisi alkaa elää aamurytmissä, mutta haluaisin että vapaa-ajan vietossa otettaisiin huomioon myös aikaisin heräävät. Siellä mökillä tämä tarkoittaisi, että yhteistekeminen kuten saunominen ja illallinen olisivat jo lähempänä iltakuutta. Siitä sitten voisi jokainen jatkaa iltaa tavallaan. 

-Ap

Vierailija
17/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että omassa kaveripiirissäni on sekä ilta- että aamuihmisiä. Jokainen menee oman rytminsä mukaan. Ei ole ollut koskaan mikään ongelma matkoilla tai mökillä. Eikä tulisi mieleenkään vaatia että kaikki menevät nukkumaan samaan aikaan tai kaikkien olisi valvottava vaikka väsyttää :D

Tämä. Ei mitään ongelmia siinä, että jokainen elää oman rytminsä mukaan. Joiltain jää joku aamulla tapahtuva hupi väliin, vaikka varhaisaamun raikas linturetki ja joltain toiselta illan/yön fiilistelyt nuotiolla. Kavereita voi olla vaikkei ihan koko ajan yhdessä oltaiskaan. Mulle parhaat kaverit on niitä, jotka pärjää ilman mua muttta arvostavat yhteisiä juttujakin. Sopiva yhteisöllisyys/yksilöllisyyskombo pitää ystävyyden hengittävänä, on se vahva ystävyys ja sen päälle aina jotain uutta tuotavaakin siihen.

Tärkeintä kai kaverien kanssa on se, että saa olla ihan oma itsensä ja tulla hyväksytyksi. Saa vaikka muiden lähtiessä juhlimaan hilpaista iltalenkille eikä siinä ole mitään kummallista, tai muiden mennessä marjaan voi jäädä kotimieheksi ja ottaa pari lasillista viiniä ja pitää omia Dave Lindholm-muisteloitaan. (jostain syystä kaikki esimerkit ovat mökkielämästä tuttuja, taitaa kesän mökkeily olla mielessä...)

Jokainen jää jostain paitsi, mutta ei se haitttaa. Kyllä aamu- ja iltaihmiset voivat olla kavereita ja viihtyäkin yhdessä.

Vierailija
18/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustaa eri aikavyöhykkeelle, voi sisäisen kellon joidenkin ohjeiden mukaan kalibroida siten, että on syömättä 12-16 tuntia ennen toivottua heräämisaikaa ja syödä kunnolla siihen aikaan kun haluaa alkaa heräämään.

Vierailija
19/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle valvominen ei tuota tuskaa kyllä lainkaan, mutta herään viimeistään auringonpaisteeseen. Vaikka menisin nukkumaan viideltä, niin nukun pisimmillään yhdeksään tai kymmeneen. Tätähän oli tutkittu jonkin aikaa sitten, että kaikki ihmiset ovat aamupainotteisia jos ei ole keinotekoista valaistusta, elektroniikkaa ym. häiritsemässä, erot olivat vain muutaman tunnin luokkaa. Olen kyllä itse myös panostanut unirytmini säilymiseen, ainut keino pitää masennus- ja ahdistusoireet kurissa.

Vierailija
20/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä ohjelmia voi nauhottaa tai striimata myöhemmin? Jos ei jaksa valvoa bileissä niin se on ihan oma ongelma. Mökkireissuilla varmaan ennään sen mukaan, mitä enemmistö on, eli iltaihmisiä.