Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltaihmisten terrori viihde-elämässä

Vierailija
12.04.2016 |

Viime parin vuoden aikana on ollut paljon keskustelua, miten ihmisten luontaiset rytmit poikkeavat toisistaan. Toisen vireysaika on toiselle yötä. Tässä aina otetaan esimerkiksi, miten työelämä ja yhteiskunta on järjestetty aamuihmisten mukaan, ja miten iltaihmisille virka-aika on kidutusta. Nyt onkin kauppojen aukioloa myöhennetty iltaihmisille sopivaksi.

Siitä en ole kumminkaan nähnyt mitään keskustelua, että iltaihmiset hallitsevat viihde-elämää. Sitähän kutsutaankin jopa osuvasti "yöelämäksi".

Se on minusta ihan järjetöntä. Jos nyt oletetaan, että eletään aamuihmisten terrorin vallassa ja töihin pitää mennä kello 8, niin kuka ihmeen valopää on keksinyt, että illan aikuisempaan makuun tarkoitettujen tv-ohjelmien pitää alkaa aikaisintaan kello 21, usein jopa myöhemmin kuin kello 22? Pienien lapsien nukkumaanmenoaika ei ole mikään syy, kyllä sitä järkyttävää sisältöä tulee 24/7 muitakin kanavia pitkin jos vanhemmat eivät vahdi.

Entä sen, että keikat ja klubit alkavat oikeasti yleensä vasta kun kello lyö puoltayötä? Kenellekään ei voi olla hyödyksi vaihtaa rytmiä joka viikko parin päivän takia täysin nurin, joten miksi näin tapahtuu?

Aamuihmiseltä menee koko seuraava päivä täydellisen pilalle, jos joutuu valvomaan yhteen tai peräti sinne viiteen, mihin normaali baari-ilta vie. Sisäinen kello herättää jo viimeistään parin tunnin päästä ja väsymys vaivaa koko päivän.

Lomanvietossa vaikka kaveriporukalla mökillä pidetään itsestäänselvyytenä, että aletaan elää iltaihmisten rytmillä. Illalla viivytellään ruuanlaittoa sinne 21-22 asti, ja valvotaan pitkän kaavan mukaan. Aamuihmisen on pakko mennä kesken sänkyyn. Sitten kun hän herää 6-7 aikoihin, kaikki muut kuorsaavat autuaasti ja hän yrittää hiljaa lueskella puoleenpäivään asti. Kun muut vihdoin heräävät ja aamuihmisellä huutava nälkä, muuta haukottelevat että ei heidän puolesta vielä kannata syödä kun juuri on herättykin. Liikkeelle päästään tuurilla illansuussa, kun aamuihmistä alkaa jo ramaista.

Näitä esimerkkejä on vaikka kuinka. Vapaa-aika pyörii myöhäisten säännöillä, ja se osaltaan tottakai pahentaa heidän ongelmaansa mennä liian myöhään nukkumaan.

Ajatelkaa vaikka duunaria, jonka normivuoro alkaa kello 5 aamulla. Hänen pitää olla kello 21 pedissä syvässä unessa eikä katselemassa telkkaria, eli häneltä jää ohjelmat näkemättä. Jos hän haluaa rentoutua pubissa pari tuntia ennen yöunia, se tapahtuisi iltakuuden aikaan. Siellä ei siihen aikaan ole ketään kaveriksi. Kyläilemään ei viitsi hevillä lähteä, koska vieraan odotetaan valvovan ainakin yhtä myöhään kuin isäntäväki. Aamuihmiseltä jää helposti viihde-elämä väliin ystävine ja muistoineen.

Voisiko alkaa ajatella aamuihmisiäkin viihde-elämän suunnittelussa? Vastineeksi saisi tulla enemmän liukumavaraa työpäivän aloitukseen niille jotka oikeasti eivät pysty aamurytmiin sopeutumaan.

Hyvää yötä t. aamuihminen

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on noin valtavat ongelmat aamuihmisyytesi kanssa, ehkä sinun kannattaa muuttaa itseäsi sen sijaan, että yrittäisit muuttaa puolta yhteiskuntaa. Voit tietysti etsiä aamuihmisiä kavereiksesi vaikka silloin iltakuudelta ravintolasta, mutta jos se ei käy, tee näin:

- osta makuuhuoneeseesi kunnolliset pimennysverhot

- hanki kunnollinen kirkasvalolamppu

- siirrä kirkasvalolampun avulla päivä- ja yörytmisi hitaasti haluamaksesi; tähän on sitouduttava joka ikinen päivä kesät ja talvet ilman mitään "lomia"

- jos työsi on tehtävä sinulle väärään aikaan vuorokaudesta, etsi sopivampi työpaikka

Ja muista: kaikkea ei voi saada.

Niin hyvä pointti, juuri tätä samaa iltaihmisille sössötetään koko ajan. Ja me sentään joudutaan olemaan joka ikinen arkipäivä väsyneinä, viisi päivää seitsemästä. Reilua?!

Vierailija
22/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt voi ottaa siihen kantaa, onko se reilua että iltaihmiset ovat joka päivä väsyneitä. Nyt kuitenkin on niin että virka-aika on välillä 8-17, ja suurin osa porukasta joutuu tekemään silloin työtä. Riippumatta siitä onko kyseessä aamu- vai iltaihminen, päivittäisen rytmin säännöllisuus helpottaa ongelmia. Tällä hetkellä viihde-elämä on täysin epäsynkronissa työelämän kanssa. Tuskinpa se iltaihmisenkään arkiväsymystä yhtään helpottaa, että viikonloppuisin valvotaan aamuun asti, jos viikolla pitää olla aamulla taas töissä?

Olen ihan varma, että tästä tulee taloudellisia tappioita esim. musiikkialalle. Usein kuulee sanottavan, että ihmisestä tulee aikuistuessa tylsä, ja kaikki pyörii ainoastaan työn (ja perheen) ympärillä, eikä keikoilla käynti tai muu hauska enää kiinnosta. Siltä se ulospäin ehkä näyttääkin, mutta itse ainakin vieläkin rakastan livemusiikkia ja juhlia, mutta minulla ei ole nykyisessä elämäntilanteessa enää varaa tuhlata seuraavaa päivää väsymyskrapulaan. Siksi en käy keikoilla vaikka haluaisinkin.

Toisaalta taas voin hyvin kuvitella, että etenkin nuorena työttömäksi joutuessa on helppo siirtää oma rytminsä yhä myöhäisemmäksi, ja viettää hyvinkin sosiaalista viihde-elämää. Kun kuilu työelämään on rytmien puolesta niin erilainen, voi käydä niin että sosiaalisen elämän joutuisi lopettamaan kuin seinään että työssäkäynti onnistuu. Onko kaikilla motivaatio siihen, ja olisiko se helpompaa jos viihde-elämään olisi mahdollista onnistua myös aamurytmillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiessani aloitusviestiä "kuulin" sen "tää homma ei nyt skulaa"-äänellä :)

Vierailija
24/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No elämä on valintoja.

Jos tahtoo viettää yöelämää, sitä pitää viettää silloin kun sen aika on.

Itse olen iltavirkku, mutta olen pakottanut itseni säännölliseen päivärytmiin jonka mukaan muu yhteiskunta pyörii. Joudun esim. välttämään liikuntaa silloin kun oman rytmini mukaan se olisi mulle mukavinta, koska jos treenaan liian myöhään piristyn iltaa kohti ja sit on päivärytmi sekaisin pitkään. Käyn siis lenkillä aamulla, puolinukuksissa, mutta se nyt vaan sopii _minun_ päivärytmiini. Ja kyllähän se joskus virkistääkin.

Olisi kyllä kiva käydä kaveriporukalla keikoilla ja illastaa myöhään kuten luontaisesti tekisin (ja kuten aiemmin tein, ennen kuin ymmärsin etten voi saada parhaita puolia sekä päivä- että iltaelämästä), mutta kun elämä on valintoja. Ja olen valinnut helpomman arjen.

Vierailija
25/25 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein keikat alkavat nykyisin kymmeneltä tai jopa yhdeksältä. Se on ihan hyvä aloitusaika, niin pääsee arkenakin nauttimaan elävästä musiikista. Baarit saisivat kuitenkin olla viikonloppuisin auki aamuun asti.