Siskoni myrkyttää vauvaansa, eikä tajua sitä! Olen todella huolissani!
Siskoni rakastaa tuoksukynttilöitä, hajuvettä, ilmanraikastimia ja hajustettuja pesuaineita. Koko kämppä haisee kukille ja hän osti espanjasta jopa vauvojen hajuvettä, jota ruiskii vaatteisiin, pehmoeläimiin ja lakanoihin.
Jo raskausaikana hän kulki kemikaalipilvessä ja suitsutti kaikkea. On sanomattakin melkein selvää, että siskoni on aina myös hyvin meikattu, laitettu ja suihkutettu. Ovesta ei pääse ulos ennen kuin on meikattu, laitettu hajuvettä, useaa hiusten muotoilutuotetta, kiinteyttävää rasvaa ja sellaisia aineita, joista en edes tiedä mitään.
Hiukset pitää värjätä kuukausittain ja hänellä on rakennekynnet., mutta kaikista pahin on se tuoksupilvi, jossa koko perhe asuu päivittäin.
Jo vuonna 1986 arvioitiin, että hajusteiden valmistuksessa käytettiin yli 5000:ta kemikaalia (Ann Dermatol Venereol, 1986; 113:31-41). Luku on epäilemättä nyt suurempi. Kemikaaleista 95 % on enimmäkseen tai kokonaan synteettisiä, öljy- tai kivihiilitervajohdannaisia. Lähes kolmannes näistä tiedetään myrkyllisiksi, kuten synteettiset myskit, ftalaatit ja tolueenit, bentseenijohdannaiset ja aldehydit. Ne ja muut toksiinit ja herkistäjät voivat aiheuttaa syöpää, synnynnäisiä epämuodostumia ja häiriöitä, keskushermostollisia ja hormonaalisia häiriöitä ja allergisia reaktioita. Monet luokitellaan ongelmajätteeksi.
Miten voin ottaa asian puheeksi, vaikuttamalta täysin kajahtaneelta ituhipiltä. (olen vähän kajahtanut ituhippi)
Kommentit (47)
Tuollaset hajustehullut on oikeesti karseita! Välillä oon nähny yhdessä ryhmässä miten ihmiset hehkuttaa ja intoilee ostamillaan pesuaineilla, hajusteilla, huuhteluaineilla ymsyms kemikaaleilla, kertovat että niitä kuluu tolkuttomia määriä ja peseepä joku jopa pyykki-innossaan puhtaita vaatteita jos ei riitä likapyykkiä, että saisi haistella huuhteluainetta! Ihan älytöntä, kuormittaa sekä ihmisiä että luontoa kohtuuttomasti, osa ihmisistä on jo niin herkistyneitä, että tuollaisessa seurassa on mahdoton elää.
Itse en ole edes mikään hihhuli, käytän miedosti hajustettua pyykinpesuainetta ja tavallista shampoota/suihkussippuaa, mutta muuten pyrin välttämään hajusteita ja turhia kemikaaleja ja niillä lotrailuja, ei ne ole hyväksi kenellekään, häiritsevät elimistön normaalia toimintaa. Olet ap ihan syystä huolissaan, ei lasta saisi pakottaa jo alkumetreiltä lähtien tuollaiseen myrkkypilveen, tulevaisuus voi herkistyneenä olla vaikea. :/
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata paasata, sinulla taitaa olla jonkinlainen pakkoneuroosi asiasta.
Eiköhän sillä SISKOLLA ole pakkoneuroosi hajusteiden käytöstä!
Sitäpaitsi ne ovat myrkkyjä.
Puhumattakaan jätteistä.
Vierailija kirjoitti:
Washingtonin yliopiston tutkijatohtori Anne Steinemannin analysoi eräässä tutkimuksessa 25 erilaista hajustettua tuotetta. Näihin kuului ilmanraikastajat, pyykinpesuaineet, henkilökohtaiset puhdistustuotteet ja kodin puhdistustuotteet. Puolet näistä tuotteista olivat ns. vihreää, orgaanista, tai luonnonmukaista alkuperää.
Steinemann havaitsi näiden kaikkien tuotteiden sisältävän kemikaaleja, jotka ovat USA:n lainsäädännön mukaan luokiteltu myrkyllisiksi tai vaarallisiksi. Tuoksuainekemikaalien uutisoitiin voivan vahingoittaa aivoja, keuhkoja, keskushermostoa ja olevan karsinogeenisiä.
Testatuista tuotteista löytyi keskimäärin 17 kemikaalia jokaisesta, mutta vain yhdessä tuotteessa aineosa löytyi myös INCI:stä, eli tuoteselosteesta.
Kaikenkaikkiaan nämä 25 testattua tuotetta sisälsivät yhteensä 133 erilaista kemikaalia, joista noin 25 % sellaisia, jotka ovat luokiteltu myrkylliseksi, tai vaaralliseksi Usa:n lain perusteella. Vain kaksi näistä 133 kemikaalista selvisi itse pullon kyljestä. Jokaisessa yksittäisessä tuotteessa oli vähintään yksi myrkylliseksi, tai vaaralliseksi listattu kemikaali.
Kaikkein tavanomaisimpia toksisia allergisoivia ”päästöjä” olivat:
Limonene (sitrus tuoksu)
Alpha-pinene (männyn tuoksu)
Beta-pinene (männyn tuoksu)
Etanoli
Asetoni
11 tuotteesta löytyi myös vähintään yksi todennäköinen karsinogeeni:
Asetaldehydi
1,4-dioksaani
Formaldehydi
Dikloorimetaani
Tuotteiden sisältämistä flataateista osa on sikiölle vaarallisia ja ne voivat heikentää sikiön hedelmällisyyttä. Myös luonnollisiksi mainostetut tuotteet sisälsivät myrkyllisiä kemikaaleja.
Asianmukaisesti esitettävän kysymysen tulee kuulua, kuinka tämä voi olla mahdollista?
Yksinkertaista, markkinat ovat ns. säännöstelemättömiä.
terv. vaahtoava ap
Lue REACH-direktiivi. Jos kemikaalia tuotetaan vuosittain tietyn tonnirajan alapuolelle jäävä määrä, aineita ei tarvitse deklaroida. Olen itse alalla ja arvaa vaan käytetäänkö meillä noista mitään. En ostanut lapsille uusia vaatteitakaan vauvana tai pesin ne 90 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Oma tupa, oma lupa. Älä puutu toisten asioihin, pilaat vain välinne. Siskosi ei ole penaalin terävin kynä, ja sille sinä et mahda mitään.
Eli omassa tuvassa saa myrkyttää lapsia luvan kanssa? Ei se kuule ihan niin mene.
Eikö kukaan muka sanonut neuvolassa mitään? Mulle ainakin sanottiin, koska haluan näyttää aina huolitellulta. Vähensin huomattavasti sen jälkeen meikkausta.
200 kemikaalia kasvoille joka päivä
Suomalaiset altistuvat päivittäin kosmetiikan takia yli 200 kemikaalille, joista osa on terveydelle haitallisia.
Tutkimusprofessori Jorma Torppari kieltäisi kosmetiikan käytön raskausaikana, sillä kemikaalit ovat haitallisia sikiölle. Pitkän altistumisen epäillään olevan yhteydessä myös rinta-, eturauhas- ja kivessyöpään.
Hormonit, eläinkokeet ja pakkausjäte tekevät osasta kosmetiikkaa myrkkyä myös luonnolle.
Muuten, huuhteluaineetkin ovat täysin turhia.
Mutta te ette osaa itse ajatella vaan ostatte kaiken mitä markkinoijat keksivät hyllyille laittaa.
Vaikuttimena raha.
Ajatteletteko koskaan kuinka paljon tuotatte muovijätettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro suskollesi että tuoksut on myrkyllisiä, ota hänen purkki ja googlaa hänen kanssaan inci lista. Silloin kun itse omin silmin näkee mitä kaikkea tuote sisältää ja mitä kaikkea aiheuttaa voi tapahtua herätys.
Itse olen herätellyt omia sukulaisiani luonnonkosmetiikkaan jo pari vuotta. Aluksi sainkin kaiken kattavalla tiedollani heidät tajuamaan mitä myrkkyjä käyttävät ja siirtyivätkin osin luonnontuotteisiin, mutta ajan saatossa ovat alkaneet ostaa tavallisia, mutta herkkäihoisten tai apteekkien tuotteita.
Omaa vauvaani en antanut voimakkaasti hajustettujen ihmisten syliin ja pian moni tiesi tulla tuoksuttomana mikäli halusi vauvaa pidellä.
On helppo olla tietämätön, mutta kun saat tiedon läpi on vaikea olla välittämättä tiedostaan. Joten tulosta vaikka yleisimmät myrkyt ja niiden vaikutukset siskollesi jotta voi tutkia omia putelleitaan.
Tiesithän, että INCI-listan lukeminen on yhtä turhan kanssa! Toki siitä voi aloittaa, mutta INCI-listat on ihan täydellistä huijausta.
ap
Tiesin, kaikki myrkyt on sisällytettynä sanaan parfym. Mutta kyllä monissa tavallisissa markettiaineissa löytyy ihan incistäkin ainesosia joita ei halua itselleen tai ainakaan vauvalleen. Ajattelin että incissä olevat aineet olisi uskottavia löytöjä siskollesi.
Allergioista ei kannata puhua, niitä kun ei ole jos ei ole oireita, joten siskosi ajattelee tälläisestä puheesta että tuksut ovat turvallisia niin kauan kun ei ole oireita. Puhu siskolle niistä muista myrkyistä jotka on vahingollisia vauvalle ja tosiaan niistä karsinogeeneistä joita on helppo bongata ihan mistä tuotteista vain.
Sano sille myös että niiden koti tuoksuu ihan kamalalle ja että siitä on tullut haju sokea.
Joillain ihmisillä ei ilmeisesti ole oikeita ongelmia, kun pitää vaahdota ihan turhista asioista. Mikäs sen ihanampaa kuin hyvälle tuoksuva vauva?! Mikä on ongelma?
Olen tismalleen samaa mieltä, että tuoksut saastuttavat ympäristön. Voi kehittyä jopa astma... totta on!
Tottakai kaupat haluaa että kauppa käy ja markkinoidaan turvallisiksi ja tutkimykset tehdään markkinoinnin näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Joillain ihmisillä ei ilmeisesti ole oikeita ongelmia, kun pitää vaahdota ihan turhista asioista. Mikäs sen ihanampaa kuin hyvälle tuoksuva vauva?! Mikä on ongelma?
Taidat olla tyhmistä tyhmin ihminen.
Siis hetkinen nyt, vauvahan tuoksuu ihan huumaavan hyvälle luonnostaan!? Siis jos vaippa on puhdas... Miksi ihmeessä joku haluaisi peittää vauvan päälaen suloisen tuoksun jollain hajusteilla?
Mikäs sen ihanampaa kuin vauvan oma puhdas vauvan tuoksu!
Kykllä on menty vähän liian pitkälle jos vauvakin pitää tuoksuttaa! hömppää mikä hömppää.
Pitääkö selittää?
Vauvathan tuoksuvat luonnostaan hyvälle.
Jospa kysyisit vauvalta ( perheeltä ) haluaako että äiti saastuttaa " minut" omien mieltymyksen mukaan
Kuules tuoksuttelija... Satavarma että kaupalle raha kelpaa....viis muusta
Vierailija kirjoitti:
Vauvojen hajuvesi... Luulin jo törmänneeni järkyttävimpään hajustetuotteeseen löytäessäni ihan suomalaisesta lemmikkieläinliikkeestä kissojen hajuvettä. Jota on tosissaan tarkoitus suihkuttaa suoraan siihen kissaan eikä esim. hiekkalaatikkoon.
:O Wtf, ei kissat tartte hajuvettä. Toivottavasti kukaan ei ole niin tyhmä, että ostaa kyseistä tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla tyhmistä tyhmin ihminen.
miten niin muka? Oikeesti vauvat haisee puklulle ja kuselle!
Miksei hyvä huuhteluaineen tuulahdus ole muka kivempi... T. Vela
http://www.lily.fi/blogit/saara-sarvas/inci-listojen-sietamaton-keveys
Ohessa tietoa INCI-listojen huijauksesta!!!