Soittaisitteko miehen lapsen äidille?
Vaihdoin 11-v tytön jäljiltä lakanoita ja sieltä paljastui veritahroja. Ilmeisesti kuukautiset yllättäneet... Vessan roskiksessa ei ole siteitä, mutta paperia kului vkl paljon normaalia enemmän, eli luultavasti tyttö on yrittänyt pärjäillä jollain paperiviritelmillä eikä ole uskaltanut pyytää siteitä. Miehen mielestä asia ei kuulu meille, minun mielestäni pitäisi ilman muuta soittaa tytön äidille ja kertoa siltä varalta, ettei tyttö ole uskaltanut kertoa äidillekään. Tyttö on hyvin sulkeutunut luonne, joten en yhtään ihmettelisi jos hän ei ole kotonakaan kertonut asiasta. Mies meni jotenkin ihan lukkoon tästä, eikä suostu kommentoimaan muuta kuin että ei kuulu meille. Mitä tekisitte? Tai mitä mieltä äitinä olisitte, jos exän uusi sittaisi tällaisesta?
Kommentit (43)
Annoithan lapselle siteitä, ettei tarvitse joillain omilla viritelmillä pärjätä.
Kerro ihan asiallisesti, miten niiden kanssa toimitaan -- kuinka usein vaihdetaan, miten peseydytään ja miten siteen hävitetään.
Kysy myös tytöltä, onko hänen äitinsä tietoinen kuukautisten alkamisesta? Älä soita äidille ilman tytön lupaa. Miehesi asia on soittaa, jos katsoo tarpeelliseksi.
Vähän outo asenne, ettei kuulu hänelle?
Äitinä haluaisin tietää. Ja toivoisin että exän naisystävä soittaisi jos exä ei itse siihen kykene :)
Ja varaa tytön huoneeseen siteitä.
Vierailija kirjoitti:
Annoithan lapselle siteitä, ettei tarvitse joillain omilla viritelmillä pärjätä.
Kerro ihan asiallisesti, miten niiden kanssa toimitaan -- kuinka usein vaihdetaan, miten peseydytään ja miten siteen hävitetään.
Kysy myös tytöltä, onko hänen äitinsä tietoinen kuukautisten alkamisesta? Älä soita äidille ilman tytön lupaa. Miehesi asia on soittaa, jos katsoo tarpeelliseksi.
Vähän outo asenne, ettei kuulu hänelle?
En huomannut silloin, kun lapsi oli täällä, vaan vasta tänään kun otin lakanoita pyykkiin. Jos olisin tiennyt viikonloppuna, olisin ilman muuta antanut tytölle siteitä ja kertonut peseytymisestä ja muista.
Mies on varmaan vain järkyttynyt, että hänen pienellä lapsellaan on kuukautiset. Lapsihan 11-vuotias on, minunkin mielestäni. Sitä kurjemmalta tuntuu, että hän on joutunut salailemaan ja selviämään yksin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Äitinä haluaisin tietää. Ja toivoisin että exän naisystävä soittaisi jos exä ei itse siihen kykene :)
Uskaltanen siis soittaa. Ja ostan tietysti siteitä jatkoa varten.
ap
Keskustele ensin tytön kanssa. Kysele asiasta ja sen jälkeen keskustele äidin kanssa, jos on tarvetta.
Siis mitä hittoa! Outo isä ja ihme kyräilyä. Totta kai soitat äidille.
Vierailija kirjoitti:
Keskustele ensin tytön kanssa. Kysele asiasta ja sen jälkeen keskustele äidin kanssa, jos on tarvetta.
Seuraava tilaisuus keskustella tytön kanssa muuten kuin puhelimessa on toukokuun puolella. En usko, että lykkääminen ainakaan helpottaa tätä, enkä todellakaan soita tytölle itselleen.
ap
Ehkä kuukautiset alkovat nyt eli oli eka kerta?
Kertonee äidilleen tai äiti huomaa muuten. Ei nykyaikana lapsi ole äidille kertomatta, ei asiaan liity häpeilyä.
Ei tietenkään halunnut kertoa isälle tai sinulle, mutta oma äiti on eri asia. Eli eiköhän homma ole hoidossa. Mutta eihän siitä soitosta mitään haittaakaan ole, jos teillä on välit ihan kunnossa. Onhan se ehkä hyvä varmistaa, että kaikki hyvin.
Itse äitipuolena pistäisin äidille wapissa viestin, kertoisin että tytöllä on ilmeisesti kuukautiset alkaneet, eikä hän ollut uskaltanut kertoa. jatkossa pitäisin huolen että tytöllä olisi siteitä(ja myöhemmin tamponeja) omassa huoneessaan ja vessassa toinen päkki, ja äidille mainitsisin siitäkin niin ei tarvitsisi huolehtia. Sit vaan sanoisit et sinä otit nyt poikkeuksellisesti yhteyden kun asia oli miehelle ymmärrettävästi hankala.
Ei kannata tehdä asiasta showta, viesti äidille ja paketti siteitä vessaan/tytön huoneeseen, joita täytät. Asia on tytölle varmaan herkkä, joten itse ainakin olusin kokenut tuon parhaaksi nuorena.
Juttelisin tytön kanssa asiasta ja kysyisin miten tyttö haluaa että tilanne hoidetaan...miksipä et sinäkin voisi valistaa miten normaalit kuukautiset on ja miten siteitä käytetään...jos olette sen verran läheisiä. Muistan miten olin ihan paniikissa itse tuon ikäisenä kun sänky olisin yhtäkkiä aamulla veressä ja olin leirikoulussa...
Vierailija kirjoitti:
Itse äitipuolena pistäisin äidille wapissa viestin, kertoisin että tytöllä on ilmeisesti kuukautiset alkaneet, eikä hän ollut uskaltanut kertoa. jatkossa pitäisin huolen että tytöllä olisi siteitä(ja myöhemmin tamponeja) omassa huoneessaan ja vessassa toinen päkki, ja äidille mainitsisin siitäkin niin ei tarvitsisi huolehtia. Sit vaan sanoisit et sinä otit nyt poikkeuksellisesti yhteyden kun asia oli miehelle ymmärrettävästi hankala.
Kiitos. Ehkä tosiaan parempi lähettää viesti kuin soittaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä hittoa! Outo isä ja ihme kyräilyä. Totta kai soitat äidille.
Parempi että lapsen isä soittaa kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuukautiset alkovat nyt eli oli eka kerta?
Kertonee äidilleen tai äiti huomaa muuten. Ei nykyaikana lapsi ole äidille kertomatta, ei asiaan liity häpeilyä.
Ei tietenkään halunnut kertoa isälle tai sinulle, mutta oma äiti on eri asia. Eli eiköhän homma ole hoidossa. Mutta eihän siitä soitosta mitään haittaakaan ole, jos teillä on välit ihan kunnossa. Onhan se ehkä hyvä varmistaa, että kaikki hyvin.
Niin minäkin oletin, että ensimmäinen kerta. Tytön tuntien ihmettelisin enemmän sitä, että hän olisi kertonut äidille kuin jättänyt kertomatta. Tietysti on mahdollista, että äiti on jo itsekin huomannut, mutta silti tämä vaivaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Ehkä tosiaan parempi lähettää viesti kuin soittaa.
ap
mutta miten on whatsappin tietoturvan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Juttelisin tytön kanssa asiasta ja kysyisin miten tyttö haluaa että tilanne hoidetaan...miksipä et sinäkin voisi valistaa miten normaalit kuukautiset on ja miten siteitä käytetään...jos olette sen verran läheisiä. Muistan miten olin ihan paniikissa itse tuon ikäisenä kun sänky olisin yhtäkkiä aamulla veressä ja olin leirikoulussa...
Tytön itsensä kanssa ei voi nyt jutella, koska hän on jo äitinsä luona.
ap
Nämä persoonakohtaisia makuasioita, mutta itse pidän paljon enemmän siitä, että minulle soitetaan. Tulee paljon parempi keskusteluyhteys, jota tässäkin asiassa ehkä tarvitaan.
Toisaalta tietysti äiti voi sitten soittaa, jos viestin jälkeen kokee tarpeelliseksi. Mutta jotenkin kontakti on soittaessa aina parempi.
käy ostaa tytölle siteitä ja voitha sie tytön äidillekki soittaa et ostaa kotiakki niitä ellei jo valmiiksi ole.
tyttö ressukka ku vaa paperilla värkkää :( itekki joskus joutunu ku ei oo ollu varaa tamppooneihi tai siteisii