Siskoni myrkyttää vauvaansa, eikä tajua sitä! Olen todella huolissani!
Siskoni rakastaa tuoksukynttilöitä, hajuvettä, ilmanraikastimia ja hajustettuja pesuaineita. Koko kämppä haisee kukille ja hän osti espanjasta jopa vauvojen hajuvettä, jota ruiskii vaatteisiin, pehmoeläimiin ja lakanoihin.
Jo raskausaikana hän kulki kemikaalipilvessä ja suitsutti kaikkea. On sanomattakin melkein selvää, että siskoni on aina myös hyvin meikattu, laitettu ja suihkutettu. Ovesta ei pääse ulos ennen kuin on meikattu, laitettu hajuvettä, useaa hiusten muotoilutuotetta, kiinteyttävää rasvaa ja sellaisia aineita, joista en edes tiedä mitään.
Hiukset pitää värjätä kuukausittain ja hänellä on rakennekynnet., mutta kaikista pahin on se tuoksupilvi, jossa koko perhe asuu päivittäin.
Jo vuonna 1986 arvioitiin, että hajusteiden valmistuksessa käytettiin yli 5000:ta kemikaalia (Ann Dermatol Venereol, 1986; 113:31-41). Luku on epäilemättä nyt suurempi. Kemikaaleista 95 % on enimmäkseen tai kokonaan synteettisiä, öljy- tai kivihiilitervajohdannaisia. Lähes kolmannes näistä tiedetään myrkyllisiksi, kuten synteettiset myskit, ftalaatit ja tolueenit, bentseenijohdannaiset ja aldehydit. Ne ja muut toksiinit ja herkistäjät voivat aiheuttaa syöpää, synnynnäisiä epämuodostumia ja häiriöitä, keskushermostollisia ja hormonaalisia häiriöitä ja allergisia reaktioita. Monet luokitellaan ongelmajätteeksi.
Miten voin ottaa asian puheeksi, vaikuttamalta täysin kajahtaneelta ituhipiltä. (olen vähän kajahtanut ituhippi)
Kommentit (47)
Ei kannata paasata, sinulla taitaa olla jonkinlainen pakkoneuroosi asiasta.
Oma tupa, oma lupa. Älä puutu toisten asioihin, pilaat vain välinne. Siskosi ei ole penaalin terävin kynä, ja sille sinä et mahda mitään.
Vauvojen hajuvesi... Luulin jo törmänneeni järkyttävimpään hajustetuotteeseen löytäessäni ihan suomalaisesta lemmikkieläinliikkeestä kissojen hajuvettä. Jota on tosissaan tarkoitus suihkuttaa suoraan siihen kissaan eikä esim. hiekkalaatikkoon.
En olisi muusta huolissani kuin tuosta vauvojen hajuvedestä. Ulkomaiset tuotteet eivät ole samalla tavoin tutkittuja kuin Suomessa myytävät. On varmasti syynsä miksei ko tuotetta myydä ollenkaan suomessa. Voit sanoa siskollesi että jos vauva imee pehmoleluja, hän voi saada myrkkyä herkkään elimistöönsä, samoin hengitystiesairaudet ovat suuri riski. Jos vauva alkaa oireilal ettei saa henkiä, äkkiä lääkäriin. Astma on paha juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vauvojen hajuvesi... Luulin jo törmänneeni järkyttävimpään hajustetuotteeseen löytäessäni ihan suomalaisesta lemmikkieläinliikkeestä kissojen hajuvettä. Jota on tosissaan tarkoitus suihkuttaa suoraan siihen kissaan eikä esim. hiekkalaatikkoon.
Voi luoja. Toivottavasti on myrkytöntä. Kissa nuolee elimistöönsä kaiken mitä turkissa on. :(
Washingtonin yliopiston tutkijatohtori Anne Steinemannin analysoi eräässä tutkimuksessa 25 erilaista hajustettua tuotetta. Näihin kuului ilmanraikastajat, pyykinpesuaineet, henkilökohtaiset puhdistustuotteet ja kodin puhdistustuotteet. Puolet näistä tuotteista olivat ns. vihreää, orgaanista, tai luonnonmukaista alkuperää.
Steinemann havaitsi näiden kaikkien tuotteiden sisältävän kemikaaleja, jotka ovat USA:n lainsäädännön mukaan luokiteltu myrkyllisiksi tai vaarallisiksi. Tuoksuainekemikaalien uutisoitiin voivan vahingoittaa aivoja, keuhkoja, keskushermostoa ja olevan karsinogeenisiä.
Testatuista tuotteista löytyi keskimäärin 17 kemikaalia jokaisesta, mutta vain yhdessä tuotteessa aineosa löytyi myös INCI:stä, eli tuoteselosteesta.
Kaikenkaikkiaan nämä 25 testattua tuotetta sisälsivät yhteensä 133 erilaista kemikaalia, joista noin 25 % sellaisia, jotka ovat luokiteltu myrkylliseksi, tai vaaralliseksi Usa:n lain perusteella. Vain kaksi näistä 133 kemikaalista selvisi itse pullon kyljestä. Jokaisessa yksittäisessä tuotteessa oli vähintään yksi myrkylliseksi, tai vaaralliseksi listattu kemikaali.
Kaikkein tavanomaisimpia toksisia allergisoivia ”päästöjä” olivat:
Limonene (sitrus tuoksu)
Alpha-pinene (männyn tuoksu)
Beta-pinene (männyn tuoksu)
Etanoli
Asetoni
11 tuotteesta löytyi myös vähintään yksi todennäköinen karsinogeeni:
Asetaldehydi
1,4-dioksaani
Formaldehydi
Dikloorimetaani
Tuotteiden sisältämistä flataateista osa on sikiölle vaarallisia ja ne voivat heikentää sikiön hedelmällisyyttä. Myös luonnollisiksi mainostetut tuotteet sisälsivät myrkyllisiä kemikaaleja.
Asianmukaisesti esitettävän kysymysen tulee kuulua, kuinka tämä voi olla mahdollista?
Yksinkertaista, markkinat ovat ns. säännöstelemättömiä.
terv. vaahtoava ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Toivottavasti on myrkytöntä. Kissa nuolee elimistöönsä kaiken mitä turkissa on. :(
Kyselin tuotteesta myyjältä ja myrkytöntä kuulemma on, ja tarkoitettu enemmänkin näyttelykissojen tuunaukseen. Oli vaan mielestäni sen verran voimakas kookoksentuoksu että kissaparan hajuaisti lie tuon jälkeen ihan sekaisin.
Hormonihäiriköistä löytynee paljon helppolukuisia juttuja. Voit kertoa sellaisesta siskollesi ja päivitellä maailman menoa. Ehkä siskosi tajuaa, ehkä ei.
Kissoille on myös hajustettua kissanhiekkaa
Kissanhiekka EverClean Extra Strong Clumping Scented vahvapaakkuinen hiekka, jossa on maksimaalinen hajujen sitovuus. EverClean kissanhiekassa on patentoitu aktiivihiilitekniikka* joka sitoo vahvatkin hajut. EverClean kissahiekassa maksimaalinen hajujen sitovuus sekä paine- ja kosteusaktivoitu tuoksuteknologia.
EverClean ei kompostoidu.
Onhan koirillekin hajuvettä. Miksi ei siis vauvoille olisi? Täysin edesvastuutonta hukuttaa kemikaaleihin. Yritä välttää paahkoamista, mutta sano nyt hyvä ihminen jotain!
kemikaalitutkan sivuilla on hyvää tietoa aiheesta:
Siis sairasta!!!! Mä sanoisin ihan suoraan ja antaisin pinkan tutkimuksia asiasta vaikka tulostettuna käteen. Jos se on oikeesti niin tyhmä ettei tajua? Vai onko noin välinpitämätön?
Vierailija kirjoitti:
Miten voin ottaa asian puheeksi, vaikuttamalta täysin kajahtaneelta ituhipiltä. (olen vähän kajahtanut ituhippi)
Jospa kajahtanut ituhippi olisi vaan hiljaa?
Asiahan ei AP:lle mitenkään kuulu. Jospa hiukan yrittäisit parantua ja kävisit ostamassa nestemäistä pesuainetta jossa kunnon tuoksu. Ja pesisit vaatteesi sillä niin ituhippi haju hiukan poistuisi sinusta.
Olen pahoillani, ap. Hajustemyrkyttäjät ovat ikävää seuraa.
Polttavathan kahelit suitsukkeitakin siitä huolimatta, että ne ovat haitallisia hengitysteille. Olen tukehtua jo pelkän tikun löyhkään, vaikka se ei edes palaisi.
Ihmiset, jotka värjäävät korien turkkeja, hajustavat lemmikkieläimiä tai laittavat korien turkkeihin talkkia voisi viedä saunan taakse. Eläimet tietenkin ensin turvaan.
Monissa arkisissa kotona käytettävissä tuotteissa on suuria määriä kemikaaleja, joille pitkäaikaisesta altistumisesta ei ole riittävästi tutkimustietoa. Lapset ovat aikuisia herkempiä kemikaaleille, koska heidän elimistönsä kehittyminen on kesken. Pienet lapset tutkivat ympäristöään maistelemalla esineitä ja altistuvat lattioilla ryömiessään pölyssä piileskeleville kemikaaleille. Lapsilla on ohut ja herkkä iho, he hengittävät nopeammin ja syövät ja juovat suhteessa painoonsa enemmän kuin aikuiset. Lapset ovat loputtoman uteliaita eivätkä tunnista vaaroja. Eräissä tutkimuksissa onkin havaittu vauvoissa suurempia kemikaalipitoisuuksia kuin heidän äideissään.
Onnea siskollesi.
Kaveri läträs hajustetulla huuhteluaineella vaatteissa. Kaikki niiden lapsetkin haisee siltä teolliselta kukkaniityltä, kun meillä käyvät. Meidän muksut on välillä ollut niillä yökylässä ja seuraavana päivänä löyhkäävät samalta huuhteluaineelta.
Kerran sitten heidän koiransa tuli mun rapsuteltavaksi ja multa pääsi aito hämmennys "miten tää koirakin voi tuoksua huuteluaineelta?!" Kaveri hymyili hieman jäykästi ja miehensä totes: "mä olen sanonut siitä, että vähempikin määrä riittää!" Ei löyhkää enää.
Pakkohan sun ottaa siskon kanssa puheeksi. Vaikka hajuallergian kautta. Noi tuoksuttelijat tulevat "sokeeksi" hajuilleen ja juurikin kaikkea mahdollista käyttävät ja päällekkäin. Mahtaa olla hajukimara siellä.
Lapsella on varmaan Wunderbaum unikaverina?
Kerro suskollesi että tuoksut on myrkyllisiä, ota hänen purkki ja googlaa hänen kanssaan inci lista. Silloin kun itse omin silmin näkee mitä kaikkea tuote sisältää ja mitä kaikkea aiheuttaa voi tapahtua herätys.
Itse olen herätellyt omia sukulaisiani luonnonkosmetiikkaan jo pari vuotta. Aluksi sainkin kaiken kattavalla tiedollani heidät tajuamaan mitä myrkkyjä käyttävät ja siirtyivätkin osin luonnontuotteisiin, mutta ajan saatossa ovat alkaneet ostaa tavallisia, mutta herkkäihoisten tai apteekkien tuotteita.
Omaa vauvaani en antanut voimakkaasti hajustettujen ihmisten syliin ja pian moni tiesi tulla tuoksuttomana mikäli halusi vauvaa pidellä.
On helppo olla tietämätön, mutta kun saat tiedon läpi on vaikea olla välittämättä tiedostaan. Joten tulosta vaikka yleisimmät myrkyt ja niiden vaikutukset siskollesi jotta voi tutkia omia putelleitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerro suskollesi että tuoksut on myrkyllisiä, ota hänen purkki ja googlaa hänen kanssaan inci lista. Silloin kun itse omin silmin näkee mitä kaikkea tuote sisältää ja mitä kaikkea aiheuttaa voi tapahtua herätys.
Itse olen herätellyt omia sukulaisiani luonnonkosmetiikkaan jo pari vuotta. Aluksi sainkin kaiken kattavalla tiedollani heidät tajuamaan mitä myrkkyjä käyttävät ja siirtyivätkin osin luonnontuotteisiin, mutta ajan saatossa ovat alkaneet ostaa tavallisia, mutta herkkäihoisten tai apteekkien tuotteita.
Omaa vauvaani en antanut voimakkaasti hajustettujen ihmisten syliin ja pian moni tiesi tulla tuoksuttomana mikäli halusi vauvaa pidellä.
On helppo olla tietämätön, mutta kun saat tiedon läpi on vaikea olla välittämättä tiedostaan. Joten tulosta vaikka yleisimmät myrkyt ja niiden vaikutukset siskollesi jotta voi tutkia omia putelleitaan.
Tiesithän, että INCI-listan lukeminen on yhtä turhan kanssa! Toki siitä voi aloittaa, mutta INCI-listat on ihan täydellistä huijausta.
ap
Se nyt kuitenkin on ihan fakta että mitään näistä ei ole kielletty käytettäväksi lapsiperheessä, joten sun on hankalampi puuttua. Jos puutut niin älä missään nimessä käytä sanaa myrkytys.