Pk-seudulla busseilla liilkuvat!
Oletteko koskaan miettineet, että miksi se ei riitä, että yksi pysäkillä bussia odottava ihminen pysäyttää pysäkille saapuvaa bussia? Siis mikä siitä sinun, joka näin toimit, kätesi pysäytyseleestä tekee niin hiivatin pätevän verrattuna minun pysäytykseeni? Ihanko oikeasti uskot, että jos vain minä pysäytän niin kuski jättää sitten sinut pois kyydistä? Vai mikä on ajatuksenjuoksu?!
Luoja näitä torveloita.
Kommentit (70)
Mielestäni on naurettavaa, että sille yhdelle bussille, joka tulee klo 6.40 pysäkille, heilauttaa kaikki viisi pysäkillä odottajaa. Tässä siis ei ole kyse sellaisista tilanteista, että busseja tulisi useampi peräperää, tai joku puolisokea tyyppi huomaisikin vasta kun bussi on parin metrin päässä, että ups, ei olekaan se bussi mihin halusin.
Ei, tässä on kyse joka arkiaamu toistuvasta näytelmästä, missä jengi heiluttelee kättään vaikka yksi jo pitää omaansa ojossa merkkinä bussille siitä, että haluaa kyytiin. Huvittavimmat asettautuvat käsi pystyssä tämän yhden eteen. Jotkut vielä ilmeisesti pelkäävät sitä, etteivät mahdu istumaan ja tunkevat röyhkeästi muiden ohi, kun bussi pysähtyy. Kaikenlaisia juntteja taapertajia mahtuu maailmaan ja pääkaupunkiseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Koska liikun lastenrattaiden kanssa. Jos en näytä kuskille, että olisin tulossa kyytiin, olisin jäänyt monesti kyydistä. Pari kertaa olen meinannut jäädä ovien väliin, sillä kuski ei ole huomannut, että olen halunnut kyytiin. Siksi.
Lastenrattaat erikseen kun niiden kanssa käytetään eri oveakin, lienee sanomattakin selvää
Hah. Mä olen aika eka, joka bussille heilauttaa, koska heilautan, kun bussi on vielä kaaaaaukana. Ja heilutan tasan niin kauan, kunnes bussilla on suuntavilkku päällä osoittamassa pysähtymisen aikeita. Mielellään vielä kunnes alkaa kaartaa pysäkille. Miksi? Koska kerran olin pysäkillä, jolla oli arviolta viisi muuta ihmistä. Helsingin bussi tuli kerran tunnissa. Sen lisäksi yksi kunnan sisäinen. Näillä puoli tuntia eroa saapumisajassa. Oletin, että me kaikki odotimme sitä Helsingin bussia. Mulla oli oikea käsi paketissa ja vasen korvalla puhelimen kanssa, jonotin joko lääkäriin tai Kelaan, en muista. Mulla ei siis ollut vapaita käsiä, mutta oletin, että nämä muutkin ovat tässä Helsingin bussiin tulossa koskapa tuskin ovat noin 40 minuuttia ajoissa saapuneet sitä kunnan sisäistä odottamaan, joten kyllä JOKU vilkuttaa mun puolesta. En sanonut siitä kenellekään mitään, koska nyt vain OLETIN. No, kukaan ei viittonut bussille (mutta aloittivat kyllä ryhmittymisen) ja bussi ajoi ohi :D Siinä vaiheessa pari huusi bussin perään. Siinä sitten katsoimme toisiamme hölmistyneinä ja kai siinä vähän naurettiinkin. Kaikki ainakin opimme sen, että jos ite haluaa bussiin, kannattaa ihan ite viittoa se pysähtymään.
Yleensä toki jätän viittaamatta jos huomaan, että joku muu jo viittaa kyseistä bussia. Usein kuitenkin viittaaminen on monelle hyvin vaikeaa (???), ja bussille nostetaan arasti kättä sekunnin ajan tai muuten huitaistaan jotenkin mahdollisimman epämääräisesti... Ja tätä tapahtuu siis huomattavan usein, kuljen bussilla päivittäin. Tällöin on pakko itse viitata.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
No ei sitä aina tule vilkaistua, että näyttikö joku takanani seisova myös pysäytysmerkkiä.
Kukaan tuskin yrittää bussia pysäyttää kenenkään selän takana. Jos seison pysäyttämässä arvioni mukaan siinä mihin keula suunnilleen pysähtyy, niin miksi sinä harpot siihen viereen korttisi kanssa pysäyttämään? :)
Kyllä ainakin Helsingissä bussipysäkillä odottavat jakaantuvat nätisti riviin ja katsovat kaikki vasemmalle, milloin se bussi tulee. Keula pysähtyy minne sattuu, koska busseja voi tulla kolmekin samalle pysäkille. En harpo kenenkään viereen, vaan seison paikallani ja heilautan kättäni bussilleni, jos en ole nähnyt kenenkään edessäni (ts. vieressäni vasemmalla puolellani) heilauttavan ensin. Takanani (ts. rivissä oikealla puolellani) voi heilauttaa kättään vaikka kuinka moni, mutta minä en sitä näe, koska katson bussia. Selvensikö?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä toki jätän viittaamatta jos huomaan, että joku muu jo viittaa kyseistä bussia. Usein kuitenkin viittaaminen on monelle hyvin vaikeaa (???), ja bussille nostetaan arasti kättä sekunnin ajan tai muuten huitaistaan jotenkin mahdollisimman epämääräisesti... Ja tätä tapahtuu siis huomattavan usein, kuljen bussilla päivittäin. Tällöin on pakko itse viitata.
Imbesillejä, jotka kuvittelevat merkiksi riittävän sen, että sitä kättä liikutetaan kymmenen senttiä vartalosta pois päin parin sekunnin ajan, on ihan liikaa. Mutta edelleen, jos joku jo viittaa selkeästi ja niin pitkään, että bussi on jo melkein pysähtynyt, niin onhan se nyt tajuttoman typerää mennä sen viereen oma käsi ojossa.
Ainakin täällä Helsingissä bussikortin kotelo on toiselta puolen heijastin. n 90% viittaa bussille tätä heijastinta näyttäen.
Miten siellä maalla, huidotaanko siellä ihan paljaalla kädellä?? XD XD
Miten joku tälläinen asia voikin ärsyttää näin hemmetin paljon? itse ajattelen että hyvä vaa että moni viittoo kuskille, huomaapahan ainakin. Itse oon monesti painanu stoppia jäädessäni seuraavalla pysäkillä ja kuski porhaltanu ajatuksissaan ohi. Näitä sattuu.
+ se että jos joku nyt minun takanani sattuu viittomaan samaa bussia, minulla ei niitä silmiä selässä kyllä ole.
Jos takanani on ihmisiä, tuntuu tyhmältä alkaa kyttäämään aikooko joku vilkuttaa, siksi teen sen itse. Jos taas olen ihmisten takana, voin silloinkin vilkuttaa, jos edessä olevan vilkutus on surkeaa. Joskus niitä näkee, en itsekään bussikuskina välttämättä tajuaisi, että se oli vilkutus. En halua jättää surkeiden vilkuttajien vastuulle sitä, pääsenkö ylipäänsä bussiin. :)
No joskus se oma liike lähtee ja sit huomaa toisenkin tekevän samaa, niin omaa liikettä "ei ehdi täysin peruuttaan". Oisko ihan näin yksinkertanen selitys ainaki osaan?
Huvittavia hetkiä kotipysäkillä joka aamu. Ennen pysäkkiä on liikennevalot. Hätähousut asettavat kätensä viittausasentoon jo ennen kuin bussi on ohittanut liikennevalot.
Jos sitten bussi jääkin punaisiin, niin nämä tunnolliset työn orjat pitävät käden pari minuuttia järkähtämättä asennossa.
Luulisi siinä jo lihasten kipeytyvän :D Riittäisi siis aivan hyvin, että viittoo liikennevalojen jälkeen.
Oletteko huomanneet, että jotkut maalaiset viittelevät raitiovaunuillekin. Se vasta on riemukasta! Kas kun ei metrolle.
Mä voin rehellisesti sanoa että saatan tehdä näin, en tiedä, kun en yksinkertaisesti kiinnitä huomiota muihin (mitä he siis tekevät). Mä olen usein julkisilla liikkuessani täysin omissa maailmoissani, ajattelen työasioita ja kuuntelen musiikkia, en kerta kaikkiaan jaksa ajatella että joku ärsyyntyy siitä että viiton bussia pysähtymään. En mä sinne nyt rynni viittomaan jos todella näen että joku muu sen bussin siihen viittoo, mutta oikeasti aina ei kaikki ihmiset ajattele ihan samalla tavalla. En tajua miten se joitain nyppiikin.
Mulle on käynyt joskus Kurvissa niin, että meitä oli varmaan kymmenen ihmistä pysäkillä menossa samaan bussiin. Kaikki oletti, että joku muu kyllä heilauttaa kuskille. Bussi meinasi mennä ohi, kunnes aivan viime tingassa joku heilautti kättään. Hupaisaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia hetkiä kotipysäkillä joka aamu. Ennen pysäkkiä on liikennevalot. Hätähousut asettavat kätensä viittausasentoon jo ennen kuin bussi on ohittanut liikennevalot.
Jos sitten bussi jääkin punaisiin, niin nämä tunnolliset työn orjat pitävät käden pari minuuttia järkähtämättä asennossa.
Luulisi siinä jo lihasten kipeytyvän :D Riittäisi siis aivan hyvin, että viittoo liikennevalojen jälkeen.
Oletteko huomanneet, että jotkut maalaiset viittelevät raitiovaunuillekin. Se vasta on riemukasta! Kas kun ei metrolle.
Muuten samaa mieltä, mutta kyllä raitiovaunuille joutuu välillä viittomaan. Ei tietenkään Rautatieaseman pysäkillä ruuhka-aikaan tms., mutta etenkin aikaisin aamulla/myöhään illalla spora saattaa ajaa ohi.
Aloittavalle ystävällinen vinkki: http://vihanhallinta.fi/ Eikö ole itsestäsikin turhauttavaa antaa itsesi hermostua noin paljon erinäisissä arkitilanteissa? Menee kohtuuttoman paljon energiaa hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska liikun lastenrattaiden kanssa. Jos en näytä kuskille, että olisin tulossa kyytiin, olisin jäänyt monesti kyydistä. Pari kertaa olen meinannut jäädä ovien väliin, sillä kuski ei ole huomannut, että olen halunnut kyytiin. Siksi.
Lastenrattaat erikseen kun niiden kanssa käytetään eri oveakin, lienee sanomattakin selvää
Ei välttämättä. Esim. käytän paljon 550 bussia ja siinä kaikki käyttävät keskiovea.
En käytä dösää, mutta ärsyttää ne jotka painavat liikennevalojen nappia, jota on painettu jo (kirkkaankeltainen valo palaa). Menen töihin fillarilla Manskun yli, ja joka aamu tämä toistuu.