Öh, vanhempaintoimikunta pyytää 15€ per lapsi opettajan kevätmuistamiseen. Minusta aivan liikaa!
Luokassa on 27 oppilasta ja vanhempaintoimikunta ehdottaa, että sillä 15€/oppilas hankittaisiin lahjakortti yhteen liikkeeseen, josta opettaja takuulla löytäisi jotain ostettavaa (liittyy sen harrastukseen). Lahjakortti olisi siis arvoltaan 400€ ja ylijäävällä 5€:lla hankittaisiin kortti ja joku ruusu.
Juu, luokka on kuudes luokka ja oppilaat siirtyvät yläasteelle tämän jälkeen, mutta silti minun mielestäni 400€ on aivan törkeän iso summa. Tai siis jo se 15€/oppilas.
Kommentit (85)
Omat vanhempani ovat luokanopettajia ja olen luokanopettajan kanssa naimisissa. Lapsena tykkäsin itse ihan hirveästi kevät- ja joulujuhlapäivistä, kun isä ja äiti saivat paljon kukkia ja usein vielä paljon suklaata. Koko koti oli täynnä kukkia keväällä, joulun aikaan saivat joulutähtiä ja hyasintteja. Suklailla herkuteltiin koko perhe. Mitään tavaralahjoja ei tullut muistaakseni ollenkaan, ellei nyt joku itse tehty tyynyliina tai joku muki joskus.
Puolisoni saa keväisin ja jouluisin nykyään yhä useammin koko luokan yhteisesti hankkiman lahjan (opettajana ollut viimeiset 16 vuotta) ja se on arvoltaan useimmiten 100-150 euroa. Tämän lisäksi on tullut joku kukka tai suklaata. Jos yhteistä lahjaa ei ole tullut luokalta, mies on saanut kiikuttaa kotiin kaksi muovikassillista pikkutavaraa kynttilöistä suklaarasioihin.
Kaikki muistaminen on aina hieno juttu ja kivaa myös opettajan koko perheelle. Sekä vanhempani että mies lukee kaikki kortit (ei kylläkään säilytä).
400€:n lahjakortti on jotain niin älytöntä, että todennäköisesti siitä tulisi vain kiusallinen olo ja sellainen fiilis, että laittaisi sen mieluummin vaikka koko luokan hyväksi jollain tavalla kuin ottaisi itselleen. Aivan älytön summa, siis todella.
Sekä vanhempani että mieheni ovat kaikki kouluissa, joissa on keskimääräistä parempituloista porukkaa, joten kaikilla mittareilla mitattuna tuo 400€ on aivan liikaa.
5€ per lapsi on ok ja senkin pitäisi olla vapaaehtoista.
15 € on aivan liikaa. 5 € on sopiva ja korttiin ja pari kukkasta 1 € per nuppi. Se riittää. Ei opetkaan ole hölmöjä, kyllä he ymmärtävät että 15 €:lla moni ostaa viikolopun ruuat.
Kukaan opettaja ei ole 15 € arvoinen, saati sitten 400€. Opettajat ovat pääsääntöisin pikkusieluisia kusipäitä, jotka eivät ansaitse mitään lahjoja oppilailta. Miksi antaa lahjoja ihmiselle, joka vitttuilee lapsellesi koulupäivän ajan, sulkee silmänsä lapsesi kiusaamiselta ja suosii epäoikeudenmukaisesti joitakin oppilaita toisten kustannuksella? Itse veisin opelle omatekoisen kortin, jossa lukisi FUCK YOU!
Meilläpä oli vapaavalintainen summa ja luokan eliittivanhemmat kirjasivat korttiin, mitä kukin oli pottiin laittanut. Itse olivat laittaneet yli sata euroa (kaksoset) ja järjestyksessä listattiin korttiin, mitä kukin laittoi. Pienituloisin perhe osti itse kukat eikä laittanut rahaa yhteiseen lahjaan, niin sekin piti kirjata tyylillä "perhe Virtanen muistaa opettajaa lämpimin terveisin". Olivat vielä ihan listan perällä.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin tosi mielelläni tuon 15€ opettajan muistamiseen, jos ei vuoden aikana tulisi lapsille kerättyä koko ajan jotain ekstrarahaa retkiin. Niistä pikkurahoista kasvaa yllättävän iso summa, kun lapsia on kolme.
Meillä on kolme kouluikäistä lasta ja kun viime vuosina olen vähän jo hämmästellyt näitä maksullisia retkiä, niin tänä lukuvuonna otin ihan Excelin ja kirjasin, kuinka paljon ylimääräistä me on kouluun rahaa laitettu.
Esikoinen, 6.-luokkalainen: 53 euroa (tähän sisältyy Linnanmäen retki, pari museota, jotka muuten olisi ilmaisia, mutta opastus maksaa, yksi teatterireissu)
Toinen, 4.-luokkalainen: 38 euroa (urheiluvälineiden vuokra retkipäivänä, musikaali, leffakarkkirahaa, munkkirahaa hiihtopäivänä, Huimala-reissu)
Kuopus, 2.-luokkalainen: 45 euroa (ylimääräinen leffareissu koko luokalle, kolme erilaista luokkaretkeä keskustaan eri paikkoihin, Heureka-reissu)
Edellä mainittujen lisäksi on tietenkin ollut koulun myyjäisiä, joihin on pitänyt omalla rahalla ja ajalla leipoa, luokan omia juhlia, pitää tuoda näytelmävaatteita ja ties mitä.
Ilmainen peruskoulu pitäisi olla kaikilla, mutta kummasti vaan niitä pikkueuroja kysellään sinne ja tänne ja pitäisi panostaa kaikkeen.
Minä laittaisin 5€/lapsi tuohon keräykseen. Se riittää.
Koulu järjestää kyllä korvaavaa ohjelmaa oppilaille, jotka eivät osallistu luokkaretkelle. Ja voit itse viedä lapsesi vaikka kesälomalla noihin samaisiin paikkoihin ja katsoa, mitä se sitten maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpä oli vapaavalintainen summa ja luokan eliittivanhemmat kirjasivat korttiin, mitä kukin oli pottiin laittanut. Itse olivat laittaneet yli sata euroa (kaksoset) ja järjestyksessä listattiin korttiin, mitä kukin laittoi. Pienituloisin perhe osti itse kukat eikä laittanut rahaa yhteiseen lahjaan, niin sekin piti kirjata tyylillä "perhe Virtanen muistaa opettajaa lämpimin terveisin". Olivat vielä ihan listan perällä.
Ei voi olla totta!
Meillä sentään oli vain niin, että opettajan lahjasta tiedotettiin sähköpostitse ja yksi perhe oli kokonaan unohtunut sähköpostilistasta pois. Siinä sitten kevätjuhlapäivänä oli kortti, jossa oli KAIKKIEN muiden nimi, paitsi meidän lapsen nimi. Kuinka vaikeaa olisi tarkastaa, että kaikille on tieto mennyt..?
Vierailija kirjoitti:
No tämän on pakko olla provo.
On liikaa. Minusta opettajana olisi erittäin kiusallista ottaa vastaan niin suuri lahjakortti tai mikä vaan. Mulle aiheuttaa jo pelkkä kortti sen, etten oikein tiedä miten päin olisin.
- Ope
En ymmärrä ajattelua, että 'päätetään ostaa 400 euron lahjakortti', kun sen sijaan voi kerätä rahaa kaikilta ja katsoa, monenko euron lahjakortin sillä saa.
Vierailija kirjoitti:
Miten siis sanoisi fiksusti, että yhteislahja on hyvä idea, mutta 15€ on liikaa (kun se muille on ihan ok summa)?
ap
Hei,
Hieno ajatus muistaa opettajaa yhdessä koko luokka. Kiitos teille, jotka jaksatte taas hoitaa tämän kaikkien puolesta! Olisiko kuitenkin niin, että tuo mainittu summa 15€ on vähän liikaa? Olisiko 5€/oppilas teistä sopiva summa? Saisimme tällä sadan euron lahjakortin ja voisimme vielä jäljelle jäävällä 30 eurolla ostaa yhteisen kukkakimpun.
t. Ellu, Minttu-Maarian äiti
Olen samalla kannalla kuin nro 9 eli ei mitään lahjoja. Palkka juoksee, se riittää. Terv. Ope evp
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämän on pakko olla provo.
voi kuule, näitä on. Meillä lapsen joukkueessa yksi äiti piti äitienillan vain esitelläkseen kuinka heillä on rahaa, kotiteatteri, uima-allas ja oma kenttä lajin harrastamiseen.
Kyllä on aivan liikaa!! Tuntisin oloni erittäin vaivaantuneeksi, jos saisin oppilailta noin kalliin lahjan. Jos lahja on pakko hankkia, niin korkeintaan 5e. Tätä linjaa vedän omien lasteni opettajien lahjojen kanssa, ne kyllä yleensä ovat jotain itsetehtyä leivonnaista tms. T. Luokanope
Ihan vitusti yliammuttu summa. Minä en osallistuisi ollenkaan.
Meidän lapsen kerho-ohjaajille joku keräsi yhteislahjan. 2 euroa per nuppi. Aivan liian vähän. Kerho loppui, kun lähes kaikki menivät eskariin.
Todella nolon pikkulahjan saivat. Toinen ohjaajista kysyi multa sivummalla, että oliko tämä todellakin kaikilta tämä lahja vai vaan siltä, joka sen ojensi. (Vaikka kortissa oli kaikkien nimet)
Minusta kutosluokalla sopiva keräyssumma on just 10-15 euroa. Ite ostin lapseni kutosluokan opelle 30 euron arvoisen lahjan,.kun yhteislahjaa ei kerätty.
Kuka ilkenee jotain itsetehtyjä leivonnaisia syödä. Ei ole hyvä lahja.
No. Mun mielestä 15 e ei ole mikään kohtuuton hinta. Tavallinen halvahkon lasten kaverilahjan hinta, eikö sitä nyt voisi laittaa open lahjaan KUUDENNEN LUOKAN LOPUSSA. Itse osallistun ilolla kimppalahjoihin, ja jos ostan oman lahjan ihan vaikka pk-tädille, niin aika äkkiä se 15 euroa kukkaan ja korttiinkin menee. Pikku summa.
Ongelma taitaa olla siinä, että lahjan saaja on ope ( jota ei siis erityisesti arvosteta ) ja ilmeisesti silkka kateus kokonaispotin suuruudesta. Joo, ei ole pakko antaa opelle lahjaa, ihan voi olla antamatta, mutta antakaa nyt niiden muiden edes antaa!
Vierailija kirjoitti:
No. Mun mielestä 15 e ei ole mikään kohtuuton hinta. Tavallinen halvahkon lasten kaverilahjan hinta, eikö sitä nyt voisi laittaa open lahjaan KUUDENNEN LUOKAN LOPUSSA. Itse osallistun ilolla kimppalahjoihin, ja jos ostan oman lahjan ihan vaikka pk-tädille, niin aika äkkiä se 15 euroa kukkaan ja korttiinkin menee. Pikku summa.
Ongelma taitaa olla siinä, että lahjan saaja on ope ( jota ei siis erityisesti arvosteta ) ja ilmeisesti silkka kateus kokonaispotin suuruudesta. Joo, ei ole pakko antaa opelle lahjaa, ihan voi olla antamatta, mutta antakaa nyt niiden muiden edes antaa!
Täällähän on moni ope itekin sanonut et lahja on kiusallisen suuri. Se on se ongelma. Kukat ym. voi toki maksaa mut niitä on helpompi ottaa vastaan ku yks lahjakortti johon on kirjattu yks valtava summa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen kerho-ohjaajille joku keräsi yhteislahjan. 2 euroa per nuppi. Aivan liian vähän. Kerho loppui, kun lähes kaikki menivät eskariin.
Todella nolon pikkulahjan saivat. Toinen ohjaajista kysyi multa sivummalla, että oliko tämä todellakin kaikilta tämä lahja vai vaan siltä, joka sen ojensi. (Vaikka kortissa oli kaikkien nimet)
Minusta kutosluokalla sopiva keräyssumma on just 10-15 euroa. Ite ostin lapseni kutosluokan opelle 30 euron arvoisen lahjan,.kun yhteislahjaa ei kerätty.
Olipa nolo ohjaaja. Ahne ja kiittämätön ihminen. Tuollainen ei olis ansainnut minkäänlaista lahjaa.
Opettajana sanon, että tuollainen lahjakortti on kiusallista ja tarpeetonta. Ei meitä opettajia tarvitse mitenkään erikseen lahjomalla kiittää, ja jos haluaa niin ihan henkilökohtainen, suusanallisesti/sähköpostilla annettu "Kiitos" merkitsee eniten. Sellaiset kommentit, joissa joku entinen opiskelija tai vanhempi konkreettisesti kertoo missä kohtaan omalla opettajan toiminallaan olin pystynyt positiivisesti vaikuttamaan lapsen oppimiseen, motivaatioon tai asenteeseen koulua kohtaan ovat niitä kiitoksia, jotka jäävät ikuisesti mieleen.