Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näköjään sossu kustantaa ratsastuksen köyhälle perheelle.

Vierailija
12.04.2016 |

Näin pienituloisena perheenä harmittaa kun ei ole varaa kuin ilmaisiin harrastuksiin lapsella ja köyhä suurperhe saa sossusta rahat ratsastukseen. Onko tämä oikein?

Kommentit (261)

Vierailija
201/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokraamassa asuntoani kahden lapsen yh-äidille, joka on kotihoidontuella, eikä käy sius töissä. Lähetti minulle otteen saamistaan tuista valuuttaakseen vuokranmaksukykyään. 2268 euroa kuussa erilaisia tukia elareineen rapsahtaa tilille. En ollut uskoa silmiäni. Minkäsuuruisella palkalla tuon verran saa käteen nettona.

No, esimerkiksi minä luokanopettajana saan käteen suunnilleen tuon verran ja olen kyllä aika kypsä siihen, että pidän päivähoidossa näiden elämäntapatyöttömien lapsia, yritän kasvattaa heitä, kun kotona ei jakseta ja saan vielä sen päälle humalassa kirjoitetut haukut Wilmassa.

Vierailija
202/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokraamassa asuntoani kahden lapsen yh-äidille, joka on kotihoidontuella, eikä käy sius töissä. Lähetti minulle otteen saamistaan tuista valuuttaakseen vuokranmaksukykyään. 2268 euroa kuussa erilaisia tukia elareineen rapsahtaa tilille. En ollut uskoa silmiäni. Minkäsuuruisella palkalla tuon verran saa käteen nettona.

Oliskohan sillä ollut liian kallis edellinen asunto, jota sossu ei enää kustanna? Kolmioiden vuokrathan on lähemmäs tonnin. Lisäksi lasten elarit eivät kuulu sosiaalitukiin, vaan ovat vanhempien omaa rahaa. Esim. kahdesta lapsesta hyvätuloinen mies voi maksaa 500 e/kk. Eihän siitä jää kuin noin 750 egeä työttömyyskorvausta tai vastaavaa tuloa tuolle äidille, onko se susta paljon? Aika pieni palkaksikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on oikein, että kustannetaan ja nimenomaan ratsastusta.

Se saattaa olla kyseiselle lapselle ainut asia, jonka ansiosta kokee elämänsä elämisen arvoiseksi.

Toki, jos itse haluat, että lapsesi pääsee osalliseksi tuosta autuudesta, niin lisäänny ihmeessä psykopaatin kanssa, joka puukottaa jonkun läheisesi, hakkaa sinua vuosia, jonka jälkeen voit itse alkaa käyttää suonensisäisiä huumeita. Sitten varmaan lapsesi saa ne 15e/h ratsastustunnit. Eikö olekin sen arvoista?

(Se ei ole lapsen syy, jos kasvualusta on paska.)

Ratsastus on harrastuksena monipuolinen, eläin ei tuomitse, se lukee tunteita, ei sääli jne. Se on fyysistä ja psyykkistä. Se on kommunikointia ja elinikäistä oppimista.

Jos sähly toimisi terapiana, sitä käytettäisiin, mutta ei. Sen vuoksi on olemassa ratsastusterapiaa, koska se toimii.

Ratsastus voi olla kyseisen lapsen ainoa kosketus tavalliseen elämään, tavallisiin asioihin ja ihmisiin.

Se on meidän kaikkien etu, jotta paskoista lähtökohdista tulevat saisivat edes välähdyksiä siitä, että miten muilla tavoin voi elää. Miten muilla tavoin voi tehdä asioita, mitä kaikkea onkaan muuta maailmassa kuin se kaman vetäminen ja väkivalta ja rikokset.

Mistä te voitte tietää, ettei noilla lapsilla ole vaikka taustalla vuosia jatkunut seksuaalinen hyväksikäyttö? Sitäkö te tässä kadehditte?

Jos mä voittaisin lotossa, niin todellakin kustantaisin vähävaraisten lapsille ratsastusta. Siinä on kuitenkin elämän perusasiat kohdillaan: pitää tehdä ikävätkin hommat kuten varusteiden puhdistus, lannanluonti, lakaiseminen yms, eläintä ei voi jättää hoitamatta, kertaakaan. Eläin hoidetaan ensin, vaikka itseä väsyttäisi jne. Rutiineja, vastuuntuntoa, jaksamista. Eläimet yleensäkin vähentävät stressiä, rauhoittavat levottomia lapsia, rohkaisevat arkoja lapsia, parantavat itsetuntoa, lista on loputon. Tämän te haluaisitte kieltää niiltä lapsilta, joilla menee muutenkin jo valmiiksi päin persettä.

Vierailija
204/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, esimerkiksi minä luokanopettajana saan käteen suunnilleen tuon verran ja olen kyllä aika kypsä siihen, että pidän päivähoidossa näiden elämäntapatyöttömien lapsia, yritän kasvattaa heitä, kun kotona ei jakseta ja saan vielä sen päälle humalassa kirjoitetut haukut Wilmassa.

Eikö muka ns. hyvien perheiden lapsilla sitten ole ongelmia? Opettaja ei saisi noin karsinoida oppilaitaan kotitaustan perusteella. Jää itse työttömäksi jos se on sinusta hyvä kohtalo!

Vierailija
205/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yksi vähävaraisen perheen sukulaislikka saa ilmaisia ratsastustunteja kerran viikossa, mutta hänen kohdallaan kyse on juuri terapiaratsastuksesta. En kerro tarkemmin, mikä hänen diagnoosinsa on. 

Vierailija
206/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein☺☺☺☺

Vierailija
207/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota tuosta tonni pois. Ei kannata jauhaa pas*aa koska tälläisellä palstalla löytyy aina joku joka tietää paljon mitäkin tukea saa. Toki voiha olla että ex maksaa isot elarit mutta pelkillä kelan tuilla ei tuollaisia summia saa.

Mun kaveri (yhden lapsen yh) saa yhteensä sellaiset 2000, eli kuulostaa aika oikealta.

Jep suht oikealta kuulostaa, itse olen yhden lapsen yh, ja tuossa alla viimekuun tuet eriteltynä.

Tulot 

Asumistuki 564,80

Elatustuki 154,77

Lapsilisä  144,30

Työmarkkinatuki 607,20 (lisäksi korotusosa ekalta 200 päivältä + 9e/pv kulukorvausta työllisyyttä edistävän 

palvelun ajalta yhteensä 182,80. eli työmarkkinatukea yhteensä 790e nettona. Näitä 182,80e ei lasketa toimeentulotukeen

tuloksi)

Tulot yhteensä 1 471,07 (korotusosan kanssa 1653,87)

Menot

Vuokra   900,00

sähkö    52,30

Perusosa 534,05

/ 1     305,87

Yhteensä 1 792,22

Hyväksytyt menot yhteensä 1 792,22

Tulojen ja menojen erotus -321,15

Eli yhteensä tukia tulee tuo 1653,87 + tulojen ja menojen erotus 321,15 = 1975,02 nettona

Ainiin matkakortti maksetaan myös joka täällä on noin 54e/kk tuohon päälle, eli yhteensä netto 2029,02€

Vierailija
208/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu maksaa ratsastustunnit ja leiritkin. Tiedän, koska lapset itse ovat näin muille leiriläisille kertoneet. Kyseessä huostaanotetut lapset.

Vierailija
209/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pidä ratsastusta minään eliitti harrastuksena. Rahaa vievänä kyllä mutta elitismi on kyllä kaukana :-)

Minulla on kaveri ( sinkku, työssäkäyvä liksa bruttona alle 2500) ja hän osti oman hevosen viime syksynä. Sitä ennen kävi ratsastamassa parisen krt viikossa, tekii myös talli hommia yms joiden avulla sai hieman halvemmat tunnit.

Tällä hetkellä tekee edelleen tallihommia yms joilla osittain kustantaa heppansa ylöspitoa kys. tallissa.

Hänen sosiaalinen elämä on nyt aika pitkälti sidottu talliin ja heppaan, mutta onneksi me kaverit ymmärrämme ja olemme ainakin henkisesti tukena hälle kun hän on nyt saanut elämänsä suurimman tavoitteen saavutetuksi.

Ja tiedän että kaverini antaa parin lapsen ratsastaa hepallaan ILMAN korvausta koska tietää että vanhemmilla ei olisi sitä varaa kustantaa.

Todella törkeää ja elitistista, eikö?

Itselläkin vähän kalskahti korvaan tämän yhden pääkaupunkilaisen avaus ratsastusharrastuksesta. Itse ainakin pyörin tallilla lähes joka päivä ala-asteen viimeiset vuodet ja ylä-asteen. Ei siellä edes joka päivä ratsastettu. Tehtiin tallihommia ja hoidettiin hevosia. Vanhemmat maksoi ratsastusta jossain vaiheessa 1xvko ja kun sain oman hoitohevosen sain ratsastaa ilmaiseksi työtä vastaan. Yhdellä rikkaan lapsella oli tallissa oma kilpaponi. Meillä muilla oli itse järjestettyjä leikkimielisiä kisoja. Pari tuttua osti kimpassa hevosen. Hyvän suomenhevosratsun saa nykyäänkin alle 10 000 eurolla. Itsellä ei ole ollut intoa kilpailla. Ravureita hoitaessa pääsi sitäkin puolta näkemään. Oman hevosharrastuksen kipinä on suuri eläinrakkaus, halu oppia ymmärtämään ja tekemään yhteistötä hevosen kanssa sekä saada niin hieno eläin kuin hevonen luottamaan itseen.

Ohjatut tunnit opettajalla ovat kyllä edellytys jos haluaa kehittyä ratsastajana, mutta mielestäni kerta viikkoon riittää oikein hyvin. Omista ratsastus kavereista kukaan ei edes haaveillut kilpailuista vaan ne kaverit ja hevoset tallilla itsessään oli tärkeitä.

Onkohan vanhempien omat motiivit nyt tässä taustalla kun väitetään, ettei pelkkä tunneilla köpöttely ja hevosen hoito riitä. Kaikki nuorten harrastukset on nykyään niin huipputavoitteellisia. Mitään ei kannata edes aloittaa tai kokeilla jos siinä ei voi edetä kilpatasolle asti?

Vierailija
210/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valtio kustantaa ajokortinkin, jos tietyt edellytykset täyttyvät.

Sanomalehti Karjalainen

https://suomimedia.files.wordpress.com/2014/12/7983333.jpg

Vierailija
211/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se saattaa olla kyseiselle lapselle ainut asia, jonka ansiosta kokee elämänsä elämisen arvoiseksi.

Toki, jos itse haluat, että lapsesi pääsee osalliseksi tuosta autuudesta, niin lisäänny ihmeessä psykopaatin kanssa, joka puukottaa jonkun läheisesi, hakkaa sinua vuosia, jonka jälkeen voit itse alkaa käyttää suonensisäisiä huumeita. Sitten varmaan lapsesi saa ne 15e/h ratsastustunnit. Eikö olekin sen arvoista?

Ratsastus on harrastuksena monipuolinen, eläin ei tuomitse, se lukee tunteita, ei sääli jne. Se on fyysistä ja psyykkistä. Se on kommunikointia ja elinikäistä oppimista.

Jos sähly toimisi terapiana, sitä käytettäisiin, mutta ei. Sen vuoksi on olemassa ratsastusterapiaa, koska se toimii.

Ratsastus voi olla kyseisen lapsen ainoa kosketus tavalliseen elämään, tavallisiin asioihin ja ihmisiin.

Se on meidän kaikkien etu, jotta paskoista lähtökohdista tulevat saisivat edes välähdyksiä siitä, että miten muilla tavoin voi elää. Miten muilla tavoin voi tehdä asioita, mitä kaikkea onkaan muuta maailmassa kuin se kaman vetäminen ja väkivalta ja rikokset.

Mistä te voitte tietää, ettei noilla lapsilla ole vaikka taustalla vuosia jatkunut seksuaalinen hyväksikäyttö? Sitäkö te tässä kadehditte?

Jos mä voittaisin lotossa, niin todellakin kustantaisin vähävaraisten lapsille ratsastusta. Siinä on kuitenkin elämän perusasiat kohdillaan: pitää tehdä ikävätkin hommat kuten varusteiden puhdistus, lannanluonti, lakaiseminen yms, eläintä ei voi jättää hoitamatta, kertaakaan. Eläin hoidetaan ensin, vaikka itseä väsyttäisi jne. Rutiineja, vastuuntuntoa, jaksamista. Eläimet yleensäkin vähentävät stressiä, rauhoittavat levottomia lapsia, rohkaisevat arkoja lapsia, parantavat itsetuntoa, lista on loputon. Tämän te haluaisitte kieltää niiltä lapsilta, joilla menee muutenkin jo valmiiksi päin persettä.

Ratsastustunneilla vain ratsastetaan, ei tehdä mitään noista luettelemistasi asioista. Hevosten hoitajat puhdistavat varusteet, luovat lannan, lakaisevat ja hoitavat eläimet. Ratsastaja vain ratsastaa.

Vierailija
212/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin jännästi tiivistyy tämä suomalainen kateuskulttuuri tähän kun pienen lapsen ilokin on itseltä pois. SAIRASTA!

Suotko saman ilon myös pienille mamulapsille? Vai onko heidän ilonsa sinulta pois?

Vierailija
213/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan v*tun sama. Kyllä, voin omasta pienestä pussistani kustantaa jonkun vähävaraisen perheen lasten ratsastustunteja. Ainakin ne lapset saa jotain ja on joidenkin palveluiden piirissä. Sanokaa mulle siinä vaiheessa jotain kun alan kadehtia köyhyysloukussa olevien perheiden lapsia, jooko.

Vierailija
214/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratsastajat eivät tee noita asioita. Ratsastajat vain ratsastavat. Hevostenhoitajat ovat erikseen. Jos minä voittaisin lotossa, en maksaisi kenenkään ratsastusharrastusta. Et voi käyttää omaa henkilökohtaista maksuhalukkuuttasi perusteena millekään.

Miksi köyhien lapsille ei voida kustantaa hamstereita? Hamsterit olisivat ratsastusta parempi vaihtoehto. Hamsterien hoidossa täyttyisivät kaikki luettelemasi kriteerit, ratsastuksessa eivät täyty. Ratsastajat eivät hoida hevosia, he vain ratsastavat. Hamsteria pitää hoitaa. Antaa ruokaa, siivota häkkiä, kävelyttää lattialla. Hoitaa, vaikka itseä väsyttäisi. Hamsterit vähentävät stressiä, rauhoittavat levottomia lapsia, rohkaisevat arkoja lapsia, parantavat itsetuntoa jne.

Miksi pitää olla nimenomaan ratsastusta? Miksi mikään muu ei kelpaa?

Vierailija
215/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo on ihmiset saavuttaneet uuden alhaisuuden tason, sossun asiakkaiden kadehtimisen. Ei hyvää päivää!

Sossu maksaa harrastuksen, on perheellä niin monta muutakin asiaa pielessä, että ei kävisi mielessä edes ohimennen kadehtia, että miksi noille maksetaan ja mulle ei. Sossulapsi vaihtaisi milloin tahansa ratsastuksen tavalliseen, vaikka pienituloiseen, perheeseen. Hävetkää!

Kaltaistesi takia olen muuttamassa ulkomaille töihin. Miksi hemmetissä maksaisin omasta palkastani lähes PUOLET veroja, vain ja ainoastaan tukipummien takia? En koe saavani hyötyä yhteiskunnalla siinä suhteessa, mitä veroja maksamme. Mieheni maksaa solidaarisuusveroa, eikä ole ok että menee kaltaistesi kiittämättömien käyttöön.

Maksan veroja tuplaten keskituloisen bruttopalkan. En valita. Synnyin yhteiskuntaan, jossa minulla oli vähävaraisesta perhetaustastani huolimatta mahdollisuus kouluttautua pitkälle, huolehtia terveydestäni ja saada lapseni ilman huolia laadukkaaseen, kunnalliseen päivähoitoon ja kouluun, ja siten mahdollisuus panostaa työuraani niin, että nyt olen tässä pisteessä.

Jokainen meistä on suuren osan menestyksestään velkaa niille, jotka tätä maata tähän asti ovat rakentaneet. Se kannattaa uhoamisessaan muistaa.

Vierailija
216/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron nyt ratsastusharrastuksesta pk-seudulla. 

Täällä on muutamia talleja julkisten liikenneyhteyksien varrella. Kaikki ovat kalliita, isoja ja laitosmaisia. Lapset menevät tunnille, laittavat ehkä ponin kuntoon (osassa laitetaan tallin puolelta), ratsastavat sen tiukan tuntinsa ja heihei, nähdään ensi viikolla. Pienemmillä talleilla pääsee vähän enemmän myös tekemään ponien kanssa, mutta ne ovat sitten hankalammissa paikoissa.

Jos haluat kilpailla edes tallin kisoissa, pitää melkein käydä ainakin se kaksi kertaa viikossa.

Jos oikeasti haluat olla hyvä, tarvitset jo nuorena sen oman ponin tai hevosen.

Tämä laji ei ole armollinen muuta kuin niille oikeasti rikkaille. Lahjakkaat nuoret jättävät lajin kesken, koska tajuavat, että eteneminen ei ole mahdollista. Ratsastuskouluihin jäävät humputtelemaan ne satunnaiset ihmiset, joille ratsastaminen on vain matkustelua kerran-pari viikossa.

Muualla Suomessa missä hinnat ovat vähän edullisempia, voikin varmasti ratsastaa myös ihan vaan ilokseen. Pääsee maastoilemaan hyville reiteille, talleilla saa aidosti tehdä kaikenlaista kivaa hevosen kanssa, on pikkukisoja jonne voi tulla kuka vaan.

En ehkä näkisi, että syrjäytymisvaarassa olevalle lapselle tai nuorelle tämä olisi hyvä laji ollenkaan.

Onneksi meillä Helsingissä on nuorisotalo eläintilalla ja siellä pääsee pienimuotoisesti ratsastamaan.

Vierailija
217/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota tuosta tonni pois. Ei kannata jauhaa pas*aa koska tälläisellä palstalla löytyy aina joku joka tietää paljon mitäkin tukea saa. Toki voiha olla että ex maksaa isot elarit mutta pelkillä kelan tuilla ei tuollaisia summia saa.

Mun kaveri (yhden lapsen yh) saa yhteensä sellaiset 2000, eli kuulostaa aika oikealta.

Jep suht oikealta kuulostaa, itse olen yhden lapsen yh, ja tuossa alla viimekuun tuet eriteltynä.

Tulot 

Asumistuki 564,80

Elatustuki 154,77

Lapsilisä  144,30

Työmarkkinatuki 607,20 (lisäksi korotusosa ekalta 200 päivältä + 9e/pv kulukorvausta työllisyyttä edistävän 

palvelun ajalta yhteensä 182,80. eli työmarkkinatukea yhteensä 790e nettona. Näitä 182,80e ei lasketa toimeentulotukeen

tuloksi)

Tulot yhteensä 1 471,07 (korotusosan kanssa 1653,87)

Menot

Vuokra   900,00

sähkö    52,30

Perusosa 534,05

/ 1     305,87

Yhteensä 1 792,22

Hyväksytyt menot yhteensä 1 792,22

Tulojen ja menojen erotus -321,15

Eli yhteensä tukia tulee tuo 1653,87 + tulojen ja menojen erotus 321,15 = 1975,02 nettona

Ainiin matkakortti maksetaan myös joka täällä on noin 54e/kk tuohon päälle, eli yhteensä netto 2029,02€

Olen yhden lapsen yksinhuoltaja ja tiedän että nuo laskelmat ei pidä paikaansa. En saa sossuta mitään, mutta tuloni kaikkineen jää paljon tuon alle. Pitää varmaan lähteä sossuun räyhäämään, että minulle kuuluu lisää rahaa, koska av palstalla niin sanotaan.

Vierailija
218/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä ketuttaa kun joku lapsi saa terapiaratsastusta, mutta ei kun työtätekevät huijaavat tukia ihan huvikseen.

Vierailija
219/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka ns. hyvien perheiden lapsilla sitten ole ongelmia? Opettaja ei saisi noin karsinoida oppilaitaan kotitaustan perusteella. Jää itse työttömäksi jos se on sinusta hyvä kohtalo!

On niillä hyvien perheidenkin lapsilla ongelmia, mutta näillä elämäntapatyöttömillä on usein koko elämänhallinta hukassa ja se heijastuu myös lapsiin. Ja jos minä olen niiden ainoa kasvattaja, niin kyllä se mua vituttaa, kun niiden vanhemmat lipittää päivät pitkät kaljaa lähikuppilassa mun verorahoista maksetuilla tuilla ja jättävät kasvatusvastuun mulle.

Vierailija
220/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vaihdan kyllä ilomielin paikkaa kanssasi. Jäin itse aikanaan sairaana kotiin, jouduin hermosärkyjen takia pyörätuoliin ja menetin toisen jalkani. Selässä hermostovika, eikä tällä selällä kauaa istuta ilman pyörtymiseen johtavaa kipua.

Lapsi saa ratsastuksen sossun tukemana, koska hän on kärsinyt koulukiusaamisesta viimeiset viisi vuotta. Olemme joutuneet muuttamaan kahdesti, ensin kiusaamisen takia ja sitten pyörätuolin takia, jolloin lapsi joutui jättämään saamansa muutamat kaverit heti taakseen. Lapseni saa harrastuksen, jotta hänestä tulisi kunnon veronmaksaja. Hevoset olivat ainoa pysyvä asia hänen elämässään vaikeina aikoina, kun jouduin olemaan viikkoja sairaalassa ja sitten muutettiin edes sun taas.

Ja ei, sitä ei todellakaan saatu helpolla sitä päätöstä. Mutta lopulta, puolen vuoden jälkeen sossu katsoi että se edistää lapsen psyykkistä hyvinvointia sen verran, että se on maksettava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme