Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näköjään sossu kustantaa ratsastuksen köyhälle perheelle.

Vierailija
12.04.2016 |

Näin pienituloisena perheenä harmittaa kun ei ole varaa kuin ilmaisiin harrastuksiin lapsella ja köyhä suurperhe saa sossusta rahat ratsastukseen. Onko tämä oikein?

Kommentit (261)

Vierailija
221/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokraamassa asuntoani kahden lapsen yh-äidille, joka on kotihoidontuella, eikä käy sius töissä. Lähetti minulle otteen saamistaan tuista valuuttaakseen vuokranmaksukykyään. 2268 euroa kuussa erilaisia tukia elareineen rapsahtaa tilille. En ollut uskoa silmiäni. Minkäsuuruisella palkalla tuon verran saa käteen nettona.

Ota tuosta tonni pois. Ei kannata jauhaa pas*aa koska tälläisellä palstalla löytyy aina joku joka tietää paljon mitäkin tukea saa. Toki voiha olla että ex maksaa isot elarit mutta pelkillä kelan tuilla ei tuollaisia summia saa.

Mun kaveri (yhden lapsen yh) saa yhteensä sellaiset 2000, eli kuulostaa aika oikealta.

Jep suht oikealta kuulostaa, itse olen yhden lapsen yh, ja tuossa alla viimekuun tuet eriteltynä.

Tulot 

Asumistuki 564,80

Elatustuki 154,77

Lapsilisä  144,30

Työmarkkinatuki 607,20 (lisäksi korotusosa ekalta 200 päivältä + 9e/pv kulukorvausta työllisyyttä edistävän 

palvelun ajalta yhteensä 182,80. eli työmarkkinatukea yhteensä 790e nettona. Näitä 182,80e ei lasketa toimeentulotukeen

tuloksi)

Tulot yhteensä 1 471,07 (korotusosan kanssa 1653,87)

Menot

Vuokra   900,00

sähkö    52,30

Perusosa 534,05

/ 1     305,87

Yhteensä 1 792,22

Hyväksytyt menot yhteensä 1 792,22

Tulojen ja menojen erotus -321,15

Eli yhteensä tukia tulee tuo 1653,87 + tulojen ja menojen erotus 321,15 = 1975,02 nettona

Ainiin matkakortti maksetaan myös joka täällä on noin 54e/kk tuohon päälle, eli yhteensä netto 2029,02€

Olen yhden lapsen yksinhuoltaja ja tiedän että nuo laskelmat ei pidä paikaansa. En saa sossuta mitään, mutta tuloni kaikkineen jää paljon tuon alle. Pitää varmaan lähteä sossuun räyhäämään, että minulle kuuluu lisää rahaa, koska av palstalla niin sanotaan.

Kyllä pitää, tai ainakin nuo laskelmat minulle on tullut jo vuoden ajan, tietenkin voihan olla, että sossut eivät osaa laskea ja tekevät kuukausi toisensa jälkeen virheellisiä laskelmia. Tarvittaessa pystyisin tuon helposti todistamaan, (tai no tietenkin silloin väittäisit, että olen itse muokannut ja väärentänyt toimeentulotuki päätökset / laskelmat), mutta en viitsi näin av:lle postata kuvia päätöksistä, tai sitten pitäisi henkilötiedot ja muut yksilöivät tiedot sensuroida kunnolla.

Vierailija
222/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon yh-lapsiperheitä, joissa äiti töissä kokopäiväisesti ja silti ei ole varaa kustantaa lapsille harrastuksia. Kyllähän se pistää miettimään, vaikka lapset tilanteeseen syyttömiä onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaikkapa tanssitunti tai sähly olisi jotenkin huono harrastus? 

Ei ne olekaan. Mutta miksi köyhä/sossun asiakas/mitävaan ei saa määritellä, että tekisi sitä mikä kiinnostaa? Onko tässäkin nyt joku tarve ulkopuolelta määritellä, mitä köyhä SAA veronmaksajan armosta harrastaa?

Suksikaa... vaikka harrastamaan hiihtämistä. Ja sitäkin isoisän vanhoilla puusuksilla, jos satutte köyhiä olemaan.

Mun mielestä se nyt vaan on ihan helvetin epäreilua, että se joka tekee työtä, ei voi viedä lastaan ratsastamaan, koska sen pitää maksaa ( veroissa) sen köyhän työtätekemättömän lasten sikakalliita harrastuksia.

Ei ole kyse edes kateudesta, vaan EPÄOIKEUDENMUKAISUUDESTA.

Näin ls-työntekijänä sanoisin, että toimeentulotukiasiakkus ja ls-asiakkuus ovat jo itsessään asioita jotka useimmissa tapauksissa johtuu elämän EPÄOIKEUDENMUKAISUUDESTA. Mutta sitähän ei kateelliset, kyyniset vittupäät älyä...

Jatkakaa vaan lapsen harrstuksen kadehtimista, mammat :D

Kiitos sinulle! Ei kosteta lapsille vanhempien oletettuja virheitä eikä anneta epäoikeudenmukaisuuden periytyä eikä syventyä sukupolvien kierteeksi.

Minä käyn ratsastamassa ja vasta tässä tuli mieleen, mitä jos sponssaisin sinne jonkun vähävaraisen mukulan. VAikka itse en lapsena päässyt, juuri kalleuden vuoksi.

Vierailija
224/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo huviratsastusta vaan ilmeisesti terapiaratsastusta. Ei käy kateeksi. Täytyy tukeakin. 

Vierailija
225/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sellainen terapiaratsastus on?

Vierailija
226/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.ratsastusterapia.com/?ratsastusterapia

Vierailija
227/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Ennaltaehkäisevä ja korjaava sosiaalisen kuntoutuksen menetelmä syrjäytymisen ehkäisyssä 

Sosiaalipedagoginen hevostoiminta on syrjäytymisen ehkäisyyn, sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin tukemiseen tähtäävää toimintaa. Toiminnan lähtökohtana on ihmisen ja hevosen vuorovaikutus sekä talliyhteisö, jossa toiminta tapahtuu.

Toiminnan peruselementit nousevat sosiaalipedagogian teoriasta: yhteisöllisyys, elämyksellisyys, toiminnallisuus ja dialogisuus (aito kohtaaminen). Sosiaalipedagoginen hevostoiminta perustuu yksilön omaan kokemukseen ja sen kautta oppimiseen ja asioiden oivaltamiseen.

Hevosen kanssa toteutetaan yhteisöllistä, kokonaisvaltaista ja osallistavaa toimintaa. Hevosen avulla pyritään näyttämään niiden asioiden tärkeys, joista oma hyvinvointi syntyy, kuten esimerkiksi puhtaus, terveellinen ravinto, säännölliset ruoka-ajat, sopiva liikunta ja riittävä lepo. "

http://www.hevostoiminta.net/10

Vierailija
228/261 |
12.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hieno juttu, että tälläinen mahdollisuus lapsille. Itse en ole hakenut sossusta rahaa vaikka tulojeni perusteella olisin "oikeutettu" siihen. En halua selitellä menoja kenellekään, joten elän mieluummin säästöliekillä. Silti en koe kateutta ihmisiä kohtaan jotka saavat enemmän. Jokainen ansaitsee ihmisarvoisen elämän.

Vierailija
229/261 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä perusteellaan että olisi kohtuullista maksaa ratsastustunteja lapsille, koska ehkäisee syrjäytymästä, pitää kiinni elämässä, voi olla lapsen ainoa kohokohta viikossa jne. En tiedä maksaako sossu oikeasti tunteja vai ei, mutta kysynpä nyt kuitenkin: mitäs jos sillä pientuloisella (työssäkäyvällä) perheellä on vähän liian hyvät tulot tukiin? Eikö heillä voi olla aikuisilla vaikeaa, alko-ongelmaa tai mielenterveyden pulmia? Voimat loppu ja lapset heitteillä? Elämänhallinta kateissa, työt hoituu mutta siinä se? Eikö heidän lapsellaan ole yhtä lailla näitä syitä? Tai keskituloisella perheellä, jossa vanhemmat eivät vaan halua maksaa lapselle harrastuksia, vaan törsäävät itseensä?

Ja toisaalta se sossun asiakas voi olla erittäin hyvä ja läsnäoleva vanhempi, ja lapsella on tasapainoinen hyvä koti, vaikkei kaikkeen olekaan varaa?

En ymmärrä teitä, se on mielestäni ok, että tuetaan jotain halvahkoa harrastusta. Vaikka sitten se 200e/v. Mutta ei se, että tulojen mukaan aletaan maalaamaan lapsille kaikenlaista ongelmaa ja uhriutta, joita ei muka paremmissa tuloluokissa voisi olla.

Köyhyys nostaa todennäköisyyttä monelle ongelmalle, mutta yllättävän moniongelmaisia löytyy paremmistakin tuloluokista.

Vierailija
230/261 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttävät nämä kommentit, että keneltä se lapsen ilo on pois, on sairasta kadehtia lapsia jne. Kyllä se lapsen ilo on pois vaikka laitoksessa makaavien mummojen vaipanvaihdosta ja koululuokkien koosta. Vähän sama kuin tässä maahanmuuttokeskustelussa ainakin aluksi oli, että on kylmää käännyttää hätää kärsiviä pois, kyllä meidän täytyy auttaa jne. Kun ei se raha vaan puussa kasva, ei, vaikka minä niin haluan. Totta kai minäkin haluaisin, että kaikilla maailman ihmisillä olisi kiva, kaikki lapset saisivat ratsastaa vaikka joka päivä tai tehdä vaikka maailmanympärimatkan, jotta ei kokisi itseään syrjäytyneeksi, mutta kun ei näitä voi realistisesti toteuttaa. Tietty avustussumma harrastuksiin on minustakin ok tietyissä tapauksissa, mutta joskus tuntuu, että omaa sädekehää yritetään vaan kiillottaa korostamalla tätä omaa empaattisuutta, realismista viis :( Ihan totta uskon, että syrjäytymistä voitaisiin ehkäistä paljon edullisemminkin kuin jollain ratsastustunnilla, ei se voi olla ainoa tapa. Siihen en nyt sitten voi ottaa kantaa, mikä on tositilanne ap:n kuvaamassa tapauksessa, että paljonko veronmaksajat nyt oikeasti tukevat tätä lapsen harrastusta, jos se on oikeasti joku maltillinen pikkusumma, niin sitten se on tosiaan ok.

Vierailija
231/261 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, vaihdan kyllä ilomielin paikkaa kanssasi. Jäin itse aikanaan sairaana kotiin, jouduin hermosärkyjen takia pyörätuoliin ja menetin toisen jalkani. Selässä hermostovika, eikä tällä selällä kauaa istuta ilman pyörtymiseen johtavaa kipua.

Lapsi saa ratsastuksen sossun tukemana, koska hän on kärsinyt koulukiusaamisesta viimeiset viisi vuotta. Olemme joutuneet muuttamaan kahdesti, ensin kiusaamisen takia ja sitten pyörätuolin takia, jolloin lapsi joutui jättämään saamansa muutamat kaverit heti taakseen. Lapseni saa harrastuksen, jotta hänestä tulisi kunnon veronmaksaja. Hevoset olivat ainoa pysyvä asia hänen elämässään vaikeina aikoina, kun jouduin olemaan viikkoja sairaalassa ja sitten muutettiin edes sun taas.

Ja ei, sitä ei todellakaan saatu helpolla sitä päätöstä. Mutta lopulta, puolen vuoden jälkeen sossu katsoi että se edistää lapsen psyykkistä hyvinvointia sen verran, että se on maksettava.

On ne ratsastustunnit varmaan halvempia kuin psykoterapia.

Vierailija
232/261 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oikeasti ihmiset, se joka väittää, että ratsastus olisi ainoa keino lapsen tuntea kuuluvansa ikäistensä joukkoon tai estää syrjäytymästä tai mitä tahansa muuta roskaa, on todella pahasti hakoteillä. Ratsastus on kiva laji, olen itsekin lapsena ratsastanut, mutta hienoja harrastuksia on maailma täynnä ja paljon kohtuuhintaisempia. Ratsastusseurojen kautta pääsee myös mukaan tallielämään ilman kalliita tunteja.

Jos nyt joku vapaaehtoisjärjestö maksaa vähävaraiselle ratsastustunnit, siitä vaan, mutta ihan verorahotteisesti on aika paljon tärkeämpiäkin kohteita. Ja miten sen lopulta määritellään kelle vähävaraiselle maksetaan julkisista varoista, kelle ei.

Jos se nyt on totta, että nimenomaan sossun tuella tunteja maksettaisiin. 

Vierailija
233/261 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sille köyhän perheen lapselle ei kelpaisi joku ihan tavallinen harrastus? Tavallisia lapsia niissäkin käy, niin rikkaista kuin keskiverto kuin köyhistäkin perheistä.

Vierailija
234/261 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossun ei pitäisi maksaa ratsastustunteja kenellekään. Ne ovat n. 100 euroa tunti ainakin pk-seudulla monissa talleissa. Kyllä vähän varakkaampaakin kirpaisee.

Vierailija
235/261 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sille köyhän perheen lapselle ei kelpaisi joku ihan tavallinen harrastus? Tavallisia lapsia niissäkin käy, niin rikkaista kuin keskiverto kuin köyhistäkin perheistä.

Nokun on hienoa kehuskella kapakassa, kuinka Nico-Jannicci ratsastaa...

Vierailija
236/261 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituoloisen perheen lapsilla ei ole varaa harrastaa ratsastusta pk-seudulla, joten hieman kyllä epäreilulta tuntuu...

Vierailija
237/261 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, älä yhtään harmittele ettei ole varaa ratsastaa. Omat hevoseni olivat junnuvuosina (kilpailin esteissä SM-tasolla) 10t ja toinen 25t. Mitalit veivät ne joiden hevoset olivat pääsääntöisesti 50-100t. Jo sääolosuhteiden pakosta kilpailukausi on hyvä starta helmi- tai maaliskuussa Espanjassa, Italiassa tms. Pelkkä reissu kustantaa jo 10t. Ruotsiin ja Norjaan n. 5-7t. Hyvä satula maksaa n. 3-4t, saappaat n. 300-1500e, suitset 400e, yksi valmennustunti voi olla jopa 100e/30min. Hevosen raspaus oli yhden hevosen kohdalla parhaillaan reilu 700e kun suussa oli hieman enemmän sanomista kuin yleisesti. Ei siis mitään merkittävää, mutta hieman enemmän työtä kuin keskiverto suussa. Sitä rahaa palaa aivan älyttömästi vaikka minimoit kulut, kilpailuviikonloppu yhden hevosen kanssa ja kahden ihmisen majoituksella voi kustantaa 400e-500e. Tallivuokrat 650-1000e/kk maneesitallilla. Yksi junnun äiti sanoi, että tyttären kahteen junnuvuoteen kahden hevosen kanssa meni n. 100 000e ilman hevosten ostoista aiheutuneita kuluja. Kun katsoo rankingkärkeä, löytää varmasti ei-hevosihmisillekkin hyvin tuttuja sukunimiä. 

On ollut todella turhauttavaa, että menestys tyssää rahallisten resurssien riittämättömyyteen. Jos haluaa kilpailla ja menestyä eikä rahaa ole älyttömästi, kannattaa todella valita jokin toinen laji. Hevoset ovat upeita eläimiä ja jonkin asteinen urani on ollut antoisa, olen todella kiitollinen siitä vanhemmille. Koen kuitenkin, että jokin toinen laji olisi ollut henkisesti helpompi. Valmentajien painostaminen älyttömän hintaisten hevosten ostamiseen on luonut stressiä perheen keskuudessa, tietynlaista turhautumista. Ongelmaa ei suinkaan olisi, jos haluaisi tehdä tätä harrastusmielessä. Silloin kulut eivät nouse pilviin.

Tietyllä tasolla suorittaminen edellyttää hevoselta tietyn verran skouppia, jotta se ei joudu hyppäämään äärirajoillaan. Lisäksi hevoselta edellytetään lukuisia muita ominaisuuksia. Hyvä ratsastaja voi kompensoida jossain määrin, mutta ei loputtomiin.

Jos saan joskus lapsia, saavat he todennäköisesti joskus kokeilla jotain palloilulajia, voimistelua, soittimia, partiota, mikä heistä ikinä tuntuukaan oikealta. En kuitenkaan halua asettaa heitä siihen tilanteeseen, että he ovat ikään kuin aloittaneet lajin jonka kustantaminen "vain" SM-tasolla vaatii kohtuuttomasti resursseja perheen tuloihin nähden, mikäli lapsi/lapset osoittautuvat kunnianhimoisiksi. Jos voitan joskus megapotin lotossa, voi olla että saavat siinä tilanteessa valita harrastukset suhteellisen vapaasti ;) Nyt aikuisiällä olen hurahtanut taitoluisteluun ja toivon niin kovasti, että olisin saanut aloittaa harrastuksen pienenä. Ei tässä iässä enää ole mitään mahdollisuuksia päästä pitkälle, olen kuitenkin iloinen että opin yksöishypyt noin vuodessa. En ehkä teknisesti ihanteellisella tavalla, mutta opettajan mukaan hypyt parhaita mitä on aikuisluistelijalla nähnyt. Kaksoishyppyjä en tietenkään tuskin ikinä opi, mutta elämä vie ja näin kävi. Pitää iloita niistä hyvistä asioita mitä on saanut.

Mitä ratsastukseen tulee, meillä on hevosten lisäksi yksi poni pihassa ja voisin hyvin kuvitella antavani lasten ratsastaa sillä valvonnan alla ilman rahallista vastinetta. Vastine voisi olla esim. neljän karsinan siivoaminen tai neljän hevosen harjaaminen. Tietysti katsoisin sen verran perään, että ratsastaja oppii käsittelemään hevosta asiallisesti ja ratsastamaan sen verran, että hevonen saa liikkua rauhassa ja tyytyväisenä. Mitään varsinaista osaamista ei tietenkään voi odottaa :)

Vierailija
238/261 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että sossu maksaa? Onko perhe itse kertonut asiasta? Me ollaan 5henkinen pienituloinen perhe ja lapset käy ratsastamassa. Ei saaha siihen sossusta tukea. 5 ratsastuskertaa kahdelta lapselta maksaa 250e. Kypärät ja saappaat ostettu alesta/kirppikseltä. Sitä voi ihmetellä miten maksamme tuon, mutta se nyt vaan on itselleni tärkeää, että lapset pääsee harrastaan itselleen tärkeää juttua. Monihan maksaa jotain autolainaa tuon parisataa kuussa, miksei siis lapsen harrastusta? Itse mielelläni tingin monesta jutusta, jotta lapsilla kaikki on hyvin.

Joku kirjoitti, että tienaa n.1500e ja miehensä 2000e tai jotain sellaista eikä ole varaa lapsen harrastukseen, niin miten se on mahdollista? Kalliit asumiskulut? Uusi auto? En arvostele eikä asia edes kuulu mulle, ihmettelen vain.

Ei ole sitten ihme jos mietitään kuinka työttömällä varaa tuohon ja tuohon jos itse työssäkäyvänä ei voi tuota ja tuota kustantaa?

Vierailija
239/261 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sossu sen kustantaa taitaa sillä lapsella olla muitakin ongelmia. Tyttäreni sai sossulta pikkutallille tunteja jotka sisälsi kaikkea muutakin kun vain ratsastusta enemmänkin hevosen tuntemista. Ja miksi näin oli tytön isä oli sysi paska ja hänellä oli masennusta yms.

Ja kyllä se auttoi jaksoi paremmin koulussa sai parempia nuneroita yms

Vierailija
240/261 |
12.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sossu sen kustantaa taitaa sillä lapsella olla muitakin ongelmia. Tyttäreni sai sossulta pikkutallille tunteja jotka sisälsi kaikkea muutakin kun vain ratsastusta enemmänkin hevosen tuntemista. Ja miksi näin oli tytön isä oli sysi paska ja hänellä oli masennusta yms.

Ja kyllä se auttoi jaksoi paremmin koulussa sai parempia nuneroita yms

Jep

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi