Lapsen keliakia - äitipuoli ei ymmärrä vakavuutta
Meillä on käsillä ihan superärsyttävä tilanne. Ja mitään mustasukkaisuuskuvioita minun puoleltani tähän on nyt turha alkaa esittämään, sillä olemme ex-mieheni kanssa eronneet jo hyvä tovi sitten ja itsellänikin on jo uusi puoliso.
Exäni on pari kuukautta sitten muuttanut asumaan yhteen uuden avopuolisonsa kanssa. Lapsemme (9-vuotias tyttö) viettää joka toisen viikon isällään ja joka toisen viikon minun luona. Nyt lapsella on toisinaan alkanut olla oireita isäviikkojen seurauksena, mikä kertoo siitä, että gluteenia pääsee lapsen ruokaan jotenkin. Ennen tilanne on ollut hyvin tasapainossa, joten muutos on selkeästi "äitipuolen" toimintatapojen seurausta. Exäni on kuulemma yrittänyt terävöittää nykyiselleen keliakiaperheen käytössääntöjä - ilmeisesti turhaan, ja itse olen suurinpiirtein ehdottanut, että voisin tulla ihan kädestä pitäen opettamaan vuosien varrella oppimiani kikkoja ja helpotuksia, joilla kontaminaatioriskiä saataisiin merkittävästi pienemmäksi. Ajatuksena varmaan kaikista tosi ärsyttävä, tiedän, mutta tällä hetkellä huolettaa lapsen terveys enemmän kuin se, pitääkö tämä nainen minua ihan ärsyttävänä narttuna. Mä en yhtään tiedä mitä tekisin :(
Kommentit (193)
Eikö 9-vuotias tiedä jo itsekin, mitä voi syödä ja mitä ei? Ja eikö lapsen isän velvollisuus ole laittaa lapselle sopivaa ruokaa tai perehdyttää puoliso siihen?
Mikä tumpelo se sinun eksäsi oikein on?
Pyydä nainen tulemaan lääkärin pakeille jos kyse on tietämättömyydestä. On todella vakava asia jos lapsi saa jatkuvasti gluteenia, hän ei saa riittävästi ravintoaineita, jatkuvasti huono olo ja eikös tuo lisää jopa suolistosyövän riskiä. Naisen on pakko ymmärtää asian vakavuus, jos ei ymmärrä sinun on valitettavasti kiellettävä lapsen pääsy tuon naisen luo. :( Toivottavasti saatte asian selvitettyä!
Vierailija kirjoitti:
Eikö 9-vuotias tiedä jo itsekin, mitä voi syödä ja mitä ei? Ja eikö lapsen isän velvollisuus ole laittaa lapselle sopivaa ruokaa tai perehdyttää puoliso siihen?
Tietää toki, mutta vaikeaahan se on päällepäin nähdä, onko esim. kastike tällä kertaa suurustettu vehnäjauhoilla vai maissijauhoilla. Etenkin kun on tottunut siihen, että kaikki "kunnon ruoka" on kotona aina hänelle syömäkelpoista. Lapsen isä tekee ymmärtääkseni tällä hetkellä lähes kaiken ruuan lapselle (onhan tehnyt jo monta vuotta ennenkin isäviikkojen aikana), mutta kun perheen toinen aikuinen ei ilmeisesti edes ymmärrä kahden voirasian tarpeellisuutta, niin en ihmettele yhtään, miksi muuten turvalliset ruuat tulevatkin yhtäkkiä vaarallisiksi kun ympärillä huseeraa joku leivänmuruineen. Näin niinkuin kärjistetysti.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö että keliaakikolla pitää olla käytössä esim. omat margariinit, niin ettei kukaan ole ottanut samasta rasiasta veitsellä, jolla on levittänyt margariinia omalle leivälleen. Jos aikuiset tekevät mitä sattuu ei 9 v. voi pysyä omassa ruokavaliossaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuinenkaan välttämättä tiedä sisältääkö tuote gluteenia vai. Pitää kysellä koko ajan ja lukea tuoteselosteet. Asiaa ymmärtämätön ei tiedä kuinka tarkka pitää olla. Kakku saatetaan tehdä gluteenittomista jauhoista mutta vuoka jauhotetaan tavallisilla korppujauhoilla. Samoilla välineillä ei saa hämmentää, leikata jne gluteenittomia ja tavallisia tuotteita pesemättä välineitä välillä jne.
t. 16-vuotiaan keliaakikon äiti
Vierailija kirjoitti:
Mikä tumpelo se sinun eksäsi oikein on?
Hän ei kyllä ole tumpelo vaan on aina hoitanut lapsen ruokavalion ihanteellisesti. Toisaalta ymmärrän tämän uudenkin ihmisen hankaluuksia, sillä muistan kyllä itsekin kuinka alussa vetelin dymolla lappuja joka suolapurkkiin ja sokeripurnukkaan, että "GLUTEENITON", etten vahingossa ottaisi vaikkapa samalla mittalusikalla ensin vehnäjauhopussista ja sitten sokeripussista. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuinenkaan välttämättä tiedä sisältääkö tuote gluteenia vai. Pitää kysellä koko ajan ja lukea tuoteselosteet. Asiaa ymmärtämätön ei tiedä kuinka tarkka pitää olla. Kakku saatetaan tehdä gluteenittomista jauhoista mutta vuoka jauhotetaan tavallisilla korppujauhoilla. Samoilla välineillä ei saa hämmentää, leikata jne gluteenittomia ja tavallisia tuotteita pesemättä välineitä välillä jne.
Kiitos valistuksesta. Tiedän nämä asiat hyvin, olen keliaakikko itsekin. Luulisi, että ap:n tapauksessa isä olisi huolehtinut esim. oman margariinirasian tytölle.
Ap:llä ei sitä paitsi ole nyt mitään varmaa tietoa siitä, mistä tytön oireet johtuvat. Suolistovaivaisilla voi olla oireita monesta syystä, syy voi tietysti olla isän luona vierailuissa, mutta se voi olla yhtä hyvin vaikka kouluruokailussa tai missä tahansa muussa. Nuorten kohdalla pitää aina miettiä sitäkin, onko oma motivaatio dieettiin kohdallaan.
Ei ole sinun asiasi tehdä mitään, vaan kyllä nyt lapsen isän on nyt otettava vastuuta lapsensa hyvinvoinnista. Jos mikään muu ei auta, hän tekee kaikki ruuat viikollaan, kunnes äitipuoli oppii asian. Paljon varmasti nimittäin riippuu siitäkin, kuinka kiinnostunut on ruuanlaitosta, ja mikä on lähtötaso. Meillä todettiin perheenjäsenellä keliakia vanhemmalla iällä, ja yllättäen hänellä meni kaikkein kauiten oppia ruokailusäännöt, puoliso ja lapset siis tiesivät paremmin, mikä ruoka sisälsi gluteenia, ja mikä ei kuin hän itse, jos nyt ei ihan leivästä tai pastasta ollut kyse. Keliakialiitosta sai paljon hyvää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos valistuksesta. Tiedän nämä asiat hyvin, olen keliaakikko itsekin. Luulisi, että ap:n tapauksessa isä olisi huolehtinut esim. oman margariinirasian tytölle.
Ap:llä ei sitä paitsi ole nyt mitään varmaa tietoa siitä, mistä tytön oireet johtuvat. Suolistovaivaisilla voi olla oireita monesta syystä, syy voi tietysti olla isän luona vierailuissa, mutta se voi olla yhtä hyvin vaikka kouluruokailussa tai missä tahansa muussa. Nuorten kohdalla pitää aina miettiä sitäkin, onko oma motivaatio dieettiin kohdallaan.
Jos äitipuoli käyttää ristiin näitä rasioita, niin omalla rasialla ei ole mitään merkitystä.
9v kohdalla kyse voi olla myös siitä, että hän itse ei noudata ruokavaliota esim koulussa ja kavereilla, vaan napsii karkkia tms vanhempien ja vanhempipuolten tietämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai hänellä on oma voirasia. Se ei vaan paljon auta, jos joku toinen käyttää ko rasiaa siitä huolimatta. Ja kohtalaisen helppoa on päätellä aiheuttaja ihan jo esimerkiksi siitä, että tyttö alkaa aina oksentaa kaaressa pari tuntia altistumisen jälkeen. ap
Vierailija kirjoitti:
Pyydä nainen tulemaan lääkärin pakeille jos kyse on tietämättömyydestä. On todella vakava asia jos lapsi saa jatkuvasti gluteenia, hän ei saa riittävästi ravintoaineita, jatkuvasti huono olo ja eikös tuo lisää jopa suolistosyövän riskiä. Naisen on pakko ymmärtää asian vakavuus, jos ei ymmärrä sinun on valitettavasti kiellettävä lapsen pääsy tuon naisen luo. :( Toivottavasti saatte asian selvitettyä!
Lääkäritkö ne joutuu tämänkin paskahomman tekemään? Eikö oikea osoite olisi ravitsemusterapeutti?
Vierailija kirjoitti:
9v kohdalla kyse voi olla myös siitä, että hän itse ei noudata ruokavaliota esim koulussa ja kavereilla, vaan napsii karkkia tms vanhempien ja vanhempipuolten tietämättä.
Toki tämä on aina mahdollista, mutta lapsi tosiaan reagoi hyvin voimakkaasti vähäiseenkin määrään gluteenia ja luulen, ettei raju oksennuskohtaus kovin paljon häntäkään houkuttele koulussa tai kavereilla. Ja tosiaan asiasta ollaan juteltu exäni kanssa ja hän on myös tuonut rehellisesti esille sitä, että uusi kumppani ei oikein ymmärrä tätä sairautta. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai hänellä on oma voirasia. Se ei vaan paljon auta, jos joku toinen käyttää ko rasiaa siitä huolimatta. Ja kohtalaisen helppoa on päätellä aiheuttaja ihan jo esimerkiksi siitä, että tyttö alkaa aina oksentaa kaaressa pari tuntia altistumisen jälkeen. ap
Jos oireet on tuota luokkaa, toimit itsekin vastuuttomasti päästäessäsi lapsen sinne ennen kuin tilanne on täysin selvä tuolle uudelle naiselle!
Ihmisillä on myös harvinaisempia juttuja, kuten persoonallisuushäiriöitä, etkä ilmeisesti tunne tätä naista tarpeeksi hyvin osataksesi 100% varmasti sanoa, ettei hän tee altistusta tahallaan. Usko pois, olen nähnyt jopa lasten omien äitien toimivan joskus todella säälimättömästi lasta kohtaan, jonkinlaista tiedostamatonta vihaa saattaa hyvinkin olla ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oireet on tuota luokkaa, toimit itsekin vastuuttomasti päästäessäsi lapsen sinne ennen kuin tilanne on täysin selvä tuolle uudelle naiselle!
Ihmisillä on myös harvinaisempia juttuja, kuten persoonallisuushäiriöitä, etkä ilmeisesti tunne tätä naista tarpeeksi hyvin osataksesi 100% varmasti sanoa, ettei hän tee altistusta tahallaan. Usko pois, olen nähnyt jopa lasten omien äitien toimivan joskus todella säälimättömästi lasta kohtaan, jonkinlaista tiedostamatonta vihaa saattaa hyvinkin olla ilmassa.
Niin no, oireiden "luokalla" nyt ei ole mitään merkitystä asian vakavuuden kanssa - päinvastoin oireettomana pysyvä keliakia kun pääsee aiheuttamaan tuhojaan paljon herkemmin kun tilannetta ei huomata.
Pyydä lähete ravitsemusterapeutille ja kaikki kolme menette sinne. Ota etukäteen yhteyttä ravitsemusterapeuttiin ja selitä hänelle tilanne. Hän voi sitten selittää oikean ruokavalion tarpeellisuuden alkeista alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tämä on aina mahdollista, mutta lapsi tosiaan reagoi hyvin voimakkaasti vähäiseenkin määrään gluteenia ja luulen, ettei raju oksennuskohtaus kovin paljon häntäkään houkuttele koulussa tai kavereilla. Ja tosiaan asiasta ollaan juteltu exäni kanssa ja hän on myös tuonut rehellisesti esille sitä, että uusi kumppani ei oikein ymmärrä tätä sairautta. ap
Voisitko sanoa exällesi, että niin kauan kuin uusi kumppani ei ymmärrä keliakiaa, lapsen ei ole turvallista viettää aikaansa ko naisen kanssa samassa taloudessa. Jospa se exä sitten tekisi tarvittavat ratkaisut, eli joko vaatisi naistaan alkamaan ymmärtää tai eroaisi tästä? Etkö itse tekisi samoin jos sinun uusi kumppanisi suhtautuisi leväperäisesti lapsesi keliakiaan?
Ilmoita että lasta ei voi päästää paikkaan missä hänen terveytensä on vaarassa.