Kun laiskempi ystävä pyytää kanssaan "urheilemaan"
Jotkut ystäväni pyytävät vähän väliä kanssaan lenkille, uimaan, pyöräilemään tms. Ihan kiva ajatus sinänsä, mutta urheilen paljon ja olen hyvässä kunnossa ja joka kerta turhaudun kun esim. kävely on hidasta lampsimista eikä edes yritetä saada hikeä pintaan. Hauskaahan se on jutella ja vaihtaa kuulumisia mutta miksei voi edes yrittää urheilla samalla? Turhaudun vaan tällaisesta "urheilusta" eikä auta vaikka yritän tsempata vauhtia, joten koitan keksiä tekosyitä miksei sovi. Juttelen sitten kuulumisia muuten vaikka soittelemalla tai juttelemassa whattappissa tms. Olen varmaan kamala ystävä teidän mielestänne :/
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Heh. Kävely, urheilen paljon.
Ja ekalta meni pointti täysin ohi.
No joo, kieltämättä vähän itsekkäältä kuulostat. Vaikka jokseenkin ymmärrän kyllä sinunkin näkökantaasi, ärsyttäähän se joskus kuunnella oman harrastuksen tiimoilta niitä aloittelijoiedn itsestäänselvyyksiä, kun itse on perehtynyt asiaan jo paljon syvemmin. Voithan sanoa kaverille että otat pienen spurtin välissä ja voitte sitten jatkaa juttelua, tai otat kaverin kanssa tehdyn treenin lämmittelynä ja vedät toisen lenkin tapaamisen päälle. :D
Etkö voisi ajatella asiaa ennemminkin siltä kannalta, että kyseessä ei ole urheilusuoritus vaan kaverin tapaaminen? Pidätkö muka ystävyyssuhteesi hengissä vain puhelimen kautta? Tylsä ystävä sellainen, joka ei halua tavata.
Nii-i siinä soitellessahan sitä voi samalla urheilla niin kauheasti. Hoida ne urheilut erikseen. Ei se leppoisa kävely sulle mitenkään pahaa tee, että siitä tarvitsee pidättäytyä kokonaan.
Mulle nuo kävelylenkit ovat nimenomaan vähän terveellisempiä ja halvempia tapoja nähdä kaveria, kuin mennä kahville/syömään.
Älä ota sitä urheiluna. Mä harrastan juorukerhoa ja lillumista esim vesijuostessa, ja miellän sen nimenomaan edellä mainituksi. Urheilut sitten erikseen, noissa pääasia on kaverin kanssa kuulumisten vaihtaminen.
Olisiko sinusta sitten parempi tyyli tavata niin, että istutte sohvalla juttelemassa?
Pyyntö pullakahveille olisi siis parempi?
Susta on siis parempi nähdä kavereita kahvittelun ja herkuttelun merkeissä kuin raittiissa ilmassa? Kuten sulle on jo sanottukin, sulle se kävelyllä käynti ei ole urheilua, mutta ei sen tarvitse ollakaan. Terveellisempää se kävelykin on kuin istuskelu, ajattele niin päin. Menet sitten lenkille erikseen.
Musta vähän lapsellinen asenne odottaa, että treenit huonokuntoisen ystävän kanssa voisi olla sellainen, että
saat itsesi vedettyä piippuun. Mikset ota sitä vaikka palauttavana treeninä tai et treeninä ollenkaan.:) Otat jonkun muun fokuksen koko asiaan, esim. kävely luontopolulla - >luonnossa liikkumisesta ja seurasta nauttimista, ei treeniä tai kävely jonnekin kahvipaikkaan ->mukava virkistäytymishetki.
Ainoa tapa, miten treenata täysin erikuntoisen kanssa on mielestäni intervallitreeni, jossa molemmat tekevät intervallit oman kuntotasonsa mukaan. Esim. ensin 20 minuuttia kävelyä. Sitten osuuksia, jossa nostetaan sykettä, esim. kaverisi kävelee reippaasti ylämäen ylös ja kävelee rauhallisesti alas, sinä taas juokset ylämäen ylös ja kävelet alas. Tai etenette niin, että sinä juokset 30 sek ja kaveri kävelee reippaasti tai hölkkää 30 sek, väliin kävelyä sykkeen tasaantumiseksi. Noita sykkeennostoja joku tietty määrä ja lopussa taas kävelyä.
Luultavammin ystäväsi pyytää juuri urheilemaan koska muuten et vaivaudu edes tapaamaan. Kännykällä hoitaisit ystävyyttä. On huomannut että kahville on turha pyytää kun sinä haluat vain urheilla. Eli toinen yrittää parhaansa ja sinä valitat kun hän ei urheile "tarpeeksi" kun tapaatte. Mitä se sinusta kertoo...
Kai mäkin olen sitten kamala ihminen, kun olen aina kieltäytynyt lähtemästä lenkille parinkin isokokoisemman ja huonokuntoisemman kaverini kanssa. Kuulumisia vaihdetaan jo muutenkin usein, joten miksi mun pitäisi lähteä jonkun personal traineriksi. Kävisivät raahustelemassa saman kuntoisten kavereidensa kanssa.
Mua kans ärsyttää lähteä vähemmän liikkuneiden kanssa lenkille. Ei siksi, että lenkit on hidastempoisia vaan siksi, että se olen yleensä minä, joka yrittää innostaa toista. Ehkä kerran pari lähtevät, mutta into lopahtaa nopeasti.
Ensin on kaverilla kauheat suunnitelmat, että nyt mä alan hei treenaamaan ja into on suuri. Sitten se vain jää. Ehkä mussa ei ole tarpeeksi persoonallisen rainerin vikaa tai sitten se ongelma on, todennäköisesti, kaverin motivaatiossa.
Ja kyllä nämäkin varmasti tietävät miten tärkeää liikunta on, mutta kun siitä ei ole tullut tapaa ei voi mitään.
Sitten lähdetään aina vetämään nollasta sataan, vaikka hyötyliikunta ois jo peruskunnon kannalta riittävää. Himourheilu ei edes ole niin kannattavaa kuin luullaan, sillä vanhana nämä hyötyliikkujat ovat usein niitä virkeimpiä vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ekalta meni pointti täysin ohi.
Niinpä. Se on se kuuluisa sisälukutaito.
Joo, otsikon olisi pitänyt kuulua näin:
Kun laiskempi "ystävä" pyytää kanssaan urheilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai mäkin olen sitten kamala ihminen, kun olen aina kieltäytynyt lähtemästä lenkille parinkin isokokoisemman ja huonokuntoisemman kaverini kanssa. Kuulumisia vaihdetaan jo muutenkin usein, joten miksi mun pitäisi lähteä jonkun personal traineriksi. Kävisivät raahustelemassa saman kuntoisten kavereidensa kanssa.
Huh, sä oot niin itseäsi täynnä että yök! Vai että personal traineriksi oikein. Mitäs jos oikein kertoisit juuri noilla sanoilla kavereillesi miksi kieltäydyt. Varmasti sitten he raahustelisivat vain samankuntoisten kanssa eivätkä enää häiritsisi sinua.
Tee kävelylenkeistä itsellesi palauttava harjoitus jonkun rankemman urheilusuorituksn jälkeen. Käy vaikka 15 min ennen tapaamista kova spurttijuoksu.
Kuullostaa vähän oudolta, jos olet tosi urheilullinen niin arvostaisit varmaan kuitenkin enemmän sitä että kävelette raikkaassa ulkoilmassa ennemmin kuin istutte sisällä sohvalla? Ja jos syke nousee liikaa niin puheesta ei enää tule kovin laadukasta. Itse ainakin olen aina mielummin ulkona kuin sisällä ja siitä syystä koen että elämäntapavalintani ovat terveempiä kuin sellaisen joka liikkuu veri kurkussa kaksi kertaa viikossa.