Miksi suomalaiset puhuvat niin huonosti ruotsia?
Jokainen lukee sitä AINAKIN kolme vuotta peruskoulussa ja useimmat jatkavat opintoja vielä sen jälkeenkin.
Miten on siis mahdollista, että edes alkeita ei osata?
Lapseni on nyt seiskalla ja opiskellut ruotsia siis kohta vuoden. Hänkin osaa jo siis alkeet eikä "kuolisi nälkään" ruotsinkielisellä alueella.
Olen itse opiskellut venäjää lukiossa kolme vuotta. Tästä on aikaa yli 20v ja edelleen osaan lukea venäjänkielistä tekstiä ja ymmärrän joten kuten hitaasti puhuttua venäjää.
Ja se on kieli, johon ei joka päivä törmää.
Miten on siis mahdollista, että esim kaksikielisellä paikkakunnalla asuva ei ymmärrä SANAAKAAN ruotsia?
Oppimisvaikeudet jne ymmärrän tietysti, mutta entä ihan tavisoppijat?
Kommentit (112)
Itsellä oli hyvä asenne mutta minulle on aina ollut todella vaikea oppia kieliä. Olen aina ollut enemmän matematiikkaihmisiä, eli kaikki kaavat ja muut jumittuu päähän kerralla mutta kielet ei sitten millään.
Ruotsiin meni todella paljon aikaa, ja uskon vieläkin että jos pelkästään ruotsin opiskeluun ei olisi mennyt niin paljon aikaa olisin voinut keskittyä enemmän reaaliaineisiin ja englanninopiskeluun. Kaikki sanoivat että ruotsia tulee tarvitsemaan jne,joten tottakai otin sen vakavasti. Ikää 32 v enkä ole kertaakaan lukion jälkeen edes kuullut kenenkään puhuvan ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole opiskellut kieliä peruskoulun jälkeen. Ruotsia oli 3v. ja enkkua 7v. Osaan enkkua mutta ruotsia en paljo mitään. Ruotsilla ei pärjää ulkomailla.
Oliks enkkuki kenkkua ?
Enkku kenkkua? Mä pidin kielistä koulussa.
Niin mäki(..eiku kukkula) ja mä tykkään lisäks näin kielellä riimimittelystäki-lystiä puuhaa,juu,tää...sano mun ystäväki joka nää täs' vierellä näki...hih,huh ja heijaa
:D
Vierailija kirjoitti:
Pienen paikallisen kielialueen ihmisten on aivan tyhmää opetella toisen pienen paikallisen kielialueen kieli. Englanti on kaikkien osattava hyvin tai erinomaisesti. Lisäksi sitten esim. ranska, saksa tai espanja ja kiina tai arabia. Siinä olisi jo paljon kattavampi kielikansio kuin suomi, ruotsi ja englanti.
No ihan käytännössä ne' kansiot' jossain paikan päällä löytyvät nykyään kätevimmin (ja tulevaisuudessa varmaan vielä helpommin ja monipuolisemmin) jostain älykännykästä sitten siellä paikan päällä ja jossain työkohteessa perillä sitä tarpeellista sanastoa tarvittaessa.
Kolmenkin vieraan kielen osaaminen kaikkia koskevana peruskoulun oppivaatimuksena on kyllä käytännön tasolla aika epärealistinen jo ehdotuksenakin.
Itsehän (nykyään jo jokainen) voi opiskella vaikka sata kieltä, jos joku haluaa ja on koko elämä niihin aikaa käytettävissä (..ja jos se elämä on sitten tarpeeksi pitkä ehtiäkseen ne kaikki oppia ja niitä myös käyttää )
Vierailija kirjoitti:
Pienen paikallisen kielialueen ihmisten on aivan tyhmää opetella toisen pienen paikallisen kielialueen kieli. Englanti on kaikkien osattava hyvin tai erinomaisesti. Lisäksi sitten esim. ranska, saksa tai espanja ja kiina tai arabia. Siinä olisi jo paljon kattavampi kielikansio kuin suomi, ruotsi ja englanti.
Harva osaa sitä enkkuakaan edes niin, että uskaltaisi avata suunsa. Suurin osa taas ei valitse A2 kieltä, joka tuotaisi lähes englannin tasoisen kielitaidon yhdessä suurimmista kielessä. Syyt ovat sekä suomalaisessa opetustyylissä, ruotsi vihamielisyydessä, kielenoppimisen pelko sekä ennen kaikkea laiskuus.
Olin koulussa hyvä Ruotsissa. Yo-kirjoituksissa kirjoitin laudaturin. Amk opinnoissa meni ruotsin pakollinen kurssi heittämällä läpi.
Mutta sen jälkeen ei ko. kielelle ole ollut oikeastaan mitään käyttöä. Olen IT alalla ja siellä käytetään englantia (jopa ruotsalaisten kanssa).
Ruotsi oli ns. turha kieli opiskella. Helppo kieli, mutta jos sitä ei koulun jälkeen enää tarvitse mihinkään, niin eipä siitä muista juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
En ole opiskellut kieliä peruskoulun jälkeen. Ruotsia oli 3v. ja enkkua 7v. Osaan enkkua mutta ruotsia en paljo mitään. Ruotsilla ei pärjää ulkomailla.
Valitettavaa. Itse olen opiskellut todella paljon kieliä peruskoulun jälkeen. Olen esim. espanjassa saavuttanut kanslaisopistossa opiskelemalla tason, jolla pystyn lukemaan hyvin espanjalaisia lehtiä.
Nytkin olen ajankulukseni kerrannut ranskaa, tehnyt MOOC kursseja espanjan yliopistossa.
Ap unohti tärkeimmän, motivaatio nolla. Miksi nähdä vaivaa että ruotsalaisilla olisi helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ruotsin opetus alkaa silloin, kun lapsi aloittaa teinikapinansa. Tuo on se pääsyy, miksi ruotsin opetus on niin epäonnistunutta.
Teoriasi ei päde, sillä yläasteella aloitettavat saksa tai ranska opitaan kyllä ihan hyvin.
Ai pakollisina pikkukielinä? Täysin eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ruotsin opetus alkaa silloin, kun lapsi aloittaa teinikapinansa. Tuo on se pääsyy, miksi ruotsin opetus on niin epäonnistunutta. Sen pitäisi alkaa kolmannella luokalla, kuten englanninkin. Suurin piirtein kaikki luokkalaiseni pojat silloin yksissä tuumin päättivät vihata ruotsin opiskelua ja samalla tavalla on varmasti muuallakin. Tytöt jonkin verran kuuliaisempia, ainakin numeroiden perusteella. Mutta englanti tytöilläkin paljon parempi.
Niinpä. Miksi täällä ei laiteta kaikkia suomenkielisiä lapsia ruotsinkieliseen päiväkotiin ja ruotsinkielisiä suomenkieliseen? Tavallaan kuin kielikylpy kaikille, kun Suomi kerran on kaksikielinen maa ja silloin kaikki osaisi molemmat kielet.
Ruotsinkielisiä on vain muutama prosentti, joten mistä luulet löytyvät kielikylpyopettajia...? Ei sinne millään kouluruotsilla voi mennä opettamaan.
Ei se heti huomenna onnistukaan, mutta miksi ei alun perin ole kaksikielisessä maassa näin toimittu? Silloinhan kaikilla olisi se päiväkodista alkanut kaksikielisyys ja se jatkuisi myös läpi peruskoulun. Ei olisi enää erikseen suomen- ja ruotsinkielisiä kouluja vaan kaikki opetus olisi kaikkialla ja kaikessa kaksikielistä.
Ai kaksikielisyys=kapea rannikkokaistale pikkukyliä.
Vierailija kirjoitti:
Noku suomalaiset on niin tyhmiä
Joillekin ulkomaat=Ruotsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi enää erikseen suomen- ja ruotsinkielisiä kouluja vaan kaikki opetus olisi kaikkialla ja kaikessa kaksikielistä.
Tiesitkö, että nimenomaan RKP vastustaa kaksikielisiä kouluja? RKP vastustaa jopa suomenkielisen ja ruotsinkielisen koulun toimimista samassa rakennuksessa.
Kuolleen tekohengitysyritykset RKP:lta ovat kyllä huvittavia.
Niin mäki(..eiku kukkula) ja mä tykkään lisäks näin kielellä riimimittelystäki-lystiä puuhaa,juu,tää...sano mun ystäväki joka nää täs' vierellä näki...hih,huh ja heijaa