Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset puhuvat niin huonosti ruotsia?

Vierailija
09.04.2016 |

Jokainen lukee sitä AINAKIN kolme vuotta peruskoulussa ja useimmat jatkavat opintoja vielä sen jälkeenkin.
Miten on siis mahdollista, että edes alkeita ei osata?
Lapseni on nyt seiskalla ja opiskellut ruotsia siis kohta vuoden. Hänkin osaa jo siis alkeet eikä "kuolisi nälkään" ruotsinkielisellä alueella.

Olen itse opiskellut venäjää lukiossa kolme vuotta. Tästä on aikaa yli 20v ja edelleen osaan lukea venäjänkielistä tekstiä ja ymmärrän joten kuten hitaasti puhuttua venäjää.
Ja se on kieli, johon ei joka päivä törmää.
Miten on siis mahdollista, että esim kaksikielisellä paikkakunnalla asuva ei ymmärrä SANAAKAAN ruotsia?

Oppimisvaikeudet jne ymmärrän tietysti, mutta entä ihan tavisoppijat?

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elävätkö todella ihmiset vielä nykysuomessakin niin purkissa, etteivät koskaan lue esimerkiksi ruotsalaisten sanomalehtien nettisivuja tai katso ruotsalaisia ohjelmia netistä ikinä?

Niissä on kyllä samat uutiset kuin Suomenkin lehdissä. Ja kaikki Ruotsin ohjelmat tulee jossain vaiheessa tekstitettynä Suomessa. Asun itse Ruotsissa ja periaatteessa pysyisin ihan kärryillä seuraamalla vain Suomen puolen uutisointia. Jotain politiikkaa ei ehkä niin ole, mutta sillä ei ole merkitystä kun en saa täällä edes äänestää. Ruotsalaisesta musiikista kyllä tykkään. Se on kiva kun siitä jotain ymmärtää.

Vierailija
22/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun ruotsin opetus alkaa silloin, kun lapsi aloittaa teinikapinansa. Tuo on se pääsyy, miksi ruotsin opetus on niin epäonnistunutta. Sen pitäisi alkaa kolmannella luokalla, kuten englanninkin. Suurin piirtein kaikki luokkalaiseni pojat silloin yksissä tuumin päättivät vihata ruotsin opiskelua ja samalla tavalla on varmasti muuallakin. Tytöt jonkin verran kuuliaisempia, ainakin numeroiden perusteella. Mutta englanti tytöilläkin paljon parempi.

Niinpä. Miksi täällä ei laiteta kaikkia suomenkielisiä lapsia ruotsinkieliseen päiväkotiin ja ruotsinkielisiä suomenkieliseen? Tavallaan kuin kielikylpy kaikille, kun Suomi kerran on kaksikielinen maa ja silloin kaikki osaisi molemmat kielet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella motivaatio ja kiinnostus oli nolla, opetteja ihan surkea, mikä ei auttanut. Höpisi yksin, usein häipy luokasta kun tehtiin tehtäviä.

Kerran kokeessa istuin kirja sylissä ja lunttasin, ei mummo huomannut.

Lukioon mennessä pohja oli surkea ja ei energia tai mielenkiinto riittänyt panostamiseen.

Plus en IKINÄ ole käyttänyt kieltä, kertaakaan. Ei sitä ilman käyttöä opi.

Vierailija
24/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun loppumisesta on 16 vuotta aikaa enkä olen sen jälkeen tarvinnut kertaakaan ruotsia. Olen siis unohtanut kaiken oppimani.

Terveisiä länsirannikolta.

Vierailija
25/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elävätkö todella ihmiset vielä nykysuomessakin niin purkissa, etteivät koskaan lue esimerkiksi ruotsalaisten sanomalehtien nettisivuja tai katso ruotsalaisia ohjelmia netistä ikinä?

ööö, en. En todellakaan. Miksi ihmeessä lukisin jotain ruotsalaisten lehtien nettisivuja? Luen kyllä englanniksi useampienkin maiden lehtiä ja uutisia. Luen mm. entisen asuinmaani Kiinan sanomalehtiä - englanniksi. Mitä ruotsalaisia ohjelmia kenties katsoisin? En nyt keksi edes yhtä...

Vierailija
26/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ketään kiinnostaisi katsoa jotain ruotsalaisia nettisivuja tai ohjelmia, kun maailma on avoin ja kaikki maailman lehdet ja ohjelmat löytyy netistä? Ennemminkin se elää purkissa, jolle ulkomaat = Ruotsi.

Vierailija
27/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun ruotsin opetus alkaa silloin, kun lapsi aloittaa teinikapinansa. Tuo on se pääsyy, miksi ruotsin opetus on niin epäonnistunutta. Sen pitäisi alkaa kolmannella luokalla, kuten englanninkin. Suurin piirtein kaikki luokkalaiseni pojat silloin yksissä tuumin päättivät vihata ruotsin opiskelua ja samalla tavalla on varmasti muuallakin. Tytöt jonkin verran kuuliaisempia, ainakin numeroiden perusteella. Mutta englanti tytöilläkin paljon parempi.

Niinpä. Miksi täällä ei laiteta kaikkia suomenkielisiä lapsia ruotsinkieliseen päiväkotiin ja ruotsinkielisiä suomenkieliseen? Tavallaan kuin kielikylpy kaikille, kun Suomi kerran on kaksikielinen maa ja silloin kaikki osaisi molemmat kielet.

Suomi nyt ei de facto ole kaksikielistä maata nähnytkään.

Vierailija
28/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä marmatuksen määrää, jos näin tehtäisiin. Mun mielestä loistava idea.

Vierailija
29/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkielisiä on vain muutama prosentti, joten mistä luulet löytyvät kielikylpyopettajia...? Ei sinne millään kouluruotsilla voi mennä opettamaan.

Vierailija
30/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun ruotsin opetus alkaa silloin, kun lapsi aloittaa teinikapinansa. Tuo on se pääsyy, miksi ruotsin opetus on niin epäonnistunutta.

Teoriasi ei päde, sillä yläasteella aloitettavat saksa tai ranska opitaan kyllä ihan hyvin.

Kapina kohdistuu yleensä asioihin jotka on pakko tehdä. Valinnaiset kielet on vapaaehtoisia.

Vierailija
31/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opiskellut ruotsia 3v peruskoulussa, 3v lukiossa ja vielä 3-4v jatko-opinnoissa. Luen ja ymmärrän ruotsia erittäin sujuvasti, mutta oman puheen ja tekstin tuottaminen on ruosteessa. Tavoitteeni on saada puhevalmius (ja sitä myötä tekstin tuotto) takaisin.

Itse koen, että asenneongelma on suurin este suomalaisten ruotsinkielen taudille.

Siis taidolle :D

Vierailija
32/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minä elän. Toistaiseksi mulle on riittänyt lehdet ja ohjelmat suomeksi, englanniksi ja espanjaksi.

Vierailija
33/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kun ruotsin opetus alkaa silloin, kun lapsi aloittaa teinikapinansa. Tuo on se pääsyy, miksi ruotsin opetus on niin epäonnistunutta.

Teoriasi ei päde, sillä yläasteella aloitettavat saksa tai ranska opitaan kyllä ihan hyvin.

Kapina kohdistuu yleensä asioihin jotka on pakko tehdä. Valinnaiset kielet on vapaaehtoisia.

Bingo. Pakkoruotsi tulisikin muuttaa valinnaiseksi ruotsiksi. Suuri osa oppilaista valitsisi sen kuitenkin helppona kielenä, mutta pakkoon liittyvä motivaation puute jäisi pois.

Vierailija
34/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pätee. Muut kielet ovat vapaavalintaisia, ruotsissa kaikkia otti päähän se pakollisuus. Plus se, että ei se ole niin hyödyllinen kieli vaikka saksaan verrattuna.

Vierailija
35/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska keskivertoihminen yleensä unohtaa oppimansa jos sitä ei käytä, ja suurin osa unohtaa ne alkeet kun niitä ei käytä MISSÄÄN.

En asu ruotsinkielisessä kunnassa enkä tunne ketään joka osaa ruotsia. En mä osaa ranskaa myöskään enää vaikka opiskelin sitä 5 vuotta eli enemmän kuin ruotsia ja ranska mua sentään oikeasti kiinnosti.

Vierailija
36/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt suullista ruotsia koululuokan ulkopuolella. Ruotsinkielisiä nettisivuja ymmärrän kohtuullisesti ja joskun luen niitä, mutta en tosiaankaan koe tätä niin tarpeelliseksi, että pakkoruotsi peruskoulussa, lukiossa, ammattikoulussa, AMK:ssa ja yliopistossa olisi perusteltua.

Vierailija
37/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne on se syy. Näistäkin kommenteista sen näkee.

On hyväksyttävää ilmaista tyhmyytensä kertomalla, ettei osaa asiaa joka on koulussa opetettu.

Mun koulusta on lähes kolkyt vuotta ja osaan edelleen ranskaa, saksaa ja italiaa joita kaikkia kolme vuotta luin. Koska mä voin. Ja koska mä haluan. Ruotsia on helppo täällä oppia ja ylläpitää, lukeehan joka kuropaketissakin sama teksti sekä supmeksi että ruotsiksi.

Tietysti on niitä, jotka eivät osaa edes lukea.

Vierailija
38/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä vaan tule käytettyä. Ikinä.

Vierailija
39/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asenne on se syy. Näistäkin kommenteista sen näkee.

On hyväksyttävää ilmaista tyhmyytensä kertomalla, ettei osaa asiaa joka on koulussa opetettu.

Mun koulusta on lähes kolkyt vuotta ja osaan edelleen ranskaa, saksaa ja italiaa joita kaikkia kolme vuotta luin. Koska mä voin. Ja koska mä haluan. Ruotsia on helppo täällä oppia ja ylläpitää, lukeehan joka kuropaketissakin sama teksti sekä supmeksi että ruotsiksi.

Tietysti on niitä, jotka eivät osaa edes lukea.

Prikuulleen samaa mieltä!!

Vierailija
40/112 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinkielisiä on vain muutama prosentti, joten mistä luulet löytyvät kielikylpyopettajia...? Ei sinne millään kouluruotsilla voi mennä opettamaan.

Ei se heti huomenna onnistukaan, mutta miksi ei alun perin ole kaksikielisessä maassa näin toimittu? Silloinhan kaikilla olisi se päiväkodista alkanut kaksikielisyys ja se jatkuisi myös läpi peruskoulun. Ei olisi enää erikseen suomen- ja ruotsinkielisiä kouluja vaan kaikki opetus olisi kaikkialla ja kaikessa kaksikielistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän