Miksi suomalaiset puhuvat niin huonosti ruotsia?
Jokainen lukee sitä AINAKIN kolme vuotta peruskoulussa ja useimmat jatkavat opintoja vielä sen jälkeenkin.
Miten on siis mahdollista, että edes alkeita ei osata?
Lapseni on nyt seiskalla ja opiskellut ruotsia siis kohta vuoden. Hänkin osaa jo siis alkeet eikä "kuolisi nälkään" ruotsinkielisellä alueella.
Olen itse opiskellut venäjää lukiossa kolme vuotta. Tästä on aikaa yli 20v ja edelleen osaan lukea venäjänkielistä tekstiä ja ymmärrän joten kuten hitaasti puhuttua venäjää.
Ja se on kieli, johon ei joka päivä törmää.
Miten on siis mahdollista, että esim kaksikielisellä paikkakunnalla asuva ei ymmärrä SANAAKAAN ruotsia?
Oppimisvaikeudet jne ymmärrän tietysti, mutta entä ihan tavisoppijat?
Kommentit (112)
Moni opetusalan ammattilainen on sitä mieltä, että moni lapsi hyötyisi kovasti siitä, jos saisi käyttää ruotsin tunnit joko äidinkielen tai englannin lisätunteihin. Mutta tätä ei saa sanoa "ääneen", koska ruotsin kieli on rikkaus eikä mistään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elävätkö todella ihmiset vielä nykysuomessakin niin purkissa, etteivät koskaan lue esimerkiksi ruotsalaisten sanomalehtien nettisivuja tai katso ruotsalaisia ohjelmia netistä ikinä?
Moni taitaa elää. Mun suosikkiohjelmia on pohjoismaiset sarjat. Usein yle femmalta tulee. Luen ruotsinkielisiä artikkeleitamyös.
Mun suosikki on Silta. Ja Wallanderit. Mutta valehtelisin jos väittäisin, että ymmärtäisin edes skånea saati tanskaa, vaikka olen asunut Ruotsissa. Kun esim. Silta -sarjassa joutuivat ottamaan jatkuvasti kohtauksia uusiksi, kun ruotsalaiset ja tanskalaiset eivät ymmärtäneet toisiaan. Just nyt tällä sekunnilla alkaa muuten Wallander. Ymmärrän paljon, mutta kun puhutaan skånea, en ymmärrä.
Kouluissa alkaa olla yhä enemmän maahanmuuttajataustaisia, joille suomen oppiminenkin jo suuren työn takana. Mahtaa olla hauskaa siellä pakkoruotsintunneilla, kun puolet on näitä ja puolet suomenkielisiä, joita evvk.
Vierailija kirjoitti:
Noku suomalaiset on niin tyhmiä
Onko ruotsalaisetkin tyhmiä, kun eivät osaa suomea? Vaikka voisivat lukea suomenkielisiä nettisivuja ja katsoa suomenkielisiä tv-ohjelmia ja vaikka rakastua suomenkieliseen?
Olen opiskellut ruotsia kuusi vuotta ja ylioppilaskirjoitusten aikaan osasin kieltä todella hyvin. Nyt kymmenen vuoden aikana taito on kadonnut, sillä en ole tarvinnut ruotsia yhtään missään. Tämä on tosiasia, mikä ei muutu millään lakipykälillä ja kielen opiskelun aikaistamisella 6. luokkaan. Ruotsi on Suomessa TURHA kieli.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lukee sitä AINAKIN kolme vuotta peruskoulussa ja useimmat jatkavat opintoja vielä sen jälkeenkin.
Miten on siis mahdollista, että edes alkeita ei osata?
Lapseni on nyt seiskalla ja opiskellut ruotsia siis kohta vuoden. Hänkin osaa jo siis alkeet eikä "kuolisi nälkään" ruotsinkielisellä alueella.Olen itse opiskellut venäjää lukiossa kolme vuotta. Tästä on aikaa yli 20v ja edelleen osaan lukea venäjänkielistä tekstiä ja ymmärrän joten kuten hitaasti puhuttua venäjää.
Ja se on kieli, johon ei joka päivä törmää.
Miten on siis mahdollista, että esim kaksikielisellä paikkakunnalla asuva ei ymmärrä SANAAKAAN ruotsia?Oppimisvaikeudet jne ymmärrän tietysti, mutta entä ihan tavisoppijat?
Kaakkois-Suomessa kuulee venäjää päivittäin, kun ovesta ulos menee. Ruotsia olen puhunut näillä seuduilla kerran 33 ikävuoteen mennessä. Tässäpä tärkein syy miksi ruotsinkieli ei muistu kovin hyvin mieleen. Onneksi englannilla pärjää lähes aina.
Vierailija kirjoitti:
Moni opetusalan ammattilainen on sitä mieltä, että moni lapsi hyötyisi kovasti siitä, jos saisi käyttää ruotsin tunnit joko äidinkielen tai englannin lisätunteihin. Mutta tätä ei saa sanoa "ääneen", koska ruotsin kieli on rikkaus eikä mistään pois.
Tarkoitin siis sitä, että monella on äidinkieli ja/tai englanti jo niin heikolla pohjalla, että ruotsin opiskelusta ei käytännössä tule mitään, mutta poliittisista syistä ne tunnit on kuitenkin pakkoa istua läpi ja heidät päästetään vitosella läpi, vaikka eivät osaa mitään. Tämän ajan hyödyntäminen äidinkieleen tai englantiin olisi oppilaan oman tulevaisuuden kannalta paljon järkevämpää, mutta poliittisista syistä kiellettyä.
Kun katsoo Suomen historiaa, ruotsin kielen vahva asema periytyy Ruotsi-Suomi suurvallan ajoilta. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Venäjän vallan aikana Suomen virkamiehistö käytti työkielenään mm. ranskaa. Rahvas sai pitää kielensä (suomen), jotta kansa pysyisi nöyränä Venäjän silloisille hallitsijoille.
Ajatuksella voi leikkiä, entäs jos Suomeen olisi luotu pakkovenäjä, vaadittu koko kanssa opettelemaan hallitsijamaan kieli? Olisiko ruotsin asema säilynyt yhtä vahvana, miten peruskouluissa takkuaisimme venäjän aakkosten kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan ei edes osata puhua saati ymmärretä oikeaa ruotsia , siis riikinruotsia. Suomesssa ns,ruotsi on jotain järkyttävää,yhtärumaa kuin savoa vääntäis.
Ei pidä paikkaansa. Esim. Tampereella on pieni ruotsinkielinen vähemmistö, ja nysseissä kuulee silloin tällöin hyvää suomenruotsia. Samaa laulavaa nuottia ei tietenkäään ole kuin riikinruotsissa, mutta oikealta ruotsilta se kuulostaa.
Pakko on huono motivaattori. Jos ruotsi olisi vapaaehtoinen, hyvästä ruotsin taidosta voisi olla ylpeä. Nyt se aiheuttaa vain virnistelyä ja itselle tunteen, että on jotenkin ruotsinkielisten alamainen omassa maassaan. Tilanne olisi eri, jos ruotsi olisi maailmankieli, kuten siirtomaiden nykyiset valtakielet yleensä.
Ei kande yleistää. Puhun ruotsia ihan hyvin. Esimerkiksi Tukholmassa käydessäni (4 kr vuodessa) puhun aina ruotsia. Samoin puhun norjalaisille ja tanskalaisille kollegoilleni ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noku suomalaiset on niin tyhmiä
Onko ruotsalaisetkin tyhmiä, kun eivät osaa suomea? Vaikka voisivat lukea suomenkielisiä nettisivuja ja katsoa suomenkielisiä tv-ohjelmia ja vaikka rakastua suomenkieliseen?
Kaikki tuntemani ruotsinkieliset osaavat suomea, ainakin paremmin kuin ne suomenkieliset ruotsia.
koska ruotsinkieli on paskaaaaaaa. ei yhtään kiinnostavaa ja kuulostaa homolta jopa naisten suusta.
Inhoan ruotsinkieltä. Sitä ei tarvita missään. Miksi meidän pitää pakko-opiskella pienen naapurimaamme kieltä, jota ei puhuta missään muualla? Olisiko jo korkea aika päivittää käytännöt nykypäivään. En ole koskaan kyseistä onnetonta kieltä tarvinnut missään. Englanti on tärkein kieli, sillä pärjää kaikkialla. Missä maailmalla matkatessa Ruotsinkieltä tarvitaan? Jos Suomen Stockmannin ruotsia puhuvia mummeleita ei oteta huomioon. (Jotka pian ovat häviävää luonnonvaraa. ) Englannista ja Arabiasta on tulossa valtakieli maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Elävätkö todella ihmiset vielä nykysuomessakin niin purkissa, etteivät koskaan lue esimerkiksi ruotsalaisten sanomalehtien nettisivuja tai katso ruotsalaisia ohjelmia netistä ikinä?
Olipa hassu ajattelutapa. Ruotsalaisella medialla on viimeksi ollut merkitystä 1900-luvun alun sortovuosina. Sen jälkeen on hyvin vaikea keksiä mitään etua ruotsalaisesta mediasta verrattuna englannin-, saksan- ja ranskankieliseen mediaan. Seuraan itse ruotsalaisena toki ruotsin-, norjan- ja tanskankielistä mediaa - esimerkiksi Tanskan DR:llä on nyt mielenkiintoinen teema jossa eri sosiaaliluokkien edustajat tutustuvat toistensa elämiin - mutta media noilla kolmella kielellä tarjoaa hyvin vähän sellaista mitä ei ole englanniksi, saksaksi ja ranskaksi.
Luin koulussa kiltisti ruotsia ja sain hyviä arvosanoja. Rupesin vastustamaan pakkoruotsia vasta aikuisena, kun tajusin, miten mätä systeemi tämä on. Erityisesti ärsyttää se, että ruotsinkieliset päättävät suomenkielisten asioista (RKP on käytännössä kaikkien pakkoruotsiin liittyvien asioiden takana). Ja oikeastaan vielä enemmän asiassa häiritsee se, että politiikka jyrää lasten oman edun ohi. On iso joukko oppilaita, joilla ei ihan oikeasti ole realistia mahdollisuuksia oppia monia vieraita kieliä. Heiltä viedään viimeinekin kiinnostus kielten opiskeluun pakottamalla opiskelemaan ruotsia, jolle ei ole minkäänlaista koululuokan ulkopuolista motivaattoria. Eikö heille voisi antaa mahdollisuutta keskittyä siihen englantiin, jonka oppimista sentään arkielämä tukee?
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo Suomen historiaa, ruotsin kielen vahva asema periytyy Ruotsi-Suomi suurvallan ajoilta. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Venäjän vallan aikana Suomen virkamiehistö käytti työkielenään mm. ranskaa. Rahvas sai pitää kielensä (suomen), jotta kansa pysyisi nöyränä Venäjän silloisille hallitsijoille.
Ajatuksella voi leikkiä, entäs jos Suomeen olisi luotu pakkovenäjä, vaadittu koko kanssa opettelemaan hallitsijamaan kieli? Olisiko ruotsin asema säilynyt yhtä vahvana, miten peruskouluissa takkuaisimme venäjän aakkosten kanssa...
Ensinnäkin valtiota Ruotsi-Suomi ei ole koskaan ollut. Koko tämä alue oli Ruotsi. Suomea ei silloin ollut.
Ruotsi hävisi alueemme venäläisille samoin kun me myöhemmin hävisimme karjalan.
Jos olisimme jääneet venäläisten vallan alle, täällä puhuttaisi pelkkää venäjää.
Ranskaa puhuttiin Venäjällä ennen vallankumousta.
Nykyisessä Suomessa, silloisessa Ruotsissa puhuttiin suomea ja ruotsia. Pikkuhiljaa alettiin kirjoittaa suomenkielellä kirjoja, aapisesta lähtien, sitten yliopistoja jne.
Ruotsin kieli on siis vanha jäänne ja sitä puhuu edelleen osa kantasuomalaisista. Pienenevä osa.
Ymmärsit kirjoitukseni väärin. Oma kielitaitoni oli alkuun niin huono, että puhuin vain 'perheen' (=suomenruotsalaisen suvun) lasten kanssa ruotsia. Meillä kotona puhun suomea omille lapsilleni, heidän serkuilleen puhun ruotsia, koska heillä on kotikielenä vain ruotsi.