Miksi suomalaiset puhuvat niin huonosti ruotsia?
Jokainen lukee sitä AINAKIN kolme vuotta peruskoulussa ja useimmat jatkavat opintoja vielä sen jälkeenkin.
Miten on siis mahdollista, että edes alkeita ei osata?
Lapseni on nyt seiskalla ja opiskellut ruotsia siis kohta vuoden. Hänkin osaa jo siis alkeet eikä "kuolisi nälkään" ruotsinkielisellä alueella.
Olen itse opiskellut venäjää lukiossa kolme vuotta. Tästä on aikaa yli 20v ja edelleen osaan lukea venäjänkielistä tekstiä ja ymmärrän joten kuten hitaasti puhuttua venäjää.
Ja se on kieli, johon ei joka päivä törmää.
Miten on siis mahdollista, että esim kaksikielisellä paikkakunnalla asuva ei ymmärrä SANAAKAAN ruotsia?
Oppimisvaikeudet jne ymmärrän tietysti, mutta entä ihan tavisoppijat?
Kommentit (112)
Olen opiskellut ruotsia kaiken kaikkiaan 10 vuotta. Viimeksi olen käyttänyt ruotsia 1980-luvun puolivälissä. Kielitaito kehittyy ja myös säilyy vain, jos kieltä käyttää. En asu kaksikielisellä paikkakunnalla vaan pääkaupunkiseudulla.
Koska ruotsin kielelle ei Suomessa ole mitään käyttöä arkielämässä. Verrattuna englantiin, jota lapsetkin käyttävät lähes päivittäin.
En ole tarvinnut sitä ruotsinluokan ulkopuolella kertaakaan, ja opinnoistanikin on jo aikaa. Ruotsalaisia jos joskus tulee vastaan, puhun englantia.
Suomessahan ei edes osata puhua saati ymmärretä oikeaa ruotsia , siis riikinruotsia. Suomesssa ns,ruotsi on jotain järkyttävää,yhtärumaa kuin savoa vääntäis.
Sen unohtaa todella nopeasti kun ei ole tarvetta käyttää. En oo koskaan joutunut puhumaan ruotsia muualla kuin koulussa.
Sitä minäkin ihmettelen. Aloitin seiskaluokalla ruotsin ja yläasteen jälkeen ymmärsin jo ihan hyvin ruotsia. Tutkinnonkin päädyin Åbo Akademiin tekemään.
Minua oikeasti kiinnosti opetella ruotsia, mutta opettaja oli niin huono ettei juuri mitään jäänyt mieleen. Tuntien ja läksyjen sisältö oli lähinnä ulkoa opettelua, ei esim. lausumista tai jokapäiväisten tilanteiden harjoittelua. Harmi.
En käytä ruotsia lainkaan Suomen puolella, ihan periaatteessa. Se on typerä jäänne Ruotsin vallan ajalta eikä ole mitään järkeä pakkosyöttää sitä kaikille koululaisille. Hyödytön kieli.
Kun ainoa perustelu ruotsin pakko-opiskelulle on, että pitää pystyä palvelemaan ruotsinkielisiä, niin ketä oikeasti kiinnostaa opiskella? Ei kai kukaan halua tulla toisten palvelijaksi.
Siksi kun ruotsin opetus alkaa silloin, kun lapsi aloittaa teinikapinansa. Tuo on se pääsyy, miksi ruotsin opetus on niin epäonnistunutta. Sen pitäisi alkaa kolmannella luokalla, kuten englanninkin. Suurin piirtein kaikki luokkalaiseni pojat silloin yksissä tuumin päättivät vihata ruotsin opiskelua ja samalla tavalla on varmasti muuallakin. Tytöt jonkin verran kuuliaisempia, ainakin numeroiden perusteella. Mutta englanti tytöilläkin paljon parempi.
Elävätkö todella ihmiset vielä nykysuomessakin niin purkissa, etteivät koskaan lue esimerkiksi ruotsalaisten sanomalehtien nettisivuja tai katso ruotsalaisia ohjelmia netistä ikinä?
Ei kukko käskien laula tai suomalainen pakotetusti ruotsia opi.
Ehkä siksi, kun koulussa ei opeteta puhumaan ruotsia. Siellä opetetaan teoriaa eli kielioppia ja sanoja mutta ei niiden käyttämistä. Kieltä oppii kuitenkin parhaiten puhumalla, mutta sitä ei koulussa juurikaan ole ja se vähä mitä sitten on niin kieltä pitäisikin osata lausua alusta asti miltei paremmin kuin natiivin. Tämä pätee siis ihan kaikkiin kieliin.
ruotsia ei tarvita missään. Kyllä se auttava taito elpyisi jos sitä joutuisi käyttämään. Väitän, että peruskoulun oppimäärän läpikäynyt ymmärtää edes jotain kirjoitetusta tekstistä. Kuulluun ymmärtäminen on hankalinta, mutta jonkinlaista puhettakin ehkä pystyy tuottamaan.
Itse olen asunut Ruotsissa vuoden ja puhunut loistavaa ruotsia, mutta kun en sitä missään käytä, niin se taito on hiipunut ja se on tosi ikävää. Uskon, että pohjallani ruotsin saisi elvytettyä nopeastikin, mutta käyttämättömänä mikä tahansa kieli kuolee.
Nythän ruotsin kieli alkaa 6. luokalla ensi syksystä lähtien.
Minulla ei ole oppimisvaikeuksia, en vain halua ymmärtää. Suomessa puhutaan suomea. Jos ei suju, sitten on olemassa hyvä, kansainvälinen kieli: englanti. Pidän aika röyhkeänä ihmistä, joka esim. kysyy tietä ruotsiksi - Suomessa. Silloin teeskentelen että en ymmärrä ja vaihdan kielen englanniksi.
Minäkin opiskelin, ja osasinkin sen mitä nyt koulussa opittiin.
Enää en muista yhtään mitään. Paitsi Gunnelin ja Luffen.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ruotsin opetus alkaa silloin, kun lapsi aloittaa teinikapinansa. Tuo on se pääsyy, miksi ruotsin opetus on niin epäonnistunutta.
Teoriasi ei päde, sillä yläasteella aloitettavat saksa tai ranska opitaan kyllä ihan hyvin.
Minä olen opiskellut ruotsia 3v peruskoulussa, 3v lukiossa ja vielä 3-4v jatko-opinnoissa. Luen ja ymmärrän ruotsia erittäin sujuvasti, mutta oman puheen ja tekstin tuottaminen on ruosteessa. Tavoitteeni on saada puhevalmius (ja sitä myötä tekstin tuotto) takaisin.
Itse koen, että asenneongelma on suurin este suomalaisten ruotsinkielen taudille.
Ihminen oppii vain sitä mikä kiinnostaa. Mitään tietoa ei voi väkisin kaataa toisten päähän.