Pysäyttävää, mun 5-vuotias sanoi..
Äiti, mä ihan oikeesti haluaisin että minä sinä ja veljet asuttas omassa kodissa ja isi omassa koska sitten ei olis riitelyä.
Hiljainen olo äidillä nyt.... pysäyttävää. Puhuuko muut lapset koskaan noin? Me ollaan miehen kanssa niin eri puusta veistettyjä että etenkin lasten hoito- ja kasvatusasioista paljon riitaa. Mies käyttää mm sellaista kieltä, mitä en voi sietää. Kiroiluja, moukkamausia ilmaisuja ja nimityksiä.
Kommentit (30)
Lapset laukoo suustaan kyllä kaikenlaista. Nyt kun eroat ja lapsi muistaa sanoneensa noin, hän syyttää itseään siitä erosta. Tuollaisiin asioihin ei pitäisi lasten sanomisilla olla merkitystä, se on vastuun sysäämistä lapsen niskoille.
Minä kysyin lapsena äidiltä että miksi ei eroa isästäni. He riitelivät paljon ja äitini halveksui isääni ja kertoi sen minullekin päivittäin. Se oli lapselle todella raskasta. En lainkaan tykännyt olla kotona.
Äitini selitti minulle ettei vielä voi erota kun lapset on pieniä, mutta eroaa sitten kun lapset muuttaa pois kotoa. Sekin oli jotenkin outoa. Puhui minulle kuin ystävälle, ei niinkuin omalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Mies on mennyt selkeesti "alaspäin" iän, vastuun ja taloushuolten myötä.
Joskus suutuksissa myös tikaiasut että "senkus lähette mut mä en ole teidän kanssa missään tekemisissä enää ikinä enlä maksa senttiäkään". Ap
Oletko ajatellut että miehelläsi on oikeasti iso huoli perheenne toimeentulosta ja stressi laittaa oireilemaan noin? Mulle kävi noin ja (ex)-vaimo ei ilmeisesti sitten ymmärtänyt...ettei sitä rahaa tulee tilille itsekseen. Kysy mieheltäsi mitä ne taloushuolet ovat ja miten voit auttaa niiden ratkaisemisessa. Puhukaa ja etsikään käytännön ratkaisuja ongelmiin. Ne on miehelle yhtä tärkeitä kuin asioiden vatvominen naisille.
Totta että taliushuolet nyt valtava stressi miehelle. Mutta oikeuttaako puhumaan "vedä se puuro nyt turpaasi" tai sihahtamaan stan idiootti..tai kiroilemaan jatkuvasti. Olen hyvin ahdistunut kotona miehen takia. Ap
Meillä vuosia sitten kävi niin että kun radiosta kuului biisi "taas naapurista riita kantautuu" niin poika sanoi, meillä ei tartte naapuriin asti mennä.
Se oli todella herättävästi todettu, olin ajatellut, että lapset ei olleet riitoja kuulleet.
Vierailija kirjoitti:
Totta että taliushuolet nyt valtava stressi miehelle. Mutta oikeuttaako puhumaan "vedä se puuro nyt turpaasi" tai sihahtamaan stan idiootti..tai kiroilemaan jatkuvasti. Olen hyvin ahdistunut kotona miehen takia. Ap
Eihän se oikeuta. Mutta kun stressi menee yli sietorajan, noin tapahtuu. Minulle on käynyt noin myös, pelastauduin sillä että tajutessani etten pysty pitämään päätäni kiinni enää, luovuin syyllisyydestä ja loikkasin tuntemattomaan: opetin lapsen huumorin kautta sietämään roisia kielenkäyttöä, ja nyt tuo kikattaa kun puran ahdistusta. Itse taas herään kikatuksesta ja pääsen yli kiukusta sillä kertaa. Ja sitten hassutellaan yhdessä. Mutta mieheltäsi tuskin vastaava taito löytyy, jolla itse ratkoin asian.
Reagoit nyt ikään kuin miehesi olisi omakin isäsi. Sinusta tulee ahdistunut teini, jolla on paska vanhempi. Sekin on ymmärrettävä reaktio stressiin, mutta jos haluat miehen kykenevän hallitsemaan omaansa, niin vaadi sitä itseltäsikin. Älä ajelehdi kädet ristissä, vaan mieti puolison roolia ja osoita se meillekin, että mietit mitä voit tehdä vähentääksesi miehen tunnetta, että et ole kartalla.
Teillä on erityislapsi. Eroprosentit erityislasten vanhemmilla on törkeät. Mistäköhän mahtaisi johtua... Te tarvitsisitte valtavasti sellaista tukea, johon ei maassa ole varaa ollut mukamas koskaan, joten nyt sitä ei ainakaan saa.
Voisitteko liittoutua jonkun samanlaisen parin kanssa, tuli sitten ero tai ei? Teillä olisi silloin jo valmiina taitoa ja kokemusta auttaa toisianne, jotta saisitte hetken hengähtää kun tuuraisitte toisianne, jos se on mitenkään mahdollista. Taloushuoliin ei tietysti auta sekään, mutta niitäkin on helpompi miettiä, kun ei ole niin tiukalla joka tavalla muutenkin.
Ja tämäkin viesti on luettu jo 10 vuotta sitten. Onko viestit niin loppu, että pitää kierrättää?
Tämä on ihan meidän arkea, juuri parhaillaan. Ap
Ehkä turha mainita, tajuat kyllä itsekin ap, mutta sanonpahan kuitenkin: jos eroatte, niin älä ainakaan sano lapselle, että erositte, koska hän pyysi. Saattaa muuten myöhemmin katua ja kokea, että ero oli hänen syytään. Oletko miehelle kertonut lapsen sanoista? Jos et, niin ehkä ei kannata. Saattaa muuten vihaistuksissaan syyttää lasta jos on tapana äyskäistä asioita. Jos olet jo kertonut, niin teroita miehelle, että lapsen sanat eivät vaikuttaneet vaan on aikuisten päätös.