Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen ruokatarjoilu olisi mieluisa sulle kesän rippijuhlissa?

Vierailija
09.04.2016 |

Kotona juhlat, vieraita n.30. Mistä tykkäisit?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon kuinka kaukaa vieraat tulevat. Meillä tulivat useamman sadan kilometrin päästä joten kunnon ruokaa oli tarjolla. Lihapataa, perunoita, savukalaa ja erilaisia salaatteja. Jos vieraat lähempää niin suolaisilla piirakoilla ja voileipäkakulla pärjää. Kahvin kanssa täytekakkua ja muita rippilapsen lempiherkkuja.

Vierailija
22/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömävammaiskommentoijalle tiedoksi, että kaiken voi leipoa gluteenittomana ja laktoosittomana aivan yhtä helposti kuin gluteenilliset ja laktoosilliset leivonnaiset korvaamalla maitotuotteet laktoosittomilla vastaavilla ja vehnäjauhot gluteenittomalla jauhoseoksella. Kaupan valmiit gluteenittomat tuotteet on yleensä aika kammottavia, kannattaa leipoa pienellä vaivalla (ja halvemmalla!) itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feta- ja pastasalaatti, joku suolainen piirakka. Ne makeat on se juttu juhlissa.

Nykyisin makeat tekee poikkeuksetta huonommin kauppansa kuin suolaiset... Itsekään en juhlissa syö oikeastaan mitään makeaa, paitsi jos on ihan pakko ottaa se pakollinen siivu täytekakkua. Suolaiset tarjottavat maistuvat.

Vierailija
24/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesän parhaat rippijuhlatarjoilut mun mielestä oli paikassa, jossa tarjottiin: 

- lohi ja kinkkuleipiä

- pasteijoita

- mansikkakakkua

- hyvää tuoretta pullaa

Vierailija
25/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo itse koottava salaattibuffet on kyllä hyvä vaihtoehto, siitä voi kukin koota mieltymyksensä ja ruokarajoitteidensa mukaan mitä itselle sopii. Lisänä patonkia ja gluteenitonta leipää. Sitten tietty kakkukahvit. Kakku voi olla joko perinteinen tätskäri tai sitten joku moussekakku. Joku gluteeniton vaihtoehto myös.

Miksi pitää olla gluteeniton vaihtoehto jos kenelläkään vieraalla ei ole keliakiaa? Miksi pitää olla esim. väkisin gluteenitonta leipää jos kenelläkään ei ole gluteenittomuutta vaativaa ruokavaliota?

Höh. Ei tietenkään tarvitse olla, jos tuntee kaikki vieraat henkilökohtaisesti niin hyvin, että tietää, ettei erikoisruokavalion noudattajia ole. Kasvisruokavaihtoehto kannattaa muuten myös huomioida, mikäli kasvisruokailijoita on juhlaan tulossa. Se osoittaa vieraanvaraisuutta ja huomaavaisuutta vieraita kohtaan. :)

Vierailija
26/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileipäkakkua minullekin. Sitä tulee erittäin harvoin tehtyä kotona, olisi siis ihanaa saada juhlissa. Ja hyvin tehtynä en ymmärrä miten se ei maistuisi kaikille, valittajat ovat varmaankin syöneet jotain huonolaatuista.

Ei välttämättä vika ole siinä voileipäkakussa. Itse en esim. vaan tykkää mistään majoneesi-tai tuorejuustomössöistä. 

Mulle maistuisi graavi- ja savukala ja niiden kanssa vaikkapa saaristolaisleipä tai karjalanpiirakat.

Vierailija
27/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömävammaiskommentoijalle tiedoksi, että kaiken voi leipoa gluteenittomana ja laktoosittomana aivan yhtä helposti kuin gluteenilliset ja laktoosilliset leivonnaiset korvaamalla maitotuotteet laktoosittomilla vastaavilla ja vehnäjauhot gluteenittomalla jauhoseoksella. Kaupan valmiit gluteenittomat tuotteet on yleensä aika kammottavia, kannattaa leipoa pienellä vaivalla (ja halvemmalla!) itse.

Mutta MIKSI? En osaa leipoa juuri yhtään mitään, joten luultavasti kaikki leivonnaiset tilaan valmiina ja aivan varmasti mm. maksaa enemmän jos ne jostain ihmeen syystä haluaa muodon vuoksi gluteenittomina + että ei vaan maistu yhtä hyvälle. Kun siis 100 % varmasti tiedän, ettei joukossa ole ketään ruokarajoitteista.

Olen ehkä vieraantunut tästä nykyisestä allergia-Suomesta, jossa kaikki pitää olla varmuuden vuoksi munatonta, maidotonta, gluteenitonta... Ulkomailla ei ollut tällaista. Ja Suomessakaan ei onneksi edes päiväkoti-ikäisissä osunut synttärivieraisiin kuin muutama laktoosi-intolerantikko.

Vierailija
28/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni gluteeniton suhtautuu epäilyksellä kotileipurin tuotoksiin. Onko varmasti osattu pitää tuotteet erillään toisistaan jne.

Vierailija
29/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivontavinkki: Kupillinen munia, sokeria ja perunajauhoja sekä tl leivinjauhoa. Siivilöi jauhot ettei tule klomppeja. Paista pellillä. Tulee pehmeää ja parempaa kuin vehnäjauhoilla.

Vierailija
30/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leipäkakkua missään nimessä. Ensinnäkin kyseinen tarjottava on parempi jättää sinne minne se kuuluu nimittäin 80 luvulle. Pahaa ja ei ole edes näyttävä ruoka. Sen sijaan suolaisia piirakoita tai täytettyjä voileipiä jos voileipiä tahtoo

Vierailija
31/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan ajan palapaisti, uudet perunat, vihannesgratiini, vihreä salaatti isoäidin kermakastikkeella, tillikurkut.

Meillä oli ristiäisissä tällainen vanhan ajan menu. Lisänä taisi olla vielä tomaatti- kotijuusto-basilikasalaatti. Voisi olla kiva toistaa menu saman lapsen rippijuhlissa.

Vierailija
32/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta MIKSI? En osaa leipoa juuri yhtään mitään, joten luultavasti kaikki leivonnaiset tilaan valmiina ja aivan varmasti mm. maksaa enemmän jos ne jostain ihmeen syystä haluaa muodon vuoksi gluteenittomina + että ei vaan maistu yhtä hyvälle. Kun siis 100 % varmasti tiedän, ettei joukossa ole ketään ruokarajoitteista.

Olen ehkä vieraantunut tästä nykyisestä allergia-Suomesta, jossa kaikki pitää olla varmuuden vuoksi munatonta, maidotonta, gluteenitonta... Ulkomailla ei ollut tällaista. Ja Suomessakaan ei onneksi edes päiväkoti-ikäisissä osunut synttärivieraisiin kuin muutama laktoosi-intolerantikko.

Jos kutsutte vieraat juhliinne, niin voitte kutsun yhteydessä pyytää ilmoittamaan mahdollisista ruoka-aineallergioista. Tiedon mukaisesti voitte sitten ostaa leipomosta vaikka yhden gluteenittoman leivonnaisen tms mahdollista allergista vierasta varten. En tiedä, miksi erikoisruokavalio on niin iso punainen vaate joillekin.. :/

Itse en syö lihaa (eettisistä syistä) ja välttelen gluteenia (terveydellisistä syistä). En vaadi kyläpaikkaa tai juhlanjärjestäjää huomioimaan ruokavalioni, enkä tee siitä numeroa, mutta ilahdun kyllä suuresti, jos "ruokavammaisuuteni" on huomioitu, ja pyrin itse emännöidessäni tekemään samoin, koska se on mielestäni kohteliasta ja huomaavaista.

Vierailija
33/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitettyjä uusia perunoita, hyvä kalapöytä, salaatti. Tuo kävis mulle. Lihapurijat kaivannee sitä isoa paahtopaistia vielä, kastikkeineen. Leipää ja voita. Voila!

Ja siis. Tämän jälkeen ei voileipäkakkuja tarvita. Jälkiruoaksi kahvi ja mansikkakakku. Jotain keksijä. Syömävammaisille (gluteenittomille ja ynnämuille) jotain heidän omia keksejään. (Itsehän en tosin makeita syö, eli tästä asiasta saattaa löytyä eriäviä mielipiteitä).

Minusta tuo menu kuulostaa ihan omilta arkiruuiltani. Ei erityisen houkutteleva juhlatarjoilu mielestäni. Todennäköisesti söisin ainoastaan kalapöydän antimia tuosta.

Vierailija
34/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain uutta, eli ei sitä samaa mitä on jo vuosikaudet syöty.

Pastabaari?

Kokoa oma pastasi tai sitten vaan muutamia erilaisia pastoja esille. Lisäksi tuoretta leipää ja muutamaa salaattia. 

Koottava pasta on hyvä siitä että jos joku ei pastasta tykkää, niin voi syödä vain pastaan kuuluvan lohen/broilerin salaatin ja muiden kanssa.

Tai sitten esim. tapas-pöytä.

Tai Kreikkalaista ruokaa.

Vierailija
35/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan ruokatarjoilusta, miksi höpisette voileipäkakuista ja piiraista? Ne kuuluvat pelkän kahvitarjoilun antimiin.

Vierailija
36/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kinkkukiusausta ja lohikiusausta. Itse tykätään näistä ja nämä oli helppo laittaa etukäteen vuokiin ja uuniin, jätettiin sitten folion alle ja nopea lämmitys, kun tultiin takaisin.  Ruokatarjoilu on paikallaan, jos ripillepääsy on klo 10, kuten kuopuksella. Lisänä oli vihreää salaattia ja jotain vihanneksia erilleen allergisia varten. Jälkkäriksi oli kakkua, karkkia ja pikkuleipiä. 

Vierailija
37/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesän parhaat rippijuhlatarjoilut mun mielestä oli paikassa, jossa tarjottiin: 

- lohi ja kinkkuleipiä

- pasteijoita

- mansikkakakkua

- hyvää tuoretta pullaa

Tämä kuulostaa mun suosikilta. Kannatan myös näitä valmiita herkullisia voileipiä!

Vierailija
38/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin voi "tehdä tilauksen", pitäisi tietää jokunen asia.

-vieraiden ikäjakauma

-onko ns. pitkämatkalaisia

-onko ruokarajoitteisia

-mihin aikaan kesästä

-mitä toiveita rippilapsella on itsellään tarjoilun suhteen

Jos vieraissa on paljonkin isovanhempien ikäpolvea, voisi tarjoilu olla aika perinteistä, siis suolaista ja makeaa sopivassa suhteessa; pitkämatkalaisille mahdollisesti ateria.

Joka tapauksessa kannattaa satsata kevyeen tarjoiluun, siis esim. suolaista voileipäpöydästä: paahtopaistia tai jotain muuta kypsää lihaa ohueksi siivutettuna, lämminsavulohta, tummaa ja vaaleaa leipää ja karjalanpiirakat munavoilla ja salaattia. Toisessa tarjoilupisteessä sitten makeat, täytekakku, mahd. kuivakakku ja pikkuleipiä. Juomiksi maitoa, kivennäisvettä, kotikaljaa, mahd. mehua; kahvia ja teetä

Vierailija
39/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaukset ja kuumat keitot eivät kesällä ole se paras vaihtoehto (jos sattuu olemaan lämmintä). Mahan saa kyllä täyteen muullakin tarjottavalla. Itselleni maistuisivat salaatit, jotka voi itse koota ja tuo pastabaari kuullosti hyvältä idealta. Hyvää leipää ja levitettä sekä vielä pasteijoita/suolaista piirakkaa/voileipäkakkua lisäksi.

Miksei voisi vaikkapa grillatakin (jos on mahdollisuus), esim. kasvisvartaita, kanavartaita, juures-auranyyttejä ja ihan makkaraa. Tuolloin riittäisi kylkeen viher-hedelmäsalaatti, coleslaw, marinoitu tomaatti-sipulisalaatti ja itsetehty perunasalaatti (uusista perunoista ja ilman majoneesia yms.)

Makeista arvostan eniten perinteistä täytekakkua ja itsetehtyä pullaa. Hedelmäsalaattia gluteenittomille ja miksei muillekin.

Tietysti budjetti saattaa asettaa omat rajoitteensa, etenkin jos vieraita tulee paljon. Mutta kiusaukset, laatikot ja keitot ovat mielstäni tylsiä ja liian arkisia.

Vierailija
40/77 |
09.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippijuhliin ei mielestäni tarvitse raskasta ruokatarjoilua. Muutamaa lajia salaattia, graavikalaa vaikka saaristolaisleivällä, joku suolainen piirakka, voileipäkakku ja täytekakku sekä esim. jotain cocktailpaloja. 

Jos vieraat tulee kaukaa, kunnon ruokaa on oltava. Vituttaisi olla koko päivän reissussa jollain piirakka-muonalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi